Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Γιατί η Κίνα έχει βάλι στο «μάτι» τη Γροιλανδία - Πώς θα μπορούσε να απειλήσει την αμερικανική βάση

tags :
Γιατί η Κίνα έχει βάλι στο «μάτι» τη Γροιλανδία - Πώς θα μπορούσε να απειλήσει την αμερικανική βάση
Γιατί η Κίνα έχει βάλι στο «μάτι» τη Γροιλανδία - Πώς θα μπορούσε να απειλήσει την αμερικανική βάση
Το 2017  η κινεζική κυβέρνηση δημοσίευσε μια έκθεση με τίτλο «Όραμα για τη θαλάσσια συνεργασία υπό την  πρωτοβουλίας Belt and Road».
Το σχέδιο κάνει λόγο για μια αρκτική σύνδεση μεταξύ Κίνας και Δυτικής Ευρώπης, η οποία θα συμπληρώνει άλλα σχέδια της κυβέρνησης για την κατασκευή έργων υποδομών που θα συνδέουν τις εμπορικές διαδρομές της Κίνας με την Κεντρική Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Η  Κίνα επιδιώκει να καταστεί δυναμικός παίκτης στην Αρκτική, το Πεκίνο αναγνώρισε ότι η Γροιλανδία είναι η απάντηση στις ταχύτερες ναυτιλιακές διαδρομές και την πρόσβαση σε κοιτάσματα ορυκτών για την προώθηση της πρωτοβουλίας Belt and Road.
Έτσι, όταν η Γροιλανδία εξέδωσε πρόσκληση για την κατασκευή τριών νέων αεροδρομίων, μια κινεζική εταιρεία, ελεγχόμενη από το Πεκίνο υπέβαλε προσφορά για το έργο.
Η Δανία, η οποία έχει τον τελευταίο λόγο σχετικά με τα ζητήματα εθνικής ασφάλειας που αφορούν όλα τα πράγματα στη Γροιλανδία, αντιτίθεται έντονα.
Στη συνέχεια, η Γροιλανδία ζήτησε από την China Communications Construction Company (CCCC), η οποία εργάστηκε σε μεγάλα έργα υποδομής σε όλο τον κόσμο, να παραμείνει ένας από τους φιναλίστ της για τα έργα, δημιουργώντας μελλοντικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο κυβερνήσεων.
Η κινεζική οικονομική επιρροή στην ηπειρωτική χώρα έχει οδηγήσει τους ηγέτες στην Ευρώπη σε πανικό - ανησυχώντας ότι μια ελεγχόμενη από την κινεζική κυβέρνηση εταιρεία στη Γροιλανδία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο μια βασική αμερικανική στρατιωτική βάση που βρίσκεται εκεί.
 Οι Κινέζοι "είναι φορείς στην παγκόσμια οικονομία, όπως και άλλες χώρες και πρέπει να αντιμετωπίζονται το ίδιο.
Αλλά πρέπει να προστατεύσουμε τα συμφέροντά μας", δήλωσε ο Δανός υπουργός Άμυνας κ. Claus Hjort Fredericksen σε μια συνέντευξη του Ιουνίου στο γραφείο του στην Κοπεγχάγη.
 «Φυσικά, χαιρετίζουμε τη συνεργασία με την Κίνα στον εμπορικό τομέα.
 Όσο έχει εμπορικό σκοπό, δεν είμαστε αντίθετοι σε αυτό.
Αυτός είναι ένας φυσιολογικός τρόπος για την επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου», δήλωσε ο Fredericksen, «είμαστε πολύ προσεκτικοί στην εξέταση των ζητημάτων εάν οι εγκαταστάσεις αυτές έχουν άλλους σκοπούς και αυτό προκαλεί πρόβλημα».


Τα τελευταία πέντε χρόνια, οι κινεζικές εταιρείες εξαγοράς έχουν στοχεύσει σε μεταφορικούς κόμβους στην Ευρώπη, όπως το ελληνικό λιμάνι του Πειραιά και το βελγικό λιμάνι Zeebrugge.
Οι κινεζικές επιχειρήσεις ελέγχουν πλέον το 10% περίπου του λιμενικού χώρου φορτίου στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών.
Ο Nordenman δήλωσε ότι τώρα έχει νόημα όταν σκέφτεται να λιώνει ο πάγος στην Αρκτική θα μπορούσε να διαταράξει το ναυτιλιακό σύστημα του κόσμου ανοίγοντας νέες, ταχύτερες διαδρομές από την Κίνα στην Ευρώπη.
«Είναι στενά συνδεδεμένο με αυτό που μπορεί να σημαίνει η Βόρεια Θάλασσα», δήλωσε ο Nordenman, προσθέτοντας ότι οι θαλάσσιες διαδρομές στα βόρεια ύδατα δεν θα σήμαιναν πια σημεία στραγγαλισμού για την Κίνα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας ή στον Ινδικό Ωκεανό.
Σύμφωνα με το Defense News η προσφορά της CCCC για τη σύμβαση αεροδρομίου θα είναι μια τεράστια επένδυση υποδομής για τη χώρα.
Ο αερολιμένας εκτιμάται ότι κοστίσει 560 εκατ. δολάρια.
Εάν το Πεκίνο κερδίσει τη σύμβαση, ο αερολιμένας θα μπορούσε να αποτελέσει έναν τόσο σημαντικό οικονομικό οδηγό για τη Γροιλανδία ότι θα ήταν σχεδόν βέβαιο ότι η Κίνα θα μπορούσε στη συνέχεια να αποκτήσει τον έλεγχο της χώρας.
Όπως και αλλού στην Ευρώπη, «ο μεγάλος φόβος είναι ότι ακόμη και μια μικρή κινεζική επένδυση θα ανέλθει σε μεγάλο μέρος του ΑΕΠ της Γροιλανδίας, δίνοντας στην Κίνα μια υπερμεγέθη επιρροή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς», δήλωσε ο Jon Rahbek-Clemmensen, το Ινστιτούτο Στρατηγικής της Βασιλικής Δανικής Ακαδημίας.
Ο Rahbek-Clemmensen φοβάται ότι η Κίνα θα μπορούσε να αποκτήσει σημαντική επιρροή στη χώρα και να αποτελέσει τον κρίσιμο οδηγό για τη διάλυση μιας στρατιωτικής βάσης από το νησί.
Η αεροπορική βάση Thule της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα της Γροιλανδίας και φιλοξενεί την 821η Ομάδα Αεροπορικής Βάσης, μια μονάδα της 21ης Διαστημικής Πτέρυγας.
Η μονάδα διαστήματος λειτουργεί συστήματα που σχετίζονται με την προειδοποίηση πυραύλων, την επιτήρηση χώρου και τον έλεγχο χώρου από τη βάση.
Οι στρατιωτικές δυνάμεις λειτουργούν επίσης το αναβαθμισμένο ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης, το οποίο χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των εισερχόμενων βαλλιστικών πυραύλων και έχει τεθεί σε λειτουργία από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.



Το Reuters αναφέρει ότι η Γροιλανδία είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για τις ΗΠΑ, καθώς τα ύδατα γύρω από τη χώρα είναι οι μικρότερες διαδρομές από τη Βόρεια Αμερική στην Ευρώπη.
Επίσης, στη βάση στεγάζεται ένας τερατώδης διάδρομος 10.000 ποδών και αυτό που ισχυρίζεται το Πεντάγωνο είναι «το βορειότερο λιμάνι βαθιάς στάθμευσης στον κόσμο».
«Μια κινεζική παρουσία στη Γροιλανδία θα περιπλέξει την αμερικανική θέση στο νησί - τελικά δεν είναι αδύνατο να φανταστούμε ότι η Κίνα θα μπορούσε να πιέσει την κυβέρνηση της Γροιλανδίας να ζητήσει από τους Αμερικανούς να εγκαταλείψουν ή να ζητήσουν άδεια για να αποκτήσουν εκεί μια κινεζική στρατιωτική ή διπλή χρήση» σημείωσε ο Rahbek-Clemmensen.
«Εξακολουθούμε να παρατηρούμε το σημαντικό ενδιαφέρον για τη Γροιλανδία από τους Κινέζους", ανέφερε ένας αμυντικός αξιωματούχος των ΗΠΑ, όταν ρωτήθηκε για το θέμα.
«Η Κίνα δεν είναι μυστικό ότι έχει εντείνει τις προσπάθειές της για να αυξήσει την παρουσία στην περιοχή της Αρκτικής, συγκεκριμένα στη Γροιλανδία.
Η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει επενδύσεις στο εξωτερικό για να εξασφαλίσει την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας και τη γεωπολιτική της επιρροή, αλλά δεν έχει νόμιμη ανησυχία για τη μακροπρόθεσμη ευημερία της Γροιλανδίας και του λαού της», δήλωσε ο αξιωματούχος.
Ενώ η Δανία απέφυγε δημοσίως το περίπλοκο ζήτημα, οι δανέζοι αξιωματούχοι από την πλευρά τους ζήτησαν από τη Γροιλανδία να ακυρώσει την προσφορά.
Ωστόσο, νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι, οι αξιωματούχοι στο Nuuk, πρωτεύουσα της Γροιλανδίας, ανακοίνωσαν την CCCC ως μία  από τις πέντε εταιρίες φιναλίστ για τη σύμβαση.
Ο Δανός Πρωθυπουργός Lars Løkke Rasmussen συναντήθηκε πρόσφατα με τον πρωθυπουργό της Γροιλανδίας Kim Kielsen για να ενθαρρύνει την κατάργηση της κινεζικής προσφοράς, η οποία μια λύση που συζητήθηκε είναι ότι η Δανία χρηματοδοτεί το έργο αν επιλεγεί μια προσφορά που δεν είναι κινεζική.
«Το Κοινοβούλιο της Γροιλανδίας έχει παρουσιάσει ένα νομοσχέδιο το οποίο θα εξετάσει κατά τη διάρκεια της συνόδου του για το φθινόπωρο σχετικά με τις συνθήκες πλαισίου για την κατασκευή, λειτουργία και χρηματοδότηση των αεροδρομίων Nuuk, Ilulissat και Qaqortoq», δήλωσε ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Γροιλανδίας στις ΗΠΑ, Inuuteq Holm Olsen.
«Η δεύτερη και τρίτη ανάγνωση του νομοσχεδίου προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στις 15 Οκτωβρίου και στις 22 Οκτωβρίου 2018».



www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης