Τελευταία Νέα
Οικονομία

Γ. Ρέτσος (ΣΕΤΕ) στο BN: Μόνο ο ήλιος και η θάλασσα δεν φθάνουν για να αναπτυχθεί ο τουρισμός

Γ. Ρέτσος (ΣΕΤΕ) στο BN: Μόνο ο ήλιος και η θάλασσα δεν φθάνουν για να αναπτυχθεί ο τουρισμός
Το 2018  θα είναι μια καλή χρονιά για τον Τουρισμό
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Γιάννης Ρέτσος με εμπειρία στο ξενοδοχειακό τομέα μιλά στο bankingnews για την τουριστική βιομηχανία της χώρας αφού η άμεση συμμετοχή της στο ΑΕΠ φθάνει το 10% και η έμμεση συμβολή της ανέρχεται στο 25%. 
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, αναφέρεται στα εμπόδια που βάζει η πολιτεία με την υψηλή φορολογία τόσο στις επενδύσεις όσο και στη λειτουργία μιας επιχείρησης.
Ο κ. Ρέτσος αναγνωρίζει ότι τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας όπως είναι ο ήλιος και η θάλασσα δεν φθάνουν αν δεν συνδυασθούν με ένα πακέτο υψηλών υπηρεσιών το οποίο θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλους προορισμούς.
Ο στόχος είναι η προσέλκυση εκείνης της κατηγορίας των τουριστών που εντάσσεται στις υψηλές εισοδηματικές τάξεις.
Ο κ. Ρέτσος, τονίζει ότι είναι πρόβλημα η πτώση της τουριστικής δαπάνης τα τελευταία χρόνια.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ θεωρεί αναγκαίο να διαμορφωθεί ένα ρεαλιστικό φορολογικό σχέδιο για τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα και παράλληλα να παραμείνει σταθερό σε βάθος δεκαετίας.  Επίσης θεωρεί αναγκαίο η χώρα να αποκτήσει ένα εθνικό χωροταξικό σχέδιο για να ξέρουν οι επενδυτές που μπορούν να κάνουν επενδύσεις.  

Ακολουθεί η συνέντευξη του προέδρου του ΣΕΤΕ, Γ. Ρέτσου στο δημοσιογράφο  Νίκο  Θεοδωρόπουλο.

Ο τουρισμός έχει γίνει «βιομηχανία» στη χώρα μας ποια είναι όμως τα όρια της. «Κυνηγάμε» απλά τουρίστες;  Είμαστε σε θέση να …πουλήσουμε τον ήλιο και τη θάλασσα ακριβά;

Γιάννης Ρέτσος: Η άμεση συμβολή του τομέα στο ΑΕΠ ανέρχεται στο 10%, ίσως και περισσότερο με βάση την πορεία του 2017, ενώ συνυπολογιζόμενων και των έμμεσων και προκαλούμενων ωφελειών, η συμβολή του κυμαίνεται περί το 25% ή και περισσότερο.
Επιπλέον, από το 2012, η αύξηση των τουριστικών εσόδων μαζί με τα πολλαπλασιαστικά οφέλη που δημιούργησε, συνέβαλε στην πρόσθετη εισροή 13.5 δισ. ευρώ στην Ελληνική οικονομία, που αντιστοιχεί στο 7,5% του σημερινού ΑΕΠ.
Προφανώς, αυτό λειτούργησε ως ανάχωμα στην ύφεση και μείωσε σημαντικά τις επιπτώσεις της.
Το πιο σημαντικό στοιχείο, όμως, είναι η συμβολή του τομέα στην απασχόληση.
Στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, αγγίζουμε το 30% της συνολικής απασχόλησης της χώρας.
Και ειδικά στις ομάδες με μειωμένες ευκαιρίες απασχόλησης, όπως οι νέοι και οι γυναίκες, ο ρόλος του τουρισμού είναι πολύ σημαντικός.
Όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι ο τουρισμός αναπτύχθηκε σημαντικά, ακόμη και μέσα στην περίοδο της κορύφωσης της κρίσης για την χώρα.
Σε σχέση με την τιμολογιακή πολιτική, το ζητούμενο δεν είναι να διαθέτουμε σε ακριβές τιμές το τουριστικό μας προϊόν.
Το ζητούμενο είναι να υπάρχει μία σωστή σχέση ποιότητας και τιμής.

H αύξηση των τουριστών τα τελευταία χρόνια οφείλετε στη βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος ή πρόκειται για μία προσωρινή ήττα των γειτονικών μας χωρών.

Γιάννης Ρέτσος: Οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους- και μάλιστα σε μία περίοδο με περιορισμένα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Προφανώς και αυτό έχει συμβάλλει στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τις διεθνείς αγορές.
Από την άλλη, τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κάποιοι ανταγωνιστικοί μας προορισμοί τα προηγούμενα χρόνια, ήταν ένας πρόσθετος λόγος για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες χώρες στη νότια Ευρώπη.

Γιατί η τουριστική δαπάνη μειώνεται; Είμαστε τουριστικός προορισμός για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα;

Γιάννης Ρέτσος: Είναι γεγονός ότι η μέση δαπάνη ανά ταξίδι των ξένων επισκεπτών μας, ακολουθεί πτωτικές τάσεις τα τελευταία χρόνια.
Είναι κάτι το οποίο μας προβληματίζει.
Σίγουρα διαθέτουμε όλες τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση επισκεπτών με υψηλότερα εισοδήματα.
Εμείς από την πλευρά μας, με τη στήριξη και της Marketing Greece, προβάλλουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν οι ελληνικοί προορισμοί για την ενίσχυση της ταξιδιωτικής ζήτησης και από τουρίστες με μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια.

Πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε τουριστικές μονάδες πέντε αστέρων και ποιος θα τις κάνει;

Γιάννης Ρέτσος: Αποτελεί προσωπική επιλογή του κάθε επιχειρηματία για τη μορφή της επένδυσης που επιθυμεί να υλοποιήσει.
Αυτό που έχει σημασία, ανεξαρτήτως κατηγορίας, είναι οι υπηρεσίες που προσφέρονται από τις τουριστικές μονάδες να αφήνουν ευχαριστημένους τους επισκέπτες μας.   

H ελληνική νομοθεσία επιτρέπει να γίνει ένα ξενοδοχείο πάνω στο …κύμα. Το χρειάζεται η τουριστική  βιομηχανία;

Γιάννης Ρέτσος: O τομέας χρειάζεται την ταχύτερη ολοκλήρωση του εθνικού χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό, αλλά και τη διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου.
Αυτό που προβληματίζει τους επενδυτές, είναι ότι δεν ξέρουν τι μπορούν να σχεδιάσουν και που, αλλά και σε ποια σημεία μπορεί να ακυρωθούν οι επενδύσεις τους ή να καθυστερήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα από τις διάφορες υπηρεσίες.

Tι αλλαγές πρέπει να κάνει ο τουριστικός τομέας για να προσελκύει τους πλούσιους τουρίστες;

Γιάννης Ρέτσος: Στόχος του ΣΕΤΕ, είναι η διατήρηση της δυναμικής του τουριστικού τομέα τα επόμενα χρόνια, με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια-ιδίως προς την κατεύθυνση της περαιτέρω διάχυσης των ωφελειών στις κατά τόπους Περιφέρειες της χώρας και σε περισσότερους μήνες στον χρόνο, της βελτίωσης της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, της διάρκειας παραμονής αλλά και της ενίσχυσης της απασχόλησης.
Η άρση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε και σας ανέφερα παραπάνω, θα ενισχύσει την επενδυτική δραστηριότητα δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για το ελληνικό τουριστικό προϊόν και προσελκύοντας το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου επισκεπτών για τον προορισμό.

Υπάρχουν εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά  αναφορικά με τις κρατήσεις; Υπάρχει ο φόβος να συμβεί ένα «ατύχημα» με την Τουρκία. Η φετινή σεζόν μπορεί να  πληγεί ανεπανόρθωτα από ένα τέτοιο  γεγονός;  

Γιάννης Ρέτσος: Όλα τα μέχρι στιγμής στοιχεία, δείχνουν ότι και το 2018 θα είναι μία καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Δεν πρέπει όμως να εφησυχάζουμε, γιατί ο ανταγωνισμός είναι έντονος από χώρες που ανακτούν τα μερίδια τους στη διεθνή αγορά. Κανείς δεν θέλει να υπάρχουν τεταμένες σχέσεις με την Τουρκία, πάντα όμως μέσα από το πρίσμα της διασφάλισης των εθνικών μας συμφερόντων.

Οι φόροι  πόσο  εμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα  του  τουριστικού προϊόντος   που προσφέρει   η χώρα  μας σε σχέση  με  τον ανταγωνισμό;

Γιάννης  Ρέτσος: Η Ελλάδα έχει το δυσμενέστερο καθεστώς όσον αφορά στους φόρους που επιβάλλονται στις επενδύσεις και τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση για το τουριστικό πακέτο έχει υποβαθμίσει το 50% των κερδών από την ανταγωνιστικότητα, που προέκυψε λόγω της εσωτερικής υποτίμησης που δημιουργήθηκε από τα ελληνικά προγράμματα προσαρμογής.
Χρειαζόμαστε ένα ρεαλιστικό για τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα φορολογικό πλαίσιο, το οποίο θα είναι σταθερό σε βάθος δεκαετίας.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης