Με έωλα λογιστικά τρικ DTA-DTC της ΤτΕ που απορρίπτει η DGCom δεν λύνεται το πρόβλημα των NPLs – Βασικό σενάριο το Ιταλικό μοντέλο του ΤΧΣ

Με έωλα λογιστικά τρικ DTA-DTC της ΤτΕ που απορρίπτει η DGCom δεν λύνεται το πρόβλημα των NPLs – Βασικό σενάριο το Ιταλικό μοντέλο του ΤΧΣ
Η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού διαφωνεί με τα επιχειρούμενα σχέδια αλλαγής ή κατά το ορθότερο προσωρινού παγώματος της ελληνικής νομοθεσίας που αφορά την αναβαλλόμενη φορολογία DTA και την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση DTC.
Με λογιστικά τρικ επιχειρεί η Τράπεζα της Ελλάδος – χωρίς να έχει ενημερώσει τις ελληνικές τράπεζες – να βρει λύση στο μεγάλο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων που φθάνουν τα 88 δισεκ....
Ωστόσο οι έωλες προσεγγίσεις που επεξεργάζεται ήδη απορρίπτονται από την DGCom την Ευρωπαική Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Τα σχέδια είναι να δημιουργηθεί ένα SPV όπου θα μπορούσε να αγοράσει μεταξύ 30 έως 40 δισεκ. προβληματικά ανοίγματα και ταυτόχρονα να παγώσει ο νόμος για την αναβαλλόμενη φορολογία.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση του ΤΧΣ του βασικού μετόχου των τραπεζών στηρίζεται στην βασική παραδοχή του ιταλικού μοντέλου όπου τιτλοποιούνται έως 20 δισεκ. προβληματικά δάνεια και έναντι αυτών εκδίδονται 6 με 7 δισεκ. τραπεζικά ομόλογα τα οποία θα εγγυάται το ελληνικό δημόσιο...

Τι απορρίπτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού διαφωνεί με τα επιχειρούμενα σχέδια αλλαγής ή κατά το ορθότερο προσωρινού παγώματος της ελληνικής νομοθεσίας που αφορά την αναβαλλόμενη φορολογία DTA και την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση DTC είχε αναφέρει το bankingnews στις 22 Οκτωβρίου 2018.
Τα σχέδια αυτά τα επεξεργάζεται και η Τράπεζα της Ελλάδος αλλά προσκρούουν σε εμπόδια που θέτει η DGcom.
Με βάση τον υφιστάμενο ελληνικό νόμο εάν μια τράπεζα από αρχές 2018 και εν συνεχεία εμφανίσει μια χρονιά ζημίες τότε υποχρεωτικά λόγω DTA και DTC υποχρεούται να υλοποιήσει αύξηση κεφαλαίου κατά το ύψος της ζημίας υπέρ του δημοσίου.
Π.χ. με ζημία 500 εκατ το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΤΧΣ θα αποκτήσει μετοχές αξίας 500 εκατ με ανάλογη αύξηση κεφαλαίου χωρίς να εισφερθούν νέα κεφάλαια.
Οι τράπεζες λόγω του PSI+ και λόγω των σωρευμένων ζημιών από τα προβληματικά δάνεια βρέθηκαν με 21,2 δισεκ. αναβαλλόμενο φόρο σε συνολικά κεφάλαια 27,84 δισεκ.
O αναβαλλόμενος φόρος είναι 4,88 δισεκ. στην Eurobank, 4,92 δισεκ. στην Εθνική και το DTC 4,7 δισεκ. στην Πειραιώς 6,55 δισεκ. και στην Alpha bank 4,73 δισεκ.
Το DTC αντιστοιχεί στο 81% των κεφαλαίων στην Εθνική τράπεζα.
Το DTC αντιστοιχεί στο 72% των κεφαλαίων στην Eurobank.
Το DTC αντιστοιχεί στο 62% των κεφαλαίων στην Πειραιώς.
Το DTC αντιστοιχεί στο 38% των κεφαλαίων στην Alpha bank.
H ΤτΕ επεξεργάζεται σχέδιο ώστε οι ζημίες που προέρχεται από την διαδικασία εξυγίανσης προβληματικών δανείων να μην ενεργοποιεί το νόμο για την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση.
Δηλαδή εάν μια τράπεζα με πλεόνασμα κεφαλαίου όπως η Alpha bank αποφασίσει το 2019 να διενεργήσει υψηλές προβλέψεις για εξυγίανση ή να πουλήσει προβληματικά δάνεια με ζημίες να μην ενεργοποιηθεί ο υφιστάμενος νόμος.
Όμως η DGCom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν διάκειται θετικά γιατί το 2017 είχε συμφωνήσει στην 20ετή παράταση εφόσον οι ζημίες μετατρέπονται σε κεφάλαιο υπέρ του ελληνικού δημοσίου.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να αναιρέσει παλαιά της απόφαση.
Ενώ αντιμετωπίζει το ζήτημα με κατανόηση, ωστόσο φαίνεται ότι δεν θα δώσει το πράσινο φως για αλλαγές.

Η λύση με τιτλοποιήσεις NPLs 20 δισ. και κρατικές εγγυήσεις στις τράπεζες υποχρεώνει την μετατροπή των ομολόγων Cocos σε μετοχές;

Η σχεδιαζόμενη λύση – που χρειάζεται 6 μήνες για να υλοποιηθεί – για την συλλογική αντιμετώπιση των NPLs μέσω τιτλοποίησης 20 δισεκ. προβληματικών δανείων με παράλληλη έκδοση 6-7 δισεκ. τραπεζικών ομολόγων που θα τα εγγυάται το ελληνικό δημόσιο ενώ δεν είναι λάθος λύση… δημιουργεί ένα πρόβλημα σε μια τράπεζα.
Τι ακριβώς συμβαίνει;
Ο μηχανισμός εγγυήσεων από το ελληνικό κράτος θα θεωρηθεί κρατική βοήθεια δηλαδή state aid οπότε με βάση την κείμενη νομοθεσία τα ομόλογα Cocos θα μετατραπούν σε μετοχές.
Η Εθνική τράπεζα είχε μετατρέψιμα ομόλογα Cocos 2 δισεκ. και τα αποπλήρωσε.
Η μόνη τράπεζα που έχει cocos 2 δισεκ. είναι η Πειραιώς ενώ η Eurobank είχε προνομιούχες μετοχές τις οποίες τις έχει μετατρέψει σε ομολογιακό tier 2.
Εφόσον προχωρήσει η συλλογική λύση θα θεωρηθεί κρατική βοήθεια και στην Πειραιώς θα πρέπει να μετατραπεί το cocos σε μετοχές στην τιμή των 6 ευρώ στην ονομαστική αξία που σημαίνει το 26% του ΤΧΣ θα αυξηθεί σε 58%.
Βέβαια ο κίνδυνος αυτός μπορεί υπό ορισμένες προϋποθέσεις να μην είναι κίνδυνος καθώς το ΤΧΣ θα μπορούσε σε βάθος χρόνου μέσω placement θα μπορούσε να διαθέσει μετοχές της Πειραιώς.
Όταν και εάν έρθει η συλλογική λύση των NPLs και επίσημα στο προσκήνιο το ζήτημα της κρατικής βοήθειας λόγω κρατικών εγγυήσεων μπορεί να ξεπεραστεί υπό κάποιες παραδοχές.
Όμως ακόμη και εάν δεν ξεπεραστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται δεν θα έχουν μείζονος σημασίας αρνητικές επιπτώσεις.

Η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών

Με βάση το νέο SREP τον νέο ελάχιστα υποχρεωτικό συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας προκύπτει πλεόνασμα κεφαλαίων στο σύστημα 4,2 δισεκ. ευρώ με το μεγαλύτερο πλεόνασμα να εμφανίζουν η Alpha bank και η Eurobank.
Όμως εάν προεξοφληθεί με βάση την πλήρη εφαρμογή της Βασιλείας 3 στα κεφάλαια των τραπεζών προκύπτει κεφαλαιακό έλλειμμα στις 3 από τις 4 τράπεζες – πλην Alpha bank – που υπολογίζεται σε 2,4 δισεκ. ευρώ.
Με τωρινές παραδοχές και πλην της Πειραιώς οι τράπεζες εμφανίζονται να έχουν κεφάλαια δηλαδή να έχουν κεφάλαια πάνω από τον ελάχιστο συνολικό δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας δηλαδή 13,93% με βάση τον μέσο όρο.
Όμως με όρους Βασιλείας ΙΙΙ υπάρχει έλλειμμα κεφαλαίων στις ελληνικές τράπεζες με το μεγαλύτερο να εμφανίζεται στην Πειραιώς με -2,1 δισεκ. ακολουθεί η Eurobank με -700 εκατ η Εθνική με -400 εκατ και η Alpha bank με κεφαλαιακό πλεόνασμα περίπου 800 εκατ ευρώ.
Συνολικά προκύπτει κεφαλαιακό έλλειμμα 2,4 δισεκ. με την πλήρη εφαρμογή της Βασιλείας 3.
Όμως επειδή η εφαρμογή της Βασιλείας 3 απαιτεί χρόνο με τις παρούσες παραδοχές οι 3 από τις 4 τράπεζες είναι κεφαλαιακά επαρκείς.
 
Δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας τραπεζών και νέο SREP
Τράπεζες

Συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας Core tier 1

Core tier 1 με FLB3
(Βασιλεία ΙΙΙ)


Νέο SREP

Πειραιώς

14% ή 6,6 δισ. ευρώ

13,6% ή 6,6 δισ.

10,6% ή 4,8 δισ ευρώ

14,5% από 13,625%

Εθνική

16,2% ή 5,8 δισ ευρώ

16,2% ή 5,8 δισ

12,8% ή 4,6 δισ ευρώ

13,75% από 12,875%

Alpha

18,5% ή 8,89 δισ ευρώ

18,4% ή 8,8 δισ

15,5% ή 7,3 δισ. ευρώ

13,75% από 12,875%

Eurobank

17,4% ή 6,55 δισ ευρώ

14,8% ή 5,59 δισ

11,9% ή 4,43 δισ ευρώ

13,75% από 12,875%

Σύνολο *

16,525% ή 27,84 δισ

15,75% ή 26,79 δισ

12,7% ή 21,1 δισ ευρώ

13,93%

*Μέσος όρος στους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας – Στα απόλυτα μεγέθη συνολικό άθροισμα
Επεξεργασία στοιχείων bankingnews
 
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS