Τελευταία Νέα
Διεθνή

SZ: Με μισθό 1.200 ευρώ το μήνα η Cosco είναι από τους καλύτερους εργοδότες στην Ελλάδα

SZ: Με μισθό 1.200 ευρώ το μήνα η Cosco είναι από τους καλύτερους εργοδότες στην Ελλάδα
Ένας Έλληνας που ξεκινά να δουλεύει στη Cosco σε νεαρή ηλικία μπορεί να φθάσει να εργάζεται σε αυτή έως τη συνταξιοδότησή του
Εκτενές αφιέρωμα στην επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά φιλοξενεί η γερμανική εφημερίδα Suddeutsche Zeitung.  
Το 2009, η κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco και η ελληνική κυβέρνηση είχαν έρθει σε συμφωνία για την του προβλήτα Ι   για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ).
Το Πεκίνο αναγνωρίζοντας τις πολύ μεγάλες προοπτικές έστειλε τον καλύτερο άνθρωπό του στην Ελλάδα.
Τον καπετάνιο Fu Chengqiu.
Έμπειρος στα θέματα της ναυτιλίας (καπετάνιος) και ικανότατος μάνατζερ.
Ωστόσο η υποδοχή του στην Ελλάδα δεν ήταν η ανάλογη καθώς φτάνοντας στο λιμάνι του Πειραιά είδε εργαζόμενους οι οποίοι κρατούσαν πλακάτ που έγραφαν "Cosco φύγε".
Όπως αναφέρει σε δηλώσεις τους στη Suddeutsche Zeitung "οι Έλληνες πίστευαν ότι τώρα που οι Κινέζοι αγόρασαν το λιμάνι, θα χάσουν τις δουλειές τους, δεν ήξεραν πολλά για εμάς τους Κινέζους", λέει ο καπετάνιο Fu.
Σταματά.
"Είμαστε εδώ για να κάνουμε επιχειρήσεις".
Η Cosco μόλις είχε αρχίσει την επένδυσή της στην Ελλάδα.
Το 2016, Cosco εξαγόρασε έναντι 280,5 εκατ. ευρώ και το και 51% του συνολικού ποσοστού στο ΟΛΠ μεριδίου σε ολόκληρο το λιμάνι.
Ένα ποσοστό περίπου 16% του ΟΛΠ έναντι 88 εκατ. ευρώ θα περάσει στα χέρια της Cosco τα επόμενα χρόνια.
Το λιμάνι είναι τώρα σε κινεζικά χέρια τουλάχιστον μέχρι το 2052.
Αυτός είναι ο χρόνος εκτέλεσης της σύμβασης.
Οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων έχουν ήδη τετραπλασιαστεί.
Το λιμάνι του Πειραιά ήταν ένας κοιμώμενος γίγαντας που αναγεννήθηκε στα χέρια της Cosco.
Το λιμάνι ξύπνησε από τον κοιμισμένο ύπνο του.
Οι Κινέζοι έφεραν μαζί τους στην Ελλάδα και τις δουλειές τους.
Η ναυτιλιακή Cosco είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες παγκοσμίως στην μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
Εταιρείες όπως η Sony, η Huawei και η Hewlett Packard αποφάσισαν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη από το λιμάνι του Πειραιά.
Νέοι γερανοί, νέα παλετοφόρα και νέα φιλοδοξία.
Ο στόχος του καπετάνιου Fu είναι Ο ΟΛΠ να ξεπεράσει τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπη, το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα, το Αμβούργο. "Έχουμε ήδη επενδύσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ", λέει ο Captain Fu.
"1.000 εκατομμύρια", επαναλαμβάνει σαν να φοβάται ότι δεν έγινε κατανοητός.
Το λιμάνι μόνο έτοιμο δεν ήταν.
Ο τερματικός σταθμός III αυτή τη στιγμή μεγαλώνει.
Ένας νέος τερματικός σταθμός για τα 15 εκατομμύρια τουρίστες που περνάνε απο το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε εξέλιξη.
"Η Ελλάδα είναι η πύλη προς την Ευρώπη", λέει ο Captain Fu.
Οι εταίροι της ΕΕ έχουν επίσης βοηθήσει την Ελλάδα προσφέροντας της τρία προγράμματα διάσωσης με το τρέχουν να ληγεί τον Αύγουστο του 2018.
Και η Κίνα;
Η Cosco έχει μόλις επενδύσει 1 δισ. ευρώ στη χώρα και επεκτείνεται.
"Αυτό δείχνει ότι εμείς οι Ευρωπαίοι δεν πιστεύουμε στον εαυτό μας", δήλωσε πρόσφατα ο Γάλλος Πρόεδρος Ε. Macron κατ΄τη διάρκεια της επίσημης επίκσεψής του στην Ελλάδα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση βλέπει τον κίνδυνο. Η Κίνα βλέπει την ευκαιρία.
"Η πύλη της Ευρώπης",  είναι πάντα συνδεδεμένη με το λιμάνι του Πειραιά.
Η δέσμευση των Κινέζων αποτελεί μέρος ενός γιγαντιαίου έργου "Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος" με επενδύσεις σε 65 χώρες.
Πρόκειται για ένα σύνολο διασύνδεσης εμπορικών συναλλαγών και έργων υποδομής στην Ασία, την Ευρώπη και τον Ειρηνικό. Εκτείνεται σε περισσότερες από 68 χώρες, περιλαμβάνει 4,4 δισ. ανθρώπους. Μια εξαιρετικά φιλόδοξη αναπτυξιακή πρωτοβουλία, μέσω της οποίας η Κίνα επιθυμεί να ενισχύσει το εμπόριο και να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη της Ασίας και όχι μόνο. Κάτι που ελπίζει να το πετύχει με την οικοδόμηση αμέτρητων έργων υποδομής που θα την συνδέουν με άλλες χώρες.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα από τα πιο σημαντικά στην Ευρώπη.
Από εδώ, οι σιδηροδρομικές γραμμές διασχίζουν τα Βαλκάνια προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Ο Captain Fu λέει: "Η Κίνα ήταν κάποτε μια φτωχή χώρα, γιατί να παραμείνει φτωχή; το αλλάζουμε αυτό, μπορούμε να εργαστούμε σκληρά, μπορώ να δουλέψω δώδεκα ώρες την ημέρα χωρίς να διαμαρτύρομαι".
Κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα το λιμάνι από τον Νίκο Γεωργίου.
Είναι πρόεδρος στο συνδικάτο των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά.
Υπάρχει και ο Γιώργος Γώγος, γενικός γραμματέας της Ένωσης Λιμενεργατών του ΟΛΠ.
Στο γραφείο του υπάρχει ένα πόστερ που γράφει «Δεν θα βαδίσουμε ποτέ ξανά μόνοι».
Όμως τα γραφεία της Ένωσης μοιάζουν με εγκαταλελειμένο μέρος.
Ο 53χρονος Γεωργίου, με λευκό πόλο και τζιν παντελόνι, είναι μανιώδης καπνιστής.
«Ήταν μία δύσκολη μάχη, ίσως ήταν αδύνατο να κερδίσουμε», τονίζει, καθώς η Ένωση μέχρι το τέλος είχε προσπαθήσει να αποτρέψει την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
«Η Cosco ήταν εναντίον μας.
Εναντίον των συνδικάτων.
Όλα γίνονταν για την ελαχιστοποίηση του κόστους», υποστηρίζουν οι συνδικαλιστές.
Δουλεύοντας υπερωρίες και μέσω κάποιων επιδοτήσεων, κάποιοι λιμενεργάτες κέρδιζαν 1.800 ευρώ τον μήνα πριν από την κρίση.
Σήμερα αυτό μοιάζει με όνειρο.
Όταν η Cosco ανέλαβε το λιμάνι δεν είχε υποχρέωση να «κρατήσει» τους ακριβούς εργαζόμενους.
Τότε απλά κτίστηκε ένα ακόμη terminal.
Τότε έτσι γίνονταν οι ιδιωτικοποιήσεις και έτσι κανείς δεν είχε παράπονο.
Η Cosco προσέλαβε νέους εργαζομένους –μέσω υπεργολάβου- πλήρωσε λιγότερα και έκλεισε και συμβόλαια περιορισμένου χρόνου εργασίας.
Τότε έκανε την εμφάνισή της μία «κοινωνία» εργαζομένων με δύο πρόσωπα.
Από τη μία όσοι δούλευαν για τη Cosco και από την άλλη όσοι δούλευαν για το ελληνικό δημόσιο.
Στους εργαζόμενους της Cosco δίνονταν 900 ευρώ τον μήνα και ενίοτε τους καλούσαν για δουλειά λίγη ώρα πριν ξεκινήσει η βάρδια τους.
Ή τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν οι συνδικαλιστές.
Στο terminal της Cosco οι εργαζόμενοι κατόρθωσαν να διαχειρίζονται 30 εμπορευματοκιβώτια την ώρα.
Στην ελληνική πλευρά του λιμανιού σχεδόν τα μισά.
Έτσι σύντομα κάποιοι έχασαν τη θέση εργασία τους.
Όταν κατέφθασαν οι Κινέζοι, η ελληνική κυβέρνηση είχε φροντίσει να τους κάνει τη ζωή εύκολη, κρατώντας τους ακριβούς εργαζόμενους στο δικό της τμήμα του λιμανιού.
Τότε υποστηρίζονταν ότι η Cosco είχε ως στόχο να μεγιστοποιήσει τα κέρδη.
Όμως ο Captain Fu είναι ξεκάθαρος και κοφτός στις δηλώσεις του.
«Κάνουν λάθος!
Τι ακριβώς σημαίνει δηλαδή ήρθαν οι Κινέζοι;
Τι περίμεναν;
Ότι θα κάθονταν, θα έπιναν καφέ, θα δούλευαν δύο με τέσσερις ώρες.
Γίνεται να διοικείς με αυτόν τον τρόπο;».
Όταν ξεκίνησε η δραστηριότητα της εταιρείας οι εργαζόμενοι που προσελήφθησαν ήταν όλοι Έλληνες.
Οι μόνοι που ήρθαν από εκτός ήταν «πέντε ή έξι managers από την Κίνα», όπως τονίζει ο Fu.
Σύμφωνα με τον ίδιο η Cosco είναι στην ουσία… ελληνική.
«Συμπεριφερόμαστε με τον καλύτερο τρόπο στους εργαζόμενους μας. Είμαστε μία οικογένεια», τονίζει.
Προσθέτει, ακόμη, ότι ένας Έλληνας που ξεκινά να δουλεύει στη Cosco σε νεαρή ηλικία μπορεί να φθάσει να εργάζεται σε αυτή έως τη συνταξιοδότησή του.
Όμως προειδοποιεί: «Όσοι δεν δουλεύουν, θα πρέπει να ξέρουν ότι θα χάσουν τη δουλειά τους».
Στην πραγματικότητα η Cosco δεν έχει προχωρήσει σε σημαντικές μειώσεις μισθών και δεν έχει αντιμετωπίσει παραιτήσεις.
Όταν η Cosco έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος στον ΟΛΠ το 2016, το ελληνικό κράτος είχε φροντίσει να κάνει το ίδιο τις μειώσεις τόσο μισθών όσο και εργατικού δυναμικού.
Όχι γιατί το είχε ζητήσει η Cosco.
Αλλά γιατί ήταν στα πλαίσια του προγράμματος διάσωσης και το είχαν ζητήσει οι Βρυξέλες.
Ταυτόχρονα κάποιος που εργάζεται στη Cosco δεν περνά και άσχημα.
Με 1.200 ευρώ μηνιαίο μισθό, έχει απολαβές καλύτερες από τους νεαρούς γιατρούς ή δικηγόρους.
Παράλληλα η Cosco είναι ακόμη εδώ, έστω και εάν από τότε που κατέφθασε στον Πειραιά μέχρι σήμερα, η Ελλάδα έχει αλλάξει τέσσερις κυβερνήσεις.
Έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα για το λιμάνι και σκοπεύει να μείνει σε αυτό.
Αυτό που έχει αλλάξει είναι το πνεύμα εργασίας που επικρατεί.
Έχει αυξηθεί και η πίεση.
Παράλληλα η Cosco θα πρέπει να διαπραγματευτεί με το συνδικάτο εργαζομένων μία νέα συλλογική σύμβαση.
«Πρέπει να ζήσουμε με τη Cosco και η Cosco πρέπει να ζήσει μαζί μας», τονίζει ο κ. Γεωργίου.
Η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος είναι ηγέτης του ΣΥΡΙΖΑ που ανέλαβε την εξουσία του 2015, ήταν με την πλευρά αυτών που μάχονταν ενάντια στη Cosco.
Ήταν με αυτούς που έλεγαν: «Cosco Go Home».
Σήμερα έχουν αλλάξει πολλά.
Ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας, Παν. Κουρουμπλής, μιλά για ιδιωτικοποιήσεις, υποστηρίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο το κράτος μπορεί να γλιτώσει κάποια βαρίδια.
Σήμερα η συνεργασία με τη Cosco κυλά χωρίς προβλήματα, τονίζει ο υπουργός.
Στη σύνοδο Silk Road που έγινε την άνοιξη στο Πεκίνο, η Ελλάδα δεν έστειλε έναν υπουργό.
Σε αυτήν πήγε ο πρωθυπουργός της χώρας, Αλέξης Τσίπρας και μάλιστα ύμνησε την όλη εκδήλωση,.
Στη ΔΕΘ το φθινόπωρο, η Κίνα ήταν η τιμώμενη χώρα.
Οι εκπρόσωποι του ελληνικού τουρισμού ευελπιστούν ότι η Ελλάδα θα μετατραπεί σε βασικό τουριστικό προορισμό για τους Κινέζους.
Σήμερα περί των 200.000 Κινέζων τουριστών επισκέπτονται τη χώρα, αλλά πολύ σύντομα μπορεί να αυξηθούν στο ένα εκατ.
Στον Πειραιά ο Captain Fu κτίζει το νέο μέρος του λιμανιού που θα υποδέχεται κρουαζιερόπλοια.
«Θέλουμε να υπάρχει επικοινωνία, ένωση μεταξύ των δύο χωρών», τονίζει.
Για τον Κινέζο πρόεδρο Xi Jinping η Ελλάδα είναι «ένας αξιόπιστος φίλος στην Ευρώπη».
Κάποιοι, ήδη, αναρωτιούνται πόσο μακριά μπορεί να φθάσει αυτή η φιλία.
Τον Ιούνιο, η Ελλάδα ήταν μεταξύ των χωρών που αρνήθηκε να υπογράψει καταδικαστικό ψήφισμα της ΕΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Κίνα.
Βέβαια οι χώρες της ΕΕ δεν έχουν ασχοληθεί και πολύ με το ζήτημα αυτό.
«Έχουμε κάνει ξεκάθαρο προς κάθε πλευρά ότι είμαστε ισότιμοι εταίροι», τονίζει ο Π. Κουρουμπλής.
Άλλωστε υπάρχει μία φωτογραφία του με τον Captain Fu στον διάδρομο που οδηγεί στο γραφείο του Κινέζου επιχειρηματία
Σε αυτόν τον διάδρομο υπάρχουν πολλές φωτογραφίες με Έλληνες, καθώς μοιάζει με μνημείο στην Ελληνο-κινεζική φιλία.
Όσο για τον Captain Fu υπενθυμίζει ότι υπήρχαν πέντε ακόμη εταιρείες που διεκδικούσαν τον ΟΛΠ. Κέρδισε η Cosco.
«Στηρίζουμε την Ελλάδα.
Κανείς δεν χρειάζεται να ανησυχεί.
Όμως η δουλειά είναι δουλειά και η φιλία είναι φιλία».



www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης