Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Τι θα συμβεί σε χρέος, stress tests, μεταβατικό πρόγραμμα μετά το 3ο μνημόνιο το 2018; – Μια στιγματισμένη μετριότητα

Τι θα συμβεί σε χρέος, stress tests, μεταβατικό πρόγραμμα μετά το 3ο μνημόνιο το 2018; – Μια στιγματισμένη μετριότητα
Και στα τρία μείζονα ζητήματα της Ελλάδος (χρέος, stress tests, μεταμνημονιακή εποχή) μια λέξη θα χαρακτηρίσει τις τελικές αποφάσεις… μετριότητα.
Χρέος, stress tests και μεταβατικό πρόγραμμα μετά το 3ο μνημόνιο, αποτελούν τις 3 βασικές μεγάλες προκλήσεις της Ελλάδος και των τραπεζών για το 2018 αλλά το ουσιαστικό ζήτημα είναι το εξής… τι θα συμβεί;
Και στα τρία μείζονα ζητήματα της Ελλάδος μια λέξη θα χαρακτηρίσει τις τελικές αποφάσεις… μετριότητα.
Μάλιστα για ορισμένους αυτή η μετριότητα θα είναι στιγματισμένη καθώς σε κανένα από τα 3 βασικά και καίρια ζητήματα της Ελλάδος το 2018...δεν θα υπάρχει καθαρή λύση ή καθαρή εξέλιξη ή καθαρή έξοδος.
Μια κατάσταση μετριότητας θα κυριαρχήσει και στα 3 βασικά ζητήματα της Ελλάδος.

Χρέος δύο φάσεων: Ημίμετρα το 2018, επαναξιολόγηση το 2020 ή 2022

Το κεφαλαιώδες ζήτημα του χρέους έχει καταλήξει στις καλένδες.
Προφανώς και δεν υπάρχει διάθεση από την Ευρώπη για ριζική αναδιάρθρωση και αυτό που ελάχιστοι έχουν διαγνώσει είναι ότι με τον νέο επικεφαλής του Eurogroup τον Πορτογάλο Centeno τα εμπόδια θα είναι ακόμη μεγαλύτερα.
Ο Centeno δεν μπορεί να υποστηρίξει την ελληνική αναδιάρθρωση του χρέους για 2 λόγους
1)Είναι Πορτογάλος, η Πορτογαλία δεν επωφελήθηκε από καμία αναδιάρθρωση χρέους και προφανώς ένας Πορτογάλος που η χώρα του δεν κέρδισε τίποτε στο χρέος δεν μπορεί να υποστηρίξει ένα ελληνικό αίτημα για γενναία αναδιάρθρωση.
Η Πορτογαλία δεν πήρε τίποτε και ο Πορτογάλος επικεφαλής του Eurogroup θα δώσει μάχη για το ελληνικό χρέος;
Αυτό είναι αδύνατο.
2)Ο Centeno ως νέος επικεφαλής του Eurogroup δεν θα ακολουθήσει την γραμμή οι αδύναμες χώρες του Νότου πρέπει να υποστηριχθούν πάσει θυσία.
Για να είναι αρεστός στην Γερμανία και στις Βρυξέλλες θα πρέπει να αποδείξει ότι είναι οπαδός των γενναίων μεταρρυθμίσεων και της αναδιάρθρωσης της οικονομίας και το σημαντικότερο να μην δημιουργηθεί προηγούμενο απαιτήσεων.
Γενναία αναδιάρθρωση χρέους μιας χώρας σημαίνει ότι σχεδόν όλοι θα ζητήσουν το ίδιο πράγμα.
Ποια είναι η λύση για το ελληνικό χρέος;
Δυστυχώς δεν θα υπάρξει λύση στο ελληνικό χρέος και αυτό είναι απόλυτο.
Το Καλοκαίρι του 2018 θα αποφασιστούν δύο μέτρα
Α)Να αποπληρωθεί το ΔΝΤ το οποίο έχει χορηγήσει δάνεια στην Ελλάδα ύψους την τρέχουσα περίοδο 11,25 δισεκ.
Β)Να δοθούν τμηματικά τα κέρδη από τα ομόλογα ANFA τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 18 δισεκ. ευρώ συνολικά.
Τα κέρδη από τα ANFA ανέρχονται σε 7,9 δισεκ. ευρώ και θα τμηματοποιηθούν.
Το 2018 λοιπόν η Ευρώπη θα δώσει ημίμετρα για το χρέος της Ελλάδος και το σημαντικότερο ούτε η ΕΚΤ, ούτε το ΔΝΤ θα γνωμοδοτήσουν θετικά για την βιωσιμότητα του χρέους.
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει, όπως και το ΔΝΤ να θεωρούν το ελληνικό χρέος μη βιώσιμο και αυτό θα εξακριβωθεί με τις δύο ξεχωριστές εκθέσεις βιωσιμότητας DSA.
Μόνο ο ESM – Βρυξέλλες θα αναφέρουν ότι το ελληνικό χρέος για την επόμενη 5ετία είναι βιώσιμο.
Το Καλοκαίρι του 2018 το Eurogroup εκείνης της περιόδου που θα πάρει τις αποφάσεις για το χρέος θα συνδέσει τα επόμενα μέτρα με την φόρμουλα ή μεταβατικό πρόγραμμα μετά την λήξη του 3ου μνημονίου.
Θα είναι ένα ειδικό πρόγραμμα 2 + 2 ετών που δεν θα έχει χαρακτηριστικά μνημονίου αλλά θα είναι ο μηχανισμός μετάβασης από το μνημόνιο….στην σχετική οικονομική ελευθερία.
Το 2020 ή 2022 θα επανεξεταστεί το ελληνικό χρέος και η βιωσιμότητα στην πράξη.
Το συμπέρασμα στο χρέος;
Δεν θα υπάρξει καθαρή λύση στο χρέος.

Μηχανισμός Εγγυήσεων και Ανάπτυξης 2 + 2 χρόνια μετά το 3ο μνημόνιο

Αν και ακόμη δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για την τελική μορφή του μηχανισμού στήριξης της Ελλάδος μετά το 2018 πλην της πρωτόλειας μορφής ενός Μηχανισμού Εγγυήσεων και Ανάπτυξης που επεξεργάζεται ο ESM, ωστόσο με βάση ορισμένες πηγές ο νέος μηχανισμός που θα δημιουργηθεί και θα αξιοποιήσει τα εναπομείναντα κεφάλαια του τρίτου μνημονίου…. θα περιλαμβάνει και 10 δισεκ. για τις τράπεζες ως μηχανισμό ασφαλείας είτε για τις αυξήσεις κεφαλαίου του 2019, είτε ακόμη και για bad bank εάν επιτραπεί τελικά να προχωρήσει ένας σχεδιασμός κακής τράπεζας που θα συγκεντρώσει τα προβληματικά δάνεια.

«Μηχανισμός Εγγυήσεων και Ανάπτυξης»

Το νέο μνημόνιο και η νέα ECCL πιστωτική γραμμή είναι ουσιαστικά ένα νέο 4ο πρόγραμμα που πρέπει να περάσει από τα κοινοβούλια για να εγκριθεί και επικυρωθεί.
Για να ξεπεραστεί λοιπόν τόσο ο σκόπελος της άρνησης της Ελλάδος για ένα 4ο πρόγραμμα (4ο μνημόνιο ή ECCL) και για να μην χρειαστούν οι επικυρώσεις των κοινοβουλίων τουλάχιστον αρχικά.... έχει εξεταστεί ένα σχέδιο το οποίο ακόμη δεν έχει λάβει την τελική μορφή αλλά περιλαμβάνει τους εξής άξονες.
Επίσης η ECCL έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξεως 1 χρόνο και μπορεί να παραταθεί και ακόμη ένα 6μηνο δηλαδή 18 μήνες συνολικά…
Ο νέος μηχανισμός θα περιλαμβάνει.
 -Ο νέος μηχανισμός θα ονομάζεται «Μηχανισμός Εγγυήσεων και Ανάπτυξης» θα έχει ρόλο να εγγυάται προληπτικά την σταθερότητα σε οικονομία και τράπεζες.
-Ο Μηχανισμός θα είναι προαιρετικός η ενεργοποίηση του θα εξαρτηθεί αποκλειστικά από το εάν η Ελλάδα χρειαστεί έκτακτη ανάγκη βοήθειας.
-Υπάρχουν σκέψεις να υιοθετηθεί ένα παραπλήσιο σχέδιο με τον κόφτη δημοσιονομικών δαπανών προφανώς με άλλες παραμέτρους για το πότε η Ελλάδα χρειάζεται – εάν τελικώς χρειαστεί – αυτό τον Μηχανισμό Εγγυήσεων
-Ο Μηχανισμός αυτός επειδή θα συσταθεί από τον ESM - με την συνδρομή των Βρυξελλών - και θα είναι προαιρετικός θα στηριχθεί στα δάνεια του 3ου προγράμματος που δεν θα αξιοποιηθούν από την Ελλάδα υπό την μορφή δανείου.
Ο ESM θα δανείσει αυτό τον Μηχανισμό Εγγυήσεων και Ανάπτυξης.
-Η εμπλοκή των κοινοβουλίων θα σημειωθεί για να εγκριθεί το πρόγραμμα αυτό εφόσον η Ελλάδα αποφασίσει να το ενεργοποιήσει.
-Τα κεφάλαια από τον Μηχανισμό αυτό θα είναι διαθέσιμα και για τις τράπεζες ως μηχανισμός εγγύησης της συστημικής σταθερότητας.
-Η Ευρώπη με αυτό τον Μηχανισμό διασφαλίζει ότι η Ελλάδα δεν θα αποσταθεροποιηθεί, οι αγορές θα αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια για την Ελλάδα και η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί επικοινωνιακά να μιλάει για έξοδο από τα μνημόνια αφού αυτός ο Μηχανισμός θα είναι προαιρετικός.
-Ο Μηχανισμός αυτός θα έχει διττό ρόλο να συνδράμει στην σταθερότητα της Ελλάδος στην μεταμνημονιακή εποχή και να συμβάλλει στην ανάπτυξη αφού μέρος των κεφαλαίων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για αναπτυξιακά σχέδια σε επόμενη φάση.
-Ο Μηχανισμός θα έχει διάρκεια 2 + 2 χρόνια δηλαδή Αύγουστο 2018 με Αύγουστο 2022 και δυνητική επέκταση για άλλα 2 χρόνια έως το 2022.
Το σχέδιο αυτό που προφανώς αποτελεί πρωτόλεια μορφή ενός εναλλακτικού σχεδίου για την Ελλάδα αναμένεται να λάβει την τελική του μορφή εντός του α΄ τριμήνου του 2018.
Ποιο είναι το συμπέρασμα για την μεταμνημονιακή Ελλάδα;
Δεν θα υπάρξει καθαρή έξοδος της Ελλάδος από τα μνημόνια.

Stress tests τραπεζών: Χωρίς εκπλήξεις το 2018, αλλά ΑΜΚ το 2019

Ο λογαριασμός που θα προκύψει για τις ελληνικές τράπεζες στα stress tests θα είναι τέτοιος που η ΕΚΤ θα δώσει πίστωση χρόνου μέχρις ότου βρουν κεφάλαια
1)Για να ενισχύσουν τα αδύναμα capital buffers
2)Να διαθέτουν ισχυρά κεφάλαια ώστε να αντιμετωπίσουν τα προβληματικά δάνεια
3)Να διαθέτουν κεφάλαια ώστε σταδιακά να αρχίσουν να χρηματοδοτούν την οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση η γενική αίσθηση που υπάρχει είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν ένα καλό και ένα κακό σενάριο ενόψει των stress tests.
Το κακό σενάριο είναι στα stress tests του 2018 μια ελληνική τράπεζα να χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση εντός του 2018.
Το καλό σενάριο είναι περισσότερες από μια τράπεζες να χρειαστούν νέες αυξήσεις κεφαλαίου από το 2019.
Η διαδικασία των stress tests ξεκινάει αρχές Φεβρουαρίου 2018 και μέχρι τα μέσα Απριλίου θα υπάρχει σαφής σχετικά εικόνα για το ύψος των κεφαλαιακών αναγκών.
Έχουμε αναλύσει ότι θα προκύψει ζημία 8,5 με 10 δισεκ. η οποία θα προέλθει ως εξής
-Ζημία 5 με 5,5 δισεκ. από το IFRs 9 σε παρούσες αξίες καθώς το IFRs9 έχει 5ετή περίοδο απόσβεσης.
-Ζημία από 600 εκατ έως 1 δισεκ. ευρώ από το TAR από την ανασκόπηση προβληματικών περιουσιακών στοιχείων.
-Ζημία από το stress tests 4 με 4,5 δισεκ. ευρώ.
Συνολικά το εύρος της ζημίας κινείται μεταξύ 8,5 με 10 δισεκ. αλλά με το IFRs 9 με 5ετή περίοδο απόσβεσης.
Το βασικό σενάριο της κατάληξης όλου αυτού του μείγματος ελέγχων θα είναι μια διετή περίοδος που θα δοθεί από την ΕΚΤ ώστε οι τράπεζες προς το 2019 να λάβουν μέτρα ενίσχυσης των κεφαλαίων τους.
Το συμπέρασμα για τις τράπεζες;
Ναι μεν αλλά καθώς το 2019 θα είναι έτος μεγάλης δοκιμασίας για τις τράπεζες.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης