Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Σαν βγεις στον πηγαιμό για το ALTAY...

Σαν βγεις στον πηγαιμό για το ALTAY...
Τι πραγματικα συμβαίνει με το τουρκικής "παραγωγής" άρμα μάχης.
Η Τουρκία σχεδιάζει την παραγωγή μη επανδρωμένων αρμάτων μάχης για τον στρατό της, ανέφερε ο πρόεδρος Erdogan: «Θα προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα μετά την παραγωγή εγχώριων μη επανδρωμένων αεροχημάτων. Θα αποκτήσουμε την ικανότητα κατασκευής μη επανδρωμένων αρμάτων μάχης. Θα το πετύχουμε». Πέρα από τις εξωπραγματικές έως κωμικές δηλώσεις, του Τούρκου Προέδρου, είναι ευκαιρία να ρίξουμε μια ουσιαστική ματιά στο πώς κι εάν προχωρά το πρόγραμμα του τουρκικού άρματος.

Επιλογή αναδόχου για τον κινητήρα του άρματος "ALTAY"

Την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου, η εταιρία BMC Automotive Industry and Trade Inc. ανακοίνωσε ότι της ανατέθηκε σύμβαση για τη σχεδίαση, ανάπτυξη και παραγωγή του συγκροτήματος ισχύος του εγχώριας κατασκευής κύριου άρματος μάχης ALTAY.
Είχε προηγηθεί ανακοίνωση στα τέλη του προηγούμενου έτους, του τουρκικού Υφυπουργείου Αμυντικών Βιομηχανιών (SSM), σύμφωνα με την οποία πέντε τουρκικές εταιρίες είχαν ανταποκριθεί στο σχετικό αίτημα υποβολής προτάσεων, από τις οποίες ο ανάδοχος επρόκειτο να επιλεγεί εντός του τρέχοντος έτους.
Επρόκειτο για την επιλεγείσα ανάδοχο, καθώς και τις εταιρίες TÜMOSAN Engine and Tractor Industry Inc., Istanbul Marine Shipbuilding Industry and Trade Inc., Figes Physics and Geometry Computer Simulation Trade Inc. και TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş (TEI).
Το ύψος της σύμβασης για το συγκρότημα ισχύος, στο οποίο περιλαμβάνονται ο κινητήρας και το κιβώτιο μετάδοσης κίνησης του άρματος, εκτιμάται ότι θα ανέρχεται στο ποσό των 1 δισ. ευρώ και θα αφορά τα άρματα που, μεταξύ άλλων, θα προορίζονται για εξαγωγή σε τρίτα κράτη και θα παραχθούν μετά τα 250 της αρχικής παρτίδας, τα οποία θα διαθέτουν κινητήρα της γερμανικής MTU Friedrichshafen GmbH.
Ο Ethem Sancak, πρόεδρος της BMC ανέφερε ότι 200 επιστήμονες, μεταξύ των οποίων 70 ξένοι πολίτες, απασχολούνται στο πρόγραμμα που στοχεύει στην ανάπτυξη κινητήρα ισχύος μεταξύ 400 και 1.500 hp, η οποία όμως σχεδιάζεται τελικά να ανέλθει στην εξωπραγματική τιμή των 5.000 hp.

Μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες...

Πρόκειται για την τρίτη απόπειρα εφαρμογής προγράμματος ανάπτυξης εγχώριου συγκροτήματος ισχύος, δεδομένου ότι είχε προηγηθεί η απ’ ευθείας ανάθεση σύμβασης ύψους $206,35 εκ. (190 εκ. ευρώ) και διάρκειας 54 μηνών στην εταιρία TÜMOSAN, η οποία με τη σειρά της είχε συνάψει σύμβαση με την αυστριακή εταιρία AVL List GmbH, με αντικείμενο την παροχή τεχνικής υποστήριξης των προαναφερόμενων υπό ανάπτυξη υποσυστημάτων, καθώς και της αντλίας καυσίμου, του συστήματος ψεκασμού και της μονάδας ηλεκτρονικού ελέγχου.
Η ανάθεση της σύμβασης είχε χαιρετιστεί από την τουρκική ηγεσία ως το πρώτο βήμα για την απεξάρτηση της εγχώριας πολεμικής βιομηχανίας από την ξένη βοήθεια στην ανάπτυξη κινητήρων για στρατιωτικά οχήματα.
Παράλληλα, όμως, είχε προκαλέσει το σκεπτικισμό διεθνών παρατηρητών, δεδομένου ότι η TÜMOSAN έχει ως αντικείμενο την παραγωγή γεωργικών ελκυστήρων και κινητήρων ντίζελ, χωρίς καμία εμπειρία στη σχεδίαση, ανάπτυξη και παραγωγή κινητήρων αρμάτων μάχης ή έστω τεθωρακισμένων οχημάτων.
Τελικά η συνεργασία μεταξύ των δύο εταιριών δεν ευοδώθηκε, μετά την απόφαση του αυστριακού κοινοβουλίου, το Νοέμβριο του 2016, να επιβάλει απαγόρευση εξαγωγής οπλικών συστημάτων στην Τουρκία, με αποτέλεσμα η σύμβαση με το SSM να λυθεί πρόωρα το Μάρτιο του 2017 και η TÜMOSAN να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση, στην οποία αναφερόταν σε απόπειρα της αυστριακής κυβέρνησης να αναμιχθεί στις εσωτερικές υποθέσεις της Τουρκίας.

Ο πετρελαιοκινητήρας MTU MT 883 Ka 501, ισχύος 1.500 ίππων, κατασκευής της γερμανικής εταιρείας MTU,
εξοπλίζει τα πρωτότυπα του προγράμματος άρματος μάχης Altay.

Οι προσπάθειες συμπαραγωγής

Ακολούθησε, το Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους, η έναρξη συνομιλιών με το τμήμα Ευρώπης της αμερικανικής εταιρίας Caterpillar, η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανάληψη του προγράμματος, ενώ παράλληλα οι υπεύθυνοι του προγράμματος διέδιδαν ότι υφίστανται περίπου 20 επιλογές διεθνώς για την ανάθεση της συγκεκριμένης σύμβασης.
Ενδιαφέρον είχαν, επίσης, εκδηλώσει για τον κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης αντίστοιχα οι γερμανικές MTU και Renk, όμως οι τεταμένες σχέσεις μεταξύ Βερολίνου και Άγκυρας έθεσαν πρόωρο τέλος στην όποια προσπάθεια περαιτέρω διερεύνησης του ενδεχόμενου εμπλοκής τους στο πρόγραμμα.
Μετά τις εξελίξεις αυτές, αξιωματούχοι της TÜMOSAN δήλωναν ότι η εταιρία τους θα έθετε την ισχυρότερη υποψηφιότητα σε τυχόν νέο διαγωνισμό, υπολογίζοντας ότι θα χρειαζόταν χρονικό διάστημα της τάξης των πεντέμισι ετών για την εξ ιδίων πόρων ολοκλήρωση της σχεδίασης και ανάπτυξης του συγκροτήματος ισχύος του νέου άρματος.
Ταυτόχρονα όμως, το SSM ανακοίνωσε προς όλους τους υποψήφιους αναδόχους ότι τα προσφερόμενα υποσυστήματά τους θα πρέπει πλέον να μην υπόκεινται σε δικαιώματα βιομηχανικής ιδιοκτησίας τρίτων ή άλλους ρυθμιστικούς περιορισμούς.
Κατά συνέπεια, οι υποψήφιες ανάδοχοι τουρκικές εταιρίες θα είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη πλειάδας άλλων υποσυστημάτων του συγκροτήματος ισχύος, στα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται η μονάδα υδροστατικής διεύθυνσης, ο στροβιλοσυμπιεστής, το σύστημα ψύξης, ο εναλλάκτης και οι αντλίες μετάδοσης.

Στον "αέρα" η κατασκευή του υπόλοιπου άρματος

Εξακολουθεί, επίσης, να εκκρεμεί η επιλογή αναδόχου για την κατασκευή του ίδιου του άρματος, δεδομένης της απόρριψης, τον περασμένο Ιούνιο, της βέλτιστης και τελικής προσφοράς της εταιρίας Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş., μέλους του ομίλου συμμετοχών Koç, η οποία έχει αναπτύξει τέσσερα πρωτότυπα, κατόπιν σύμβασης της τάξης των $500 εκατ. που της ανατέθηκε το Μάρτιο του 2007.

Σύμφωνα με αξιωματούχους του SSM, η προσφορά της Otokar ήταν απροσδόκητα υψηλή, για το λόγο αυτό κρίθηκε επιβεβλημένη η λήψη ανταγωνιστικών προσφορών από περισσότερους υποψήφιους αναδόχους, η υποβολή των οποίων αναμένεται σύντομα, με προοπτική την επιλογή του κατασκευαστή έως τα μέσα του έτους.
Τον Ιούλιο του 2017 απεστάλησαν αιτήματα προς τις εταιρίες Otokar, FNSS Savunma Sistemleri A.Ş. και BMC, με την τελευταία να θεωρείται πως έχει το προβάδισμα για μία ακόμη φορά, το οποίο εν ολίγοις αποδίδεται στις φιλικές σχέσεις του Ethem Sancak, μέλους πλέον της κεντρικής εκτελεστικής επιτροπής του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης, με τον Τούρκο Πρόεδρο Recep Tayyip Erdoğan.

Τάσος Τσιπλάκος - Σύμβουλος Στρατηγικής
C4I Strategy Consultants

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης