Τελευταία Νέα
Οταν μιλούν οι αριθμοί

Ο κλάδος που σηκώνει την κερδοφορία του ΧΑ στις πλάτες του...

tags :
Ο κλάδος που σηκώνει την κερδοφορία του ΧΑ στις πλάτες του...
Σχεδόν το 17% των λειτουργικών κερδών και το 35% των καθαρών κερδών του ΧΑ
Ο κλάδος που σηκώνει την κερδοφορία του ΧΑ στις πλάτες του...

Διυλιστήρια - 
Ο κλάδος που σηκώνει την κερδοφορία του ΧΑ στις πλάτες του 
 προέρχεται από τα δύο διυλιστήρια

Η καλή μέρα φάνηκε από το πρωί. Σε μια χρονιά που κάθε τρίμηνο πήγαινε σε νέο σκαλοπάτιιστορικής επίδοσης ήταν επόμενο η χρήση να κλείσει στο απόγειο της κερδοφορίας της ιστορίας και των δύο εταιριών.

Ήταν μια καλή χρονιά από όλες τις απόψεις: Κερδοφορία, ρευστότητα, μερίσματα, αποτελεσματικότητα.

Και οι δύο διυλιστήρια εκμεταλλεύθηκαν από ικανοποιητικά έως άριστα την δυναμική στο διεθνές περιβάλλον περιθωρίων διύλισης, η οποία το 2017 είχε σαν χαρακτηριστικό την διατήρηση για μακρό χρονικό διάστημα των σχετικών περιθωρίων από υγιή έως υψηλά επίπεδα.

Σε αυτή την ευνοϊκή συγκυρία ήρθε και η διαφορά των φθηνότερων αργών πετρελαίων που οι ελληνικές εισηγμένες λόγω εγγύτητας αλλά και συνθετότητας είχαν την δυνατότητα να μετατρέψουν ευκολότερα σε… χρήμα.

Αναλυτικότερα:

Ξεκινώντας από την Motor Oil η χρονιά έκλεισε με ρεκόρ επεξεργασμένης ποσότητας, λειτουργικής κερδοφορίας, καθαρής κερδοφορίας και μερίσματος. Στο τέταρτο τρίμηνο η επίδοση του διυλιστηρίου παρέμεινε σε πολύ υψηλά επίπεδα δυναμικότητας και αποτελεσματικότητα επιτυγχάνοντας μέσο μικτό έσοδο ανά βαρέλι 9,5 δολάρια έναντι 8,3 δολάρια πέρυσι.

Η αύξηση της τιμής του αργού την ευνόησε στα δημοσιευμένα αποτελέσματα κατά 17 εκατ. ευρώ ενώ στο σύνολο της χρήσης η διαφορά αποτίμησης αποθεμάτων ήταν αρνητική κατά 8 εκατ. ευρώ. Η τελική γραμμή διαμορφώθηκε στα 315 εκατ. ευρώ περίπου 20 εκατ. ευρώ υψηλότερα από εκεί που έκλεισε το 2016 με τα δημοσιευμένα λειτουργικά κέρδη να βρίσκονται στα 619 εκατ. ευρώ.

Το 2017 ήταν η χρονιά που ο δανεισμός πήγε εκεί που δεν είχε πάει ποτέ. Οι ελεύθερες θετικές ταμειακές ροές έφθασαν τα 251 εκατ. ευρώ και αν δεν ήταν το προμέρισμα, οι αυξημένες προκαταβολές φόρου και η αύξηση στο κεφάλαιο κίνησης στο τέταρτο τρίμηνο, τα 230 εκατ. ευρώ καθαρού δανεισμού του τρίτου τριμήνου θα αποτελούσαν την… δεύτερη χαμηλότερη εγγραφή στην ιστορία του ομίλου.

Ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 280 εκατ. ευρώ και βέβαια το ερώτημα είναι τι θα γίνει το 2018 όπου οι κεφαλαιουχικές δαπάνες θα διατηρηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2017 (70 εκατ. ευρώ). Ήδη το μέγεθος του δανεισμού κρίνεται χαμηλό (0.45 φορές τα λειτουργικά κέρδη) με «κίνδυνο» να οδηγηθεί η εταιρία σε αρνητικό δανεισμό δηλαδή σε ταμειακή ρευστότητα που θα υπερβαίνει το δανεισμό της. Αν συμβεί αυτό θα πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία για το είδος της εταιρίας.


Η μεγαλύτερη επιτυχία ωστόσο που καταγράφεται -και θα είναι σίγουρα μια γερή παρακαταθήκη για την συνέχεια- είναι ότι το 2017 η αναχρηματοδότηση του δανεισμού της έγινε με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους χαμηλώνοντας πλέον αισθητά το κόστος δανεισμού στο 3,25% για το ομόλογο που βρίσκεται σε κυκλοφορία στις αγορές.

Σύμφωνα με την διοίκηση αυτό είναι και το υψηλότερο κόστος χρηματοδότησης που έχει η εταιρία για το σύνολο του μικτού δανεισμού της ο οποίος διαμορφώθηκε στο τέλος του 2017 στα 995 εκατ. ευρώ.

Ανεξάρτητα από το τι θα κάνουν τα περιθώρια διύλισης η επόμενη χρονιά ξεκινάει με μια προ φόρων εξοικονόμηση της τάξεως των 6,5 εκατ. ευρώ η οποία θα είναι σαφώς μεγαλύτερη αν συνυπολογισθεί η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί και στις υπόλοιπες κλάσεις των δανείων που έχει η εισηγμένη, μια εικόνα που δεν πρόκειται να αλλάξει αφού η επόμενη σοβαρή αναχρηματοδότηση (415 εκατ. ευρώ) είναι το 2022.

Ακόμα, εντός του 2017 έγιναν και κάποια έξοδα για την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της τάξεως των 13 εκατ. ευρώ, τα οποία η 
Motoroilδεν θα τα βρει μπροστά της φέτος. Άρα ο όμιλος ξεκινάει φέτος από τα «αποδυτήρια» με ένα κόστος μικρότερο κατά 20 εκατ. ευρώ το οποίο είναι όλο ταμειακό, έχει δηλαδή άμεσο αντίκτυπο στα διαθέσιμα της εταιρίας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν θα δούμε φέτος και νέα κίνηση που θα αφορά την μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους.

Το κερασάκι στην τούρτα έρχεται από τις έρευνες που κάνει η εταιρία στην Αμερική για την εξεύρεση πετρελαίου. Σύμφωνα με την διοίκηση στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2018 θα γνωρίζουμε αν υπάρξει αξιοποιήσιμη ποσότητα αργού πετρελαίου στο πεδίο εξόρυξης στο Τέξας στο οποίο η εταιρία κατέχει το 30%. Ίσως αυτή η αναμονή να δικαιολογεί και την διακράτηση των διαθεσίμων.

Το υπόλοιπο μέρισμα του 1,00 ευρώ ανά μετοχή θα αποκοπεί από την μετοχή στις 25 Ιουνίου ενώ για το σύνολο της χρήσης η εταιρία θα διανείμει συνολικά 1,3 ευρώ διαμορφώνοντας μια μερισματική απόδοση 6,8%. Αν αυτό δεν λέει κάτι συνεκτιμήστε το εξής: η εταιρία με τις επιδόσεις έχει επιτύχει το να πληρώνει τους δανειστές της με 3,25% και να ανταμείβει τους μετόχους της με 6,5%. Και αυτό είναι κάτι αν μη τι άλλο αξιέπαινο.

Πως κινήθηκαν τα μεγέθη κερδοφορίας της Motor oil στην καλύτερη χρήση όλων των εποχών

Σεεκατ. ευρώ

12M:17

Δ (%)

Q4

Q3

Q2

Q1

12Μ:16

Ογκοι (MTx1000)

13.651

4,7% 

3.458

3.631

3.484

3.078

13.311

Πωλήσεις

7.843,5

23,4% 

2.106,5

1.993,6

1.903,7

1.839,7

6.356,9

Λειτουργικάκέρδη

620,6

3,3% 

167,0

180,5

103,8

169,3

600,5

Προσαρμοσμένα Λειτουργικάκέρδη

649,6

19,7% 

150,0

165,5

164,8

169,3

542,5

...Διύληση

576,6

24,8%

132,6

140,0

148,1

155,9

461,9

….Εμπορία Καυσίμων

73,0

-9,4%

17,4

25,5

16,7

13,4

80,6

ΚαθαράΚέρδη

313,5

5,3% 

86,5

101,9

35,8

89,3

297,7

Προσαρμοσμένα Καθαράκέρδη

331,2

30,1% 

74,4

91,5

88,0

89,3

254,5



Τα Ελληνικά Πετρέλαια έφεραν 851 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη στην χρήση, επίδοση που υποστηρίχθηκε από την από την πρώτη πλήρη λειτουργία των τριών μονάδων που διαθέτει στηνΕλλάδα ο όμιλος.

Δεν έλλειψαν βέβαια τα προβλήματα λειτουργίας του διυλιστηρίου της Ελευσίνας τα οποία αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς με την μετάθεση της προγραμματισμένης συντήρησης στο γ’ τρίμηνο. Η επίσπευση της συντήρησης έφερε μεγαλύτερες κεφαλαιουχικές ανάγκες ανεβάζοντας τον λογαριασμό στα 209 εκατ. ευρώ από 126 εκατ. ευρώ την περυσινή χρονιά. Η διαφορά αυτή θα μπορούσε να υποτεθεί ότι αποτελεί το ένα από τα δύο «μαξιλαράκια» του κόστους για την φετινή χρονιά.


Το δεύτερο μαξιλαράκι έρχεται από το χρηματοοικονομικό κόστος το οποίο βαίνει μειούμενο κατά 36 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι το 2018 θα υποχωρήσει περαιτέρω (170 εκατ. ευρώ) λόγω της αναχρηματοδότησης του ομολόγου και της μείωσης του καθαρού δανεισμού. Η αναχρηματοδότηση των δανείων των ΕΛΠΕ για το 2018 είναι 1,1 δις ευρώ εκ των οποίων τα 747 εκατ. ευρώ είναι στο α’ εξάμηνο.

Ο Όμιλος πέτυχε συνδυασμένο περιθώριο διύλισης 10,1 δολάρια ανά βαρέλι στο τέταρτο τρίμηνο (10,3 δολ/βαρ. Q3:17 και 10.9 δολ/βαρ. το Q4:16). Τα δημοσιευμένα καθαρά κέρδη (111 εκατ. ευρώ) του τριμήνου ενισχύθηκαν και από διαφορές αποτίμησης (82 εκατ. ευρώ) ενώ υπήρχαν και 7 εκατ. ευρώ επιπλέον έκτακτα προ φόρων έσοδα. Στο σύνολο της χρήσης τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν (16%) στα 372 εκατ. ευρώ το οποίο αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών τόσο σε δημοσιευμένη όσο και σε προσαρμοσμένη βάση (385 εκατ. ευρώ).

Το υπόλοιπο μέρισμα των 25 λεπτών θα αποκοπεί από την μετοχή στις 2 Ιουλίου. Το συνολικό μέρισμα για την χρήση του 2017 ανέρχεται σε 40 λεπτά ανά μετοχή. Σε ότι αφορά την αποκρατικοποίηση του ομίλου θα πρέπει να αναμένουμε πρώτα την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για την ΔΕΣΦΑ η οποία αναμένεται μέσα στο Μάρτιο και εν συνεχεία θα ξεκινήσει η διαδικασία για την πώληση του 51%.

Από την πώληση της ΔΕΣΦΑ τα ΕΛΠΕ αναμένουν δραστική αποκλιμάκωση του δανεισμού τους (κατέχουν το 35%) ενώ η πώληση του 51% δικαιολογεί άλλα 
premiumsελέγχου της εταιρίας σε σχέση με την αρχική πρόθεση πώλησης του 35% που κατέχει το Δημόσιο.


Επισημαίνεται ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια έχουν μπει στην διαδικασία της έρευνας υδρογονανθράκων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας μέσα από τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, όπως στη θαλάσσια ερευνητική περιοχή της Θράκης στοΒόρειο Αιγαίο, στη θαλάσσια περιοχή του Πατραικού Κόλπου (Δυτικά) οι δύο χερσαίες περιοχές «Άρτα –Πρέβεζα» και «ΒΔ Πελοπόννησος», και στην θαλάσσια περιοχή 2 (Block 2) δυτικά της Κέρκυρας.  Η συγκεκριμένη δραστηριότητα πιθανόν να αποτελέσει ένα ακόμα κίνητρο προσέλκυσης στρατηγικών επενδυτών που δεν  περιορίζονται από το χώρο της μεταποίησης του αργού πετρελαίου.

Η καλύτερη χρήση των λειτουργικών κερδών στα Ελληνικά Πετρέλαια

Σε εκατ. ευρώ

FY:17

(%)

Q4:17

Q3:17

Q2:17

Q1:17

FY:16

Όγκοι (MTx1000)

16.069

2,9% 

4.077

3.851

4.275

4.009

15.618

Πωλήσεις

7.995

16,2% 

2.106

1.846

2.017

2.078

6.880

Λειτουργικά Κέρδη

834

13,8% 

170

206

229

229

733

Προσαρμοσμένα Λειτουργικά Κέρδη

851

1,8% 

243

230

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης