Έρχεται η μάχη για την επέκταση της Αττικής Οδού - Όλα τα σενάρια

Έρχεται η μάχη για την επέκταση της Αττικής Οδού - Όλα τα σενάρια
To 2024 η λήξη της σύμβασης της Αττική Οδού.
Τη διαβεβαίωση ότι μέχρι τέλος του καλοκαιριού θα είναι ώριμη μελετητικά και η επέκταση της Αττικής Οδού, έδωσε χτες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, αφήνοντας ελπίδες για το ξεπάγωμα ενός έργου που χρονολογείται από το 2001.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού αφορούν:
-Ολοκλήρωσης της Περιφερειακής Υμηττού με αστική σήραγγα από Λ. Καρέα μέχρι Λ. Βουλιαγμένης (περίπου 3χλμ)
- Νέο τμήμα Κορωπί-Λαύριο
- Επέκταση της Λ.Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό με αστική σήραγγα (περίπου 3χλμ)
- Επέκταση από την περιοχή των Σπάτων που σήμερα σταματά η Αττική Οδός μέχρι τη Λ. Μαραθώνος».
Η ιστορία των επεκτάσεων της Αττικής Οδού ξεκινάει πριν από 17 χρόνια περίπου, όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, είχε ανακοινώσει την κατασκευή τους. Το έργο το οποίο τελικά ξεχάστηκε, αφορούσε την δημιουργία ενός μεγάλου πακέτου (με τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα μαζί με επέκταση της περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης) ώστε να είναι ελκυστικό ως αυτόνομο έργο.
Στη συνέχεια υπήρξε αναμόρφωση του πακέτου των επεκτάσεων επί Γ. Σουφλιά στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, χωρίς ποτέ να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.
Υπενθυμίζεται πως επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή οι τεχνικές εταιρείες που συμμετέχουν στην Αττική Οδό είχαν προτείνει να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και την κατασκευή των επεκτάσεων με δικά τους κεφάλαια, με παράλληλη χρονική επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Είχαν διοργανώσει, μάλιστα, και συνέντευξη τύπου, αλλά η τότε κυβέρνηση απέρριψε το αίτημα.

Στους νυν μετόχους της Αττικής Οδού το έργο με επέκταση της σύμβασης;

Το πλέον πιθανό σενάριο είναι το κομμάτι της επέκτασης της Αττικής Οδού να αναλάβουν οι εταιρείες που συμμετέχουν στην εκμετάλλευση του έργου (Ακτωρ, J&P Aβαξ και ΕΤΕΘ).
Αυτό ενδεχομένως θα γίνει με επέκταση της σύμβασης, η οποία λήγει το 2024 ή ακόμη και με μείωση του διοδίου της Αττικής Οδού.
Την μείωση των διοδίων μάλιστα  με επέκταση του χρόνου εκμετάλλευσης του έργου, έχει προτείνει προσφάτως στο Υπουργείο Υποδομών, η κοινοπραξία Αττική Οδός ΑΕ.
Ειδικότερα στελέχη της κοινοπραξίας είχαν ζητήσει την μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού στα 2,00 ευρώ από 2,80 που είναι σήμερα με αντάλλαγμα την παράταση της σύμβασης εκμετάλλευσης του έργου πέρα από το 2024 (ο χρόνος παράτασης αποτελεί μέρος της διαπραγμάτευσης).
Η εταιρία Αττική Οδός επικαλείται σημαντική μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων η οποία έχει ξεπεράσει το 40% τα τελευταία τριετία. Με τη μείωση του διοδίου εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί σημαντικά η κίνηση των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο.  

Πότε επιστρέφει η Αττική Οδός στο Δημόσιο

Όχι νωρίτερα από τον Οκτώβριο του 2024 θα πρέπει να περιμένουμε την επιστροφή της Αττικής Οδού στο Ελληνικό Δημόσιο.
Σύμφωνα δε με το Υπουργείο Υποδομών, αν δεν είχε μεσολαβήσει η οικονομική κρίση, που οδήγησε σε ραγδαία μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, ενδεχομένως η επιστροφή του  αυτοκινητοδρόμου στο κράτος να ήταν ζήτημα λίγων ετών ή και να είχε ήδη συντελεστεί.
Οπως αναφέρεται στη σύμβαση δεδομένου ότι στη σύμβαση παραχώρησης η «ενωρίτερη λήξη» της περιόδου «εξαρτάται από το ύψος των εσόδων και των εξόδων», η Αττική οδός θα επιστρέψει στο Δημόσιο τον Οκτώβριο του 2024 «και τούτο ασχέτως της ανάκτησης της επένδυσης του αναδόχου» ή όταν επιτευχθεί ποσοστό μέσης απόδοσης μετοχικού κεφαλαίου από πλευράς του αναδόχου 11,6%.
Ως εκ τούτου με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία και τις διαθέσιμες προβλέψεις, η Αττική οδός «φέρεται να επιτυγχάνει στο τέλος του τελευταίου έτους της μέγιστης διάρκειας της περιόδου παραχώρησης» δηλαδή το 2024 το ύψος της απόδοσης αυτής και κατά συνέπεια μέχρι στιγμής δεν προβλέπεται να ενεργοποιηθεί» το δικαίωμα περιορισμού της περιόδου παραχώρησης υπέρ του Δημοσίου».

www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS