Οι Έλληνες αγοράζουν φόρο και λιγότερο προϊόν - Η βενζίνη στο μικροσκόπιο - Τι πληρώνουμε στο 1 λίτρο

Οι Έλληνες αγοράζουν φόρο και λιγότερο προϊόν - Η βενζίνη στο μικροσκόπιο - Τι πληρώνουμε στο 1 λίτρο
Το 28,8% της αξίας αφορά το προϊόν και το υπόλοιπο 72% των χρημάτων που πληρώνει ο ιδιοκτήτης του ΙΧ πηγαίνει στα κρατικά ταμεία
«Φωτιά» στην τσέπη των ιδιοκτητών αυτοκινήτων θα βάλει η επικείμενη αύξηση του ΦΠΑ και του Ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη. Το σενάριο που έχει πέσει στο τραπέζι φέρνει αύξηση 1% στον ΦΠΑ και αντίστοιχη αύξηση του Ε.Φ.Κ .
Η υλοποίηση του σεναρίου θα προκαλέσει την άνοδο της τελικής τιμής κατά 20 λεπτά στο χιλιόλιτρο αν αυξηθεί 1% ο ΦΠΑ και ο ΕΦΚ αντίστοιχα.
Στην πράξη αυτό θα έχει συνολική άνοδο κατά 2 λεπτά το λίτρο στη λιανική τιμή.
Στο σενάριο οι συντελεστές να αυξηθούν 2% θα έχουν αντίστοιχη επίπτωση στην τελική τιμή της βενζίνης.
Ο αστάθμιστος παράγοντας είναι οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου που σήμερα κινούνται στην περιοχή των 42 δολαρίων το βαρέλι από 27 δολάρια που ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο.
Η πολιτική αύξησης των φορολογικών συντελεστών σε οποιοδήποτε προϊόν μόνο καλό δεν είναιλένε στελέχη της πετρελαϊκής αγοράς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση προϊόντων πετρελαίου έφθαναν συνολικά το 2011 σε 14.933.000 μετρικούς τόνους σημειώνοντας πτώση 7,1% σε σχέση με το 2010.
Το 2012 υποχώρησε στα 12.940.000 σημειώνοντας απώλειες 13,3%, το 2013 η αγορά υποχωρεί στα 11.559.000 μετρικούς τόνους σημειώνοντας νέα πτώση 10,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά για ισορροπήσει στα 11.552.000 μετρικούς τόνους το 2014 ενώ το 2105 σημείωσε αύξηση 3,9% φθάνοντας τους 12.009.000 μετρικούς τόνους.
Στην ετήσια οικονομική έκθεση της Motor Oil του 2015 αναφέρεται ότι η μείωση της ζήτησης για βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. από τα 410 ευρώ στα 670 ευρώ στον μετρικό τόνο και έκτοτε συνεχίζεται λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel. 
Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε από τα 21 ευρώ σε 60 ευρώ στον μετρικό τόνο και το 2012 ανήλθε στα 330 ευρώ ανά μετρικό τόνο. Η αγορά του πετρελαίου θέρμανσης προσαρμόστηκε βίαια μετά την αύξηση της φορολογίας.
Το 2011 η κατανάλωση ήταν 2.837.000 μετρικούς τόνους για να μειωθεί σε 1.924.000 το 2012 και να περιορισθεί στο 1/3 σε 935.000 μετρικούς τόνους το 2013 για ανέλθει στους 1.389.000 χάρη στην κατακόρυφη πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Τη χρονιά που πέρασε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης ανά λίτρο ήταν στα 0,70 λεπτά από 1,10 ευρώ το λίτρο πέρυσι.
Η παρουσίαση των στοιχείων δείχνουν ότι η αύξηση της φορολογίας μειώνουν την ζήτηση και δεν έχουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Να σημειωθεί ότι στην αγορά βενζίνης συνολικής αξίας 27 ευρώ η αξία του προϊόντος ανέρχεται μόλις στα 7,79 ευρώ και τα υπόλοιπα 19,21 ευρώ είναι φόροι.
Δηλαδή το 28,8% της αξίας αφορά το προϊόν και το υπόλοιπο 72% των χρημάτων που πληρώνει ο ιδιοκτήτης του ΙΧ πηγαίνει στα κρατικά ταμεία.
Δηλαδή στο 1 λίτρο βενζίνης που κοστίζει 1,36 ευρώ τα 0,38 λεπτά του ευρώ αντιστοιχούν στην αξία του προϊόντος και τα 0,98 λεπτά του ευρώ είναι φόρος.
Η αύξηση της φορολογίας της βενζίνης οδήγησε χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ να αντικαταστήσουν τη βενζίνη με υγραέριο και κάποιοι άλλοι προτίμησαν να αγοράσουν αυτοκίνητο πετρελαίου.
Από το 2010 μέχρι σήμερα κυκλοφορούν περισσότερα από 150.000 ΙΧ με τους ιδιοκτήτες να καταβάλλουν περισσότερα χρήματα για την απόκτηση τους σε σχέση με ένα ΙΧ που καίει βενζίνη για να έχουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης.
Το υπουργείο Οικονομικών στην προσπάθεια του να πιάσει όσους έφυγαν από τη βενζίνη σχεδιάζει να βάλλει φόρο στην υγραεριοκίνηση στο φυσικό αέριο και εξετάζεται και στο πετρέλαιο για να αυξήσει τα φορολογικά έσοδά του.

Η κατανάλωση βενζίνης

Το 2011 ήταν σε 3.311.000 μετρικούς τόνους , μειώθηκε σε 2,898.000 το 2012
Η πτώση συνεχίστηκε και το 2013 υποχωρώντας σε 2.670.000 μετρικούς τόνους , το 2014 έπεσε σε 2.524.000 και το 2015 σε 2.458.000.
Η ποσοστιαία πτώση ανέρχεται στο 25,7% και σε μετρικούς τόνους η μείωση ανέρχεται σε 853.000.

Η κατανάλωση υγραερίου

Το 2011 ήταν σε 345.000 μετρικούς τόνους και στα χρόνια της οικονομικής κρίσης σημείωνε αύξηση φθάνοντας σε 473.000 μετρικούς τόνους το 2015.
Η ζήτηση γα υγραέριο ενισχύθηκε 37% σε διάστημα πέντε ετών καθώς πωλείται σχεδόν στο 1/3 της τιμής της βενζίνης.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS