Τραπεζικά νέα

Επιβεβλημένη μια Blackrock 3 ώστε να επαναξιολογηθεί το CLP οι ζημίες πιστωτικού κινδύνου στα δάνεια των τραπεζών

Επιβεβλημένη μια Blackrock 3 ώστε να επαναξιολογηθεί το CLP οι ζημίες πιστωτικού κινδύνου στα δάνεια των τραπεζών
Σύμφωνα με θεσμικούς παράγοντες και τραπεζίτες χρειάζεται εκ νέου να κληθεί η Blackrock για τρίτη φορά να επαναξιολογήσει την ποιότητα των δανείων των ελληνικών τραπεζών
Επιβεβλημένη θεωρείται από θεσμικούς και τραπεζικούς παράγοντες η επαναξιολόγηση των χαρτοφυλακίων δανείων των ελληνικών τραπεζών ώστε να διαπιστωθεί το πραγματικό CLP να διαπιστωθούν οι πραγματικοί πιστωτικοί κίνδυνοι και ζημίες στα δάνεια που έχουν αυξηθεί στο πλαίσιο της συλλογικής λύσης για τα NPLs τα προβληματικά δάνεια.
Τα Credit Loss Projections έχουν επιδεινωθεί στις ελληνικές τράπεζες το 2015 και αυτό σημαίνει ότι έχει επιδεινωθεί το προφίλ των προβληματικών δανείων των τραπεζών.
Ορισμένοι ανεβάζουν τον πήχη στα 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια σε σύνολο 214 δισεκ. δανείων δηλαδή τα καθαρά εξυπηρετούμενα δάνεια είναι 114 δισεκ. δηλαδή 1 στα 2 δάνεια είναι προβληματικά.
Αυτό δεν είναι πρόβλημα είναι ταφόπλακα για τις ελληνικές τράπεζες πρέπει απαραιτήτως να βγάλουν από πάνω τους τουλάχιστον 40 με 50 δισεκ. προβληματικών δανείων.  
Σύμφωνα με θεσμικούς παράγοντες και τραπεζίτες χρειάζεται εκ νέου να κληθεί η Blackrock για τρίτη φορά να επαναξιολογήσει την ποιότητα των δανείων των ελληνικών τραπεζών και κυρίως να επανακαθορίσει το CLP τον πιστωτικό κίνδυνο.
Με βάση την τελευταία ανάλυση της Blackrock στο πλαίσιο των stress tests του 2014 εξάγεται το συμπέρασμα ότι ο πιστωτικός κίνδυνος CLP είχε υποεκτιμηθεί ακόμη και στα δυσμενή σενάρια, όπερ σημαίνει χρειάζεται επαναξιολόγηση.
Με δεδομένο ότι η ΕΕ δεν θεωρεί λύσεις μια συλλογική bad bank ή την μετατροπή του ΤΧΣ σε bad bank κατά ένα τρόπο χρειάζεται να παρουσιαστεί με επίσημα στοιχεία από ένα διεθνή οίκο όπως η Blackrock η πραγματική διάσταση του προβλήματος των NPLs των μη εξυπηρετούμενων δανείων στις ελληνικές τράπεζες.
Αν όντως τα προβληματικά δάνεια (πάνω από 90 ημέρες σε καθυστέρηση) είναι 100 δισεκ. αυτό σημαίνει ότι αντιστοιχούν τα προβληματικά δάνεια στο 54% του ΑΕΠ, στο 54% της ελληνικής οικονομίας οπότε είναι κατανοητό το μέγεθος του τεράστιου προβλήματος – ταφόπλακας των τραπεζών.
Η Ελλάδα έχει μια ευκαιρία στις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ να δώσει μια στρατηγική λύση στο ζήτημα των NPLs ενώ υποστηρικτικά λειτουργεί και το γεγονός ότι τα NPLs είναι προτεραιότητα και της ιταλικής κυβέρνησης η οποία θορυβήθηκε επειδή έφθασνα τα προβληματικά δάνεια των ιταλικών τραπεζών στο 9,8% έναντι 46% ή 100 δισεκ. των ελληνικών τραπεζών  
Οι τραπεζίτες δεν συμφωνούν απόλυτα με την συλλογική λύση των NPLs ωστόσο αν με κάποιο τρόπο οι ελληνικές τράπεζες μπορούσαν να αφαιρέσουν από τους ισολογισμούς τους 30 ή 50 δισεκ. από τα 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια και υπήρχε και συμφωνία Ελλάδος με ΕΕ, τότε είναι βέβαιο ότι θα εκτινασσόταν η χρηματιστηριακή αξία του κλάδου.
Οι τράπεζες είναι καθηλωμένες αφενός λόγω του κινδύνου χρεοκοπίας της Ελλάδος αφετέρου λόγω του τεράστιου βάρους των προβληματικών δανείων ύψους 100 δισεκ. ευρώ.

H συλλογική λύση της Bad bank στην Ελλάδα

Η σύσταση bad bank με βάση την κυβέρνηση μπορεί να είναι δύο μορφών, τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας όπου οι τράπεζες μετέφεραν προβληματικά δάνεια τα οποία αγοράστηκαν από την bad bank με μεγάλο discount ή να μετατραπεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε κάποιας μορφής bad bank και να διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Τα NPLs δηλαδή μη εξυπηρετούμενα δάνεια δηλαδή δάνεια σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών επίσημα φθάνουν τα 83 δισεκ. αλλά στην πραγματικότητα έχουν αγγίξει τα 100 δισεκ. ευρώ.
Τα 100 δισεκ. αντιστοιχούν στο 46% των συνολικών δανείων, που σημαίνει απλά τεράστιο πρόβλημα.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω της bad bank θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο τρόπους
Α)Η bad bank ή το ΤΧΣ θα μπορούσαν να αγοράσουν προβληματικά δάνεια π.χ. 30 δισεκ. με discount 70% και να πληρώσουν δηλαδή τα δάνεια 30%.
Στα 30 δισεκ. είναι 9 δισεκ. τα οποία θα πρέπει να καταβάλλει η bad bank ή το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες.
Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιτυχώς.
Β)Αφαιρώντας από τα στοιχεία ενεργητικού οι τράπεζες π.χ. 30 δισεκ. αυτομάτως μειώνεται το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό που σημαίνει αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στα εξής
1)Ο ESM που ελέγχει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ θα δεχθεί να ανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές τράπεζες μέσω της bad bank;
2)Πως θα καλυφθεί το funding gap στις ελληνικές τράπεζες από την πώληση των προβληματικών δανείων;

Η ιδέα της ΝΑΜΑ….

Η σύσταση ΝΑΜΑ ωστόσο δεν είναι νέα ιδέα στην Ελλάδα.
Στην Ιρλανδία είχε συσταθεί NAMA όπου οι ιρλανδικές τράπεζες τοποθέτησαν 72 δισεκ. στεγαστικά δάνεια πριν περίπου 5χρόνια.
Το 2012 εξετάστηκε στην Ελλάδα το ενδεχόμενο σύστασης ΝΑΜΑ αλλά η Τρόικα το είχε απορρίψει καθώς πρόβαλε το επιχείρημα ότι το μοντέλο ΝΑΜΑ τύπου Ιρλανδίας είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητας.
Η ΝΑΜΑ είναι ένα είδος bad bank.
Το θέμα των  NPLs δηλαδή non performing loan των μη εξυπηρετούμενων δανείων άνω των 90 ημερών αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για το ελληνικό banking.
Το 2007 με 210 δισεκ. δάνεια οι τράπεζες είχαν 6,5% NPLs ή 14 δισεκ. ευρώ και το 2014 με 214 δισεκ. δάνεια εμφανίζουν NPLs σε επίπεδο ομίλων 84 δισεκ. ή πραγματικά 100 δισ.
Η παρελθούσα πρόταση στηριζόταν στην εξής λογική.
Να δημιουργηθεί μια bad bank στην Ελλάδα τύπου NAMA όπου θα υπαχθούν μόνο τα στεγαστικά προβληματικά δάνεια και τα προβληματικά δάνεια προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Θα μπορούσαν να υπαχθούν 30 δισεκ. ευρώ προβληματικά χωρίς τα εταιρικά δάνεια που αποτελούν σύνθετες περιπτώσεις και δεν εξετάζεται η τοποθέτηση τους σε bad bank.
Τα προβληματικά δάνεια που θα μπορούσαν να υπαχθούν στην ΝΑΜΑ – bad bank θα λάμβαναν υπόψη το εξής κριτήριο.
Το δάνειο μείον η πρόβλεψη και με ένα discount.
Δηλαδή η ΝΑΜΑ ένα προβληματικό δάνειο 1 εκατ ευρώ και με πρόβλεψη π.χ. 500 χιλ ευρώ θα μπορούσε να το αποκτήσει με 300 χιλιάδες ευρώ.
Η ΝΑΜΑ δεν χρειάζεται κεφάλαια πρωτογενώς αλλά αν απαιτηθούν θα μπορούσε να τα εισφέρει είτε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (πλέον ESM) είτε συνδυαστικά το ΤΧΣ με κεφάλαια ιδιωτών που θα μπορούσαν να επενδύσουν στην αξιοποίηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Η συμμετοχή ιδιωτών λόγω της δραματικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας έχει οριστικά αποκλειστεί.
Η ιδέα της ΝΑΜΑ είναι μεν ενδιαφέρουσα αλλά πρέπει να σταθμιστούν όλες οι παράμετροι οι θετικές και οι αρνητικές.
Στις θετικές θα ήταν ότι 30-35 δισεκ. προβληματικά δάνεια θα έφευγαν από τους ισολογισμούς των τραπεζών εξέλιξη εντυπωσιακά σημαντική αλλά υπάρχουν και αρνητικές το όφελος των ελληνικών τραπεζών από την δυνητική αξιοποίηση των NPLs θα ελαχιστοποιηθεί και το κυριότερο ποιος θα βάλει τα κεφάλαια του εγχειρήματος.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης