Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γιατί η Ινδία «σνομπάρει» τις κυρώσεις των ΗΠΑ και προχωρά σε σύσφιξη σχέσεων με το Ιράν

Γιατί η Ινδία «σνομπάρει» τις κυρώσεις των ΗΠΑ και προχωρά σε σύσφιξη σχέσεων με το Ιράν
Γιατί η Ινδία «σνομπάρει» τις κυρώσεις των ΗΠΑ και προχωρά σε σύσφιξη σχέσεων με το Ιράν
Δεν είναι μόνο το πετρέλαιο, υπάρχει μια πολύπλοκη διασύνδεση της γεωπολιτικής και της γεωοικονομίας μεταξύ Ινδίας και Ιράν.
Δώστε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό που είπε ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας, Sushma Swaraj, μετά από συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών του Ιράν Mohammad Javad Zarif νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα στο Νέο Δελχί.
«Η εξωτερική μας πολιτική δεν γίνεται υπό την πίεση άλλων χωρών.
Αναγνωρίζουμε τις κυρώσεις του ΟΗΕ και όχι τις κυρώσεις κάθε χώρας.
Επίσης, δεν ακολουθήσαμε τις κυρώσεις των σε προηγούμενες περιπτώσεις».
Μετά από τους συναδέλφους μέλη της BRICS Κίνα και Ρωσία, η Ινδία δεν άφησε κανένα περιθώριο αμφιβολιών.
Και υπάρχουν και άλλα.
Η Ινδία θα συνεχίσει να αγοράζει πετρέλαιο από το Ιράν - τον τρίτο κορυφαίο προμηθευτή της - και είναι πρόθυμη να πληρώσει με ινδικές ρουπίες μέσω της κρατικής τράπεζας UCO, η οποία δεν εκτίθεται στις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Η Ινδία αγόρασε κατά 114% περισσότερο πετρέλαιο από το Ιράν κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους μέχρι το Μάρτιο του 2018 σε σχέση με την προηγούμενη περσινή περίοδο.
Το εμπόριο μεταξύ Ινδίας και ΗΠΑ ανέρχεται σε 115 δισ. δολάρια ετησίως.
Σε σύγκριση, το εμπόριο μεταξύ Ινδίας και Ιράν είναι μόνο 13 δισ. δολάρια ετησίως.
Η Ινδία μπορεί να καταγράψει ανάπτυξη 7% το 2018, ενώ το ΑΕΠ της μπορεί να φτάσει στα 2,6 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με το ΔΝΤ, ξεπερνώντας τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Βραζιλία και τη Ρωσία.
Για να συνεχίσει να αναπτύσσεται, η Ινδία χρειάζεται έντονα ενέργεια.
Έτσι, για το Νέο Δελχί, η αγορά ιρανικής ενέργειας είναι ζήτημα εθνικής ασφάλειας.
Η ολοκληρωμένη εταιρική σχέση μεταξύ Ινδίας και Ιράν περιστρέφεται γύρω από τους διαδρόμους συνδεσιμότητας ενέργειας, εμπορίου και επενδύσεων, τον τραπεζικό τομέα, την ασφάλιση, τη ναυτιλία και - πρωταρχικά - την επικείμενη δυνατότητα να κάνουμε τα πάντα χρησιμοποιώντας τη ρουπία και το ριάλ παρακάμπτοντας το δολάριο.
Ινδία και Ιράν ήδη εμπορεύονται με βάση ευρώ - έτσι είναι το πρώτο βήμα για την παράκαμψη του δολαρίου.
Και τα δύο έθνη εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το σύστημα SWIFT.
Αν υποθέσουμε ότι η ΕΕ δεν παραβιάζει την μονομερή παραβίαση της αμερικανικής πυρηνικής συμφωνίας, γνωστή ως JCPOA, οι εισαγωγές πετρελαίου της Ινδίας δεν θα υπόκεινται σε κυρώσεις.
Αν συμβεί αυτό, το δεύτερο βήμα θα είναι η εκτόξευση του ήδη αναπτυσσόμενου εμπορίου ρουπίων και ριάλ στο μέτωπο της ενέργειας - που διευκολύνεται από το γεγονός ότι η Τεχεράνη έχει επενδύσει στην αναβάθμιση και τελειοποίηση της ασφάλισης για το στόλο των δεξαμενόπλοιων.
Η ενεργειακή στρατηγική του Ινδικού πρωθυπουργού Narendra Modi, ινδός πρωθυπουργός Bharatiya Janata Party (BJP), αναμφίβολα, πρέπει να καλύψει όλα τα μέτωπα.
Ηλιακή, αιολική, πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Το κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής είναι όχι μόνο το Ιράν.
Η Κεντρική Ασία παρουσιάζει επίσης έντονες διαστάσεις, καθώς το Νέο Δελχί αναμένει με ανυπομονησία να εισάγει πετρέλαιο και φυσικό αέριο από το Τουρκμενιστάν και ασφαλώς να διέρχεται μέσω του Ιράν και του Καζακστάν.
Το Νέο Δελχί, με κάθε τρόπο, χρειάζεται άφθονη πρόσβαση στο φυσικό αέριο από το South Pars, τα μεγαλύτερα κοιτάσματα του πλανήτη.
Είτε μέσω του αγωγού Ιράν - Πακιστάν - Ινδίας είτε, πιο αξιόπιστα, ενός υποθαλάσσιου αγωγού από τον Περσικό Κόλπο στον Ινδικό Ωκεανό.
Επίσης, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το Άγιο Δισκοπότηρο για την Ινδία σχετίζεται με το Ιράν.
H μέχρι στιγμής επένδυση ύψους 500 εκατ. δολαρίων στο λιμάνι Chabahar στον Ινδικό Ωκεανό, καθώς και η ολοκλήρωση του σιδηροδρόμου Chabahar-Zahedan.
Το Chabahar είναι το σημείο εκκίνησης της ινδικής εκδοχής του νέου δρόμου του μεταξιού, συνδέοντας την Ινδία με το Αφγανιστάν και την Κεντρική Ασία, παρακάμπτοντας το Πακιστάν.
Για το ινδικό εμπόριο, μια απλή θαλάσσια λωρίδα προς το Ιράν και στη συνέχεια χερσαία προς την Κεντρική Ασία, συμπεριλαμβανομένης της άμεσης πρόσβασης στον ορυκτό πλούτο του Αφγανιστάν, είναι ανεκτίμητη.
Ένα τριμερές μνημόνιο συμφωνίας που υπεγράφη πριν από δύο χρόνια αφορά τη διάθεση 21 δισ. δολαρίων.
Περί τα 9 δισ. δολάρια για το σύνολο του έργου στο Chabahar και τα υπόλοιπα για την ανάπτυξη του αφγανικού σιδηρομεταλλεύματος.
Αν το Ιράν, για το Πεκίνο, είναι ένας σταθερός κόμβος στο Νέο Δρόμο του Μεταξιού ή στην Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) και ένα ουσιαστικό σκελετό στο έργο της ενσωμάτωσης της Ευρασίας, η Τεχεράνη αγωνίζεται ταυτόχρονα από το Νέο Δελχί ως αντιπαράθεση σε ένα από τα χαρακτηριστικά της BRI σχέδια, τον οικονομικό διάδρομο Κίνας-Πακιστάν (CPEC).
Δεν είναι λοιπόν περίεργο το γεγονός ότι το υπουργείο εξωτερικών υποθέσεων στο Νέο Δελχί συνεχώς αγκαλιάζει τον διάδρομο σύνδεσης Ινδίας-Αφγανιστάν-Ιράν "από τον πολιτισμό στο εμπόριο, από τις παραδόσεις έως την τεχνολογία, από τις επενδύσεις στην τεχνολογία της πληροφορίας, από τις υπηρεσίες στη στρατηγική και από το λαό στην πολιτική" σύμφωνα με τα λόγια του Swaraj.
Η σύνοδος κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (Shanghai Cooperation Organization, SCO) στο Κινγκντάο, Κίνα, στις 9 Ιουνίου, θα είναι η προνομιούχος αρένα για να συζητηθούν όλα αυτά τα θέματα.
Η Ρωσία, η Κίνα, η Ινδία και το Πακιστάν, ως πλήρη μέλη, θα είναι εκεί, καθώς και το Ιράν και το Αφγανιστάν ως σημερινοί παρατηρητές και, αναπόφευκτα, μελλοντικά μέλη.
Είναι σαφές ότι τα μέλη της SCO/BRICS Κίνα, Ρωσία και Ινδία θα αρνηθούν να απομονώσουν το Ιράν.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης