Η νέα «αναπτυξιακή» πολιτική στρώνει τον δρόμο για νέες αυξήσεις της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας αύριο

Η νέα «αναπτυξιακή» πολιτική στρώνει τον δρόμο για νέες αυξήσεις της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας αύριο
Οι επενδύσεις που αναγγέλλονται με τυμπανοκρουσίες σήμερα!
Η νέα «αναπτυξιακή» πολιτική στρώνει τον δρόμο για νέες αυξήσεις της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας αύριο

Δεκαοκτώ χρόνια από την «απελευθέρωση» της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι λίγα! Κι’ όμως συνεχίζουμε να μην αντιλαμβανόμαστε ότι οι κανόνες στον τομέα της ηλεκτροδότησης έχουν αλλάξει ριζικά.


Οι επενδύσεις που αναγγέλλονται με τυμπανοκρουσίες σήμερα, στρώνουν το δρόμο για νέες αυξήσεις της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας αύριο και βασικός τους στόχος δεν είναι πλέον η εξυπηρέτηση των αναγκών των καταναλωτών, αλλά  της «αγοράς», της «επιχειρηματικότητας» και της  «ανάπτυξης» των κερδών των επενδυτών. Χαρακτηριστική περίπτωση τέτοιας επένδυσης είναι η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων.

Ένα από τα έργα που έχει προγραμματίσει και έχει αρχίσει την υλοποίηση του ο ΑΔΜΗΕ1 , ο οποίος είναι ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση του δικτύου Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης, του λεγόμενου «Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)».

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου αυτού  φθάνει τα 245 εκατομμύρια ευρώ. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η Α’ φάση του, η  οποία εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό στις 19.3.2018  και περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με τα νησιά Πάρο, Μύκονο και Τήνο. Βασικός δε κορμός του είναι το καλώδιο υψηλής τάσης, μήκους 105 χιλιομέτρων που συνδέει πλέον τη Σύρο στο ηπειρωτικό σύστημα, μέσω του υποσταθμού που κατασκευάστηκε στο Λαύριο.

Το έργο αυτό διαφημίζεται εδώ και χρόνια ότι θα φέρει μεγάλο όφελος στους καταναλωτές με τη δραστική μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ λόγω της εξοικονόμησης δαπανών από το κλείσιμο των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής των νησιών που λειτουργούν με πετρέλαιο. 
  • Αυτό όμως που μέχρι τώρα δεν έχει ειπωθεί επισήμως και αρχίζει να εμφανίζεται σε δημοσιεύματα της τελευταίας εβδομάδας, είναι ότι το κόστος του έργου θα το πληρώσουν οι καταναλωτές 
  • και ότι όχι μόνο δεν θα δούμε μείωση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά θα έχουμε και πρόσθετη επιβάρυνση,
  • καθώς όποια ελάφρυνση  προκύψει από τη μείωση των ΥΚΩ, θα υπερκαλυφθεί από την αύξηση της χρέωσης του ΑΔΜΗΕ, η οποία αναμένεται ακόμη και να διπλασιαστεί από το 20192.
Το πρόβλημα όμως δεν εξαντλείται στην αύξηση της χρέωσης του ΑΔΜΗΕ από την υλοποίηση αυτού του έργου. Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στα εγκαίνια της Α’ φάσης  χαρακτήρισε το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων ως «εμβληματικό» και «ιστορικής σημασίας» και πράγματι είναι, γιατί σηματοδοτεί την έναρξη της «αναπτυξιακής» στρατηγικής για τη μετατροπή της χώρας σε «μπαταρία του Νότου».

Τη νέα αυτή «αναπτυξιακή» πολιτική εξήγγειλε ο κ. Τσίπρας  από τη Σύρο λέγοντας ότι «οι διασυνδέσεις σηματοδοτούν μια νέα εποχή στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας», ότι «είναι εποχή σημαντικών επενδύσεων που θα συμβάλλουν ώστε τα νησιά μας να γίνουν αναπτυξιακός πυλώνας, όχι μόνο για τον ευρύτερο ενεργειακό τομέα, αλλά για το σύνολο της οικονομίας», ότι «η υλοποίηση του έργου έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον των επενδυτών για επενδύσεις στις ΑΠΕ », ότι «τις επενδύσεις αυτές τις έχει ανάγκη η χώρα», ότι «στόχος» είναι η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ να αυξηθεί στο 50%  και ότι ο στόχος αυτός «θα επιτευχθεί και με τη συμβολή των νησιών μας που έχουν μια πολύ ισχυρή δυναμική εξαιτίας του κλίματος και ιδίως των ισχυρών ανέμων».

Εν ολίγοις ο κ. Τσίπρας επιβεβαίωσε με τον πιο επίσημο τρόπο αυτά που μας είχε προαναγγείλει ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, κ. Γ. Περιστέρης  σε  συνέντευξη του στην  «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» στις 4.12.2017, δηλώνοντας ότι «η Ελλάδα μπορεί να γίνει η μπαταρία του Νότου». Το εύλογο λοιπόν ερώτημα που μας απασχολεί είναι ποιοι θα είναι οι κερδισμένοι και ποιοι οι χαμένοι του νέου αυτού «αναπτυξιακού» προσανατολισμού και της μετατροπής της χώρας σε «μπαταρία»;

Στους πρώτους, σίγουρα, συγκαταλέγεται ο κ. Περιστέρης, ο ΑΔΜΗΕ ( ο οποίος  ανήκει πλέον κατά 24% στην κινεζική State Grid) που ο πρόεδρος του, Μ. Μανουσάκης από τον Φεβρουάριο έχει προαναγγείλει κέρδη  55 εκατομμυρίων ευρώ,  τα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ» ( θυγατρική της πολυεθνικής ΒΙΟΧΑΛΚΟ με έδρα το Βέλγιο) που κατασκεύασαν τμήμα του έργου της διασύνδεσης και οπωσδήποτε οι «επενδυτές» ΑΠΕ, οι οποίοι ήδη  ετοιμάζονται να εκμεταλλευτούν το πλούσιο αιολικό δυναμικό των νησιών.

Στους δεύτερους ανήκουμε προφανώς εμείς οι καταναλωτές που στο εξής δεν θα πληρώνουμε μόνο «χρυσό» το ρεύμα των ΑΠΕ, αλλά και τις υποδομές που αυτές χρειάζονται, τα νησιά που η νέα «αναπτυξιακή» πολιτική υπόσχεται να τα μετατρέψει σε αιολικά πάρκα, καταστρέφοντας την ομορφιά των τοπίων τους και την τουριστική τους ανάπτυξη και βεβαίως ολόκληρη η χώρα, καθώς, σύμφωνα με τη λογική, η μόνη ανάπτυξη που μπορούν να της προσφέρουν οι χωματουργικές εργασίες και τα καλώδια, είναι η  «ανάπτυξη» της φτώχειας, της ύφεσης και της ανεργίας!

1  Ο ΑΔΜΗΕ έχει προγραμματίσει, εκτός από τη διασύνδεση των Κυκλάδων,  με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα. και τη διπλή διασύνδεση της Κρήτης, καθώς και πολλά άλλα έργα που περιγράφονται αναλυτικά στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2017 -2026 που έχει εκπονήσει και έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ  (ΦΕΚ Τ.Β’ 2534/17.8.2016).

  Ο υπολογισμός των Τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, στις οποίες περιλαμβάνεται και η χρέωση του ΑΔΜΗΕ αποφασίζεται από τη ΡΑΕ (άρθρο 15 ν. 4001/2011) με κριτήρια το ύψος των λειτουργικών δαπανών, τις  αποσβέσεις, την απόδοση επί των απασχολουμένων κεφαλαίων, την περιουσία και τους πόρους για νέες επενδύσεις και επεκτάσεις.

Πηγή: http://diktioenkat.blogspot.gr

http://www.bankingnews.gr



Δ.Ν.

BREAKING NEWS