Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Έρχεται ισχυρό κύμα αναδιάρθρωσης το 2017 στα μέσα μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα

Έρχεται ισχυρό κύμα αναδιάρθρωσης το 2017 στα μέσα μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα
Οι παίκτες που φεύγουν, αυτοί που έρχονται, ο ρόλος των τραπεζών και της κυβέρνησης
Το 2016 αποτέλεσε έτος Αρμαγεδδών για τα ΜΜΕ πολλά εκ των οποίων βρίσκονται σε τραγική οικονομική κατάσταση αδυνατώντας να εκπληρώσουν στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους ενώ σημαδεύτηκε και από το φιάσκο του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται οδηγεί αναπόφευκτα σε αναδιάρθρωση τον κλάδο το 2017 το οποίο ξεκινά με πολλές αβεβαιότητες.
Η πρώτη αβεβαιότητα αφορά στη στάση που θα τηρήσουν οι τράπεζες έναντι των υποχρεωμένων και προβληματικών ΜΜΕ, η δεύτερη στην πορεία της οικονομίας , η τρίτη στη εξυγίανση ή μη της διαφημιστικής αγοράς και η τέταρτη στο ασφαλιστικό.
Αν κάποιος επιχειρήσει να χαρτογραφήσει την κατάσταση στον κλάδο θα διαπιστώσει ότι οι εφημερίδες βρίσκονται στην πλειοψηφία τους σε οικτρή οικονομική κατάσταση με τις κυκλοφορίες να παρουσιάζουν συνεχή μείωση και τα διαφημιστικά έσοδα να συρρικνώνονται.
ΔΟΛ, Πήγασος, Ναυτεμπορική, Ελεύθερος Τύπος και Real αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα όπου υπάρχει σαφής αδυναμία έγκαιρης εκπλήρωσης οικονομικών υποχρεώσεων που μπορεί να αφορούν είτε στην εξυπηρέτηση δανείων είτε στην πληρωμή των μισθών και των ασφαλιστικών εισφορών του προσωπικού τους.
Η κατάσταση σε ορισμένες περιπτώσεις όπως ο ΔΟΛ οδηγεί σε αδιέξοδο και είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει να συνεχιστεί η λειτουργία του τη νέα χρονιά.
Σε αυτή την περίπτωση το λόγο έχουν οι τράπεζες που πρέπει να επιλέξουν τι θα πράξουν ώστε να επαναφέρουν σε βιώσιμη τροχιά προβληματικές εταιρίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εν μέσω μιας ιδιαίτερα δυσμενούς οικονομικής κατάστασης οι εφημερίδες βρίσκονται αντιμέτωπες και με την εκτίναξη του μισθολογικού κόστους που επιφέρει το νέο ασφαλιστικό καθώς καλούνται να καταβάλλουν εργοδοτικές εισφορές της τάξεως του 9% ενώ υπάρχει ανοικτή και η εκκρεμότητα του ΕΔΟΕΑΠ.
Στον τελευταίο η ΕΙΤΗΣΕΕ (τηλεοπτικοί σταθμοί) δια του Προέδρου της κυρίου Πάνου Κυριακόπουλου επιδιώκει εφαρμογή των εισφορών όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία του ΕΦΚΑ για υγεία επικούρηση και εφάπαξ αλλά και ποσοστό επί του κύκλου εργασιών όλων των ΜΜΕ.
Αν αυτό γίνει δεκτό τότε η επιβάρυνση του μισθολογικού κόστους για τις εφημερίδες θα υπερβεί σε πραγματικούς όρους το 25% καθιστώντας μη βιώσιμες ακόμα και υγιείς επιχειρήσεις.
Βεβαίως υπάρχει ο αντίλογος ότι θα υπάρξει όφελος για τους εργοδότες από την κατάργηση του Αγγελιοσήμου πράγμα που είναι αμφίβολο με τον τρόπο που λειτουργεί η διαφημιστική αγορά με τη συγκέντρωση διαφήμισης και την πώληση από τις διαφημιστικές διαφήμισης που δεν έχουν αγοράσει μέσω των περίφημων διαγωνισμών που διενεργούν μεγάλοι διαφημιζόμενοι αλλά και των περίφημων επιβραβεύσεων.
Ιδιάζουσα περίπτωση αποτελούν οι εβδομαδιαίες εφημερίδες όπου έχουμε είσοδο νέων παικτών όπως του ομίλου Καλογρίστα.
Στην τηλεόραση η κατάσταση δείχνει να είναι καλύτερη από τις εφημερίδες με την εξαίρεση του Mega στο οποίο όμως την ευθύνη έχουν οι μέτοχοι που δεν έβαλαν χρήματα στην αύξηση κεφαλαίου οδηγώντας τον ιστορικό τηλεοπτικό σταθμό σε αδιέξοδο. Ωστόσο η αβεβαιότητα σε σχέση με τις τηλεοπτικές άδειες είναι τεράστια.
Με βάση τους κανόνες που θέτει η κυβέρνηση για ελάχιστο αριθμό προσωπικού, ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα και ελάχιστον ύψος κεφαλαίων τα σημερινά δεδομένα δείχνουν ότι είναι αδύνατο να συνεχίσουν να λειτουργούν με άδεια πανελλαδικής εμβέλειας το ΑΡΤ, το Έψιλον και το Μακεδονία.
Από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες φάνηκε η διάθεση των ομίλων Κυριακού και Αλαφούζου να επενδύσουν με κάθε τίμημα όπως και επιθυμία των ομίλων Μαρινάκη και Σαββίδη να τοποθετηθούν επενδύοντας τεράστιους μεγέθους ποσά
Από εκεί και πέρα η βιωσιμότητα των υπολοίπων θα εξαρτηθεί από το πόσες τηλεοπτικές άδειες θα δοθούν, το τίμημα για τις άδειες αλλά και τη φορολογία δεδομένου ότι υπάρχει ο φόρος τηλεόρασης 20% και αναμένεται να επιβληθεί επιπλέον τέλος της τάξεως του 10% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων στο πλαίσιο της λειτουργίας της πλατφόρμας διαφήμισης.
Η νομοθέτηση της πλατφόρμας από την κυβέρνηση αναμένεται να γίνει στο πρώτο τρίμηνο του 2017.
Ο κλάδος του διαδικτύου αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται και το 2017.
Ωστόσο η έλλειψη κανόνων ευνοεί τη δημιουργία αναρχου περιβάλλοντος το οποίο εκμεταλλεύονται επιτήδειοι οι οποίοι καρπώνονται οφέλη χωρίς να επενδύουν σε ανθρώπινο δυναμικό.
Στον περιοδικό τύπο η κατάσταση αναμένεται να παραμείνει δύσκολη μετά τη συρρίκνωση των προηγούμενων ετών με την κατάρρευση των επί χρόνια ισχυρών παικτών Εκδόσεις Λυμπέρη και ΙΜΑΚΟ.
Σε κάθε περίπτωση στον κλάδο των ΜΜΕ το 2017 θα πρέπει να αναμένονται ανατροπές με την κατάρρευση ορισμένων παραδοσιακών ομίλων ή την αλλαγή ιδιοκτησίας να θεωρείται αναπόφευκτη.
Η αναδιάρθρωση αυτή δίνει χώρο σε νέους παίκτες όπως οι όμιλοι Σαββίδη, Καλογρίτσα και Μαρινάκη και ουσιαστικά οδηγεί σε ένα νέο τοπίο στο χώρο των ΜΜΕ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης