Brookings: Πώς μπορούν οι ΗΠΑ να νικήσουν τη Β. Κορέα μειώνοντας τον κίνδυνο των πυρηνικών

Brookings: Πώς μπορούν οι ΗΠΑ να νικήσουν τη Β. Κορέα μειώνοντας τον κίνδυνο των πυρηνικών
Ο Kim Jong-un είναι εξαιρετικά απίθανο να εγκαταλείψει το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων της Βόρειας Κορέας, ανεξάρτητα από τις στρατιωτικές απειλές που δέχεται από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της οι οποίες απειλούν την εσωτερική σταθερότητα του καθεστώτος του αναφέρει το ινστιτούτο Brooking σε εκτενή του ανάλυση με τίτλο "Beyond maximum pressure: A Pathway to North Korean Denuclearization".  
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση ο Kim Jong-un θεωρεί το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων ζωτικό για την ασφάλεια του καθεστώτος και της νομιμότητάς του ως ηγέτης της Βόρειας Κορέας και χρειάζεται ένα "εχθρικό" εξωτερικό περιβάλλον για να το δικαιολογήσει.
Ο Kim Jong-un είναι βίαιος και επιθετικός, και η χρήση της καταστολής ενθάρρυνε τους "ψυχοπαθείς" και την ομαδική σκέψη μέσα στον εσωτερικό κύκλο του.
Μόνος απόλυτος άρχοντας με τα πυρηνικά του όπλα, ο Kim Jong-un θα μπορούσε να διολισθήσει σε μια κατάσταση που οδηγεί σε ταχεία και δυνητικά ανεξέλεγκτη κλιμάκωση, ειδικά επειδή δεν έχει σχεδόν καμία εμπειρία από διαπραγματεύσεις και συμβιβασμούς στις εξωτερικές υποθέσεις.
Σε αντίθεση με τον πατέρα και τον παππού που χρησιμοποίησαν τη δέσμευση για τη χειραγώγηση του περιφερειακού περιβάλλοντος, ο Kim Jong-un επέλεξε την απομόνωση, διπλασιάζοντας τη δέσμευση του καθεστώτος στην κατασκευή πυρηνικών όπλων, βελτιώνοντας τις επιχειρησιακές ικανότητες του στρατού του και επεκτείνοντας τη δέσμη "εργαλείων" του τις κυβερνοεπιθέσεις και τη χρήση χημικών και βιολογικών όπλων.
Ο Kim επίσης βλέπει τα στρατιωτικά προγράμματα ως εθνικό σύμβολο κύρους και προόδου και τα έχει συνδέσει με την προσωπική του κληρονομιά αλλά και της οικογενειακή δυναστεία του.
Ο σημερινός πρωταρχικός στόχος της Πιονγιάνγκ για το πρόγραμμα πυρηνικών της όπλων είναι να αποτρέψει μια επίθεση των ΗΠΑ και εισβολή.
Ο Kim σχεδόν σίγουρα αναγνωρίζει ότι μια επίθεση στις ΗΠΑ ή στους συμμάχους της με πυρηνικά όπλα το τέλος του καθεστώτος από την σκληρή στρατιωτική απάντηση της Ουάσιγκτον.
Ο Kim είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιήσει τα πυρηνικά του όπλα εναντίον των ΗΠΑ ή εναντίον ενός συμμάχου των ΗΠΑ σε ένα σενάριο στο οποίο πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στη χρήση πυρηνικών όπλων πρώτα, ή να πεθάνει  γνωρίζοντας ότι τα πυρηνικά του όπλα απέτυχαν να αποτρέψουν μια επίθεση και εξασφάλιση της επιβίωσης του καθεστώτος του.
Ο Kim επιδιώκει να αξιοποιήσει τα πυρηνικά του όπλα για την υποστήριξη της καταναγκαστικής διπλωματίας, συμπεριλαμβανομένης της περιορισμένης χρήσης της συμβατικής δύναμής τους απέναντι στις ΗΠΑ, τη Νότια Κορέα, την Κίνα και την Ιαπωνία.
Οι στόχοι του περιλαμβάνουν την αποδυνάμωση των συμμαχιών της Ουάσινγκτον με τη Σεούλ και το Τόκιο, διατηρώντας την ανεξαρτησία της δράσης της Βόρειας Κορέας από την Κίνα και και τη διατήρηση της στρατηγικής σημασίας της Βόρειας Κορέας για τον πλούσιο γείτονά της.
Ο Kim μπορεί να κινηθεί προς ένα πιο εκτεταμένο όραμα στο οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πυρηνικά του όπλα για να προωθήσει τους επιθετικούς στόχους τους, όπως τη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ενοποίηση της Κορεατικής Χερσονήσου στην περίπτωση που η εμπιστοσύνη του αυξηθεί λόγω
(1) Η Ουάσιγκτον θα αποθαρρυνθεί από τη λήψη στρατιωτικής δράσης
(2) Το Πεκίνο και η Μόσχα δεν θα εγκαταλείψουν το καθεστώς του Kim Jong-un
(3) Οι ΗΠΑ και η Κίνα θα βάλουν εμπόδια στις επιθετικές στρατιωτικές ενέργειες της Νότιας Κορέας
κατά της Βόρειας Κορέας και
(4) H Ουάσινγκτον εμποδίσει τη Σεούλ και το Τόκιο να αναπτύξουν τα δικά τους πυρηνικά όπλα.
Ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι ο Kim  θα έχει επιθετικές φιλοδοξίες στο μέλλον, ένα τέτοιο αποτέλεσμα δεν πρέπει να θεωρηθεί δεδομένο, ιδίως ελλείψει των τεσσάρων συνθηκών που περιγράφονται παραπάνω.
Ο Kim  δεν είναι παράλογος.
Αλλά η αποτροπή των φιλοδοξιών του δεν θα επιτευχθεί αυτόματα ή εύκολα.
Είναι ένας ορθολογικός ηθοποιός και ικανός να συγκρατεί τη συμπεριφορά του προκειμένου να αποφύγει να διακινδυνεύσει μια στρατιωτική επίθεση από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της.
Ο Kim έδωσε ώθηση στο πρόγραμμα ανάπτυξης των πυρηνικών του όπλων από τότε που ανέλαβε την εξουσία το Δεκέμβριο του 2011, αλλά έχει σταματήσει ενέργειες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρατιωτικές αντιδράσεις που θα απειλούσαν το καθεστώς του.
Για παράδειγμα, η Πιονγιάνγκ πρότεινε συνομιλίες υψηλού επιπέδου με τη Σεούλ προκειμένου να εξουδετερώσει την ένταση μετά από το περιστατικό με τη νάρκη που έλαβε χώρα το 2015 στην Αποστρατιωτικοποιημένη Ζώνη (DMZ) που τραυμάτισε δύο στρατιώτες της Νότιας Κορέας στρατιώτες και αύξησε τον κίνδυνο για μια κλιμάκωση που θα οδηγούσε σε ένοπλη σύγκρουση.



Υπάρχουν ενδείξεις ότι η Πιονγιάνγκ επιδιώκει να επικυρώσει τις προϋποθέσεις σχετικά με ενέργειες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κλιμάκωση της έντασης.
Σύμφωνα με πληροφορίες αξιωματούχοι της Βόρειας Κορέας έρχονται σε επαφή με Αμερικανούς εμπειρογνώμονες και πρώην κυβερνητικούς αξιωματούχους για να κατανοήσουν τις προθέσεις της διοίκησης Trump.
Αυτό δείχνει ότι η Πιονγιάνγκ δεν έχει σαφή ιδέα για το ποιες ενέργειες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κλιμάκωση της έντασης και πιθανό να προκαλέσουν στρατιωτική εμπλοκή των ΗΠΑ γεγονός που θα είχε καταστροφικές συνέπειες.
Μπορεί επίσης να σημαίνει άγχος για το τι μπορεί να κάνει ο Trump, παρά τις προθέσεις του Kim.
Δεδομένης της προσωπικότητας και των στρατηγικών στόχων του Kim Jong-un, οι ΗΠΑ πρέπει να επιδιώξουν να ελαχιστοποιήσουν την πυρηνική απειλή της Βόρειας Κορέας χωρίς όμως να αυξηθεί η ένταση που θα μπορούσε να προσκαλέσει ακούσια κλιμάκωση που θα οδηγούσε σε ένοπλες συγκρούσεις.
Παρακάτω είναι μια αξιολόγηση του τις πιο ευρέως συζητημένες επιλογές πολιτικής, μεταξύ των οποίων ένα στρατιωτικό χτύπημα και μια εναλλακτική προσέγγιση που συνεπάγεται μια προσωρινή συμφωνία που θα οδηγούσε σε
σταδιακή αποπυρηνικοποίηση.

2. Επιλογές πολιτικής κυριότητας
2.1. Η επιλογή του στρατιωτικού χτυπήματος

Εάν η Βόρεια Κορέα φιλοδοξεί να χρησιμοποιήσει τη συμβατική στρατιωτική της δύναμη για τη δημιουργία συνθηκών που συμβάλλουν στην ενοποίηση της Κορεατική Χερσόνησος με όρους της Βόρειας Κορέας, τότε υπάρχει λόγος για τις ΗΠΑ να αναλάβουν στρατιωτική δράση όσο νωρίτερα γίνεται για να αποτρέψουν τον Kim Jong-un να χρησιμοποιήσει πυρηνικό εκβιασμό για να επιβάλλει τα θέλω του.
Σημειώνεται ωστόσο, ότι η Ουάσινγκτον είναι απίθανο να καταφέρει την αποπυρηνικοποίηση ή τον πλήρη έλεγχο των πυρηνικών όπλων της Βόρειας Κορέας μέσω μιας στρατιωτικής επίθεσης και κατοχής εδάφους της Βόρειας Κορέας.
Αυτό οφείλεται στην
(1) περιορισμένη ορατότητα για το πλήρες πεδίο εφαρμογής που πυρηνικού προγράμματος της Βόρειας Κορέας και των επακόλουθων πιθανοτήτων ότι τα πυρηνικά θα μπορούσαν να καταλήξουν σε λάθος χέρια και
(2) στη πιθανή επιθυμία του Kim ή των πιθανών διαδόχων να κρατήσουν τα πυρηνικά όπλα.
Μια στρατιωτική επίθεση - υποθέτοντας ότι είναι περιορισμένη, αλλά και η στρατιωτική απάντηση από τη Βόρεια Κορέα είναι να είναι αναλογικά περιορισμένη,  θα μπορούσε να πλήξει το αίσθημα εμπιστοσύνης του Kim περί της ικανότητάς του να οδηγεί τα γεγονότα και τις εξελίξεις στην κορεατική χερσόνησο.
Αυτό θα επίσης ακυρώνει την βασική υπόθεση της Πιονγκγιάνγκ περί απροθυμίας της Ουάσιγκτον να χρησιμοποιήσει στρατιωτική δύναμη, βάσει της οποίας έχει δημιουργηθεί η αντίληψη του καθεστώτος της Πιονγιάνγκ ότι είναι ελεύθερο να δοκιμάζει τα όρια αντοχής και υπομονής της διεθνούς κοινότητας.
Η μελλοντική ανάληψη κινδύνων από την Πιονγιάνγκ μπορεί να περιοριστεί από το φόβο μιας πιθανής στρατιωτικής επίθεσης.
Ο Kim ή οι διάδοχοί του ίσως να εξετάσουν το ενδεχόμενο διαπραγματεύσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους της για το πρόγραμμα πυρηνικών της όπλων, προκειμένου να αγοράσουν χρόνο και καλή θέληση από το Πεκίνο και την Μόσχα, ένα ενδεχόμενο που καθοδηγείται από αξιωματούχους της Πιονγιάνγκ στην προσπάθειά τους να βάλουν φρένο στις φιλοφοξίες του Kim.
Το Πεκίνο και τη Μόσχα, φοβούμενοι μια ισχυρή στρατιωτική δράση των ΗΠΑ, θα μπορούσαν να προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσει την ενδεχομένως αυξημένη οικονομική τους βοήθεια προς τη Βόρεια Κορέα ως μοχλό πίεσης προς τον Kim ή τους διαδόχους του προκειμένου να κινηθούν προς την κατεύθυνση της αποπυρηνικοποίησης.
Τα παραπάνω υποθετικά οφέλη είναι εξαιρετικά απίθανο να υλοποιηθούν  επειδή η ερμηνεία του Kim για τις ΗΠΑ και οι ενέργειες του είναι πιθανόν να παρασυρθούν από την "ομίχλη του πολέμου" και τη δυνητική σύγχυση και δυσλειτουργία των πολιτικών, όπως ένα αποτέλεσμα της ομαδικής σκέψης μεταξύ του εσωτερικού κύκλου του συμβούλων του ηγέτη της Βορείου Κορέας.
Αυτή θα είναι και η πρώτη σημαντική πρόκληση της εξαετούς ηγεσίας του Kim και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει το πως θα αντιδράσει.
Οποιαδήποτε στρατιωτική επίθεση ενάντια στη Βόρεια Κορέα - ακόμη και με σαφή σηματοδότηση από τις ΗΠΑ ότι δεν αποτελεί προοίμιο κατοχής της χώρας ή απομάκρυνσης του τωρινού καθεστώτος θα δημιουργούσε ένα πολύ μεγάλο δίλλημα στον Kim για το πώς θα αντιδράσει.
Οι ΗΠΑ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν την πιθανότητα ενός πυρηνικού πολέμου ή μιας συμβατικής σύγκρουσης που θα μπορούσε να υποκινήσει μια ακούσια στρατιωτική αντιπαράθεση με την Κίνα και να προκαλέσει υψηλό πολιτικό και οικονομικό κόστος στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αν ο Kim επιζήσει και η Βόρεια Κορέα συνεχίσει να υπάρχει ως κράτος, η δέσμευσή του να ακολουθήσει και να διατηρήσει τα πυρηνικά όπλα του είναι πιθανό να ενισχυθεί από την επίθεση των ΗΠΑ και πιθανότατα θα χρησιμοποιήσει την επίθεση για να συσπειρώσει τον πληθυσμό της Βόρειας Κορέας γύρω του.
Η επιδίωξη των πυρηνικών όπλων και ο υπαρξιακός πόλεμος με τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι στο DNA του Kim.
O παππούς του, ο Kim Il-sung, ενδιαφέρθηκε για το πυρηνικό πρόγραμμα μετά τις καταστροφικές συνέπειες του Κορεατικού πολέμου.
Μια επίθεση των ΗΠΑ στη Βόρεια Κορέα θα υπενθυμίσει την ανάγκη κατοχής πυρηνικών όπλων για τις γενιές των Βορειοκορεάτων που γνωρίζουν έχουν γνωστό μόνο μια πυρηνική Βόρεια Κορέα και για τους οποίους ο κορεατικός πόλεμος ήταν ιστορικός μνήμη.
Ο Kim πιθανότατα θα ανταποκρινόταν σε μια περιορισμένη στρατιωτική επίθεση με μια συμμετρική στρατιωτική αντίδραση, όπως με βολές πυροβολικού ενάντια στα νησιά της Νότιας Κορέας κατά μήκος των θαλάσσιων συνόρων ή με μικρότερης εμβέλειας εκτοξεύσεις βαλλιστικών πυραύλων κατά της Νότιας Κορέας ή της Ιαπωνίας, για να αποδείξει ότι δεν φοβάται αλλά και να διατηρήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων στην Κορεατική Χερσόνησο.
Όπως αναφέρει το ινστιτούτο Brooking στην ανάλυση του υπάρχει χαμηλή εμπιστοσύνη στον τρόπο αντίδρασης του Kim, αλλά η επιθετική προσωπικότητά του και η  επιθυμία του να κάνει επίδειξη δύναμης, η ανάγκη να αποδείξει ότι μπορεί να προστατεύσει τη χώρα του και οι προσπάθειές του για την βελτίωση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Βόρειας Κορέας αλλά και η διαφοροποίηση του πυρηνικού του οπλοστασίου, υποδηλώνουν ότι ο Kim είναι διατεθειμένος να κλιμακώσει την ένταση προκειμένου να ανταποκριθεί σε πιθανές επιθέσεις κατά της Βορείου Κορέας.
Η πιθανή απομάκρυνση του Kim από την εξουσία επίσης δεν παρέχει κανένα εχέγγυο για αποπυρηνικοποίηση της Βορείου Κορέας.
Η νέα ηγεσία θα μπορούσε να επιδιώξει την ανάπτυξη πυρηνικών όπλων κρυφά.
Το νέο καθεστώς, όπως και ο Kim μπορεί επίσης να θεωρήσει τα πυρηνικά όπλα ως τρόπο να διατηρηθεί στην εξουσία και να προστατευθεί απέναντι σε ένα εχθρικό στρατηγικό περιβάλλον.
Μια στρατιωτική επίθεση κατά της Βόρειας Κορέας σε αντίθεση με τις επιθυμίες της Νότιας Κορέας θα έβλαπταν σοβαρά τις σχέσεις μετάξύ των συμμάχων.
Ακόμη και αν έχουν ενημερωθεί εκ των προτέρων σχετικά με τις στρατιωτικές ενέργειες της Ουάσιγκτον, Κίνα και Ρωσία ενδέχεται να αυξήσουν την οικονομική τους βοήθεια στη Βόρειο Κορέα για να προσπαθήσουν να αποτρέψουν την κατάρρευση του καθεστώτος και ταυτόχρονα να πιέσουν τον ΟΗΕ για επιβολή κυρώσεων κατά των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας ότι η Ουάσιγκτον και όχι η Βόρεια Κορέα, απειλεί την περιφερειακή σταθερότητα.
Μια μελλοντική κινεζική και ρωσική συνεργασία προκειμένου να βοηθήσουν στις πιέσεις κατά της Βόρειας Κορέας δύσκολα θα μπορούσε να επιτευχθεί.
Εάν η Κίνα ανησυχήσει ότι οι προσπάθειες των ΗΠΑ στοχεύουν στην κατάρρευση του καθεστώτος της Βόρειας Κορέας και στοχεύει στο να επιβάλει την ενοποίηση της κορεατικής χερσονήσου, τότε το Πεκίνο μπορεί να παρέμβει στρατιωτικά, για να διατηρήσει την πρωτοβουλία στην εξελισσόμενη κατάσταση.
Στην κορύφωση της έντασης μεταξύ ΗΠΑ-Βόρειας Κορέας τον Αύγουστο του 2017, η κρατική κινεζική εφημερίδα ανέφερε σε κύριο άρθρο της πως "Αν οι ΗΠΑ και η Νότια Κορέα επιτεθούν στη Βόρειο Κορέα και προσπαθήσουν να ανατρέψουν το καθεστώς και το υπάρχον status qwo στην  Κορεατική Χερσόνησος, η Κίνα θα αποτρέψει τα σχέδιά τους".
Την ίδια ώρα η Νότια Κορέα θα κινητοποιηθεί επίσης προκειμένου να υπερασπιστεί τα σύνορά της και την επιρροή της σε ένα πιθανό σενάριο επανένωσης.
Μια προληπτική επίθεση των ΗΠΑ κατά της Βορείου Κορέας θα προκαλέσει τη διεθνή καταδίκη από τους εταίρους των ΗΠΑ και τους συμμάχους της που θα τη θεωρήσουν ως παράνομη πράξη επιθετικότητας που παραβιάζει τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και τους διεθνείς νόμους.
Η μητροπολιτική περιοχή της Σεούλ, που βρίσκεται μόνο 35 μίλια από την Αποστρατικοποιημένη Ζώνη (DMZ) με περίπου 25 εκατομμύρια κατοίκους και σχεδόν 200.000 Αμερικανούς και ένα εκατομμύριο Κινέζους, θα ήταν πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσει μια στρατιωτική επίθεση από τη Βόρειο Κορέα και σχεδόν αδύνατο να αντιμετωπίσει επιθέσεις από όπλα μαζικής καταστροφής, συμπεριλαμβανομένων των χημικών, βιολογικών και πυρηνικών όπλων.
Το Τόκιο, με πληθυσμό γύρω 38 εκατομμύρια, θα ήταν επίσης δύσκολο να αντιμετωπίσει μια στρατιωτική επίθεση από τη Βόρειο Κορέα.
Ένας δεύτερος κορεάτικος πόλεμος, στον οποίο ενδεχομένως θα έπαιρναν μέρος Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα (αντίστοιχα, η δεύτερη, η τρίτη και η 11η μεγαλύτερες οικονομίες στον κόσμο) θα είχε παγκόσμιες οικονομικές επιπτώσεις που θα επηρέαζαν τους κλάδους των ηλεκτρονικών, των αυτοκινήτων και τις αγορές ενέργειας.
Για παράδειγμα, Νότια Κορέα είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρονικών προϊόντων και ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ημιαγωγών στον κόσμο. Επιπλέον, εννέα από τα 10 πιο πολυσύχναστα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως βρίσκονται στην Ασία.




2.2. Ενδιάμεση συμφωνία προς μια σταδιακή προσέγγιση της αποπυρηνικοποίησης

Αυτή η επιλογή αναγνωρίζει την ολοκλήρωση της πλήρους αποπυρηνικοποίησης της Βόρειας Κορέας ως μακροπρόθεσμο στόχο της Ουάσιγκτον, και υποστηρίζει μια σειρά μέτρων για τη μείωση των εντάσεων, τα οποία θα περιλαμβάνουν το "πάγωμα" νέων πυρηνικών και πυραυλικών δοκιμών από τη Βόρεια Κορέα.
Αυτό θα απαιτούσε την αναστολή όλων των μυστικών πυρηνικών δραστηριοτήτων.
Η Βόρεια Κορέα ζητούσε από τις ΗΠΑ το "πάγωμα" των κοινών στρατιωτικών ασκήσεων των ΗΠΑ-Νότιας Κορέας.
Αυτή η επιλογή από μόνη της, είναι απίθανο να οδηγήσει σε πλήρη αποπυρηνικοποίηση στο εγγύς ή μεσοπρόθεσμο χρονικό διάστημα, αλλά θα καθυστερούσε την πρόοδο της Βόρειας Κορέας στην ανάπτυξη και την επίδειξη ενός διηπειρωτικού βαλλιστικού πυραύλου (ICBM) ικανού να χτυπήσει τις ΗΠΑ και να δώσουν περισσότερο χρόνο στις κυρώσεις να δημιουργήσουν σοβαρότερα προβλήματα στη βορειοκορεατική οικονομία.
Μία προσωρινή συμφωνία θα σταματούσε την παραγωγή σχάσιμου υλικού και θα έθετε απαγόρευση δοκιμών πυραύλων μεγάλης εμβέλειας.
Όπως εξέφρασε εξέχοντας ειδικός, "το πάγωμα" των δυνατοτήτων της Βόρειας Κορέας σε βασικούς τομείς όπως αυτούς των πυρηνικών όπλων και των βαλλιστικών πυραύλων θα μειώσει τις τεχνικές προκλήσεις τις οποίες θα αντιμετωπίσουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους στην αεράμυνα για να αντιμετωπίσουν μια πιθανή επίθεση από τη Βόρειο Κορέα με βαλλιστικούς πυραύλους."
Μια προσωρινή συμφωνία με τη Βόρεια Κορέα θα μπορούσε επίσης να παρέχει πληροφορίες για τις προθέσεις του καθεστώτος και να ανοίξει διαύλους επικοινωνίας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποφυγή κλιμάκωσης της έντασης.
Μια σταδιακή προσέγγιση έχει επίσης μειονεκτήματα και περιορισμούς, δεδομένου του ασυνεπούς ρεκόρ της Βόρειας Κορέας και της παραβίασης παρελθουσών συμφωνιών.
Επιπλέον, ο Kim Jong un δεν έχει δείξει ενδιαφέρον για σοβαρή δέσμευση σε οποιοδήποτε είδος ουσιαστικής συμφωνίας, καθώς κάτι τέτοιο θα περιορίσει τις ικανότητές του να αναπτύξει περαιτέρω το πυρηνικό και πυραυλικό του οπλοστάσιο.
Μια κίνηση των ΗΠΑ για την επίτευξη ένα προσωρινού παγώματος που εμπεριέχει μια αδύναμη δέσμευση για πλήρη αποπυρηνικοποίηση θα μπορούσε να θεωρηθεί από την Πιονγκγιάνγκ ως de facto αναγνώρισής της ως πυρηνική δύναμη.
Αυτό θα ενίσχυε τη θέση του Kim και την αξιοπιστία του στο εσωτερικό του ακροατήριο Ο Πρόεδρος Trump έχει ήδη πει ότι δε θα δεχθεί μια πυρηνική Βόρεια Κορέα.
Οποιαδήποτε οπισθοχώρηση από αυτή τη θέση θα μπορούσε να υπονομεύσει την αξιοπιστία του αμερικανού προέδρου στη γεωπολιτική σκηνή.
Διαπραγματεύσεις χωρίς αυστηρές δεσμεύσεις και παρακολούθηση θα επιτρέψουν στον Kim να αγοράσει χρόνο για να αναπτύξει κρυφά τα πυρηνικά του προγράμματα, δίνοντας ταυτόχρονα στο Πεκίνο την πολιτική κάλυψη να χαλαρώσει την επιβολή κυρώσεων.
Η Βόρεια Κορέα σχεδόν σίγουρα θα απαιτούσε οικονομική αποζημίωση, την οποία το καθεστώς θα μπορούσε να ανακατευθύνει προς τα πυρηνικά του προγράμματα που οι ΗΠΑ προσπαθούν να εξαλείψουν.
Ακόμη και αν επρόκειτο να επιτευχθεί συμφωνία, η Πιονγκγιάνγκ σχεδόν σίγουρα δεν θα επέτρεπε την επαλήθευση και επιθεωρήσεις στις εγκαταστάσεις της οπότε η διεθνής κοινότητα θα επαφιόταν στην καλή θέληση της Βόρειας Κορέας ότι έχει σταματήσει τα πυρηνικά της προγράμματα.

3. Πλαίσιο για μετουσίωση των δηλώσεων Trump σε στρατηγική - Μέγιστη πίεση προς τη Βόρεια Κορέα

Ο πρόεδρος Trump θα μπορούσε να βασιστεί στην ομιλία του στη Σεούλ προωθώντας μια στρατηγική που ενσωματώνει νέες και άνευ προηγουμένου τακτικές πίεσης και επίσης να αναζωογονείσει την ιδέα των διαπραγματεύσεων, χωρίς να υποτιμήσει την τρέχουσα κατάσταση.
Αυτός ο συνδυασμός πίεσης και διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να δημιουργήσει το χρόνο και το κατάλληλο περιβάλλον που για μια μετριοπαθή προσέγγιση της Βόρειας Κορέας και θα περιπλέξει τις αποφάσεις του Kim, ο οποίος μέχρι τώρα απέκλειε όλες τις προσπάθειες διαλόγου.
Αυτό το μοντέλο "μέγιστης πίεσης+" θα ενσωμάτωνε την αξιοπιστία από την σαφώς δηλωμένη προθυμία των ΗΠΑ να χρησιμοποιήσουν στρατιωτική δύναμη ενάντια σε μια επικείμενη απειλή και απείχε από το νόημα των δηλώσεων Trump.
Η επιβολή μέγιστης πίεσης με την προοπτική ουσιαστικής δέσμευσης, πιθανότατα θα περιόριζε τις φιλοδοξίες του Kim και θα τον ανάγκαζε να αμφισβητήσει τις τρέχουσες υποθέσεις σχετικά με την ικανότητά του να απορροφήσει την αυξανόμενη εξωτερική πίεση.
Υπάρχει έτσι η δυνατότητα να δοκιμαστεί η προθυμία του Kim να ακολουθήσει μια διαφορετική πορεία και στρέψει την εστίασή του προς κινήσεις που προωθούν την αποπυρηνικοποίηση, εκ των οποίων περιγράφεται στην παραπάνω προσωρινή συμφωνία.
Όπως έχει δηλώσει ο Thae Yong-ho, εξέχων αξιωματούχος της Βόρειας Κορέας που αυτομόλησε, "ενώ στην επιφάνεια το καθεστώς Kim Jong-un φαίνεται να έχει εδραιώσει την εξουσία του μέσω του βασιλείου της τρομοκρατίας... είναι μεγάλες και απρόσμενες οι αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στη Βόρεια Κορέα.
Οι εσωτερικές εξελίξεις της Βόρειας Κορέας, όπως η δυνατότητα παροχής πληροφοριών, άνοιγμα των αγορών και η ανάπτυξη και δημιουργία μιας μεσαίας τάξης,  
θα ασκήσει πίεση στο καθεστώς του Kim και πιθανών να το ανατρέψει καθώς το καθεστώς θα λυγίσει κάτω από το βάρος των εσωτερικών αντιδράσεων και των  αυξανόμενων προσδοκιών.
Οι διεθνείς κυρώσεις κατά της Βόρειας Κορέας ποτέ δεν ήταν πιο έντονες και χρειάζονται χρόνο για να αποδώσουν.
Το πρόσφατο ψήφισμα του ΟΗΕ υποχρέωσε τις χώρες να διακόψουν τις εμπορικές και οικονομικές τους συνδέσεις με τη Βόρεια Κορέα, με αποτέλεσμα να είναι όλο και πιο δύσκολο για την χώρα να αντλήσει συνάλλαγμα.
Οι κυρώσεις που υπονομεύουν την ικανότητα του Kim να ανταμείβει την εσωτερική ελίτ και καταστέλλει την ικανότητα αυτής της ελίτ να κερδίσει χρήματα για τον εαυτό της θα μπορούσαν να κάνουν τον Kim πιο πρόθυμο να εξετάσει μια πιθανή συμφωνία.
Επενδύοντας σε μια στρατηγική που ενσωματώνει τη διπλωματία θα μπορούσε να δώσει στην Ουάσινγκτον, τη Σεούλ, και το Τόκιο μια ευκαιρία να καλλιεργηθεί ένα δίκτυο με συνομιλητές της Βόρειας Κορέας στο πλαίσιο του καθεστώτος που θα μπορούσε, με την πάροδο του χρόνου, να αποκτήσουν ισχυρότερη φωνή στο κονκλάβιο λήψης αποφάσεων του καθεστώτος.
Αν και το καθεστώς του Kim Jong-un έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι είναι απρόθυμο να διαπραγματευτεί το πρόγραμμα πυρηνικών της όπλων, υπάρχουν ορισμένα σημάδια ότι η Πιονγιάνγκ ψάχνει για ένα άνοιγμα που θα μπορούσε, στο ελάχιστο να της εξαγοράσει χρόνο.
Αξιωματούχοι της Βόρειας Κορέας, οι οποίοι πιθανότατα επιφορτίστηκαν από την Πιονγκγιάνγκ, επιδιώκουν συνομιλίες με πρώην αξιωματούχους των ΗΠΑ και ρεπουμπλικάνους πολιτικούς προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες σχετικά με τον Πρόεδρο Trump και τις αντικρουόμενες ανακοινώσεις της διοίκησης σχετικά με τη Βόρεια Κορέα, γεγονός που υποδηλώνει ότι το καθεστώς μπορεί να εξετάζει το ενδεχόμενο να βρει έναν αξιόπιστο συνομιλητή στις ΗΠΑ.
Αυτοί οι αξιωματούχοι συμμετέχουν επίσης σε πολλές συναντήσεις, που δείχνουν την επιθυμία να κρατήσουν  ανοιχτά τα κανάλια επικοινωνίας με επιφανή άτομα των ΗΠΑ.
Ο Choe Son-hui, ανώτερος αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών της Βόρειας Κορέας είπε τον Μάιο του 2017 ότι η Πιονγιάνγκ θα ήταν πρόθυμη να συναντηθεί με τη διοίκηση του Trump εάν μη καθορισμένες συνθήκες έχουν οριστεί".
Μια κίνηση που πιθανώς σκόπευε εν μέρει, να "μαλακώσει" τη στάση του Πεκίνου και της Μόσχας.
Ο γνωστός πρώην αμερικανός παίκτης του NBA Dennis Rodman, σύμφωνα με πληροφορίες που ανέφερε ένας βορειοκορεάτης αξιωματούχος, ότι έδωσε ένα αντίγραφο του βιβλίου του Trump για την Τέχνη της διαπραγμάτευσης στον Kim κατά τη διάρκεια το ταξίδι του στη Βόρεια Κορέα την άνοιξη του 2017.
Αν ο Kim το διάβασε, ίσως να αναζητά μια "συμφωνία" με το Trump έτσι ώστε να "κλειδώσει" μερικές παραχωρήσεις μέσω διαπραγματεύσεων, μεταξύ άλλων το "πάγωμα" της εμβάθυνσης των σχέσεων ΗΠΑ - Νότιας Κορέας, εμπλέκοντας την Ουάσιγκτον σε διμερείς συζητήσεις για μη πυρηνικά ζητήματα, αυξάνοντας την εγχώρια και διεθνή ισχύ του και αποδυναμώνοντας το καθεστώς των κυρώσεων.
Η Πιονγιάνγκ προσκαλεί Δυτικούς δημοσιογράφους στη Βόρεια Κορέα, ενδεχομένως θέλοντας να χρησιμοποιήσει τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για να ενισχύσει το μήνυμά της, αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι μια προσπάθεια γοητείας.
Ενώ ο Kim έχει επιδιώξει την ανάπτυξη πυρηνικών όπλων, έχει επίσης προσωπικά επενδύσει στην βελτίωση της οικονομίας της Βόρειας Κορέας, σίγουρα ένα αδύναμο σημείο, είδικά με τη σοβαρότητα που προκαλούν οι προαναφερθείσες κυρώσεις και η διπλωματική απομόνωση.
Η ανασύνταξη της πολιτικής των ΗΠΑ για μέγιστη πίεση με ένα σοβαρό σημείο επαφής και διαλόγου, θα μπορούσε να δημιουργήσει χώρο για διπλωματία που
αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει.
Θα μπορούσε επίσης να ενισχύσει τις πιέσεις των ΗΠΑ έναντι της Βόρειας Κορέας (και της Κίνας) από την αξιοποίηση των συλλογικών προσπαθειών με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Μια επιτυχημένη στρατηγική έναντι της Βόρειας Κορέας απαιτεί δυνατές συμμαχίες.
Οι ΗΠΑ πρέπει να δηλώσουν σαφώς ότι θα ακολουθήσουν αυτή τη στρατηγική επ 'αόριστον όπως έκαναν όταν είχαν δεσμευτεί στο να κάνουν τα πάντα για να καταρευσει το καθεστώς της Σοβιετικής Ένωσης, δημιουργώντας
(1) Τις απαραίτητες συμμαχίες και την ένωση της διεθνούς κοινότητας έναντι του σκοπού της απομόνωση της Βόρειας Κορέας
(2) Την κατασκευή υποδομών που θα ελαχιστοποιήσουν τις απειλές που θέτει το πυρηνικό οπλοστάσιο της Βόρειας Κορέας, δείχνοντας ότι η Ουάσιγκτον δεν θα υποχωρήσει απέναντι στις απειλές της Πιονγιάνγκ και
(3) Νέες τακτικές που θα αυξήσουν την πίεση στο βορειοκορεατικό καθεστώς.

Τα βήματα που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν μια τέτοια προσέγγιση περιλαμβάνουν

Ενίσχυση της διεθνούς κοινότητας δράσης

Ο διορισμός ενός εξουσιοδοτημένου απεσταλμένου του Λευκού Οίκου, ο οποίος θα διαχειρίζεται τη  διαδικασίας μέγιστης πίεσης, ενώ παράλληλα θα παρουσιάζεται και ως κανάλι επικοινωνίας για διαπραγματεύσεις.
Μέχρι στιγμής, η δυνατότητα και η διαμόρφωση των φιλοδοξιών της Βόρειας Κορέας οφείλονται σε στρατιωτικές απειλές.
Ο ορισμός ενός σημείου της επαφής με τον Πρόεδρο Trump  θα μπορούσε να βοηθήσει στην απελευθέρωση της εκστρατείας μέγιστης πίεσης σε πολλαπλά επίπεδα με: -Εξασφάλιση του συντονισμού μεταξύ των συμμάχων και άλλους διεθνείς εταίρους μέσω της διπλωματίας μεταξύ Σεούλ, Τόκιου, Πεκίνου και Μόσχας.
-Αναζωογόνηση των προσπαθειών για να αναγκάσουν αρκετές χώρες να περιορίσουν τους οικονομικά και διπλωματικούς δεσμούς με τη Βόρεια Κορέα.
-Να γίνει σαφές στη Βόρεια Κορέα και στον κόσμο ότι οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να εμπλακεί στη διαδικασία αποπυρηνικοποίηση αλλά και να κρατά ένα ανοιχτό δίαυλο επικοιωνίας.
Ένας τέτοιος εξουσιοδοτημένος αξιωματούχος θα μπορούσε επίσης να εργαστεί πάνω σε έναν οδικό χάρτη μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης, όπως περιγράφεται στην ενότητα 2.2.
Συγκέντρωση συνομιλιών πέντε μερών με τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Ρωσία ως σήμα προς τη διεθνή κοινότητα της ενότητας του στόχου στην αντιμετώπιση των πυρηνικών προγραμμάτων της Βόρειας Κορέας.

Ελαχιστοποίηση απειλών από τη Βόρεια Κορέα

Σε συντονισμό με τη Σεούλ και το Τόκιο, να ανπτυχθεί ένα μενού ενεργειών, βάσει του οποίου η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία θα προετοιμάζονται από κοινού
να εκτελέσουν συγκεκριμένα σενάρια σε περίπτωση που η Βόρεια Κορέα συνεχίζει την τρέχουσα πορεία της ανάπτυξης πυρηνικών όπλων.
Αυτό το μενού θα μπορούσε περιλαμβάνει συγκεκαλυμμένες και εμφανείς ενέργειες κατά της Βόρειας Κορέας, και βήματα από τη Σεούλ και το Τόκιο
όπου η κάθε χώρα θα μπορούσε να ενισχύσει τη δική της ασφάλεια εάν πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις.
Με την υποστήριξη της Σεούλ και του Τόκιο, ο απεσταλμένος του Λευκού Οίκου θα πήγαινε αυτό το μενού ενεργειών στο Πεκίνο και θα παρουσίαζε στους Κινέζους την επιλογή να επιλέξουν εάν θα συνεργαζόντουσαν με τις ΗΠΑ, Νότια Η Κορέα και Ιαπωνία η όχι.
Αύξηση της προβολής των νέων αμυντικών δυνατοτήτων που θα μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία για να μετριαστεί η απειλή που θέτουν τα βορειοκορεατικά όπλα εναντίον των ΗΠΑ και των συμμάχων της.

Αύξηση του άγχους στο βορειοκορεατικό καθεστώς

Πρόσθετες επενδύσεις σε προγράμματα παροχής περαιτέρω πληροφοριών και της διείσδυσης της παραπληροφόρησης στη Βόρεια Κορέα, που θα βοηθούσε στην αύξηση της αστάθειας του καθεστώτος ή την αντίληψη του Kim για το πόσο εύθραστο είναι το καθεστώς του.
Ενθάρρυνση των Βορειοκορεατών που βρίσκονται στο εξωτερικό να συνεργαστούν με το διεθνές δίκαιο επιβολής του νόμου και στην κατάργηση των παράνομων δικτύων
της Πιονγκγιανκγ αλλά και στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις ταυτότητες των αξιωματούχων της Βόρειας Κορέας που εμπλέκονται σε παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ως μέρος των παραπάνω, ΗΠΑ και Νότιος Κορέα θα πρέπει να δημιουργήσουν και να το διαδώσουν αποτελεσματικά στους βορειοκορεάτες ένα αξιόπιστο, εναλλακτικό όραμα για έναν μετά τον Kim.
Επί του παρόντος, οι άνθρωποι της Βόρειας Κορέας γνωρίζου καλά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αυτομολήσαντες στην Νότια Κορέα και αλλού.
Φοβούνται επίσης την απώλεια του γοήτρου, τα προνόμια και ενδεχομένως για τη ζωή τους αν το καθεστώς καταρρεύσει.
Βελτίωση στις προσπάθειες προγραμματισμού έκτακτης ανάγκης με τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και ενδεχομένως την Κίνα σε συντονισμένα θέματα που αφορούν
διάφορα σενάρια, συμπεριλαμβανομένων της παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας και της ανακούφισης από πολεμικής καταστροφές, ιατρικές και επιχειρησιακές δυνατότητες στην περίπτωση που χρησιμοποιηθούν χημικά και βιολογικά όπλα αλλά και μέριμνα για τους πρόσφυγες.
Συνεργασία με την Κίνα για να καταπολεμηθούν οι κυβερνοεπιθέσεις της Βόρειας Κορέας και χρήση κινεζικών δικτύων, μέσω των οποίων μεταφέρονται χρήματα και αγαθά στη Βόρεια Κορέα.

www.bankingnews.gr

Νίκος Κονδυλόπουλος

BREAKING NEWS