Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Μαύρη αγορά αξίας 133 δισ. δολαρίων στην αγορά πετρελαίου ετησίως

tags :
Μαύρη αγορά αξίας 133 δισ. δολαρίων στην αγορά πετρελαίου ετησίως
Μια ακμάζουσα μαύρη αγορά δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς περίπου τα 133 δισ. δολάρια αξίας καυσίμων είτε έχουν κλαπεί  ή αλλοιώνονται κάθε χρόνο
Το πετρέλαιο παραμένει η κορυφαία ενεργειακή πηγή στον κόσμο, με αυξανόμενη ζήτηση, κυμαινόμενο σύστημα τιμολόγησης και μεγάλο μέρος της παραγωγής του σε «εύθραυστες» πολιτικά περιοχές.
Η αξία της πετρελαϊκής αγοράς είναι μεγαλύτερη από τις παγκόσμιες πολύτιμες αγορές ακατέργαστων μετάλλων σε συνδυασμό με ετήσια παραγωγή αξίας 1,7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μια ακμάζουσα μαύρη αγορά δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς περίπου τα 133 δισ. δολάρια αξίας καυσίμων είτε έχουν κλαπεί  ή αλλοιώνονται κάθε χρόνο.
Αυτές οι πρακτικές χρηματοδοτούν επικίνδυνους μη κρατικούς παράγοντες, όπως το Ισλαμικό Κράτος, τα καρτέλ των ναρκωτικών του Μεξικού, την ιταλική μαφία, τις εγκληματικές ομάδες της Ανατολικής Ευρώπης, τις πολιτοφυλακές της Λιβύης, τους αντάρτες της Νιγηρίας και πολλά άλλα - και αποτελούν σημαντικό πρόβλημα παγκόσμιας ασφάλειας.
Οι πέντε πρώτες χώρες που κατηγορούνται για λαθρεμπόριο πετρελαίου - τη Νιγηρία, το Μεξικό, το Ιράκ, τη Ρωσία και την Ινδονησία - είναι επίσης παραγωγοί.
Εκτιμάται ότι μόνο η Νιγηρία χάνει 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια το μήνα, εξαιτίας κλοπών στους αγωγούς μεταφοράς πετρελαίου.
Στη Νοτιοανατολική Ασία, περίπου το 3% των καυσίμων που καταναλώνονται προέρχονται από τη μαύρη αγορά, εκτιμώντας ότι αξία τους ανέρχεται σε 10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Στο Μεξικό, τα καρτέλ ναρκωτικών ξεπλένουν τα έσοδά τους  από τα ναρκωτικά μέσω του εμπορίου πετρελαίου.
Η Τουρκία δεν είναι παραγωγός πετρελαίου, αλλά αποτελεί σημαντική διαδρομή διέλευσης των υδρογονανθράκων που ρέει στην Ευρώπη από χώρες του ΟΠΕΚ όπως το Ιράκ και το Ιράν.
Ως ενεργειακός κόμβος, η Τουρκία βρίσκεται σε στρατηγική θέση για το παράνομο εμπόριο και έχασε κατ 'εκτίμηση φορολογικά έσοδα ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2017.
Η αύξηση του λαθρεμπορίου πετρελαίου και άλλων ραφιναρισμένων προϊόντων άρχισε το 2014, όταν ο ISIS πήρε τον έλεγχο των κυριότερων πετρελαϊκών πεδίων στη Συρία και το Ιράκ.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα εμπορεύματα, ο όγκος του λαθρεμπορίου πετρελαίου συνδέεται κυρίως με τις διακυμάνσεις των τιμών.
Με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου, το παράνομο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί πρωταρχικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο οι διαφορές των τιμών των καυσίμων στις χώρες της ίδιας της χώρας τους τείνουν να ενθαρρύνουν το παράνομο εμπόριο που παράγει απροσδόκητες διαδρομές.
Οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου στην Ανατολική Ευρώπη έχουν δημιουργήσει διαδρομές λαθρεμπορίου ναυτιλίας προς το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία.
Η Ιρλανδία εκτιμά ότι χάνει έως και 200 εκατομμύρια δολάρια ετησίως με απάτη καυσίμων, ενώ μέχρι το 20% των καυσίμων που πωλούνται σε βενζινάδικα στην Ελλάδα είναι παράνομα.
Οι νομικές πολυπλοκότητες και αμφιβολίες του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και φυσικού αερίου δημιουργούν συχνά ένα άνοιγμα για παράνομες δραστηριότητες.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι κρατικοί φορείς ανοιχτά εξάγουν πετρέλαιο παρά την επίσημη απαγόρευση από τις κεντρικές κυβερνήσεις.
Η περιφερειακή κυβέρνηση του Κουρδιστάν στο Ιράκ υποστηρίζει ότι είναι το συνταγματικό δικαίωμα της περιφέρειας να εξάγει πετρέλαιο ανεξάρτητα, σε αντίθεση με την κεντρική κυβέρνηση.
Δεδομένου ότι η Βαγδάτη απέκλεισε το 17% του προϋπολογισμού της περιοχής, η περιφερειακή κυβέρνηση επιδίωξε την οικονομική ανεξαρτησία μέσω των υδρογονανθράκων και βρήκε ένα βαθμό διεθνών συμπάθεια, δεδομένου του ρόλου της στην καταπολέμηση της ISIS και τη φιλοξενία 1,9 εκατομμυρίων προσφύγων και εσωτερικά εκτοπισμένων.
Το μη επεξεργασμένο προϊόν στάλθηκε μέσω αγωγού μέσω του λιμένα Ceyhan της Τουρκίας, το οποίο φορτώθηκε από διάφορες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σε δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια αποθηκεύτηκε στη Μάλτα ή το Ισραήλ μέχρι να βρεθούν οι αγοραστές.
Οι αρχές που επωφελούνται από το εμπόριο συχνά προσπαθούν να καταπολεμήσουν την παράνομη διακίνηση, όπως συμβαίνει σε χώρες όπως το Ιράκ ή τη Βόρεια Κορέα, με τρομερές συνέπειες για τους πολίτες.
Οι συγκρούσεις και η παράνομη εμπορία κοντά στο Δέλτα του ποταμού Νίγηρα μείωσαν τις συνολικές ξένες άμεσες επενδύσεις τις τελευταίες δεκαετίες.
Μεγάλο μέρος του παράνομου εμπορίου καυσίμων διεξάγεται μέσω θαλάσσης.
Τα δύο τρίτα των συνολικών ημερήσιων εξαγωγών πετρελαίου μεταφέρονται δια θαλάσσης, αναφέρει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη και ένα εκπληκτικό 64% των διεθνών υδάτων είναι περιοχές πέρα από οποιαδήποτε εθνική δικαιοδοσία.
Οι μη κρατικοί φορείς στη θάλασσα της Δυτικής Αφρικής, του Μπαγκλαντές ή της Ινδονησίας εκμεταλλεύονται τα κενά που δημιουργούνται από το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας.
 Η μεταφορά παράνομων καυσίμων πραγματοποιείται συχνά σε πλοία σε πλοία σε ουδέτερα ύδατα - με ένα εμπορικά νόμιμο πλοίο, το οποίο αναγνωρίζεται ότι φέρει νόμιμες εισαγωγές στον τελικό λιμένα προορισμού.
Έτσι, το παράνομο αργό από χώρες όπως η Λιβύη ή η Συρία βρίσκεται στο δρόμο προς τις αγορές της ΕΕ. Πρόσφατα ρωσικά πλοία έχουν βρεθεί εμπλέκονται στο λαθρεμπόριο προϊόντων πετρελαίου στη Βόρεια Κορέα μέσω μεταφορών από πλοίο σε πλοίο.
Ένοπλες κλοπές και πειρατεία συμβαίνουν επίσης.
 Οι πειρατείες στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας επαναλήφθηκαν το 2017, η πρώτη από το 2012, μετά τη μείωση της επιβολής της διεθνούς κοινότητας.
Πέρα από τα θέματα δικαιοδοσίας, πολλές κυβερνήσεις είναι συγκλονισμένες από άλλες απειλές ασφάλειας στη θάλασσα και δεν μπορούν να δώσουν προτεραιότητα στο παράνομο εμπόριο.
 Στην πραγματικότητα, οι έμποροι καυσίμων ανέφεραν ότι το πρόβλημα είναι τόσο διαδεδομένο, που πολλές εταιρείες υπολογίζουν εκ των προτέρων για απώλειες έως και 0,4% των παραγγελθέντων όγκων φορτίου.

Ο κλάδος λειτουργεί με ανοχή υψηλού κινδύνου

Η Transparency International εκτιμά ότι τα επόμενα 20 χρόνια περίπου το 90% της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου θα προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες.
Οι σχετικά χαμηλοί μέσοι μισθοί των κρατικών υπαλλήλων σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα στις αναπτυσσόμενες χώρες ενθαρρύνουν τον πειρασμό να αναζητήσουν άλλες πηγές εισοδήματος.
Στη Μοζαμβίκη, όπου έχουν ανακαλυφθεί τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου στην θάλασσα.
Αναδυόμενη από δεκαετίες εμφυλίου πολέμου, η χώρα έχει ένα διαφορετικό σύστημα wasta - έναν αραβικό όρο για δωροδοκία και απαίτηση ευνοϊκών αντιμετωπίσεων - μαζί με ισχυρές πολιτικές συμμαχίες και κρατικές δομές που αγωνίζονται να αντέξουν τις εσωτερικές και εξωτερικές πιέσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 54% όλων των κινήσεων φορτίου στην πρωτεύουσα του Μαπούτο ενέχει δωροδοκίες και η Μοζαμβίκη κινδυνεύει να ακολουθήσει την πορεία της Νιγηρίας, μιας χώρας που χρήζει κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης παρά τα τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που αναπτύσσονται από το 1958. έχει ήδη χάσει περίπου 400 δισεκατομμύρια δολάρια από την ανεξαρτησία του το 1960 λόγω κλοπής ή κακοδιαχείρισης στον πετρελαϊκό του τομέα.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης υποδηλώνει ότι οι επιπτώσεις του παράνομου εμπορίου πετρελαίου υποτιμούνται και οι πληγείσες χώρες υποφέρουν από την επιδείνωση του κράτους δικαίου, την απώλεια βιοποικιλότητας, τη ρύπανση, την υποβάθμιση των κρίσιμων γεωργικών εκτάσεων, την αύξηση των προβλημάτων υγείας και των ένοπλων συγκρούσεων.
 Άλλα έξοδα ευκαιρίας περιλαμβάνουν αυξημένα ασφάλιστρα χρηματοοικονομικού κινδύνου για επενδυτές με δισεκατομμύρια δολάρια που χάνονται ετησίως εξαιτίας παράνομης ανεφοδιασμού, μεταφοράς αγωγών, μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο, ένοπλης κλοπής, νοθεία καυσίμων και δωροδοκίας.
Το παράνομο εμπόριο επιτρέπει στα αυταρχικά κράτη να διατηρούν επί σειρά ετών τις ροές εσόδων, παρά τις διεθνείς κυρώσεις που αποσκοπούν στην αποδυνάμωση της κυριαρχίας τους. Στο 11ο έτος των πετρελαϊκών κυρώσεων του ΟΗΕ, ο δικτάτορας του Ιράκ Saddam Hussein κατάφερε να γίνει ένας από τους πλουσιότερους άνδρες του κόσμου, με εκτιμώμενο πλούτο 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ορισμένες κυβερνήσεις εγκρίνουν το παράνομο εμπόριο.
Η αλληλεπίδραση του καθεστώτος και της διαφθοράς - συχνά υποστηριζόμενη από κυβερνήσεις και εταιρείες - αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τις προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας να περιορίσει την παράνομη διακίνηση.
Μέχρι στιγμής, οι κυβερνητικές και βιομηχανικές προσπάθειες για την παύση της πρακτικής ήταν αναποτελεσματικές - και θα μπορούσε να είναι ότι το παράνομο εμπόριο πετρελαίου προσφέρει αρκετά οφέλη στους καταναλωτές, τους παραγωγούς και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους για να αποθαρρύνει την έρευνα.
Ορισμένοι αξιωματούχοι υποδεικνύουν ότι η έγκριση του εμπορίου παράνομου πετρελαίου και πετρελαιοειδών βοηθά στην διατήρηση της περιφερειακής και τοπικής ασφάλειας άθικτη.
Το πρώτο παγκόσμιο συνέδριο για την κλοπή καυσίμων, που πραγματοποιήθηκε στη Γενεύη τον Απρίλιο του 2018.
Η διάσκεψη αποσκοπούσε στην ενθάρρυνση του λόγου μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών στον κλάδο των υδρογονανθράκων σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της κλίμακας αυτού του παγκόσμιου εγκλήματος και βασίστηκε στο έργο του Ian Ralby, του I.R. Το Consilium και το Παγκόσμιο Κέντρο Ενέργειας του Ατλαντικού Συμβουλίου, το οποίο παρήγαγε Downstream Oil Theft: Global Modalities, Trends and Remedies, την πιο εκτενή εξέταση της παράνομης δραστηριότητας των κάτω υδρογονανθράκων που δημοσιεύθηκε μέχρι σήμερα.
Παρόμοιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν η ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Απαιτείται ισχυρή διεθνής συνεργασία ή επιζήμια αποτελέσματα για την παγκόσμια ασφάλεια, το περιβάλλον και η οικονομική ευημερία θα συνεχιστούν.
Οι παράνομες πετρελαϊκές δραστηριότητες θα παραμείνουν ως βασική πηγή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, του οργανωμένου εγκλήματος, των εξουσιαστικών κρατών και των βίαιων μη κρατικών φορέων, εκτός εάν παρακολουθούνται και αντιμετωπίζονται με ισχυρή πολιτική και ρύθμιση.



www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης