Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

DBRS: Αναβαθμίζεται σε «Β», από «CCC (high)», η αξιολόγηση της Ελλάδας - Θετικό το trend - Επιβεβαίωση BN

tags :
DBRS: Αναβαθμίζεται σε «Β», από «CCC (high)», η αξιολόγηση της Ελλάδας - Θετικό το trend - Επιβεβαίωση BN
Ο καναδικός οίκος DBRS αναβαθμίζει την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας
Στην αναμενόμενη αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας για την Ελλάδα προχώρησε σήμερα (4 Μαΐου 2018) ο καναδικός οίκος DBRS, διατηρώντας, μάλιστα, σε θετικές τις προοπτικές επαναξιολόγησης (trend)....επιβεβαιώνοντας πλήρως το bankingnews.gr που είχε αποκαλύψει τα σχέδια αναβάθμισης.
Η βραχυπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα αναβαθμίστηκε σε «R-4», από «R-5».
Η αναβάθμιση αντανακλά την ισχυρή πρόοδο της μεταρρύθμισης που πραγματοποίησε η Ελλάδα από το 2010, τους μειωμένους πολιτικούς κινδύνους, την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του τρίτου προγράμματος διάσωσης, υπογραμμίζεται.
Το θετικό trend αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες για δυνητικά πιστωτικά θετικά αποτελέσματα από την έξοδο της Ελλάδας από τα μνημόνια, τον Αύγουστο 2018, και τις διαπραγματεύσεις για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους.
Ο καναδικός οίκος θα εξετάσει περαιτέρω αναβάθμιση σε περίπτωση που υπάρξει/υπάρξουν: (1) επιτυχής εφαρμογής των δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, (2) σαφέστερη εικόνα για τη χρηματοδότηση πέραν του τρίτου προγράμματος (3) μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.
Αντίθετα, η θετική τάση θα μπορούσε να υποβαθμιστεί σε σταθερή, αν υπάρξει: (1) έλλειψης συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμικών της πιστωτών, (2) αστάθεια του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Το 2017, η Ελλάδα επέστρεψε στην οικονομική ανάπτυξη, με επίδοση της τάξεως του 1,4%, μετά από επιτυχή ολοκλήρωση της τρίτης αναθεώρησης και βελτίωση του τραπεζικού κλάδου, αναφέρεται.
Ως αποτέλεσμα, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) χορήγησε δόση ύψους 5,7 δισεκ. ευρώ στην Ελλάδα για κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του χρέους και εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Η τέταρτη και τελική αξιολόγηση του προγράμματος αποτελείται από 88 προαπαιτούμενα που εστιάζονται στη μεταρρύθμιση της αγοράς ενέργειας, τις ιδιωτικοποιήσεις, και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο.
Συνολικά, περίπου 18 δισεκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των δόσεων που περιγράφονται παραπάνω, αναμένεται να καταβληθούν στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του προγράμματος, τον ερχόμενο Αύγουστο.
Οι κυριότεροι παράγοντες πίσω από την ανάπτυξη του περασμένου έτους, ήταν οι εξαγωγές αγαθών-υπηρεσιών και οι επενδύσεις, ενώ οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη.
Ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν χαμηλότερος από το 1,8% που υπολόγισε η κυβέρνηση στον προϋπολογισμό του 2018, ωστόσο είναι η ισχυρότερη ανάπτυξη που σημείωσε η Ελλάδα στη δεκαετία της κρίσης.
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του ΔΝΤ, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να φθάσει το 2% για το σύνολο του 2018, με την ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις να είναι οι κύριοι συντελεστές, λόγω της σημαντικής βελτίωσης στην αγορά εργασίας και το επιχειρηματικό κλίμα.
Με ώθηση τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασία, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 21,5% το 2017, παραμένοντας όμως το υψηλότερο στην ΕΕ (Ευρωπαϊκή Ένωση).
Το ΔΝΤ προβλέπει πτώση στο 15%, το 2021.

Τράπεζες

Η κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών συνεχίζει να βελτιώνεται, με ώθηση από τις θετικές οικονομικές εξελίξεις.
Εντούτοις, ο λόγος των προβληματικών δανείων -επί του συνόλου των ακαθάριστων δανείων- παραμένει σε πολύ υψηλό επίπεδο, ήτοι 43,1% στο τέλος Δεκεμβρίου 2017.
Το 2018, η μείωση της εξάρτησης από τον ELA (Emergency Liquidity Assistance) της ΕΚΤ, από 24,8 δισεκ. στα μέσα Δεκεμβρίου σε 14,7 δισεκι. Ευρώ, αποδεικνύει τη βελτιωμένη ρευστότητα των τραπεζών.
Επίσης, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 6,3%, τον Μάρτιο 2018, ενώ, παράλληλα, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι (capital controls) που εισήχθησαν τον Ιούνιο του 2015 έχουν μειωθεί.
Η πίστωση στον εγχώριο ιδιωτικό τομέα σταθεροποιείται.

Δημοσιονομικές επιδόσεις

Η Ελλάδα κατάφερε να αποκαταστήσει τη δημοσιονομική της βιωσιμότητα.
Από το 2010, πέρασε μια άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή, με τη σωρευτική βελτίωση του πρωτογενούς αποτελέσματος να ξεπερνά τις 16 ποσοστιαίες μονάδες το 2017.
Το 2017, η Ελλάδα κατάφερε πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως του 4%, πολύ πάνω από τον στόχο του 1,75% που είχε τεθεί στο πρόγραμμα.
Ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στο 3,5% ετησίως, την περίοδο 2019-2022.
Η DBRS θεωρεί ότι οι δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια των προγραμμάτων προσαρμογής έχουν αποκαταστήσει τη δημοσιονομική βιωσιμότητα της Ελλάδας, ωστόσο η ανθεκτικότητά της εξαρτάται από τη διαρκή ανάκαμψη της οικονομίας.
Οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης επιταχύνθηκαν πρόσφατα, με την πώληση 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε κοινοπραξία επενδυτών με έδρα τη Γερμανία.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν καθυστερήσεις και εμπόδια στην υλοποίηση των υπολοίπων (Ελληνικό, ΔΕΣΦΑ).
Η πρόοδος του προγράμματος ιδιωτικοποίησης είναι απαραίτητη για την επιτυχή ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης.

Χρέος

Ο δείκτης ακαθάριστου δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ κρίνεται εξαιρετικά υψηλός, στο 178,6% στο τέλος του 2017.
Τα πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα και η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ θα διευκολύνουν τη μείωση του δείκτη, από το ρεκόρ του 191,3% το 2018, σε 165,1% το 2023, σύμφωνα με το ΔΝΤ.
Επιπλέον, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συζητούνται, θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά το επίπεδο των ετήσιων χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας.
Η Ελλάδα επέστρεψε στις κεφαλαιαγορές τον Ιούλιο του 2017 και εκ νέου τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, καθώς και τον Απρίλιο, με επιτυχία, επισημαίνεται.
Ως αποτέλεσμα, οι κρατικές αρχές έχουν συσσωρεύσει ένα αποθεματικό ταμειακών ροών για να καλύψουν τις πληρωμές εξυπηρέτησης του χρέους, μέχρι το τέλος του 2019.

Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και επενδυτική θέση

Στο έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας παρατηρείται μια βελτιωμένη τάση, με μείωση κατά σχεδόν 12 ποσοστιαίες μονάδες από το 2009.
Ενδεικτικά, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το 2017 ήταν 0,8% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με έλλειμμα 12,3% του ΑΕΠ το 2009.
Το 2018, αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα του 2017, με στήριξη από την ισχυρή απόδοση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών.
Οι εξαγωγές αγαθών της Ελλάδας αυξήθηκαν κατά 58% από το 2009, σε ονομαστικές τιμές. Το ισχυρό ισοζύγιο υπηρεσιών συνέβαλε επίσης στην αύξηση του πλεονάσματος κατά 9,8% του ΑΕΠ το 2017 από πλεόνασμα 4,8% του ΑΕΠ το 2009.
Αυτό οφείλεται κυρίως στη βελτίωση του ταξιδιωτικού ισοζυγίου, ενώ τα τουριστικά έσοδα αυξάνονται κατά 10,8% το 2017 λόγω της αύξησης του αριθμού των εισερχόμενων επισκεπτών και της αύξησης των δαπανών ανά ταξίδι.
Οι αφίξεις στο εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 9,7% το 2017 και αναμένεται να αυξηθούν ακόμα πιο έντονα το 2018, κυρίως λόγω της αυξημένης σύνδεσης με τον αέρα και της επέκτασης της τουριστικής περιόδου.
Η αρνητική καθαρή διεθνής επενδυτική θέση της Ελλάδας (NIIP) παραμένει υψηλή, στο 141,4% του ΑΕΠ στο τέλος του 2017, έναντι 88,8% το 2011, αντανακλώντας -κυρίως- το εξωτερικό χρέος του δημόσιου τομέα.
Ο οίκος αναμένει το ποσοστό να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα.

Πολιτική

Το πολιτικό τοπίο της Ελλάδας άλλαξε δραστικά κατά τα έτη κρίσης, με αποτέλεσμα πέντε εθνικές εκλογές, οκτώ πρωθυπουργούς και τέσσερις κυβερνήσεις συνασπισμού.
Η κυβέρνηση συνασπισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που εκλέχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015, παρά τη λεπτή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, είναι διαρκέστερη από την αρχή της κρίσης χρέους, το 2009.
Ωστόσο, η νομοθεσία ορισμένων αντι-δημοφιλών μέτρων είχε αρνητικό αντίκτυπο στη λαϊκή υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η κεντροδεξιά Νέα Δημοκρατία, κατατάσσεται πρώτη στην πρόθεση ψήφου, με 10 ποσοστιαίες μονάδες διαφορά.
Σε περίπτωση που το ΔΝΤ εκτιμήσει ότι υπάρχει ανάγκη για εφαρμογή περικοπών σε συντάξεις, αλλά και φορολογικές αυξήσεις, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι θα επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5%, η κυβέρνηση θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόσθετες πιέσεις.
Ωστόσο, η DBRS πιστεύει ότι η αυξημένη πολιτική σταθερότητα που παρατηρείται τα τελευταία δύο χρόνια είναι πιθανό να διατηρηθεί μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος προσαρμογής, χωρίς να αναμένει πολιτικές ανατροπές από μια πιθανή κυβέρνηση υπό τη Νέα Δημοκρατία.

Οι προβλέψεις της DBRS:

Δημοσιονομικό πλεόνασμα: 0,8% (2018), 0,9% (2019)

Δημόσιο χρέος: 179,5% (2018), 177,9% (2019)

Οικονομική ανάπτυξη: 2% (2018), 2% (2019)

Πληθωρισμός: 0,7% (2018), 1,1% (2019)

Όπως έγραφε στις 30 Απριλίου 2018, 11 Απριλίου και 6 Μαρτίου 2018 το bankingnews…

Στις 4 Μαΐου 2018 αναμένεται η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδος από τον καναδικό οίκο DBRs στην κλίμακα Β από CCC high.
Η κλίμακα Β είναι ισοδύναμη με την αξιολόγηση της Ελλάδος από τους οίκους Fitch και Standard and Poor’s.
Να σημειωθεί ότι ο καναδικός οίκος DBRS Ratings Limited βαθμολογεί την Ελλάδα στην κλίμακα CCC (high) με θετική την προοπτική.
Η θετική τάση αντικατοπτρίζει την άποψη του DBRS ότι το τρέχον πρόγραμμα χρηματοπιστωτικής στήριξης του επίσημου τομέα για την Ελλάδα έχει επιτρέψει στην χώρα να επανέλθει στην ανάπτυξη.
Η τρέχουσα βαθμολογία αντικατοπτρίζει το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας και την πολιτική πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές αρχές και οι θεσμικοί πιστωτές για να το καταστήσουν βιώσιμο.
Η ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών βελτιώθηκε από την τελευταία αναθεώρηση, αλλά το ακόμη αδύναμο περιβάλλον λειτουργίας εξακολουθεί να παρουσιάζει προκλήσεις.
Απαιτούνται πρόσθετες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την αύξηση της δυνητικής ανάπτυξης.
Από το 2009, η χώρα έχει εφαρμόσει σημαντική δημοσιονομική προσαρμογή.
Το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές αποτέλεσμα βελτιώθηκε κατά 18% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ 2009-2016).
Επιπλέον, σημειώθηκε πρόοδος όσον αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένων των βελτιώσεων στην αγορά εργασίας, τη μεταρρύθμιση του φορολογικού κώδικα και τον εξορθολογισμό της δημόσιας διοίκησης.
Ωστόσο, οι πιστωτικές προκλήσεις είναι σημαντικές καθώς ο δείκτης δημόσιου χρέους είναι εξαιρετικά υψηλός.
Παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις στον πολιτικό κίνδυνο και την εφαρμογή δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, απαιτούνται περισσότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα, στην αγορά εργασίας και στις συντάξεις και η διατήρηση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι πρόκληση για την κοινωνία.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης