Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Εμπρός στον ρεαλισμό: Ούτε η Ελλάδα θα πετύχει καθαρή έξοδο το 2018, ούτε οι τράπεζες θα αποφύγουν ΑΜΚ το 2019

Εμπρός στον ρεαλισμό: Ούτε η Ελλάδα θα πετύχει καθαρή έξοδο το 2018, ούτε οι τράπεζες θα αποφύγουν ΑΜΚ το 2019
Το βασικό σενάριο της κατάληξης όλου αυτού του μείγματος ελέγχων θα είναι μια διετή περίοδος που θα δοθεί από την ΕΚΤ ώστε οι τράπεζες προς το 2019 να λάβουν μέτρα ενίσχυσης των κεφαλαίων τους με ΑΜΚ από 4,5 έως 5 δισεκ.
Ούτε η Ελλάδα θα πετύχει την καθαρή έξοδο το 2018, ούτε οι τράπεζες θα αποφύγουν τις ΑΜΚ το 2019
Στο υβριδικό πρόγραμμα που θα μπορούσε να ονομαστεί «Μηχανισμός Σταθερότητας και Ανάπτυξης» που θα αντικαταστήσει το 3ο μνημόνιο ο ΕSM, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ΕΚΤ και το ΔΝΤ – το ΔΝΤ θα παραμείνει και μετά την λήξη του 3ου μνημονίου -  θα εξακολουθούν να ελέγχουν εάν η Ελλάδα εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις που έχει συμφωνήσει.
Για το σκοπό αυτό, θα υπάρχει αποστολή αναθεώρησης του Προγράμματος με εκπροσώπους των τεσσάρων θεσμικών οργάνων που θα συνεδριάζουν περιοδικά με την ελληνική κυβέρνηση.
Οι υποχρεώσεις της Ελλάδας απέναντι στο νέο Πρόγραμμα είναι:  
1. Να παρέχει όλη την απαραίτητη πληροφόρηση για την εκτέλεση των δανειακών της υποχρεώσεων και τα σχετικά μέτρα διαχείρισης κινδύνων, όπως μηνιαία πληροφορία για την χρηματοοικονομική της κατάσταση, το ταμειακό απόθεμα και άλλες κρίσιμες πληροφορίες.
2. Να χορηγεί στην ΕΕ, την ΕΚΤ και τις εποπτικές αρχές πλήρη αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τον χρηματοπιστωτικό τομέα, με τη συχνότητα που εκείνοι θα ζητήσουν.
3. Να πραγματοποιεί stress tests και ανάλυση ευαισθησίας (sensitivity analysis) ώστε να αξιολογείται η αντοχή του χρηματοπιστωτικού τομέα σε μακροοικονομικά και χρηματοοικονομικά σοκ, με βάση τις οδηγίες και υπό την επίβλεψη των εποπτικών αρχών.
4. Να  υπόκειται σε τακτικές αξιολογήσεις των εποπτικών του ικανοτήτων στον τραπεζικό του τομέα.

Ο Μηχανισμός Σταθερότητας και Ανάπτυξης ή νέο υβριδικό πρόγραμμα μετά τον Αύγουστο του 2018 για την Ελλάδα

Ο Μηχανισμός Σταθερότητας και Ανάπτυξης που επεξεργάζεται ο ESM, θα αξιοποιήσει τα εναπομείναντα κεφάλαια του τρίτου μνημονίου…. θα περιλαμβάνει και 10 δισεκ. για τις τράπεζες ως μηχανισμό ασφαλείας είτε για τις αυξήσεις κεφαλαίου του 2019, είτε ακόμη και για bad bank εάν επιτραπεί τελικά να προχωρήσει ένας σχεδιασμός κακής τράπεζας που θα συγκεντρώσει τα προβληματικά δάνεια.
Ο νέος μηχανισμός θα περιλαμβάνει.
-Ο νέος μηχανισμός θα ονομάζεται «Μηχανισμός Σταθερότητας και Ανάπτυξης» θα έχει ρόλο να εγγυάται προληπτικά την σταθερότητα σε οικονομία και τράπεζες.
-Ο Μηχανισμός θα είναι προαιρετικός η ενεργοποίηση του θα εξαρτηθεί αποκλειστικά από το εάν η Ελλάδα χρειαστεί έκτακτη ανάγκη βοήθειας.
-Υπάρχουν σκέψεις να υιοθετηθεί ένα παραπλήσιο σχέδιο με τον κόφτη δημοσιονομικών δαπανών προφανώς με άλλες παραμέτρους για το πότε η Ελλάδα χρειάζεται – εάν τελικώς χρειαστεί – αυτό τον Μηχανισμό Σταθερότητας
-Ο Μηχανισμός αυτός επειδή θα συσταθεί από τον ESM - με την συνδρομή των Βρυξελλών - και θα είναι προαιρετικός θα στηριχθεί στα δάνεια του 3ου προγράμματος που δεν θα αξιοποιηθούν από την Ελλάδα υπό την μορφή δανείου.
Ο ESM θα δανείσει αυτό τον Μηχανισμό Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
-Η εμπλοκή των κοινοβουλίων θα σημειωθεί για να εγκριθεί το πρόγραμμα αυτό εφόσον η Ελλάδα αποφασίσει να το ενεργοποιήσει.
-Τα κεφάλαια από τον Μηχανισμό αυτό θα είναι διαθέσιμα και για τις τράπεζες ως μηχανισμός εγγύησης της συστημικής σταθερότητας.
-Η Ευρώπη με αυτό τον Μηχανισμό διασφαλίζει ότι η Ελλάδα δεν θα αποσταθεροποιηθεί, οι αγορές θα αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια για την Ελλάδα και η ελληνική κυβέρνηση θα μπορεί επικοινωνιακά να μιλάει για έξοδο από τα μνημόνια αφού αυτός ο Μηχανισμός θα είναι προαιρετικός.
-Ο Μηχανισμός αυτός θα έχει διττό ρόλο να συνδράμει στην σταθερότητα της Ελλάδος στην μεταμνημονιακή εποχή και να συμβάλλει στην ανάπτυξη αφού μέρος των κεφαλαίων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και για αναπτυξιακά σχέδια σε επόμενη φάση.
-Ο Μηχανισμός θα έχει διάρκεια 2 + 2 χρόνια δηλαδή Αύγουστο 2018 με Αύγουστο 2022 και δυνητική επέκταση για άλλα 2 χρόνια έως το 2022.
Το σχέδιο αυτό που προφανώς αποτελεί πρωτόλεια μορφή ενός εναλλακτικού σχεδίου για την Ελλάδα αναμένεται να λάβει την τελική του μορφή εντός του α΄ τριμήνου του 2018.

Οι τράπεζες θα οδηγηθούν σε αυξήσεις κεφαλαίου το 2019 νομοτελειακά

Με τις λύσεις προγράμματος που θα μπορούσε να ονομαστεί πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης, με προαιρετικό χαρακτήρα θα υπάρχει μέριμνα ώστε στο capital buffer στο κεφαλαιακό απόθεμα να περιλαμβάνονται και κεφάλαια για τις ελληνικές τράπεζες.
Στα stress tests οι ελληνικές τράπεζες θα τα περάσουν με αστερίσκο κοινώς θα πάνε σε αυξήσεις κεφαλαίου από το 2019, όχι το 2018 αλλά το 2019.
Η πιθανότητα αυξήσεων κεφαλαίου το 2019 είναι περίπου 100% και θα έχουν θετικό πρόσημο γιατί δεν θα είναι ανακεφαλαιοποιήσεις αλλά αυξήσεις κεφαλαίου με τιμές που θα έχουν premium.
Το βασικό ζήτημα λοιπόν είναι ότι από το 2013 την πρώτη χρονιά τραπεζικής καταστροφής και έκτοτε οι 3 ανακεφαλαιοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν είχαν 2 στρατηγικά μειονεκτήματα.
1)Ήταν ανακεφαλαιοποιήσεις, οι τράπεζες είχαν κεφαλαιακά ελλείμματα και οι αυξήσεις κεφαλαίου είχαν ένα στόχο να καταστήσουν ξανά φερέγγυες τις τράπεζες.
Τα κεφάλαια δεν προσθέτονταν πάνω στα υγιή κεφάλαια αλλά οι αυξήσεις κάλυπταν κεφαλαιακές ζημίες.
Έτσι εξηγείται γιατί ο συνδυασμός ανακεφαλαιοποίησης και reverse split ήταν καταστροφή.
2)Το δεύτερο στρατηγικό μειονέκτημα έχει να κάνει με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών από τις αυξήσεις κεφαλαίου.
Επειδή η αγορά αντιλαμβανόταν το προφανές ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα ήταν ανεπαρκείς κεφαλαιακά έστελναν τις μετοχές στα τάρταρα, έστελναν τις μετοχές σχεδόν στο μηδέν με P/BV στο 0,10.
Όλα αυτά ήταν δικαιολογημένα τα τελευταία χρόνια γιατί οι τράπεζες είχαν κεφαλαιακά ελλείμματα και ζημίες.
Το 2019 αυτό το σκηνικό αλλάζει και για πρώτη φορά δεν θα μιλάμε για ανακεφαλαιοποιήσεις αλλά για αυξήσεις κεφαλαίου.
Όταν έχεις 100 ευρώ κεφάλαιο και με τα stress tests γίνονται 50 ευρώ και απαιτείται αύξηση 70 ευρώ για να βρεθούν τα κεφάλαια στα 120 ευρώ αυτό ονομάζεται ανακεφαλαιοποίηση.
Το 2019 θα δούμε αυξήσεις κεφαλαίου σαν τον παλαιό καλό καιρό της δεκαετίας του 2000 όπου οι αυξήσεις έρχονταν να προσθέσουν αξία στα υφιστάμενα κεφάλαια.
Οι αυξήσεις κεφαλαίου θα χρειαστούν υψηλά premium.
Τι σημαίνει αυτό;
Εάν υποθέσουμε ότι σήμερα η Εθνική – τυχαίο παράδειγμα – ανακοίνωνε αύξηση κεφαλαίου η αύξηση για να ήταν επιτυχής θα έπρεπε η τιμή της αύξησης να ήταν πολύ υψηλότερη της τρέχουσας.
Το 2006 π.χ. όταν μια τράπεζα ανακοίνωνε αύξηση κεφαλαίου η μετοχή ανάλογα τους λόγους έφθανε να κλειδώνει στο limit up με την ανακεφαλαιοποίηση θα βρισκόταν στο limit down στα τάρταρα.
Άρα οι αυξήσεις κεφαλαίου του μέλλοντος θέλουν υψηλά premium π.χ. θυμίζουμε ότι στο παρελθόν οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου ήταν έως και 40% υψηλότερες από τις τρέχουσες τιμές.

Τι θα δείξουν τα stress tests

Το capital buffer  στα stress tests του 2018 θα εκμηδενιστεί καθώς η ζημία θα φθάσει στα 8,5 με 10,5 δισεκ. ενώ οι τελικές κεφαλαιακές ανάγκες θα διαμορφωθούν στα 4 με 5,5 δισεκ. το μέγιστο αλλά θα δοθεί ορίζοντας 2ετίας δηλαδή έως το 2020 αλλά ουσιαστικά το 2019 θα είναι το έτος των αυξήσεων κεφαλαίου.
Τα stress tests είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρησιμοποιηθούν τον Μάιο για το χρέος και την έξοδο ή μη έξοδο από τα μνημόνια άλλο εάν ο SSM ο Μόνιμος Εποπτικός Μηχανισμός των Τραπεζών δεν θα θέλει να εμπλακεί σε πολιτικά παιχνίδια.  
Β)Ως προς τα stress tests αυτό που πρέπει να αναφερθεί είναι ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά.
Το bankingnews έχει αποκαλύψει ότι το τελικό νούμερο που θα προκύψει θα επιβαρύνει τα κεφάλαια – θα μηδενίσει το κεφαλαιακό απόθεμα των τραπεζών – κατά 8,5 με 10,5 δισεκ. και η τελική κεφαλαιακή ανάγκη θα κινηθεί μεταξύ 4,5 με 5 δισεκ. για όλες τις τράπεζες.

Ζημία 8,5 με 10,5 δισεκ. και ανάγκες σε κεφάλαια 4,5 με 5 δισεκ.

Ο λογαριασμός που θα προκύψει για τις ελληνικές τράπεζες στα stress tests θα είναι τέτοιος που η ΕΚΤ θα δώσει πίστωση χρόνου μέχρις ότου βρουν κεφάλαια
1)Για να ενισχύσουν τα αδύναμα capital buffers
2)Να διαθέτουν ισχυρά κεφάλαια ώστε να αντιμετωπίσουν τα προβληματικά δάνεια
3)Να διαθέτουν κεφάλαια ώστε σταδιακά να αρχίσουν να χρηματοδοτούν την οικονομία.
Σε κάθε περίπτωση η γενική αίσθηση που υπάρχει είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες έχουν ένα καλό και ένα κακό σενάριο ενόψει των stress tests.
Το κακό σενάριο είναι στα stress tests του 2018 μια ελληνική τράπεζα να χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση εντός του 2018.
Το καλό σενάριο είναι περισσότερες από μια τράπεζες να χρειαστούν νέες αυξήσεις κεφαλαίου από το 2019.
Η διαδικασία των stress tests ξεκινάει αρχές Φεβρουαρίου 2018 και μέχρι τα μέσα Απριλίου θα υπάρχει σαφής σχετικά εικόνα για το ύψος των κεφαλαιακών αναγκών.
Έχουμε αναλύσει ότι θα προκύψει ζημία 8,5 με 10 δισεκ. η οποία θα προέλθει ως εξής
-Ζημία 5 με 5,5 δισεκ. από το IFRs 9 σε παρούσες αξίες καθώς το IFRs9 έχει 5ετή περίοδο απόσβεσης.
-Ζημία από 600 εκατ έως 1,5 δισεκ. ευρώ από το TAR από την ανασκόπηση προβληματικών περιουσιακών στοιχείων.
-Ζημία από το stress tests 4 με 4,5 δισεκ. ευρώ.
Συνολικά το εύρος της ζημίας κινείται μεταξύ 8,5 με 10,5 δισεκ. αλλά με το IFRs 9 με 5ετή περίοδο απόσβεσης.
Το βασικό σενάριο της κατάληξης όλου αυτού του μείγματος ελέγχων θα είναι μια διετή περίοδος που θα δοθεί από την ΕΚΤ ώστε οι τράπεζες προς το 2019 να λάβουν μέτρα ενίσχυσης των κεφαλαίων τους με ΑΜΚ από 4,5 έως 5 δισεκ.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης