Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Έξι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ - Σε κοινό σχήμα Fluxys, Gasunie, Enangas και Snam

tags :
Έξι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ - Σε κοινό σχήμα Fluxys, Gasunie, Enangas και Snam
Πρόκειται για την Βελγική Fluxys, την Ολλανδική Gasunie, την Ισπανική Enangas και την Ιταλική Snam
Ισχυρό φαίνεται ότι είναι το ενδιαφέρον για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο του διαγωνισμού που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα, στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή αυτή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που έληξε στις 17:00 σήμερα 7 Αυγούστου 2017, υποβλήθηκαν φάκελοι από έξι εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών.
Μάλιστα, τέσσερις μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες διαχείρισης δικτύων φυσικού αερίου, η Βελγική Fluxys, η Ολλανδική Gasunie, η Ισπανική Enagas και η Ιταλική Snam, κατέβηκαν με κοινή πρόταση σε κοινοπραξία για την διεκδίκηση του ΔΕΣΦΑ.
Συγκεκριμένα, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:
- Η επενδυτική εταιρεία Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited.
- Η κοινοπραξία των διαχειριστών φυσικού αερίου σε Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο και Ολλανδία αντίστοιχα και συγκεκριμένα οι Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U., Fluxys S.A., N.V. Nederlandse Gasunie.
Οι τρεις πρώτοι είναι και μέτοχοι της εταιρείας διαχείρισης του αγωγού φυσικού αερίου TAP.
- Ο διαχειριστής του ρουμανικού δικτύου φυσικού αερίου Transgaz S.A. σε κοινοπραξία με τον διαχειριστή του γαλλικού δικτύου GRTgaz S.A.
- H ισπανική Regasificadora del Noroeste S.A.
- Η αμερικανική Integrated Utility Services Inc. (INTUS)
- H Powerglobe LLC.
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού».

Προφίλ ενδιαφερομένων
1) Η κοινοπραξία αποτελούμενη από τις Snam S.p.A. (ηγετικό μέλος), Enagas International S.L.U., FLUXYS S.A. και N.V. Nederlandse Gasunie
Η Snam SpA (συμμετοχή 50% στην κοινοπραξία) δραστηριοποιείται στην Ιταλία μέσω των τριων θυγατρικών της που δραστηριοποιούνται εξ ολοκλήρου στην μεταφορά, αποθήκευση και επαναεριοποίηση φυσικού αερίου (η Snam Rete Gas SpA, η Stogit SpA και GNL Italia SpA).
Η Snam είναι μέτοχος στον αγωγό TAP και έχει συμμετοχές σε διάφορους αγωγούς φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη.
Η Enagás Internacional, S.L.U. (συμμετοχή 16,7% στην κοινοπραξία) είναι θυγατρική που ανήκει εξ ολοκλήρου στην Enagas SA, η οποία είναι holding εταιρεία με τις εταιρίες του ομίλου να δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευσης υποδομών φυσικού αερίου (εγκαταστάσεις μεταφοράς, υπόγεια αποθήκευσης και LNG).
Η Enagás S.A. είναι μέλος του ομίλου ENTSO-G.
Συμμετέχει στον αγωγό TAP.
Η FLUXYS S.A. (συμμετοχή 16,7% στην κοινοπραξία) είναι ένας πλήρως ανεξάρτητος όμιλος υποδομών φυσικού αερίου που εδρεύει στο Βέλγιο και δραστηριοποιείται στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο όμιλος FLUXYS είναι σημαντικός διαμεσολαβητής στην αγορά φυσικού αερίου.
Συμμετέχει στον  αγωγό TAP.
Η N.V. Nederlandse Gasunie κατέχει και εκμεταλλεύεται διάφορα περιουσιακά στοιχεία υποδομώνς φυσικού αερίου στη Βορειοδυτική Ευρώπη.
2)Regasificadora del Noroeste S.A.
Η Regasificadora del Noroeste S.A. έχει την έδρα της στο Mugardos της Ισπανίας.
Η Reganosa ασχολείται με τη μεταφορά και επαναεριοποίηση φυσικού αερίου.
Μεταφέρει φυσικό αέριο σε ολόκληρη την ισπανική αγορά, λειτουργώντας ένα εθνικό δίκτυο αγωγών μήκους 130 χλμ. και εκμεταλλεύεται επίσης τον τερματικό σταθμό LNG του Mugardos.
3) Integrated Utility Services Inc.
Η Integrated Utility Services Inc. είναι μια εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ που παρέχει τεχνολογικές υπηρεσίες,  όπως καλώδια οπτικών ινών, γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αγωγούς φυσικού αερίου, αποχέτευσης, αφαλάτωσης νερού και άλλες εγκαταστάσεις.
Συμμετέχει ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος σε μια κοινοπραξία που αναμένεται να συσταθεί.
4) Η Κοινοπραξία της Transgaz S.A. (Επικεφαλής Μέλος) και GRTgaz S.A.
Η ρουμανική Transgaz S.A. διαθέτει δίκτυο σγωγών φυσικού αερίου σωλήνων συνολικού μήκους 13.000 χλμ.
Το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου της Transgaz συνδέεται με τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Η γαλλική GRTgaz, είναι ένας από τους ευρωπαίους ηγέτες στον τομέα της μεταφοράς φυσικού αερίου και διαθέτει και εκμεταλλεύεται δίκτυο αγωγών φυσικού αερόου μήκους 32.456 χλμ. και 28 σταθμούς συμπίεσης για τη μεταφορά φυσικού αερίου.
5) Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited
Η Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited είναι μια πλήρως ελεγχόμενη θυγατρική της Macquarie Group Limited και είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής επενδύσεων σε υποδομές που διαχειρίζεται παγκοσμίως ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Η Macquarie κατέχει ελέγχουσα συμμετοχή στην Societa Gasdotti Italia (SGI), η οποία καθώς και επενδύσεις στο Eustream A.S. (Σλοβακία) και Open Grid Europe GmbH.

6) POWERGLOBE LLC
Η PowerGlobe LLC είναι μια εταιρεία συμβούλων με έδρα το Κατάρ, η οποία παρέχει μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών στον τομέα της ενέργειας και του φυσικού αερίου για εταιρείες και κυβερνητικούς οργανισμούς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη έργων μεγάλης κλίμακας σε Μέση Ανατολή, Ασία, Αφρική και Ευρώπη.

Προφίλ ενδιαφερομένων στα αγγλικά

A. Consortium consisting of Snam S.p.A. (Lead Member), Enagas International S.L.U., FLUXYS S.A. and N.V. Nederlandse Gasunie.
Snam S.p.A. (50% participation to the consortium) operates in Italy through its 3 wholly owned subsidiaries respectively dedicated to transmission and dispatching, storage, and regasification of natural gas (namely Snam Rete Gas S.p.A which is Italy’s TSO, is an ENTSO-G member, and certified under Full Ownership Unbundling, Stogit S.p.A., and GNL Italia S.p.A). Snam is a shareholder in TAP and has participations in various TSOs around Europe.
Enagás Internacional, S.L.U. (16.7% participation to the consortium) is a wholly owned subsidiary of Enagás S.A., which is acting as holding company of a group carrying out activities within the development, construction, maintenance and operation of gas infrastructures (transmission, underground storage and LNG plants). Enagás S.A. is an ENTSO-G member, while its 100% subsidiary Enagás Transporte S.A.U. has been certified under Full Ownership Unbundling for its own network. It holds a participation in TAP.
FLUXYS S.A. (16.7% participation to the consortium) is a Belgium-based, fully independent gas infrastructure group operating in the European market. The FLUXYS group is a major gas transit operator with ownership in various ENTSO-G member TSO’s around Europe and its activities include gas transmission, gas storage and terminalling of LNG. Fluxys S.A. operates its transmission networks through the Full Ownership Unbundling regime. It holds a participation in TAP.
N.V. Nederlandse Gasunie is a leading gas infrastructure company which owns and operates various natural gas infrastructure assets in North Western Europe. Its fully owned subsidiaries Gasunie Gas Transport Services B.V. (in the Netherlands) and Gasunie Deutchland Transport Services GmbH (in Germany) have been certified under the Full Ownership Unbundling model and are ENTSO-G members.

B. Regasificadora del Noroeste S.A.
Regasificadora del Noroeste S.A. is headquartered in Mugardos, Spain. Reganosa is a Spanish gas TSO and ENTSOG member that engages in the transmission and regasification of natural gas. It transports natural gas throughout the Spanish Northwest by operating 130 km of Spain’s national core pipeline network and also operates the Mugardos LNG terminal. Regasificadora del Noroeste S.A. operates under the Full Ownership Unbundling model.

C. Integrated Utility Services Inc.
Integrated Utility Services Inc. is a USA-based company which provides technological services in relation to fiber optic cables, power lines, gas mainline pipes, sewer, water and other facilities. They serve as the financial and economic development partner in a consortium expected to be formed.

D. The Consortium of Transgaz S.A. (Lead Member) and GRTgaz S.A.
Transgaz S.A. is Romania’s TSO, certified under the ISO model. Transgaz operates a pipe network of total length 13,000 km. Transgaz’s gas transmission network is connected to Bulgaria, Hungary, Moldova and Ukraine.
GRTgaz, is a French TSO, certified under the ITO model. It is headquartered in Bois-Colombes, France. GRTgaz S.A. is one of the European leaders in the natural gas transmission and owns and operates 32,456 km of buried pipes and 28 compression stations for the shipping of gas between suppliers and consumers.

E. Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited
Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited is a fully owned subsidiary of Macquarie Group Limited and is the largest manager of infrastructure investments that globally manages a diverse portfolio which includes electricity and gas transmission and distribution networks among others. Macquarie through its funds has a controlling stake in Societa Gasdotti Italia (SGI), which is an Italian gas transmission system operator ENTSO-G member operating under the Full Ownership Unbundling model, as well as investments in Eustream A.S. (Slovakia) and Open Grid Europe GmbH.

F. POWERGLOBE LLC
PowerGlobe LLC is a Qatar-based consulting company which provides a wide array of services in the energy and gas. PowerGlobe LLC targets to use the Qatar Financial Center to explore exclusive energy advisory and consulting services for Qatari and International corporations and governmental organizations, which are in the business of developing large-scale natural gas-to- power or/and LNG-to-power projects across Middle East, MENA, Asia, Africa and Europe.



Όπως έγραφε νωρίτερα το bankingnews.gr η εκτόξευση της κατανάλωσης φυσικού αερίου για το 2017 φέρνει η ενεργειακή κρίση του χειμώνα, ενώ για τα επόμενα χρόνια η σταδιακή μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη σε συνδυασμό με τα έργα επέκτασης της διείσδυσης του φυσικού αερίου σε μεγάλες πόλεις ανά την επικράτεια οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση της ζήτησης αερίου.
Τα «σενάρια» του ΔΕΣΦΑ για τη ζήτηση αναπτύσσονται, ενώ είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την πώληση του 66% των μετοχών της εταιρίας (35% από τα Ελληνικά Πετρέλαια και 31% από το ΤΑΙΠΕΔ).
Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος λήγει σήμερα Δευτέρα 7 Αυγούστου και όπως σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης κατά την επίσκεψή του στο Διαχειριστή την περασμένη εβδομάδα, προϋποθέσεις για την ομαλή εξέλιξη της διαδικασίας είναι ο σεβασμός του ανταγωνιστικού χαρακτήρα της από όλους τους εμπλεκόμενους, η διασφάλιση δίκαιου τιμήματος (βάση εκκίνησης όπως είπε είναι το αποτέλεσμα του προηγούμενου διαγωνισμού, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ) και η διατήρηση της δημόσιας παρουσίας στην εταιρεία.
Σύμφωνα με την τελευταία (Ιούνιος 2017) μελέτη ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2017 - 2018, η κατανάλωση φυσικού αερίου κατά τη φετινή χρονιά προβλέπεται να φθάσει στα 4,1 δισ. κυβικά μέτρα, μέγεθος που είναι αυξημένο κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση που περιελάμβανε η αντίστοιχη μελέτη του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2017 - 2026.
Η κύρια αιτία της εντυπωσιακής προς τα πάνω αναθεώρησης είναι η ενεργειακή κρίση του περασμένου χειμώνα που οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή, καθώς οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής είναι οι μεγαλύτεροι καταναλωτές φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ακόμη ότι στην εκτίμηση αυτή δεν έχει ληφθεί υπόψη η πιθανή επίπτωση από την κατολίσθηση στο ορυχείο του Αμυνταίου. Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ «σε περίπτωση που δεν ενταχθούν σε λειτουργία οι μονάδες Αμυνταίου κατά τη διάρκεια του χειμώνα 2017 - 2018, η επίπτωση στην κατανάλωση φ.α. θα είναι σημαντική, δηλαδή περίπου 0,21 δισ. κυβικά μέτρα πρόσθετη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες φ.α. Αντίστοιχη θα είναι η επίπτωση και για το χειμώνα 2018 - 2019, αλλά μικρότερη αναμένεται για το χειμώνα 2019 - 2020 (λόγω τελικής απόσυρσης των μονάδων τον Ιανουάριο 2020 σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα δεδομένα)».
Δεδομένου ότι η επανάληψη της ενεργειακής κρίσης θεωρείται απίθανη, για το 2018 προβλέπεται σχετική υποχώρηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στα 3,7 δισ. κυβικά μέτρα.
Ωστόσο οι φετινές προβλέψεις του ΔΕΣΦΑ για τις καταναλώσεις των επόμενων ετών είναι αυξημένες σε σχέση με τις περυσινές εκτιμήσεις.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι η ζήτηση φυσικού αερίου θα επανέλθει το 2022 στο ιστορικό μέγιστο (4,5 δισ. κυβικά μέτρα, που καταγράφηκε το 2011).
Κύριες αιτίες της αύξησης εκτός από την επέκταση της ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο (λόγω του σταδιακού περιορισμού του λιγνίτη, των διασυνδέσεων νησιών κ.α.) είναι η αύξηση της βιομηχανικής και αστικής χρήσης (η τελευταία προβλέπεται να διπλασιαστεί στη δεκαετία 2018 - 2027) στις περιοχές με δίκτυα διανομής, δηλαδή σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία όπως και η ανάπτυξη νέων αγορών με την τεχνολογία των μικρών εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Εφέτος θα ξεκινήσει η κατασκευή σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων με υγροποιημένο αέριο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019. Παράλληλα, στο βόρειο ανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας προβλέπεται να κατασκευαστεί νέα προβλήτα για φόρτωση πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ μικρού μεγέθους, χωρητικότητας 1.000m3 ως 20.000m3. Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Ψηλά ο πήχης από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη

Υψηλά τον πήχη για το τίμημα που θα πρέπει να προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ έβαλε την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης.
«Ο προηγούμενος διαγωνισμός έχει ήδη θέσει μια βάση εκκίνησης», ανέφερε χαρακτηριστικά απευθυνόμενος στους εργαζόμενους του ΔΕΣΦΑ κατά την χθεσινή (2/8) επίσκεψή του στα κεντρικά γραφεία της εταιρίας.  
Η παρέμβαση αυτή του κ. Σταθάκη λίγες μόλις ημέρες πριν εκπνεύσει και η νέα προθεσμία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών της 7ης Αυγούστου 2017 (προσεχή Δευτέρα) δεν είναι καθόλου τυχαία.
Ο κ. Σταθάκης έστειλε ένα σαφές μήνυμα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές ότι το τίμημα για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από τα 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar στον προηγούμενο διαγωνισμό.
Αντίστοιχες ανεπίσημες δηλώσεις έχουν γίνει στο παρελθόν και από την διοίκηση των ΕΛΠΕ, τα οποία διαθέτουν προς πώληση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το 35% της συμμετοχής τους στον ΔΕΣΦΑ.
Στην παρέμβασή του από την έδρα του ΔΕΣΦΑ, ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης όχι τυχαία στην εξαιρετική οικονομική κατάσταση της εταιρίας αλλά και στην απόλυτη εμπιστοσύνη του προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία - όπως είπε - θα διασφαλίσει την λειτουργία της εταιρίας σε ένα κατάλληλα ρυθμιζόμενο θεσμικό πλαίσιο.
Η πρώτη αναφορά συνδέεται με την ενίσχυση των κινήτρων για υψηλό τίμημα και η δεύτερη με την ανάγκη να καθησυχάσει τις ανησυχίες των επενδυτών για απρόσμενες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου αντίστοιχες με αυτές του παρελθόντος (παρέμβαση Σκουρλέτη) που οδήγησαν σε ναυάγιο τον προηγούμενο διαγωνισμό.
Είναι γνωστό ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση εγγυήσεις και διασφαλίσεις για τη σταθερότητα της τιμολογιακής πολιτικής του ΔΕΣΦΑ σε ορίζοντα τετραετίας όπως και σαφές χρονοδιάγραμμα για την αποπληρωμή των ανακτήσιμων εσόδων ύψους 326 εκατ. ευρώ για τα έτη 2006 -2015.
Ο κ. Σταθάκης στην ομιλία του προς τους εργαζόμενους έθεσε επίσης ως προϋπόθεση «τον σεβασμό του ανταγωνιστικού χαρακτήρα της διαγωνιστικής διαδικασίας απ’ όλους τους εμπλεκόμενους παίκτες».

Σκληρή μάχη για την απόκτηση της εταιρίας

Η συνολική παρέμβαση του κ. Σταθάκη προϊδεάζει για έντονο ανταγωνισμό και διάθεση κάποιων τουλάχιστον εκ των ενδιαφερόμενων επενδυτών να προσφέρουν υψηλό τίμημα.
Μόλις πριν λίγες ημέρες εξάλλου, ο CEO  της ιταλικής Snam κ. Marko Alvera, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εταιρίας στους αναλυτές δήλωσε ότι αναμένει πως ο ανταγωνισμός στο διαγωνισμό για το ΔΕΣΦΑ θα είναι έντονος, με πόλο έλξης για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, όπως είπε, τη στρατηγική θέση της Ελλάδας.
Στο στρατηγικό χαρακτήρα του ΔΕΣΦΑ εξάλλου, ο οποίος θα ενισχυθεί περαιτέρω μετά την λειτουργία του αγωγού ΤAP και όσο αναπτύσσεται γεωπολιτικά η ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, προσβλέπει το σύνολο των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι εκτός της ιταλικής Snam δύο ακόμη εταιρίες μέτοχοι του αγωγού TAP και συγκεκριμένα η βελγική Fluxys και η ισπανική  Enagas, έχουν εκδηλώσει ανεπίσημο ενδιαφέρον για το ΔΕΣΦΑ.
Ισχυρό παραμένει το ενδιαφέρον της ολλανδικής Gasunie, η οποία φέρεται να συμπράττει με την βελγική Fluxys, ενώ διερευνητικές επαφές για το ΔΕΣΦΑ έκανε το προηγούμενο διάστημα και ο Γάλλος Διαχειριστής GRTgas.
Σε κάθε περίπτωση τη Δευτέρα αναμένεται να φανεί εάν ο εξ Αμερικής επενδυτής, μετά από σχετικό αίτημα του οποίου το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση της  προθεσμίας εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, θα εμφανισθεί στον διαγωνισμό σε κοινοπραξία με κάποια ευρωπαϊκή εταιρία, αφού οι όροι της προκήρυξης δεν προβλέπουν αυτόνομη συμμετοχή εταιριών που δεν είναι πιστοποιημένοι Διαχειριστές δικτύου με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης