Περί τα 600 εκατ. ευρώ χάνει το κράτος από τις παράνομες εκμισθώσεις καταλυμάτων

Περί τα 600 εκατ. ευρώ χάνει το κράτος από τις παράνομες εκμισθώσεις καταλυμάτων
Η πολυνομία καθιστά δύσκολο τι πρέπει να κάνει κάποιος με νόμιμο τρόπο. Το www.bankingnews.gr με τη βοήθεια κτηματομεσιτών ρίχνει φως στις γραφειοκρατικές διαδικασίες εκμίσθωσης
Η κα Δανάη Στράτου σύζυγος του υπουργού Οικονομικών Γιάν(ν)η Βαρουφάκη , δήλωσε άγνοια σχετικά με την υποχρέωσή της να έχει σήμα του ΕΟΤ για την εκμίσθωση της παραθεριστική της κατοικίας , όπως αποκάλυψε η εφημερίδα Πρώτο Θέμα.
Ωστόσο η άγνοια της νομοθεσίας δεν δικαιολογείται και για την σύζυγο του υπουργού Οικονομικών καθώς διαπράττει φορολογικές παραβάσεις και όχι μόνο.
Η άγνοια της κας Δανάη Στράτου αλλά και η αποφυγή δήλωσης στην εφορία για την εκμίσθωση κατοικιών από χιλιάδες συμπολίτες μας ,που στερούν ζεστό χρήμα από τα άδεια κρατικά ταμεία.
Το ελληνικό δημόσιο χάνει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ το χρόνο από την παράνομη προσοδοφόρα εκμετάλλευση ενοικίασης των τουριστικών καταλυμάτων.
Πιο αναλυτικά τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος , εμφανίζουν ότι λειτουργούν στην Ελλάδα 9.670 ξενοδοχεία με 771.271 κλίνες, ενώ βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος και του αντίστοιχου επιμελητηρίου, δεν δηλώνονται περισσότεροι από 40.000 υπάλληλοι – φροντιστές από τις παράνομες ενοικιάσεις των 70.000 καταλυμάτων .
Το θέμα της παράνομης μίσθωσης απασχόλησε τις Δικαστικές Αρχές των ΗΠΑ.
Μέχρι και πρότινος στη χώρα μας ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου βάση του νόμου είχε ως κατώτερη επιτρεπτή διάρκεια μιας βραχυχρόνιας μίσθωσης τους τρείς μήνες. Στο στόχαστρο είχαν μπει οι «μαύρες» ενοικιάσεις σε πολλές χώρες όπως την Ισπανία και την Αμερική .
Το θέμα ξεκίνησε στη χώρα μας μετά την εισαγγελική παρέμβαση των ΗΠΑ και συγκεκριμένα του εισαγγελέα της Νέας Υόρκης για μια γνωστή αμερικάνικη εταιρεία που έχει παρουσία στην Ελλάδα.
Ήδη η έρευνα διεξάγετε σε πολλές επώνυμες ιστοσελίδες ζητώντας τους να καταθέσουν στοιχεία σχετικά με τα ακίνητα που ενοικιάζουν, αν δηλώνονται τα έσοδα στην Εφορία και αν υπάρχουν οι σχετικές άδειες ως τουριστικά καταλύματα.

Νομοθεσία … για όλα τα γούστα
Στη χώρα μας σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 2 του ν. 2160/1993 η οποία τροποποιήθηκε με την παρ. 2 της υποπαραγράφου ΙΔ1 του ν. 4254/2014 "Ακίνητο που εκμισθώνεται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των τριάντα (30) ημερών
θεωρείται τουριστικό κατάλυμα". Από την παραπάνω διατύπωση του νόμου προκύπτει ότι μίσθωση ακινήτου για προσωρινή διαμονή διάρκειας άνω του ενός μήνα ΔΕΝ θεωρείται μίσθωση τουριστικού καταλύματος και κατά συνέπεια αποτελεί αστική μίσθωση, δευτερεύουσας (παραθεριστικής) κατοικίας
Η νέα νομοθεσία, ενδιαφέρει ιδιαίτερα ιδιοκτήτες κατοικιών που βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος και μπορούν με αυτό τον τρόπο νόμιμα να αποκτήσουν ένα επιπλέον εισόδημα, ιδιαίτερα τη στιγμή που ο τουρισμός στη χώρα μας αποτελεί τη μόνη και βαριά βιομηχανία που μας έχει απομείνει. Ταυτόχρονα δεν είναι και λίγοι οι πολιτικοί της χώρας μας που μετά την Υπουργική Απόφαση που ορίζεται από το νόμο Ν. 4179/2013 έσπευσαν να αδειοδοτήσουν τις επαύλεις που διέθεταν κυρίως σε κοσμικά νησιά, ενώ βάση των σχετικών site ενοικιάσεων καθώς και στη γνωστή εταιρεία booking ακίνητα πολιτικών νοικιάζονται περί των 14.000 ευρώ / εβδομάδα.

Τι προβλέπει το νέο καθεστώς.

Όποιοι ιδιοκτήτες επιθυμούν πλέον να εκμεταλλευτούν την ιδιοκτησία τους για τη θερινό περίοδο είναι απαραίτητο να πάρουν την άδεια από τον Ελληνικό Εθνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Ο ΕΟΤ έχει αυστηρούς κανόνες για την καταλληλότητα του κάθε ακινήτου, οι οποίοι βεβαιώνουν ότι οι επισκέπτες δεν διαμένουν σε δεύτερης ποιότητας κατάλυμα κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα.
Οι προδιαγραφές κατασκευής κατοικιών και κολυμβητικών δεξαμενών, πρέπει να τηρούνται με ακρίβεια, για να εκδώσει ο ΕΟΤ άδεια λειτουργίας της κατοικίας ως ενοικιαζόμενο κατάλυμα.
Η διαδικασία για την έκδοση της άδειας ΕΟΤ μπορεί να είναι λίγο χρονοβόρα και να κοστίζει οικονομικά.Θα πρέπει να απευθυνθούν στον Οργανισμό για να ενημερωθούν αναλυτικά για όλα αυτά.
Θα πρέπει να προστεθούν συγκεκριμένα είδη ασφαλείας στο ακίνητο που είναι προς ενοικίαση, τα οποία διασφαλίζουν την ασφάλεια των ενοίκων.
Για παράδειγμα, χρειάζονται πυροσβεστήρες, φώτα κινδύνου, σήματα εξόδων, ενδείξεις βάθους πισίνας κλπ.
Όλα αυτά είναι απαραίτητα για να πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας τα κτίρια και οι πισίνες. Για τις βίλες προς ενοικίαση, υπάρχει ένα σύστημα κλειδιών, στη θέση των αστέρων που υπάρχει για τα ξενοδοχεία.
Θα πρέπει να απευθυνθούν στον ΕΟΤ για να ενημερωθούν με ποιο τρόπο θα κατηγοριοποιήσουν τη βίλα τους, με τα ανάλογα κλειδιά.
Όσον αφορά τις προδιαγραφές αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων, μεταξύ άλλων απαιτείται:
· Οι τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) να έχουν ελάχιστη επιφάνεια 80, 00 τ.μ.
· Οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες να έχουν συνολική ελάχιστη επιφάνεια 40,00 τ.μ.(Μονόχωρες) και 60τμ (δύο κυρίων χώρων και άνω).
· Το οικόπεδο/γήπεδο να είναι προσπελάσιμο και να απέχει συγκεκριμένη απόσταση από χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων και λατομεία.
· Η προσπέλαση στα τουριστικά αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα να γίνεται από δρόμο ή δια δουλείας διόδου.
· Τα όποια έργα διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου να είναι ολοκληρωμένα.
· Ο χώροι των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων να διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό σε έπιπλα και ιματισμό, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού κουζίνας και λουτρού.
Επιπλέον τα αυτοεξυπηρετούμενα πρέπει να έχουν εξωτερική προσπέλαση και να παρουσιάζουν αυτοτέλεια οικοπέδου / γηπέδου και κτίσματος, αποτελούν δε μη κύρια τουριστικά καταλύματα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Ν. 2160/1993, χωρίς την υποχρέωση παροχής υπηρεσιών δελτίου, ενώ προβλέπονται τα δικαιολογητικά για την χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας τους.
Στη τροπολογία που πραγματοποιήθηκε στη παράγραφο 2 της υποπαραγράφου ΙΔ1 του ν. 4254/2014 αναφέρει ότι ο ιδιοκτήτης που φέρει τις προδιαγραφές της τουριστικής έπαυλης – αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα, μπορεί να το εκμισθώνει ενιαία και όχι τμηματικά σε φυσικά πρόσωπα, χωρίς δικαίωμα περεταίρω υπομίσθωσης για περίοδο 1 εβδομάδας και όχι πέραν των 3 μηνών συνολικά του έτους.
Απαγορεύοντας τη διαδοχική εκμίσθωση του πέραν του τριμήνου του ιδίου έτους.

ΙΔ.1.: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4179/2013 (Α΄ 175) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Ως τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις ορίζονται μονοκατοικίες, εμβαδού τουλάχιστον 80 τ.μ., οι οποίες έχουν ανεξάρτητη εξωτερική προσπέλαση, παρουσιάζουν αυτοτέλεια οικοπέδου/γηπέδου και κτίσματος, αποτελούν δε μη κύρια ξενοδοχειακά τουριστικά καταλύματα, κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 2160/1993 (Α΄ 118), χωρίς παροχή υπηρεσιών.»
2. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 7 του άρθρου 2 του ν. 2160/1993 (Α΄ 118) τροποποιείται ως εξής: «Ακίνητο που εκμισθώνεται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των τριάντα (30) ημερών θεωρείται τουριστικό κατάλυμα.»

Δηλαδή :
Αν έχεις ένα αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα με 5 δωμάτια και θα ήθελες να το μετατρέψεις σε μικρό ξενοδοχείο, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Μπορείς να το μισθώσεις μόνο σ ένα πελάτη ολόκληρο . Επιπλέον, μπορείς να το μισθώσεις μόνο 3 συγκεκριμένους μήνες το χρόνο και όχι όποτε θέλεις, επιλέγεις ένα τρίμηνο του χρόνου και όχι τμηματικά (π.χ. Πάσχα, Χριστούγεννα, Δεκαπενταύγουστο ). Επιπλέον βάση της ίδια τροπολογίας, ο ιδιοκτήτης δεν υποχρεούται να κάνει έναρξη επιτηδεύματος στην εφορία , ούτε να ασφαλιστεί σε ασφαλιστικό οργανισμό, αλλά υποχρεούται να εφοδιαστεί με το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας.
Σε αντίθετη περίπτωση θα επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ. Η εκμίσθωση μπορεί να πραγματοποιηθεί με απλό ιδιωτικό συμφωνητικό που θεωρείται από την εκάστοτε ΔΟΥ εντός 15 ημερών.
Για τη χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων – επιπλωμένων , ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία του ΕΟΤ τα ακόλουθα :
1. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση σύμφωνα με το υπό στοιχ. ά της παρ. 1 του άρθρου. 150 του ν.4070/2012
2. Τοπογραφικό διάγραμμα του οικοπέδου / γηπέδου, συντεταγμένο σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση της παραγράφου 1β του παρόντος, στο οποίο αποτυπώνεται το κατάλυμα όπως κατασκευάστηκε και σημειώνεται η υφιστάμενη ιδιοκτησία.
3. Αντίγραφο άδειας δόμησης, σύμφωνα με το υπό στοιχ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 150 του ν.4070/2012
4. Πιστοποιητικό πυρασφάλειας σύμφωνα με το στοιχείο δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 150 του ν.4070/2012 για το σύνολο της εγκατάστασης, το οποίο εκδίδεται από την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία.
5. Υπεύθυνη δήλωση μηχανολόγου μηχανικού ή ηλεκτρολόγου μηχανικού ή μηχανικού ενεργειακής Τεχνολογίας ή χημικού μηχανικού ή μηχανικού αντίστοιχης ειδικότητας πτυχιούχου ή διπλωματούχου είτε ως προς την επάρκεια των εγκαταστάσεων διάθεσης υγειονομικών αποβλήτων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία είτε ως προς την σύνδεση με το αποχετευτικό δίκτυο του Δήμου.
6. Υπεύθυνη Δήλωση του αιτούντα ή εντεταλμένου μηχανικού , σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν.1599/1986 (Α΄75), στην οποία δηλώνεται ότι το κατάλυμα είναι σύμφωνο με τις τεχνικές προδιαγραφές που περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση της παρ.1Β του παρόντος.
7. Απόδειξη κατάθεσης παραβόλου σύμφωνα με το στοιχείο της παρ.1 του άρθρου 150 του ν.4070/2012 όπως τροποποιείται με τον παρόντα νόμο. Εφόσον τα καταλύματα διαθέτουν κολυμβητικές δεξαμενές , θα πρέπει να κατατεθούν και τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στα υπό στοιχεία β΄, γ΄ της παρ.2 του άρθρου 154 του ν.4070/2012 .
Στόχος της συγκεκριμένης Υπουργικής Απόφασης είναι να γίνει σαφής, φιλική και απλοποιημένη η διαδικασία έκδοσης σήματος λειτουργίας για τους ιδιοκτήτες και τους επιχειρηματίες αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων .

Συμβουλές :
Οι ιδιοκτήτες που διαθέτουν τις κατάλληλες κατοικίες και επιθυμούν να τις εκμισθώσουν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επιλογή του μισθωτή και στη σύνταξη του ιδιωτικού συμφωνητικού της μίσθωσης.
Καλό είναι να προεισπράττουν ολόκληρο το συμφωνημένο μίσθωμα διότι πρόκειται για αστική μίσθωση, και ο εκμισθωτής δεν μπορεί να κάνει χρήση των ευεργετικών διατάξεων της ξενοδοχειακής νομοθεσίας περί άμεσης αποβολής των χρηστών του καταλύματος όταν αυτοί ή δεν καταβάλλουν εμπροθέσμως και προσηκόντως το συμφωνημένο μίσθωμα, ή δεν τηρούν τους όρους της συμφωνίας, και συνεπώς η τυχόν άρνηση πληρωμής μισθώματος ή κακή χρήση του ακινήτου θα κριθούν από τα πολιτικά Δικαστήρια, κατά τις συνήθεις διαδικασίες και με σημαντικότατες καθυστερήσεις
Επιπλέον , θα πρέπει να λάβει υπόψη του ο εκμισθωτής ότι μέσα στο τίμημα συμπεριλαμβάνονται το κόστος κατανάλωσης ρεύματος, νερού και δημοτικών τελών κ.τ.λ.
Η χρήση κλιματιστικών που λειτουργούν όταν το παράθυρο είναι κλειστό και η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών που παρακολουθούνται μέσω internet σίγουρα θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr


bankingnews.gr

BREAKING NEWS