Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Scope: BBVA, UniCredit, BNP Paribas και ING οι πιο εκτεθειμένες τράπεζες στην Τουρκία

tags :
Scope: BBVA, UniCredit, BNP Paribas και ING οι πιο εκτεθειμένες τράπεζες στην Τουρκία
BBVA, UniCredit, BNP Paribas και ING οι πιο εκτεθειμένες τράπεζες στην Τουρκία, σύμφωνα με τη 
Οι BBVA (κατέχει το 49,85% της Garanti Bank), UniCredit (40,9% της Yapi Kredi Bank), BNP Paribas (72,48% της Turk Ekonomi Bankasi) και ING (συνεργασία με την Oyak Bank) εμφανίζουν τη μεγαλύτερη έκθεση μεταξύ των ευρωπαϊκών τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία, αναφέρει σε έκθεσή της η Scope Ratings, εν μέσω κρίσης στη γειτονικής μας χώρα.
«Τόσο η BBVA όσο και η UniCredit βλέπουν την Τουρκία ως μηχανισμό στρατηγικής ανάπτυξης.
Δεν είναι τυχοδιώκτες στη χώρα.
Έχουν συνεργαστεί με εδραιωμένους τοπικούς παίκτες και έχουν λειτουργήσει στη χώρα εδώ και αρκετά χρόνια.
Η Τουρκία μπορεί να αποτελεί πονοκέφαλο αυτή τη στιγμή, αλλά μακροπρόθεσμα η διαφοροποίηση των εσόδων που προσθέτει είναι ένα θετικό χαρακτηριστικό», σχολιάζει ο ευρωπαϊκός οίκος, ο οποίος έθεσε υπό επιτήρηση για υποβάθμιση τις αξιολογήσεις της Τουρκίας στις 26 Ιουλίου 2018.
«Η κατάρρευση της Τουρκίας, όπως και η πολιτική αβεβαιότητα στην Ιταλία, το Brexit και ο εμπορικός πόλεμος του Donald Trump, έχουν σαφή αντίκτυπο στις τράπεζες της ΕΕ», προσθέτει ο οίκος.
Να σημειωθεί ότι η Τουρκία αντιπροσώπευε το 16% των εσόδων της BBVA κατά το πρώτο εξάμηνο 2081, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις UniCredit, BNP Paribas και ανέρχεται σε 27,9% και 13,6%, επισημαίνεται.

Οι 5 μεγάλες προκλήσεις για την τουρκική οικονομία

Τις πέντε μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η τουρκική οικονομία, παραθέτει η Scope Ratings, με αφορμή την κρίση που βιώνει η γειτονική μας χώρα.
Να σημειωθεί πως ο ευρωπαϊκός οίκος αξιολογεί με «ΒΒ+» τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας, ενώ οι βαθμολογίες έχουν τεθεί υπό επιτήρηση για υποβάθμιση το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
«Η ανεπαρκής συνοχή στις δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές της Τουρκίας έχει θέσει υπό αμφισβήτηση τη δέσμευση να αντιμετωπιστούν οι θεμελιώδεις μακροοικονομικές αδυναμίες της χώρας και εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη πορεία της πιστοληπτικής ικανότητας της Τουρκίας.
Οι κεφαλαιαγορές θα συνεχίσουν να δοκιμάζουν το μοντέλο οικονομικής διαχείρισης της Τουρκίας μέχρι να υπάρξει μια πιο ουσιαστική αλλαγή κατεύθυνσης.
Ο μεσοπρόθεσμος προϋπολογισμός που δείχνει έντονη βούληση προς τη δημοσιονομική πειθαρχία, η προληπτική και όχι η αντίδραση στη νομισματική πολιτική, καθώς και η κλιμάκωση των κυρώσεων θα οδηγήσουν σε αποκατάσταση της αξιοπιστίας των θεσμών της Τουρκίας για τη χάραξη πολιτικής», σχολιάζει σχετικά ο Jakob Suwalski, αναλυτής της Scope, συμπληρώνοντας πως το νέο οικονομικό μοντέλο της Τουρκίας πρέπει όχι μόνο να στοχεύει σε χαμηλότερη, πιο βιώσιμη ανάπτυξη, χαμηλότερα δίδυμα ελλείμματα και χαμηλότερο πληθωρισμό, αλλά και στην ανάληψη σημαντικών ενεργειών που τεκμηριώνουν αυτές τις ονομαστικές φιλοδοξίες.

1: Η αποτελεσματικότητα και η αξιοπιστία του θεσμικού και οικονομικού πλαισίου έχουν υπονομευθεί

Αυτό επηρεάζει την πιστωτική πορεία της Τουρκίας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Το σχέδιο του Προέδρου Recep Tayyip Erdogan για την οικονομία επεκτείνεται μέχρι το 2023.
Το ασθενές θεσμικό πλαίσιο της χώρας υπό τη νέα Εκτελεστική Προεδρία, προσφέρει στον Πρόεδρο εξαιρετικά ευρείες εξουσίες, αυξάνοντας την πιθανότητα σημαντικών σφαλμάτων οικονομικής πολιτικής και εξωτερικών σοκ με γεωπολιτική κατεύθυνση, κυρώσεις έναντι των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ο επαναπροσανατολισμός και η δέσμευση της Τουρκίας με άλλες χώρες μεσαίου εισοδήματος, ειδικά με την Κίνα και τη Ρωσία, έχει νόημα στο στρατηγικό της στόχο, αλλά τα διμερή δάνεια από αυτούς τους εταίρους δεν θα έρχονταν με τις διαρθρωτικές και δημοσιονομικές προϋποθέσεις ενός προγράμματος του ΔΝΤ και δεν θα αντιμετώπιζαν τις οικονομικές αδυναμίες της χώρας.

2: Η απότομη υποτίμηση της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου ΗΠΑ

Αυτό έχει θέσει υπό αμφισβήτηση την ανεξαρτησία της νομισματικής πολιτικής και κινδυνεύει να αποσυνδεθούν οι πληθωριστικές προσδοκίες.
Η λίρα έχει υποτιμηθεί κατά 45% έναντι του δολαρίου ΗΠΑ (σε 6,9 κατά τη διάρκεια αυτής της γραφής) από τις αρχές του 2018.
Ο πληθωρισμός έφθασε το 15,9% σε ετήσια βάση τον Ιούλιο.
Οι πρόσφατες προσπάθειες της κεντρικής τράπεζας να ασκήσει πιέσεις μειώνοντας το ανώτατο όριο του μηχανισμού επιφυλάξεων από 45% σε 40% και τη Δευτέρα ενισχύοντας την ρευστότητα των συναλλαγματικών ισοτιμιών και των ρευστών λιρών παράλληλα με την περικοπή των υποχρεωτικών αποθεματικών δείχνουν ανησυχία αλλά μια συνεχιζόμενη απροθυμία αύξησης των επιτοκίων .

3: Το διευρυμένο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών

Αυτό τονίζει μια συνεχιζόμενη κρίση του ισοζυγίου πληρωμών.
Το έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών αυξήθηκε σε 6,2% του ΑΕΠ κατά τους 12 μήνες έως τον Ιούνιο του 2018 (από 3,3% του ΑΕΠ τους δώδεκα μήνες έως τον Μάιο του 2016).
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών θα διαμορφωθεί σε 6,8% του ΑΕΠ για το 2018.
Παράλληλα με τις σημαντικές εκροές κεφαλαίων και τις ελλείψεις σε δολάρια για τις τουρκικές τράπεζες (αυξανόμενες ανησυχίες της αγοράς γύρω από την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων), τα μικτά συναλλαγματικά διαθέσιμα των 130,9 δισ. δολαρίων (ήτοι 106% του βραχυπρόθεσμου εξωτερικού χρέους) από τον Μάιο του 2018, διατρέχουν τον κίνδυνο περαιτέρω διάβρωσης.
Δεδομένων των σημαντικών αναγκών εξωτερικής χρηματοδότησης της Τουρκίας, ύψους περίπου 30% του ΑΕΠ ετησίως, η μείωση των συναλλαγματικών αποθεμάτων επιδεινώνει τις πιέσεις.

4. Το ιδιωτικό χρέος

Η βουτιά του τουρκικού νομίσματος ανησυχεί πρωτίστως εξαιτίας του γεγονότος ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει μεγάλη έκθεση σε χρέος σε ξένο νόμισμα. Αυτή ανήλθε στα 223 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του έτους και προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης εξωτερικού χρέους της Τουρκίας υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 240 δισ. δολάρια τόσο φέτος όσο και το 2019 έναντι 220 δισ. δολαρίων το 2017.

5. Επιδείνωση των δημοσιονομικών, απουσία πειθαρχίας

Με τον Erdogan να επιμένει σε αύξηση των δαπανών το δημοσιονομικό έλλειμμα άνοιξε στο 2,5% του ΑΕΠ το 2018 από 1,2% κατά μέσο όρο την περίοδο 2013-2017.
Μένει να φανεί εάν θα αλλάξει ρότα ο νέος υπουργός Οικονομικών ή θα δεχθεί να πιέσεις να συνεχίσει στον ίδιο δρόμο, καθώς έρχονται τοπικές εκλογές τον Μάρτιο του 2019.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης