Η μάχη των κατασκευαστικών Ομίλων για την επικράτηση στα νέα μεγάλα έργα - Μείζον ζήτημα οι μεγάλες εκπτώσεις έως 90%

Η μάχη των κατασκευαστικών Ομίλων για την επικράτηση στα νέα μεγάλα έργα - Μείζον ζήτημα οι μεγάλες εκπτώσεις έως 90%
ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, Μέτκα και ΙΝΤΡΑΚΑΤ είναι σε θέση μάχης για τη διεκδίκηση αυτών των μεγάλων έργων.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η μάχη μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων της χώρας για τα μεγάλα έργα όπως είναι η Γραμμή 4 του Μετρό, η Υποθαλάσσια Σαλαμίνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.
ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, Μέτκα και ΙΝΤΡΑΚΑΤ είναι σε θέση μάχης για τη διεκδίκηση αυτών των μεγάλων έργων.
Ήδη στη ζεύξη της Σαλαμίνας οι εταιρείες ΜΕΤΚΑ, η ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία των εταιριών Vinci Consessions-Vinci Highways-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, αναμένεται να κονταροχτυπηθούν μέσα στο επόμενο διάστημα για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα ξκινήσει, τη Ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Ήδη ο διαγωνισμός βρίσκεται στην τελική ευθεία μετά και την εκκίνηση των διαδικασιών για την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Πλήθος ενδιαφερομένων έχουν μαζευτεί πάνω από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Το σενάριο που ακούγεται είναι η σύμπραξη του Ελλάκτωρα με τη Hochtief αν και στελέχη του ελληνικού Ομίλου το διαψεύδουν, η σύμπραξη της J&P ΑΒΑΞ με επίσης ξένο Όμιλο, η σύμπραξη Ιντρακάτ με Μέτκα, η Τέρνα αλλά και η γαλλική Vinci.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ έχει προγραμματιστεί για τις 18 Οκτωβρίου, ενώ η δημοπράτηση του έργου περιλαμβάνει δύο τμήματα: το Χανιά Χερσόνησος συνολικού μήκους 163 χλμ., ακολουθείται η μέθοδος της 25ετούς παραχώρησης, με προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ.
Το δεύτερο τμήμα που δημοπρατείται ως ΣΔΙΤ είναι η επέκταση κατά 20χλμ του δρόμου από Χερσόνησος μέχρι Νεάπολη, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την Γραμμή 4 του Μετρό το μεγαλύτερο από όλα τα έργα με κόστος 1,8δισ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) έχουμε 3 μεγάλα σχήματα που συμμετέχουν: ΤΕΡΝΑ-VINCI-SIEMENS,  J&P ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, ΑΚΤΩΡ-ANSALDO-HITACHI RAIL ITALY. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος ξεκίνησε πέρυσι τον Αύγουστο και οι υπογραφές εκτιμάται ότι θα πέσουν μέχρι το τέλος του 2019.

Φτάνουν μέχρι και 90% οι εκπτώσεις

Τν κώδωνα του κιδύνου κρουούν οι μελετητές για τις ανεξέλεγκτες εκπτώσεις που δίνονται στα δημόσια έργα.
Όπως αναφέρει ο ΣΕΓΜ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητεί καλύτερη και αποδοτικότερη εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου των δημόσιων συμβάσεων της ΕΕ και προτρέπει να γίνεται συστηματική χρήση κριτηρίων ποιότητας και πλήρης αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας για την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Συγκεκριμένα, με πρόσφατη πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνιστάται να ληφθούν μέτρα από τα κράτη-μέλη προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι δημόσιοι προμηθευτές διακρίνονται από επαγγελματισμό, διαθέτουν τις απαιτούμενες επιχειρηματικές δεξιότητες και τεχνικές γνώσεις και έχουν κατανοήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες και κανόνες, έτσι ώστε με τα χρήματα των φορολογουμένων να αποκτώνται τα καλύτερα αγαθά και υπηρεσίες.
Δυστυχώς, στη χώρα μας, τουλάχιστον για τις δημόσιες συμβάσεις μελετών, κινούμαστε προς την αντίθετη κατεύθυνση, με την πολιτεία να αδιαφορεί (βλ. πλήθος παρεμβάσεων ΣΕΓΜ κι άλλων φορέων) και να αποδέχεται το φαινόμενο των ανεξέλεγκτων εκπτώσεων αναθέτοντας συμβάσεις με εκπτώσεις που ξεπερνούν το 80% και σε αρκετές περιπτώσεις το 90%, οδηγώντας τον μελετητικό κλάδο σε τροχιά πλήρους παρακμής, ξεπερνώντας, πλέον, τα όρια του ευτελισμού και του παραλογισμού, με δυσμενέστατες συνέπειες για το δημόσιο συμφέρον και τη χώρα. Σημειώνεται ότι σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκεται και ο εργοληπτικός κλάδος. Το απαράδεκτο αυτό φαινόμενο, σε συνδυασμό:
-με την έλλειψη σύγχρονων τεχνικών προδιαγραφών και την αντικειμενική αδυναμία της δημοσίας διοίκησης για την άσκηση αποτελεσματικού ελέγχου και αυστηρής επίβλεψης των ανατιθέμενων συμβάσεων,
-με την κάκιστη εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου (φωτογραφικές και αυθαίρετες απαιτήσεις, απευθείας αναθέσεις μέσω της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, διενέργεια μειοδοτικών διαγωνισμών για την ανάθεση μελετητικών υπηρεσιών, κ.ά.),
-με την τακτική της εκπόνησης των μελετών σημαντικών έργων υποδομής από εργοληπτικές εταιρείες κι άλλους ιδιωτικούς φορείς μέσω δωρεών ή άλλων ανταλλαγμάτων,
-με τη συνεχώς μειούμενη εγχώρια ζήτηση μελετητικών υπηρεσιών, λόγω της καθυστέρησης υλοποίησης του ΕΣΠΑ ή/και της μη ορθολογικής διαχείρισης αυτού σε αναπτυξιακές δράσεις προστιθέμενης αξίας, καθώς και της διαρκούς μείωσης του Π.Δ.Ε.,
-έχει επιφέρει στρέβλωση στην αγορά των μελετητικών υπηρεσιών, θέτοντας εκτός αγοράς υγιείς, δραστήριες και καταξιωμένες εταιρείες, οι οποίες δεν μπορούν να λειτουργήσουν και να επιβιώσουν σ’ ένα τέτοιο παθογενές επιχειρηματικό περιβάλλον.
Ο ΣΕΓΜ, έχοντας προβεί σε πλήθος παρεμβάσεων προς την πολιτεία τα τελευταία χρόνια και διακρίνοντας ότι δεν υπάρχει, τελικώς, βούληση για τη λήψη μέτρων αναχαίτισης του νοσηρού αυτού φαινομένου, κρούει για ακόμη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου και καταστρώνει ένα ύστατο σχέδιο ενημερωτικών δράσεων και παρεμβάσεων, καλώντας σε συστράτευση το Τεχνικό Επιμελητήριο και όλους τους επιχειρηματικούς και επαγγελματικούς φορείς του τεχνικού κλάδου.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS