Τελευταία Νέα
Διεθνή

Forbes: Ένα είναι σίγουρο – Λιτότητα για 42 χρόνια ακόμη για την Ελλάδα – Η κρίση θα επιστρέψει σε 10 χρόνια

tags :
Forbes: Ένα είναι σίγουρο – Λιτότητα για 42 χρόνια ακόμη για την Ελλάδα – Η κρίση θα επιστρέψει σε 10 χρόνια
Η ηγεσία της Ευρωζώνης δεν φαίνεται να έχει μάθει τίποτα αναφέρει το Forbes
Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την οικονομική κρίση που σηματοδότησε την έναρξη της πορείας της Ελλάδας στο δρόμο της ύφεσης και της χρεοκοπίας, η χώρα ολοκλήρωσε τα προγράμματα διάσωσης.
Από τώρα και στο εξής, θα χρηματοδοτεί τις ανάγκες της από τις διεθνείς αγορές και όχι από τα κεφάλαια των χωρών της ευρωζώνης και του ΔΝΤ.
Η χρηματοδότηση θα είναι δαπανηρή, καθώς παρά την αναβάθμιση της από την Fitch την περασμένη εβδομάδα, η αξιολόγηση των ελληνικών ομολόγων παραμένει πολύ χαμηλότερα από τον επενδυτικό βαθμό.
Αλλά τουλάχιστον η Ελλάδα δεν είναι πλέον αναγκασμένη να χορέψει στη μελωδία της Τρόικας, αναφέρει ο αρθρογράφος Frances Coppola του Forbes, υπενθυμίζοντας τα λόγια του Mario Centeno, του Προέδρου του Eurogroup, ότι «η Ελλάδα ανέκτησε τον έλεγχο για τον οποίο αγωνίστηκε».
Αλλά έχει ανακτήσει πραγματικά τον έλεγχο;
Το μήνυμα του κ. Centeno περιέχει μια προειδοποίηση:
"Με τον έλεγχο έρχεται ευθύνη.
Οι Έλληνες πλήρωναν ακριβά τις κακές πολιτικές του παρελθόντος, οπότε η επιστροφή σε αυτές θα ήταν λάθος..."
Και μια απειλή:
"... Η Ελλάδα είναι πλέον σε θέση να απολαμβάνει την ένταξη της στην ευρωζώνη, τηρώντας τους ίδιους κανόνες με κάθε άλλη χώρα του ευρώ.
Με αυτή την έννοια, η Ελλάδα έχει επιστρέψει σήμερα στην κανονικότητα".
Εάν η Ελλάδα επιστρέψει στις "κακές πολιτικές" του παρελθόντος, θα αποκοπεί ξανά από την κανονικότητα της ένταξης στην ευρωζώνη, όπως συνέβη το 2015.
"Η ανάκτηση του ελέγχου" συνοδεύεται από υποχρεώσεις.
Ο ισχυρισμός του κ. Centeno ότι «όλοι μάθαμε τα μαθήματά μας» από την ελληνική κρίση είναι οδυνηρός.
Η ηγεσία της Ευρωζώνης δεν φαίνεται να έχει μάθει τίποτα.
Η καταστροφική αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης από την Τρόικα οδήγησε την Ελλάδα στη χειρότερη ύφεση σε περίοδο ειρήνης που γνώρισε οποιαδήποτε προηγμένη οικονομία στην καταγεγραμμένη ιστορία.
Ωστόσο, οι πολιτικές δημοσιονομικής προσαρμογής της Ευρωζώνης παραμένουν παρανοϊκώς προκυκλικές: όταν υπάρχει οικονομική ύφεση, τα δημοσιονομικά οικονομικά επιδεινώνονται αμέσως, αναγκάζοντας τις χώρες της ευρωζώνης να περιορίσουν τις δαπάνες και να αυξήσουν τους φόρους.
Γνωρίζουμε από την ελληνική κρίση ότι η δημοσιονομική λιτότητα κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης εμβαθύνει την πτώση και καθιστά δυσκολότερη την επιδιόρθωση των δημοσιονομικών οικονομικών.
Ωστόσο, αυτό εξακολουθεί να είναι το μόνο "παιχνίδι" των πολιτικών για τις χώρες της Ευρωζώνης.
Για να ικανοποιήσει τους πιστωτές της, η Ελλάδα πρέπει τώρα να έχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και 2,2% του ΑΕΠ στη συνέχεια μέχρι το 2060.
Η δημοσιονομική λιτότητα είναι στο μενού για τις επόμενες γενιές.
Επιπλέον, αν η αύξηση του ΑΕΠ υποχωρήσει - όπως αναφέρει η θεωρία του οικονομικού κύκλου όσο και η οικονομική ιστορία ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συμβεί κάποια στιγμή - θα χρειαστούν περαιτέρω περικοπές για να επιτευχθούν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Υπό το πρίσμα αυτό, το ΔΝΤ εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητα των ελληνικών οικονομικών.
Αν αυτό επιβεβαιωθεί, τότε η ελληνική κρίση δεν τελείωσε.
Θα επιστρέψει δριμύτερη σε μια δεκαετία περίπου.
Αλλά ακόμα και αν η Ελλάδα κατορθώσει να επιτύχει τους στόχους της, δεν υπάρχει τίποτα «φυσιολογικό» για σαράντα δύο χρόνια σταθερής δημοσιονομικής λιτότητας.
Ούτε πρέπει να διατηρηθεί ένα τέτοιο δρακόντειο καθεστώς, και με οποιονδήποτε τρόπο δεν συνιστά "ανάκτηση ελέγχου".
Η Ελλάδα κέρδισε την έγκριση των πιστωτών της Ευρωζώνης, αλλά το μήνυμα του Centeno καθιστά σαφές ότι η έγκριση αυτή εξαρτάται από την συνέχιση της εκπλήρωσης των στόχων που έχουν τεθεί.
Σε αυτό το σημείο, οι επικριτές της Ελλάδας επισημαίνουν ότι το 2009 η ελληνική κυβέρνηση είπε ψέματα για την πραγματική κατάσταση των οικονομικών της και ότι η έκρηξη των δαπανών πριν από την κρίση είχε ως αποτέλεσμα ένα δημοσιονομικό έλλειμμα 15% του ΑΕΠ.
Επιπλέον, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015 σκόπιμα εκτροχίασε το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής το οποίο - αν και υπερβολικά σκληρό - είχε αρχίσει να αποκαθιστά κάποια εμπιστοσύνη στην εύθραυστη ελληνική οικονομία.
Όλα αυτά είναι αλήθεια.
Οι Έλληνες πολιτικοί φέρουν μεγάλη ευθύνη για την καταστροφή.
Αλλά δεν είναι καθόλου οι μοναδικοί αρχιτέκτονες του.
Ας υπενθυμίσουμε ποια ήταν η κρίση:



Οι τράπεζες, ιδίως οι γαλλικές και οι γερμανικές τράπεζες, κατείχαν μεγάλες ποσότητες ελληνικού χρέους.
Εάν η Ελλάδα αθετούσε τις πληρωμές της το 2010, θα κατέρρεαν.
Όχι μόνο αυτό, αλλά τα παράγωγα που βασίζονται στο χρέος αυτό θα είχαν καταρρεύσει, προκαλώντας νέα κρίση σε όλη την Ευρώπη και ενδεχομένως διάχυση στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές.
Τώρα, οκτώ χρόνια αργότερα, είναι δύσκολο να θυμηθούμε πόσο τρομακτικό ήταν αυτό το σενάριο εκείνη τη στιγμή.
Η προοπτική μιας δεύτερης διεθνούς κρίσης παραγώγων, μετά τη Lehman, ήταν τρομακτική.
Κανείς δεν ήταν έτοιμος να το αφήσει να συμβεί αυτό.
Οι γαλλικές και οι γερμανικές τράπεζες έπρεπε να προστατευτούν.
Όπως εξηγεί η Silvia Merler του Bruegel, η διάσωση του 2010 αγόρασε χρόνο για τις τράπεζες προκειμένου να μεταφέρουν αλλού τις εκθέσεις τους.
Αφού η Ελλάδα έπεσε στην πίεση της αγοράς και τελικά έλαβε το πρόγραμμα διάσωσης των ΕΕ / ΔΝΤ το 2010, οι ξένες τράπεζες άρχισαν να μειώνουν ταχέως την έκθεσή τους στην Ελλάδα (σχήμα 2).
Οι ενοποιημένες ξένες απαιτήσεις της τράπεζας της ζώνης του ευρώ στην Ελλάδα - η οποία ανήλθε σε περίπου 128 δις. ευρώ το 2008 - έφθασαν σε χαμηλά επίπεδα περίπου 12 δισεκατομμυρίων ευρώ το Σεπτέμβριο του 2013.
Η έκθεση των τραπεζών του Ηνωμένου Βασιλείου έφτασε στο ανώτατο σημείο των 13 δισ. ευρώ τον Μάρτιο του 2008 και μειώθηκε στα 4,3 δισ. τον Δεκέμβριο του 2012.
Η έκθεση των αμερικανικών τραπεζών ήταν περίπου 14 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2009 και σε 2,5 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012.
Μέχρι τη δεύτερη αναδιάρθρωση του χρέους και την κρατικοποίηση του χρέους το 2012, τα ανοίγματα τους ήταν ελάχιστα.
Παράλληλα, το χρέος της Ελλάδας προς τις χώρες-πιστωτές της Ευρωζώνης είχε φτάσει στο σημείο της μη βιωσιμότητας, καθιστώντας αναγκαία ακόμη περισσότερα δάνεια μόνο για την εξυπηρέτηση των υπαρχόντων.
Έτσι, οι γαλλικές και γερμανικές τράπεζες σώθηκαν πραγματικά από τους ίδιους τους φορολογούμενους.
Τα περισσότερα από τα χρήματα που συνέβαλαν οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης σε διαδοχικά ελληνικά προγράμματα διάσωσης πήγαν στις τράπεζες.
Τα προγράμματα διάσωσης των τραπεζών, βέβαια, δεν είναι δημοφιλή.
Ήταν πολιτικά πιο βολικό να ρίξει κανείς το φταίξιμο στους "κακούς Έλληνες" από το να παραδεχτούμε ότι οι γαλλικές και γερμανικές τράπεζες είχαν δανείσει ανόητα, ή ακόμα ό, τι οι ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών είχαν «κοιμηθεί».
Ακόμη και σήμερα, ο τόνος των σχολίων του κ. Centeno θέτει όλη την ευθύνη για να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω διασώσεις στην Ελλάδα.
Αλλά την ώρα που όλοι ασχολούνταν με την Ελλάδα, η οικονομική μεταρρύθμιση αργούσε.
Η ευρωζώνη εξαντλήθηκε για να «καθαρίσει» τις τράπεζες της: ακόμη και σήμερα, πάρα πολλές έχουν υψηλά επίπεδα μη εξυπηρετούμενων δανείων και μερικές έχουν ανεπαρκή κεφαλαιακά αποθέματα.
Και εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχητικά λίγες διασφαλίσεις έναντι του υπερβολικού διασυνοριακού δανεισμού.
Η ένωση των κεφαλαιαγορών είναι ελλιπής, δεν υπάρχει κοινή εγγύηση καταθέσεων, δεν υπάρχει συγκέντρωση κινδύνου και δεν υπάρχει μεγάλος κυρίαρχος αντισυμβαλλόμενος.
Οι υποσχέσεις για επιβολή απωλειών στους τραπεζικούς πιστωτές αποδείχτηκαν εφήμερες.
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, οι περισσότερες χώρες κατάφεραν να τις αποφύγουν, τουλάχιστον όσον αφορά τους δικούς τους πολίτες.
Εάν οι ροές κεφαλαίων εντός της Ευρωζώνης αντιστραφούν ξανά όπως έκαναν το 2008, τα δημόσια οικονομικά θα τεθούν εκ νέου σε κίνδυνο.
Η Ευρωζώνη δεν κατάφερε επίσης να αντιμετωπίσει την ανάγκη για ενεργή διαχείριση του ισοζυγίου πληρωμών σε μια νομισματική ένωση, όπου οι φορολογικές μεταβιβάσεις είναι περιορισμένες.
Η συνεχιζόμενη δημοσιονομική λιτότητα στις χώρες της περιφέρειας της Ευρωζώνης διατηρεί την εγχώρια ζήτηση σε χαμηλά επίπεδα, γεγονός που εμποδίζει την εκ νέου ανάπτυξη των ελλειμμάτων του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.
Ωστόσο, χώρες όπως η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες μπορούν να διατρέξουν επίμονα μεγάλα πλεονάσματα τρεχουσών συναλλαγών χωρίς κυρώσεις.
Η διατήρηση ενός πλεονάσματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών σε μια νομισματική ένωση είναι πολιτικά δύσκολη.
Η Ευρωζώνη δεν είναι τόσο κλειστή όσο πριν από την κρίση, επομένως το σύνολο του μπλοκ τρέχει τώρα ένα πλεόνασμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, κυρίως εις βάρος των ΗΠΑ.
Αλλά οι ΗΠΑ γίνονται ολοένα και πιο απρόθυμες να αναλάβουν το ρόλο του καταναλωτή της έσχατης λύσης.
Εάν οι Η.Π.Α. ενεργήσουν έναντι των πλεονασμάτων τρεχουσών συναλλαγών της Ευρωζώνης, η ανάπτυξη της Ευρωζώνης θα υποστεί μεγάλο πλήγμα.
Και το «καναρίνι» που είναι, η πρώτη χώρα που υποφέρει θα είναι η Ελλάδα.
Η ηγεσία της Ευρωζώνης μπορεί να ανακαλύψει ότι είναι πολύ νωρίς για να στηριχτεί στις ελληνικές δάφνες της, καταλήγει ο αρθρογράφος του Forbes.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης