Τελευταία Νέα
Κοινωνία

Αποκαλυπτικές οι συνομιλίες των αστυνομικών για το κλείσιμο της Λ. Μαραθώνος

Αποκαλυπτικές οι συνομιλίες των αστυνομικών για το κλείσιμο της Λ. Μαραθώνος
Στις 18:12 δόθηκε η εντολή για διακοπή της κυκλοφορίας στη Λ. Μαραθώνος στο ρεύμα προς Μαραθώνα
Αποκαλυπτικοί είναι οι διάλογοι των αστυνομικών για το κλείσιμο της Λεωφόρου Μαραθώνος την κρίσιμη ώρα της πυρκαγιάς στην ανατολική Αττική και στο Μάτι το απόγευμα της Δευτέρας 23 Ιουλίου.
Η Ελληνική Αστυνομία και η Τροχαία έχουν κατηγορηθεί σφόδρα για τα όσα έπραξαν εκείνο το απόγευμα, καθώς καταγγέλλεται ότι αντί να απομακρύνουν με ασφάλεια τους οδηγούς από τη φωτιά τους έστειλαν –λόγω των εκτροπών κυκλοφορίας– μέσα στο Μάτι.
Σύμφωνα με τους διαλόγους αυτούς, τους οποίους δημοσιεύει στο σημερινό της φύλλο η εφημερίδα Καθημερινή, η εντολή του διοικητή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Βορειοανατολικής Αττικής Κωνσταντίνου Βουτσελά προς τον επικεφαλής της Τροχαίας Αργύρη Μπακαλώνη για διακοπή της κυκλοφορίας στη λεωφόρο Μαραθώνος στο ρεύμα προς Μαραθώνα δόθηκε τηλεφωνικά στις 18.12 και ενώ η φωτιά βρισκόταν στον Νέο Βουτζά.
Eνα λεπτό αργότερα, στις 18.13 ο κ. Μπακαλώνης δίνει μέσω ασυρμάτου εντολή σε μια μοτοσικλέτα και ένα περιπολικό της Τροχαίας που πραγματοποιούσαν εκτροπές της κυκλοφορίας σε Νέο Βουτζά και Καλλιτεχνούπολη να μετακινηθούν και να κόψουν την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μαραθώνος, στη συμβολή της με την οδό Φλέμινγκ (διασταύρωση Ραφήνας), μόνο για τα οχήματα που κινούνταν προς Μαραθώνα.
18.13: «Θα χρειαστεί να έρθετε πιο χαμηλά, θα χρειαστεί εκτροπή. Να ξεκινήσετε τώρα για Νέα Μάκρη» διατάσσει μέσω ασυρμάτου τους δύο υφισταμένους του ο διοικητής της Τροχαίας.
Εκείνοι απαντούν: «Από πού να κόψουμε τη Μαραθώνος;».
Πέντε λεπτά αργότερα, το μέτωπο της πυρκαγιάς πλησιάζει τη λεωφόρο.
Στις 18.18 υπάρχει καταγεγραμμένο το εξής μήνυμα: «Η φωτιά έφτασε στην Κυανή Ακτή, είναι σταθμός (σ.σ. όχημα της Τροχαίας) εκεί να κόψει» και ένα λεπτό αργότερα στις 18.19 δίνεται εντολή στο τμήμα Τροχαίας Αγίας Παρασκευής να στείλει ενισχύσεις.
Σύμφωνα με τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., την ίδια στιγμή (γύρω στις 18.20) έγινε διακοπή της κυκλοφορίας και στην οδό Φλέμινγκ, που οδηγεί προς το λιμάνι της Ραφήνας.
Αντίστοιχα, από τις ηχογραφημένες συνομιλίες αποκαλύπτεται ότι μερικά λεπτά αφότου απαγορεύθηκε η είσοδος στη λεωφόρο Μαραθώνος, η Τροχαία δημιούργησε φραγμό και στον πρώτο παράλληλο δρόμο που οδηγεί στο Κόκκινο Λιμανάκι και στην Αργυρά Ακτή, τον κυκλικό κόμβο δηλαδή της λεωφόρου Δημοκρατίας με την οδό Εθνικής Αντιστάσεως.
Ενδεικτικά, στις 18.27 αστυνομικός της Τροχαίας που μετέχει στα μέτρα ακούγεται να διαβιβάζει: «Έχουμε κλείσει Μαραθώνος από μεριά της Φλέμινγκ» και δύο λεπτά αργότερα, στις 18.29, ο επικεφαλής των μέτρων ακούγεται να φωνάζει: «Ελάτε στο Κόκκινο Λιμανάκι, να μην πάει τίποτα από παραλιακή για Νέα Μάκρη».
Δευτερόλεπτα μετά και ενώ στην περιοχή επικρατούν συνθήκες πανικού ο εκφωνητής επαναλαμβάνει: «Κανένα όχημα να μην κινηθεί παραλιακά, να κόψουμε στο Κόκκινο Λιμανάκι, να τα στέλνουμε όλα Ραφήνα».
Οι αστυνομικοί διευκρινίζουν πάντως ότι το διάστημα που μεσολάβησε από την εκτροπή της κυκλοφορίας στη λεωφόρο Μαραθώνος μέχρι τη στιγμή που δημιουργήθηκε φραγμός στην (παράλληλη) λεωφόρο Δημοκρατίας, οι οδηγοί των αυτοκινήτων που κινούνταν στην οδό Φλέμινγκ είχαν δυνατότητα  –εάν το επιθυμούσαν – να στρίψουν προς το Κόκκινο Λιμανάκι και να συνεχίσουν την πορεία τους προς το Μάτι.
Ακόμα, περιγράφουν ότι αρκετοί οδηγοί που είχαν εγκλωβιστεί στον φραγμό επιτίθεντο στους άνδρες της Τροχαίας στα μπλόκα στην προσπάθειά τους να φτάσουν στα σπίτια τους για να τα σώσουν από τη φωτιά.
Πάντως, μετά τις 18.30 οι ηχογραφημένες συνομιλίες από τους ασυρμάτους των αστυνομικών αποτυπώνουν τις δραματικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή.
«Όσοι σταθμοί κινούνται ή βρίσκονται εντός της φωτιάς προσοχή να μην εγκλωβιστούν.
Ούτε ένα όχημα παραλιακά, αυστηρές εκτροπές, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα» ακούγεται να διατάσσει ο επικεφαλής αξιωματικός τους αστυνομικούς που βρίσκονται στα μπλόκα.
Πέντε λεπτά αργότερα η ένταση κλιμακώνεται, καθώς υπάρχει πληροφορία ότι ένα περιπολικό έχει εγκλωβιστεί στη φωτιά.
Είναι 18.35 όταν ο διοικητής της Τροχαίας ακούγεται να ρωτά στον ασύρματο: «Το 10 είναι καλά; Άκουσα ότι έχει εγκλωβιστεί;».
Η απάντηση που ακολούθησε ήταν καθησυχαστική: «Ναι, όλα καλά έχει κατέβει στη διασταύρωση της Ραφήνας».

BBC: Ευθύνες στις ελληνικές Αρχές για την καταστροφή

Σημειώνεται πως σε χθεσινό δημοσίευμα του BBC γίνεται λόγος για λάθη και τις παραλείψεις των ελληνικών αρχών στη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018 στην Αττική.
Το δημοσίευμα κάνει λόγο για μοιραία λάθη της αστυνομίας και κυκλοφοριακές εκτροπές, που έστειλαν τους οδηγούς στην πορεία της φωτιάς.
Επίσης αναφέρεται σε έλλειμμα συντονισμού και σε μη απόφαση εκκένωσης των περιοχών, που επλήγησαν από την καταστροφή.   
«Ο χειρισμός της πυρκαγιάς από τις αρχές έχει ήδη επικριθεί ευρέως από τους πυρόπληκτους», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η ελληνική κυβέρνηση επέρριψε την ευθύνη για την καταστροφή στους δράστες του εμπρησμού αλλά και σε κάποιους από τους κατοίκους της περιοχής, που παρεμπόδισαν τη διαφυγή των πολιτών με παράνομες κατασκευές.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Βασίλη Διγαλάκη του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα αυτοκίνητα εξετράπησαν λανθασμένα στην περιοχή από την αστυνομία.
Αντί να γυρίσουν αυτοκίνητα πίσω στον κεντρικό δρόμο, τη λεωφόρο Μαραθώνος, η αστυνομία προχώρησε σε εκτροπές και έστειλε οδηγούς που κατευθύνονταν τόσο νότια όσο και βόρεια προς την περιοχή που θα καταστρέφονταν από τη φωτιά, δήλωσε στο BBC.
«Προφανώς έπρεπε να σταματήσουν την κυκλοφορία στη λεωφόρο Μαραθώνα, καθώς τα αυτοκίνητα θα κινούνταν προς τη φωτιά», είπε
«Αλλά αντί να εμποδίσουν την κυκλοφορία και να  ζητήσουν από  τους οδηγούς να κάνουν αναστροφή, τους επέτρεψαν να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και οι μόνες διαδρομές ήταν μέσω του Ματιου», συμπλήρωσε.
Δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους καθώς προσπάθησαν να βγουν από τα αυτοκίνητά τους και να φύγουν, σημειώνεται στο δημοσίευμα
«Εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε διέξοδος. Και αν κοιτάξετε τις εικόνες των καμένων αυτοκινήτων, θα δείτε ότι εξακολουθούν να είναι μπλοκαρισμένοι προς κάθε κατεύθυνση», επισημαίνει ο κ. Διγαλάκης.
Οι παρατηρήσεις του υποστηρίζονται από ξεχωριστή έκθεση του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία αναφέρει ότι οι προσπάθειες εκκένωσης του Ματιού απέτυχαν και προκάλεσαν κυκλοφοριακή συμφόρηση και πανικό.
Επίσης δεν υπήρξε κανένας επίσημος συναγερμός για τους κατοίκους και τους τουρίστες κοντά στην παραλία, αλλά μόνο από στόμα σε στόμα από ανθρώπους που διέφευγαν δυτικά του Ματιού, συνεχίζει.
Οι κάτοικοι και οι τουρίστες  δεν είχαν σχεδόν καθόλου χρόνο να αντιδράσουν.
Η πυρκαγιά χρειάστηκε μόλις 30 λεπτά για να διασχίσει τη λεωφόρο Μαραθώνος και να φτάσει στην ακτή, εν μέσω των δυτικών ανέμων που καταγράφηκαν στην περιοχή μέχρι και 120 χιλιόμετρα την ώρα.
Συνολικά 305 αυτοκίνητα κάηκαν σε θερμοκρασίες τόσο υψηλές ώστε οι ζάντες αλουμινίου και τα παράθυρα των αυτοκινήτων έλιωναν .

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης