Οι κρίσιμοι σταθμοί της Ελλάδας το 2017: Από το EWG στις 12/1, τον Μάρτιο το ΔΝΤ έως και την Eurostat τον Απρίλιο για «κόφτη»

Οι κρίσιμοι σταθμοί της Ελλάδας το 2017: Από το EWG στις 12/1, τον Μάρτιο το ΔΝΤ έως και την Eurostat τον Απρίλιο για «κόφτη»
Εφόσον η χώρα δεν οδηγηθεί σε κάλπες, τότε λίγο πριν ή και μετά το Eurogroup της 26ης Ιανουαρίου που είναι το επόμενο ορόσημο για συμφωνία θα έρθουν στην Αθήνα οι δανειστές προκειμένου να συνεχίσουν τις συζητήσεις για την β΄αξιολογηση
Με… το αριστερό κοινώς με πολλά προβλήματα ξεκινάει η νέα χρονιά για την κυβέρνηση η οποία καλείται να αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες και προκλήσεις από τις πρώτες κόλας ημέρες του 2017.
Με τα ελληνικά δημοσιονομικά να παραμένουν στο μικροσκόπιο των δανειστών - και κυρίως για το θέμα της αναστολή της αύξησης του ΦΠΑ για τα νησιά που σηκώνουν το βάρος της προσφυγικής κρίσης - η ελληνική πλευρά καλείται στο EuroWorking Group (EWG) της 12ης Ιανουαρίου που αποτελεί το πρώτο «κάβο» αυτής της προσπάθειας να απολογηθεί για την πρόοδο που σημειώνει το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης.

Στην πρώτη αυτή συνεδρίαση, οι εκπρόσωποι των τεχνοκρατών της ευρωζώνης θα βάλουν πάνω στο τραπέζι τα ανοικτά ζητήματα της δεύτερης αξιολόγησης, όπως είναι η μεταρρύθμιση στα εργασιακά και στον χώρο της ενέργειας, οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα τα επόμενα χρόνια και οι οποίοι θα περιληφθούν στο νέο Μεσοπρόθεσμο που θα συντάξει η Αθήνα.
Όπως, άλλωστε πρώτο μετέδωσε το «bankingnews», η διαμάχη κυβέρνησης-δανειστών πάνω σε αυτό το θέμα σε συνδυασμό με την καθυστέρηση που διέπει τις αποφάσεις για το ελληνικό χρέος έχουν μεταθέσει για το 2017 την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος στη Βουλή.
Αυτό σημαίνει ότι το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα καταρτίσει το οικονομικό επιτελείο σε συνεννόηση με τους θεσμούς και θα ψηφίσει στη συνέχεια η ελληνική Βουλή θα εκτείνεται ώς το 2021.
Θα αφορά δηλαδή την τετραετία 2018-2021 και όχι τα έτη 2017-2020 που προβλέπει το υφιστάμενο σχέδιο του Προγράμματος.
Η Αθήνα έχει από το 2015 να «φτιάξει» νέο Μεσοπρόθεσμο, ένα κείμενο-πλαίσιο δηλαδή στο οποίο θα περιγράφονται οι βασικοί στόχοι και οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Κάποτε ήταν το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που μετατράπηκε σε Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής στα χρόνια του Μνημονίου.
Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να αποφύγει αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο , έχει αιτηθεί πολλάκις να μειωθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,5% του ΑΕΠ για το 2019 και στο 2% του ΑΕΠ για το 2020, από 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η συμφωνία του Αυγούστου του 2015.
Οι δανειστές και ο Ντάισεμπλουμ συγκεκριμένα, ενώ στην αρχή είχε αφήσει παράθυρο για μικρότερα πλεονάσματα στη συνέχεια απέφευγε οποιαδήποτε αναφορά με την αρνητική τροπή που πήραν τα πράγματα μετά τις εξαγγελίες του Έλληνα Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Έτσι στο EWG της 12ης Ιανουαρίου, εκτός από την συζήτηση για το θέμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων της Ελλάδας και του «πράσινου φως» για την εφαρμογή τους που θα ανάψουν οι εκπρόσωποι των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης εφαρμογής, κεντρικό θέμα θα είναι η β΄ αξιολόγηση.
Η οποία έχει σκαλώσει στα μέτρα των 5 δις. ευρώ που ζητάει προκαταβολικά το ΔΝΤ για να μετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Πρόκειται για αποφάσεις για τις οποίες αναζητούνται λύσεις σε πολιτικό επίπεδο και εφόσον δεν καταστεί εφικτό να βρεθούν δεν αποκλείεται να οδηγήσουν την χώρα ακόμη και σε εκλογές, όπως αρκετοί διεθνείς αναλυτές και ξένοι οίκοι βλέπουν.
Εφόσον η χώρα δεν οδηγηθεί σε κάλπες τότε λίγο πριν ή και μετά το Eurogroup της 26ης Ιανουαρίου που είναι το επόμενο ορόσημο για συμφωνία (από την κυβέρνηση και όχι από τους θεσμούς) θα έρθουν στην Αθήνα οι δανειστές προκειμένου να συνεχίσουν τις συζητήσεις για την β΄αξιολογηση.
Διαφορετικά δεν έχουν κανένα λόγο να βγάλουν εισιτήριο επιστροφής. Εκείνη την περίοδο αναμένεται να αποσαφηνιστούν και οι προθέσεις του νεοεκλεγέντα προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Ντράμπ σχετικά με τον ρόλο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) στο ελληνικό πρόγραμμα.
Αυτό θα γίνει επισήμως γνωστό μετά τις 20 Ιανουαρίου του 2017.
Βέβαια, οι τελικές αποφάσεις για την συμμετοχή ή όχι του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα θα ληφθούν τον Μάρτιο του 2017.
Το Βερολίνο πάντως θέλει το ΔΝΤ μέσα στο παιγνίδι, διαφορετικά θα πρέπει ο ΕSM να βάλει τα 12 δις. ευρώ που λείπουν από το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας συνολικού ύψους 86 δις. ευρώ.
Με δεδομένο ότι θα πρέπει τα λεφτά αυτά για να εγκριθούν θα πρέπει να περάσουν από τα εθνικά συμβούλια των χωρών μελών, μάλλον απίθανο είναι να συμβεί αυτό με την Γερμανία να κινείται σε προεκλογικούς ρυθμούς.
Έτσι οι διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές πάνω στα μείζονα ζητήματα της αξιολόγησης θα συνεχιστούν και τον Φεβρουάριο ενώ αν υπάρχει μία περίπτωση για συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο και θα οδηγήσει σε νέα επικαιροποίηση του Μνημονίου αυτή μάλλον θα είναι - σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα - στο Εurogroup της 20ης Φεβρουαρίου. Έχει ειπωθεί επανειλημμένα από το «bankingnews» ότι οι θεσμοί κάθε άλλο παρά βιάζονται στο να κλείσουν τη β' αξιολόγηση βλέποντας την Ελλάδα να μην πιέζεται χρηματοδοτικά από τη στιγμή που οι κρίσιμες ημερομηνίες με τις πληρωμές θα αρχίσουν να «τρέχουν» μετά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Απριλίου.
Συγκεκριμένα στις 20 Απριλίου του 2017 λήγουν ομόλογα 1,353 δισ. ευρώ που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες.
Και ακολουθούν το ομόλογο Σαμαρά, που ωριμάζει στις 17 Ιουλίου, ομόλογα 3,867 δισ. ευρώ που έχει η ΕΚΤ στο χαρτοφυλάκιο της και λήγουν στις 20 Ιουλίου, και στις 17 Αυγούστου 1,62 δισ. ευρώ δόση προς τον ΕSΜ.
Πριν από τον Απρίλιο η Αθήνα έχει να πληρώσει κάτι «ψιλά» και δη στις 17 Μαρτίου μια δόση 145 εκατ. ευρώ προς το ΔΝΤ.
Εφόσον κυβέρνηση και θεσμοί συμφωνήσουν σε τεχνικό επίπεδο και η διαπραγμάτευση δεν τραβήξει ως το επόμενο Eurogroup που είναι μετά από ένα μήνα στις 20 Μαρτίου, τότε επόμενος σκόπελος για την κυβέρνηση είναι η Eurostat.
Η κυβέρνηση, όπως οφείλει θα πρέπει τέλος Μαρτίου να αποστείλει τα τελικά δημοσιονομικά στοιχεία για το (διαδικασία EDP), και η κοινοτική στατιστική υπηρεσία με την σειρά της θα πρέπει στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Απριλίου να εκδώσει την πρώτη πιστοποίηση των δημοσιονομικών στοιχείων για το έτος 2017.
Και εκεί θα φανεί για τον αν οι εξαγγελίες Τσίπρα είχαν επίπτωση στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2016 που ο στόχος σύμφωνα με το ελληνικό πρόγραμμα είναι για πλεόνασμα 0,53% του ΑΕΠ. Διαφορετικά αν η Eurostat διαγνώσει το αντίθετο τότε θα ακολουθήσει υπουργική απόφαση η οποία θα δίνει εντολή στον «κόφτη» να κουρέψει συντάξεις προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά σε σχέση με την μνημονιακή δέσμευση. Είδομεν μέχρι τότε…

Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS