Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η κρίση στην τουρκική λίρα έπληξε τις κατασκευές που χρηματοδοτούνται σε δολάρια - Ο κίνδυνος default στο εταιρικό χρέος

Η κρίση στην τουρκική λίρα έπληξε τις κατασκευές που χρηματοδοτούνται σε δολάρια - Ο κίνδυνος default στο εταιρικό χρέος
Ο βασικός κίνδυνος στην Τουρκία δεν είναι το κρατικό χρέος το οποίο αντιστοιχεί στο 28% του ΑΕΠ ή στο χειρότερο σενάριο να φθάσει στο 35% του ΑΕΠ - Το βασικό πρόβλημα είναι το εταιρικό χρέος το οποίο ξεπερνάει τα 250 δισεκ. δολάρια.
Η τουρκική λίρα μετά την πρόσφατη κατακρήμνιση της υποχώρησε έως τις 7,24 λίρες ανά δολάριο….έχει σταθεροποιηθεί τις τελευταίες 7-9 ημέρες στην ζώνη των 6 με 6,1 τουρκικών λιρών ανά δολάριο.
Η λίρα έχει απομακρυνθεί από το χάος των 7 και πλέον λιρών ανά δολάριο αλλά απέχει πολύ από τα επίπεδα του 2016 όπου 1 δολάριο ισοδυναμούσε με 2,88 τουρκικές λίρες.
Η μεγάλη κρίση στο νόμισμα ανέδειξε κυρίως ένα πρόβλημα.
Το εταιρικό χρέος της Τουρκίας, δηλαδή τα δάνεια των εταιριών είναι κατά βάση σε δολάρια.
Μέσω τραπεζικών δανείων ή ομολογιακών εκδόσεων οι εταιρίες της Τουρκίας πήραν κεφάλαια σε δολάρια κυρίως γιατί ήθελαν να πληρώνουν χαμηλά επιτόκια σε σχέση με τα υπέρογκα επιτόκια της τουρκικής λίρας.
Ο βασικός κίνδυνος στην Τουρκία δεν είναι το κρατικό χρέος το οποίο αντιστοιχεί στο 28% του ΑΕΠ ή στο χειρότερο σενάριο να φθάσει στο 35% του ΑΕΠ.
Το βασικό πρόβλημα είναι το εταιρικό χρέος το οποίο ξεπερνάει τα 250 δισεκ. δολάρια.
Το εταιρικό χρέος είναι ο νούμερο ένα κίνδυνος για την Τουρκία όχι το κρατικό χρέος όπως η Ελλάδα.
Σε μια ανάλυση του ο Guardian αναφέρει τα εξής.
Από μακριά, το Esenyurt, μια νεόκτιστη γειτονιά στις άκρες της Κωνσταντινούπολης, μοιάζει με το Χονγκ Κονγκ ή το Ντουμπάι, είναι ένα πολυσύχναστο κέντρο γυαλιστερών ουρανοξυστών.
Μετά από προσεκτικότερη εξέταση, ωστόσο, παρατηρεί κανείς ότι οι ουρανοξύστες είναι ελλιπείς, χωρίς παράθυρα ή έπιπλα.
Πολλοί όροφοι είναι άδειοι.
«Στις κατοικημένες περιοχές, το 100% της κατασκευής έχει σταματήσει", λέει ο τοπικός κτηματομεσίτης Mohamed Karman, από το μικρό του γραφείο στην κεντρική πλατεία του Esenyurt.
«Ξέρεις γιατί»
 Τα υλικά.
Τα πάντα είναι σε δολάρια, πληρώνονται όλοι σε δολάρια»
Η συντριβή της τουρκικής λίρας πρόσφατα μετά από δύο χρόνια σταθερής πτώσης τρομοκράτησε τις παγκόσμιες αγορές - αλλά όποιος κοιτάζει τον ορίζοντα της Κωνσταντινούπολης - δεν θα ήταν πολύ έκπληκτος.
Οπουδήποτε κοιτάξεις στην Κωνσταντινούπολη, υπάρχουν πολλά στοιχεία για την έκρηξη των κατασκευαστικών χρεών:
Οι νέοι ουρανοξύστες πλαισιώνουν τον ορίζοντα, τα τεράστια εμπορικά κέντρα τερματίζουν τους δρόμους και ένα νέο αεροδρόμιο, που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο.
Σχετική εικόνα
Η κατασκευή συνεχίζεται στο νέο τζαμί Taksim της Κωνσταντινούπολης.
Αλλά οι ντόπιοι λένε ότι η κατασκευή κατοικιών έχει σταματήσει ως αποτέλεσμα της οικονομικής αβεβαιότητας.
Η χρηματοδότηση αυτής της φρενίτιδας στις κατασκευές βρίσκεται στο επίκεντρο της οικονομίας της Τουρκίας, αντιπροσωπεύοντας το 20% της αύξησης του ΑΕΠ τα τελευταία χρόνια και απασχολώντας περίπου δύο εκατομμύρια ανθρώπους.
Η έκρηξη των κατασκευών χρηματοδοτήθηκε από δάνεια χαμηλού επιτοκίου και balloons loans δηλαδή δάνεια που εξοφλούνται στο τέλος.
Οι κτηματομεσίτες χρηματοδότησαν τα κτίρια με φθηνά δάνεια σε ξένα νομίσματα και πληρώνουν ακριβά την κατάρρευση της λίρας, καθώς αυτά τα δάνεια αυξάνονται και είναι πολύ δύσκολο να εξοφληθούν.
Σύμφωνα με κυβερνητικές στατιστικές, στα τέλη του 2016 σχεδόν το 90% των πιστώσεων στις τουρκικές εταιρείες ακινήτων προέρχονταν από δάνεια σε ξένα νομίσματα και ειδικά δολάρια και ευρώ.
Το αδιέξοδο στο νόμισμα προκλήθηκε από την κυβέρνηση των ΗΠΑ σχετικά με την κράτηση στην Τουρκία του Αμερικανού πάστορα Andrew Brunson, ο οποίος κατηγορείται για εμπλοκή στην απόπειρα πραξικοπήματος του 2016.
Ωστόσο, η τουρκική οικονομία βρίσκεται σε σταδιακή παρακμή ενώ η λίρα συρρικνώνεται σταθερά από το 2016.
«Η Τουρκία είναι μια χώρα που προσπαθεί να επιτύχει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, αλλά δεν έχει αρκετό ξένο κεφάλαιο για να το επιτύχει αυτό», λέει ο Nihat Bulent Gultekin, πρώην κυβερνήτης της Κεντρικής Τράπεζας της Τουρκίας και καθηγητής οικονομικών στη σχολή Wharton στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας.
Κάθε 10 χρόνια μια οικονομική κρίση ξεσπάσει στην Τουρκία.
Ο κλάδος των κατασκευών αποτελεί πρωταρχικό παράδειγμα αυτής της εξάρτησης.
Μεγάλο μέρος των κεφαλαίων σε κατασκευές προέρχεται από δάνεια σε ξένο νόμισμα.
Το Sapphire με ουρανοξύστες της Κωνσταντινούπολης - ένα από τα ψηλότερα κτίρια στην Ευρώπη όταν ολοκληρώθηκε το 2011 - χρηματοδοτήθηκε με δάνεια ύψους 164 εκατ. λιρών το 2013, εκ των οποίων τα 154 εκατ. ήταν σε δολάρια ΗΠΑ.
Το δάνειο αυτό θα κοστίσει περίπου 539 εκατομμύρια λίρες.
Η Τουρκία εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές δομικών υλικών: είναι ο ένατος μεγαλύτερος εισαγωγέας χάλυβα παγκοσμίως, καταβάλλοντας 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016, ποσό που αυξήθηκε σε 9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 καθώς η λίρα άρχισε να διολισθαίνει.
Αυτό καθιστά την εξάρτηση της τουρκικής οικονομίας από τον κατασκευαστικό τομέα για ανάπτυξη ιδιαίτερα επικίνδυνη.
Το τρίτο τρίμηνο του 2017, οι κατασκευές αποτελούσαν το 18,7% της οικονομίας.
Αυτή η υπερβολική εξάρτηση από έναν κλάδο που είναι τόσο ευαίσθητος στην παγκόσμια ύφεση έχει εδώ και καιρό επικριθεί από τους Τούρκους οικονομολόγους.
Η ανοδική πορεία των κατασκευών έφθασε στο απόγειο της το 2013 και το 2014, καθώς οι τουρκικές τράπεζες χορηγούσαν δάνεια χαμηλού επιτοκίου, τα εμπορικά κέντρα αναπτύσσονταν και τα νέα κτίρια άρχιζαν να προβάλλουν στην Κωνσταντινούπολη.
Οι 69 ουρανοξύστες πάνω από 100 μέτρα ο κάθε ένας έχουν κτιστεί στην Κωνσταντινούπολη από το 2008 έως και σήμερα.
Πέραν από αυτά;.
Οι υπόγειοι δρόμοι κάτω από τον Βόσπορο και ο νέος αερολιμένας, αναμένεται να κοστίσουν πάνω από 10 δισ. ευρώ.
Για τον διεθνή αερολιμένα της Τουρκίας το τουρκικό κράτος πήρε δάνειο 5,7 δισ. ευρώ το 2015 και η αξία σε λίρες Τουρκίας ήταν τότε 18 δισεκατομμύρια λίρες και σήμερα αντιστοιχούν σε 40 δισεκατομμύρια λίρες.
Στο πρόσφατο παρελθόν ορίστηκε υπουργός ενέργειας της Τουρκίας και τώρα υπουργός Οικονομικών, ο γαμπρός του Erdoğan, Berat Albayrak, ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της Çalik Holding, μιας από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες στην Τουρκία.
Ο Albayrak κατηγορήθηκε ότι άλλαξε τον φορολογικό νόμο για να σώσει την εταιρεία λόγω χρεών σε δολάρια.
«Δεν ενεργούμε μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Kajin Bulut, ο οποίος εργάστηκε σε ανώτερες θέσεις στις πωλήσεις για αρκετές τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες.
"Το μεγαλύτερο σχέδιο που είδα σε μια τουρκική εταιρεία ήταν δύο μήνες…
Αυτό ήταν το κύριο πρόβλημα."
Μέχρι το ήμισυ των αγοραστών πολυτελών ακινήτων που κατασκευάστηκαν από εταιρείες όπως η Kiler Holding αναμένεται να είναι πλούσιοι επενδυτές από τις χώρες του Κόλπου, δήλωσε ο Bulut, ειδικά μετά το 2012, μειώθηκαν τα νομικά εμπόδια στην ξένη ιδιοκτησία.
Αλλά η ζήτηση από τα κράτη του Περσικού Κόλπου απέτυχε να φτάσει στο επίπεδο που ήλπιζαν οι τουρκικοί κατασκευαστές ακινήτων.
Τώρα, η έλλειψη ζήτησης, παράλληλα με την αύξηση του κόστους για τον σίδηρο και τον χάλυβα, έχει παγώσει πολλά σχέδια.
Η κρίση στον κατασκευαστικό κλάδο στην Τουρκία είναι απόρροια και της κατάρρευσης της τουρκικής λίρας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης