Eurobank: Βελτιώθηκαν η ανεργία και το εμπορικό έλλειμμα στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2018

Eurobank: Βελτιώθηκαν η ανεργία και το εμπορικό έλλειμμα στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2018
Άνοδος του δείκτη όγκου στο λιανικό εμπόριο
Ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο, δηλαδή η αξία των πωλήσεων σε σταθερές τιμές, κινήθηκε ανοδικά σε ετήσια βάση για 2ο μήνα στη σειρά τον Ιανουάριο 2018 (ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα συνεισέφερε το 3,5% της συνολικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας το 2016.
Το αντίστοιχο μέγεθος το 1996 ήταν 9,6%), παρατηρεί η Eurobank, το εβδομαδιαίο δελτίο της με τίτλο "7 Ημέρες Οικονομία".
Πιο αναλυτικά η ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του γενικού δείκτη διαμορφώθηκε στο 1,5% από 1,8% τον Δεκέμβριο 2017 (βλέπε Σχήμα 1Β).
Είχαν προηγηθεί 3 μήνες συνεχούς καθοδικής πορείας (Σεπ-17 -0,7%, Οκτ-17 -1,0% και Νοε-17 -2,3%). Σε όρους μηνιαίας μεταβολής ο γενικός δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε οριακά κατά -0,1% τον Ιανουάριο 2018 έναντι αύξησης 1,5% τον Δεκέμβριο 2017.
Στις επί μέρους κατηγορίες καταστημάτων τα αποτελέσματα είχαν ως εξής: με εξαίρεση τις κατηγορίες των τροφίμων, ποτών και καπνού (-4,3 YoY%) και των πολυκαταστημάτων (-2,4 YoY%) σε όλες τις υπόλοιπες σημειώθηκε ενίσχυση σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο 2018.
Οι πωλήσεις επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού κατέγραψαν την υψηλότερη αύξηση (11,3%) και ακολούθησαν οι κατηγορίες των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών (4,7%), της ένδυσης και υπόδησης (4,1%), των φαρμακευτικών και καλλυντικών (2,7%), των καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων (2,1%) και τέλος των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (1,0%).  
Σε ότι αφορά τη μηνιαία μεταβολή του δείκτη όγκου στο λιανικό εμπόριο (-0,1 MoM%) τα αποτελέσματα είχαν ως εξής: η μεγαλύτερη πτώση σημειώθηκε στην κατηγορία των τροφίμων, ποτών και καπνού (-4,4%) και ακολούθησαν οι κατηγορίες των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών (-1,4%), των φαρμακευτικών και καλλυντικών (-1,3%) και των καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων (-0,1%).



Στην αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων (3,0%), της ένδυσης και υπόδησης (1,0%), των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού (0,8%) και των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (0,7%).
Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερα τεύχη του δελτίου 7ΗΟ, ο δείκτης όγκου στο λιανικό εμπόριο παρουσιάζει ισχυρή θετική συσχέτιση με την ιδιωτική κατανάλωση (βλέπε Σχήμα 1Α).
Ως γνωστόν το τελευταίο μέγεθος ακολούθησε καθοδική πορεία σε ετήσια βάση τα δύο τελευταία τρίμηνα του προηγούμενου έτους. Η ετήσια ενίσχυση του δείκτη όγκου στο λιανικό εμπόριο τον Ιανουάριο 2018, συνοδευόμενη ωστόσο από οριακή μηνιαία μείωση, δύναται να θεωρηθεί ως ένα πρώιμο θετικό σημάδι για την πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης το 1ο τρίμηνο 2018 (με τη δημοσίευση των στοιχείων του Φεβρουαρίου 2018, 30/4/2018, θα μπορούμε να εξάγουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα).
Επιπρόσθετα, άλλο ένα στοιχείο προς αυτή την κατεύθυνση είναι ότι ο δείκτης εμπιστοσύνης στον τομέα του λιανικού εμπορίου κατέγραψε αύξηση σε ετήσια και σε τριμηνιαία βάση το 1ο τρίμηνο 2018.
Τέλος, ολοκληρώνοντας την αναφορά μας στα στοιχεία του λιανικού εμπορίου, ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει στην πορεία που ακολουθεί ο υποδείκτης της κατηγορίας των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού, δηλαδή αγαθών των οποίων η χρήση κατανέμεται πέραν της βραχυχρόνιας περιόδου (διαρκή αγαθά).
Όπως παρουσιάζεται στο Σχήμα 1Β, ο εν λόγω υποδείκτης ακολουθεί ανοδική τροχιά με επιταχυνόμενο ρυθμό (σε ετήσια βάση) τους τελευταίους 13 μήνες.
Μια πιθανή ερμηνεία της προαναφερθείσας ανόδου πηγάζει από την πιθανή επιλογή κυρίως των νοικοκυριών αλλά και των επιχειρήσεων να αντικαταστήσουν τον φθαρμένο και απαρχαιωμένο εξοπλισμό που διαθέτουν (σε ότι αφορά τις συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών) με νέα προϊόντα.
Σημειώνουμε ότι την περίοδο 2007-2016 η συνολική μείωση του υποδείκτη της κατηγορίας των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού ήταν -56,3%, περίπου 39,2% υψηλότερη από την αντίστοιχη πτώση του γενικού δείκτη. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι λόγω της χρονικής διάστασης (διάρκεια) των υπηρεσιών που προσφέρουν τα συγκεκριμένα αγαθά, οι προαναφερθείσες αποφάσεις των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων θα πρέπει να συνδέονται και με βελτίωση των προσδοκιών που σχηματίζουν για την πορεία της οικονομίας (αυτό επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία καθώς τόσο ο δείκτης οικονομικού κλίματος όσο και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσίασαν ανοδική τάση τους τελευταίους 12 μήνες).
Στο 20,6% του εργατικού δυναμικού μειώθηκε το ποσοστό ανεργίας τον Ιανουάριο 2018 από 23,2% τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.
Σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα εργατικού δυναμικού της ελληνικής στατιστικής αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα μειώθηκε στο 20,6% τον Ιανουάριο 2018 από 20,8% τον προηγούμενο μήνα και 23,2% τον Ιανουάριο 2017. Σε σχέση με το ιστορικό υψηλό του Ιουλίου 2013, ήτοι 27,9%, η συνολική μείωση του λόγου των ανέργων ως προς το εργατικό δυναμικό ανήλθε στις -7,3 ποσοστιαίες μονάδες (βλέπε Σχήμα 2).
Επιπρόσθετα, ο αριθμός των απασχολουμένων αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 2,7% ή 98,7 χιλ άτομα και των ανέργων μειώθηκε κατά -11,5% ή -126,5 χιλ άτομα. Τέλος, το σύνολο του εργατικού δυναμικού συρρικνώθηκε κατά -0,6% ή 27,8 χιλ άτομα.



www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS