Τελευταία Νέα
Πολιτική

Όχι της Ευρωβουλής στην άρση ασυλίας του Μ. Κεφαλογιάννη με χείρα αποχής της Αριστεράς

Όχι της Ευρωβουλής στην άρση ασυλίας του Μ. Κεφαλογιάννη με χείρα αποχής της Αριστεράς
Η στάση της κοινοβουλευτικής ομάδας που μετέχει ο ΣΥΡΙΖΑ, η εισήγηση της Επιτροπής που μετείχε ο Κώστας Χρυσόγονος και η μικρή πλειοψηφία που … «αθώωσε» τον Έλληνα Ευρωβουλευτή
Μετά από μεγάλη μάχη στο Ευρωκοινοβούλιο και χείρα βοηθείας από την Αριστερά απορρίφθηκε το αίτημα του Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου για άρση της ασυλίας του κου Μανόλη Κεφαλογιάννη προκειμένου να δικαστεί για δύο εικαζόμενες πράξεις (απάτη και εκβίαση) καθώς ο Αντιεισαγγελέας του καταλόγισε ότι αποπειράθηκε να διαπράξει απάτη σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα την απώλεια άνω των 73 000 EUR διότι επιχείρησε να ιδιοποιηθεί παράνομα μέρος του μισθού της βοηθού του, ύψους 4 240 EUR μηνιαίως, στο διάστημα μεταξύ Ιουλίου 2014 και τέλους του έτους 2016
Η εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου στην οποία μετείχαν δεκαπέντε Ευρωβουλευτές μεταξύ των οποίων και ο κ. Κώστας Χρυσόγονος ήταν να μην αρθεί η ασυλία με το αιτιολογικό ότι «οι πληροφορίες και τις εξηγήσεις που παρασχέθηκαν στην παρούσα υπόθεση, συμπεριλαμβανομένων των απαντήσεων που δόθηκαν από τον αντεισαγγελέα της Ελληνικής Δημοκρατίας κατά την ανταλλαγή απόψεων που υπήρξε μαζί του, και λαμβανομένων υπόψη των περιστάσεων υπό τις οποίες εξετάστηκε από τις αρμόδιες αρχές η υπόθεση κατά του Μανώλη Κεφαλογιάννη, των αβεβαιοτήτων ως προς τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η αίτηση άρσης της ασυλίας και των σοβαρών αμφιβολιών σχετικά με τη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων στα οποία βασίζεται η αίτηση για την άρση της ασυλίας»· Ουσιαστικά δηλαδή η Επιτροπή περιέγραψε με έμμεσο τρόπο πως η άσκηση δίωξης ήταν στημένη.
Ωστόσο όταν το θέμα πήγε για ψηφοφορία στο Ευρωκοινοβούλιο τα πράγματα δεν ήταν απλά. Και αυτό διότι η εισήγηση της Επιτροπής πέρασε με μικρή πλειοψηφία. Ειδικότερα 307 ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ της εισήγησης (δηλαδή να μην αρθεί η ασυλία) και 253 κατά ενώ υπήρξαν 41 αποχές. Το ενδιαφέρον είναι ότι η ομάδα της Ριζοσπαστικής Αριστεράς στο Ευρωκοινοβούλιο στην οποία μετέχει ο ΣΥΡΙΖΑ και αριθμεί περί τους 50 βουλευτές έδωσε γραμμή για αποχή από την ψηφοφορία.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΑΣΥΛΙΑΣ

Την συνέταξαν οι ευρωβουλευτές Joëlle Bergeron, Jean-Marie Cavada, Κώστας Χρυσόγονος, Laura Ferrara, Heidi Hautala, Sylvia-Yvonne Kaufmann, Gilles Lebreton, António Marinho e Pinto, Evelyn Regner, Pavel Svoboda, Axel Voss, Francis Zammit Dimech και Tadeusz Zwiefka με ψήφους 14-1

ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ    
         
σχετικά με την αίτηση για την άρση της ασυλίας του Μανώλη Κεφαλογιάννη
(2017/2133(IMM))
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,
–  έχοντας υπόψη την αίτηση για την άρση της βουλευτικής ασυλίας του Μανώλη Κεφαλογιάννη, η οποία διαβιβάσθηκε στις 31 Μαΐου 2017 από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου της Ελληνικής Δημοκρατίας, σε συνάρτηση με την ποινική διαδικασία αριθ. ABM:EOE 20/2017, και η οποία ανακοινώθηκε στην ολομέλεια στις 3 Ιουλίου 2017,
–  αφού άκουσε τον Μανώλη Κεφαλογιάννη σύμφωνα με το άρθρο 9 παράγραφος 6 του Κανονισμού του,
–  αφού άκουσε επίσης τον Kristian Knudsen, ασκούντα χρέη Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Προσωπικού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,
–  αφού πραγματοποίησε ανταλλαγή απόψεων με τον αντεισαγγελέα της Ελληνικής Δημοκρατίας,
–  έχοντας υπόψη τα άρθρα 8 και 9 του Πρωτοκόλλου αριθ. 7 περί των προνομίων και ασυλιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και το άρθρο 6 παράγραφος 2 της Πράξης της 20ής Σεπτεμβρίου 1976 περί της εκλογής των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με άμεση και καθολική ψηφοφορία,
–  έχοντας υπόψη τις αποφάσεις που εξέδωσε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 12 Μαΐου 1964, 10 Ιουλίου 1986, 15 και 21 Οκτωβρίου 2008, 19 Μαρτίου 2010, 6 Σεπτεμβρίου 2011 και 17 Ιανουαρίου 2013(1),
–  έχοντας υπόψη το άρθρο 62 του Συντάγματος της Ελληνικής Δημοκρατίας,
–  έχοντας υπόψη το άρθρο 5 παράγραφος 2, το άρθρο 6 παράγραφος 1 και το άρθρο 9 του Κανονισμού του,
–  έχοντας υπόψη την έκθεση της Επιτροπής Νομικών Θεμάτων (A8-0333/2018),

Α.  λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε την άρση της βουλευτικής ασυλίας του Μανώλη Κεφαλογιάννη, βουλευτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προκειμένου να ασκηθούν εναντίον του ποινικές διώξεις για δύο εικαζόμενες αξιόποινες πράξεις·

Β.  λαμβάνοντας υπόψη ότι το άρθρο 8 του Πρωτοκόλλου αριθ. 7 περί των προνομίων και ασυλιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ορίζει ότι τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν υπόκεινται σε έρευνα, κράτηση ή δίωξη για γνώμη εκφρασθείσα ή ψήφο δοθείσα κατά την άσκηση των καθηκόντων τους·

Γ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με το άρθρο 9 του Πρωτοκόλλου αριθ. 7 περί των προνομίων και ασυλιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι βουλευτές απολαύουν, εντός της επικρατείας των κρατών τους, των ασυλιών που αναγνωρίζονται στα μέλη του Κοινοβουλίου της χώρας τους·

Δ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με το άρθρο 62 του Συντάγματος της Ελληνικής Δημοκρατίας, όσο διαρκεί η βουλευτική περίοδος, ο βουλευτής δεν διώκεται ούτε συλλαμβάνεται ούτε φυλακίζεται ούτε με άλλο τρόπο περιορίζεται, χωρίς άδεια του Σώματος·

Ε.  λαμβάνοντας υπόψη ότι το αίτημα του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου αφορά διαδικασίες που σχετίζονται με καταγγελλόμενες παραβάσεις του άρθρου 385 παράγραφος 1 στοιχείο β) του ελληνικού Ποινικού Κώδικα και του άρθρου 4 του νόμου 2803/2000, που αφορούν, αντίστοιχα, εκβίαση και απάτη·

ΣΤ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι στον Μανώλη Κεφαλογιάννη καταλογίζεται ότι αποπειράθηκε να διαπράξει απάτη σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα την απώλεια άνω των 73 000 EUR διότι επιχείρησε να ιδιοποιηθεί παράνομα μέρος του μισθού της βοηθού του, ύψους 4 240 EUR μηνιαίως, στο διάστημα μεταξύ Ιουλίου 2014 και τέλους του έτους 2016·

Ζ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με το άρθρο 9 παράγραφος 8 του Κανονισμού, η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων δεν αποφαίνεται σε καμία περίπτωση για την ενοχή ή μη βουλευτών ούτε για το σκόπιμο ή μη της ποινικής δίωξης για την έκφραση γνώμης ή τις πράξεις που τους καταλογίζονται, ακόμη και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η εξέταση της αίτησης παρέχει στην επιτροπή εμπεριστατωμένες πληροφορίες για την υπόθεση·

Η.  λαμβάνοντας υπόψη επίσης ότι δεν είναι αρμοδιότητα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να αποφανθεί περί της ενοχής ή όχι του βουλευτή ή ως προς την ύπαρξη ή μη ύπαρξη λόγου άσκησης ποινικής δίωξης για τις πράξεις που του αποδίδονται και ότι δεν είναι επίσης αρμόδιο να αποφανθεί σχετικά με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των εθνικών νομικών και δικαστικών συστημάτων·

Θ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 2 του Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η βουλευτική ασυλία δεν αποτελεί προσωπικό προνόμιο των βουλευτών, αλλά εγγύηση της ανεξαρτησίας του Κοινοβουλίου στο σύνολό του και των βουλευτών του·

Ι.  λαμβάνοντας υπόψη ότι σκοπός της βουλευτικής ασυλίας είναι η προστασία του Κοινοβουλίου και των βουλευτών του έναντι δικαστικών διαδικασιών σε συνάρτηση με τις δραστηριότητες που ασκεί ένας βουλευτής κατά την επιτέλεση των καθηκόντων του, οι οποίες είναι συνυφασμένες με τα καθήκοντα αυτά·

ΙΑ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι, όταν η συγκεκριμένη διαδικασία δεν αφορά γνώμη εκφρασθείσα ή ψήφο δοθείσα στο πλαίσιο των καθηκόντων βουλευτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά την έννοια του άρθρου 8 του πρωτοκόλλου αριθ. 7 περί των προνομίων και ασυλιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ασυλία θα πρέπει να αίρεται, εκτός αν προκύπτει ότι η δίωξη ασκείται με πρόθεση να βλαφθεί η πολιτική δραστηριότητα ή η φήμη του βουλευτή και, ως εκ τούτου, η ανεξαρτησία του Κοινοβουλίου (fumus persecutionis)·

ΙΒ.  λαμβάνοντας υπόψη, ωστόσο, τις πληροφορίες και τις εξηγήσεις που παρασχέθηκαν στην παρούσα υπόθεση, συμπεριλαμβανομένων των απαντήσεων που δόθηκαν από τον αντεισαγγελέα της Ελληνικής Δημοκρατίας κατά την ανταλλαγή απόψεων που υπήρξε μαζί του, και λαμβανομένων υπόψη των περιστάσεων υπό τις οποίες εξετάστηκε από τις αρμόδιες αρχές η υπόθεση κατά του Μανώλη Κεφαλογιάννη, των αβεβαιοτήτων ως προς τα στοιχεία στα οποία βασίζεται η αίτηση άρσης της ασυλίας και των σοβαρών αμφιβολιών σχετικά με τη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων στα οποία βασίζεται η αίτηση για την άρση της ασυλίας·

ΙΓ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι κρίνεται, ως εκ τούτου, ότι πρόκειται για υπόθεση για την οποία μπορούμε να εικάσουμε την ύπαρξη fumus persecutionis·

ΙΔ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι η ασυλία του Μανώλη Κεφαλογιάννη δεν θα πρέπει, κατά συνέπεια, να αρθεί·

1.  αποφασίζει να μην άρει την βουλευτική ασυλία του Μανώλη Κεφαλογιάννη·

2.  αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει αμελλητί την παρούσα απόφαση και την έκθεση της αρμόδιας επιτροπής του στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου της Ελληνικής Δημοκρατίας και στον Μανώλη Κεφαλογιάννη.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης