Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Ο αγωγός South Stream εισέρχεται και πάλι στο προσκήνιο

tags :
Ο αγωγός South Stream εισέρχεται και πάλι στο προσκήνιο
«Ξεπαγώνει» η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου South Stream
Ρωσία και Τουρκία ανακοίνωσαν ότι έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο για το «ξεπάγωμα» του αγωγού φυσικού αερίου South Stream από το Νοέμβριο του 2014, αγωγός ο οποίος προορίζεται να μεταφέρει το ρωσικό αέριο μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Το συγκριμένο  έργο αποτελεί μέρος των ήδη υπογεγραμμένων  ανοικτών συμβάσεων για αγορές φυσικού αερίου μεταξύ της Gazprom, της Βουλγαρίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας και της Αυστρίας.



Ο νέος αγωγός φυσικού αερίου της Μαύρης Θάλασσας Turkish Stream θα διασχίζει υπόγεια τη θάλασσα από το Κρασνοντάρ και θα καταλήγει σε ένα ενεργειακό  κόμβο, δυτικά της Κωνσταντινούπολης.
Στις 19 Νοεμβρίου, οι πρόεδροι V. Putin και T. Erdogan συναντήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη για να ανακοινώσουν την ολοκλήρωση του off-shore τμήματος του αγωγού.
Η χωρητικότητα του αγωγού είναι για 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) αν και αρχικά η χωρητικότητα θα είναι πιο κοντά στα 17 δισεκατομμύρια bcm (ο πρώτος αγωγός).
Επί του παρόντος, η Gazprom προμηθεύει τον παραπάνω όγκο (30 δισεκατομμύρια bcm) στην Τουρκία (περίπου 16 δισεκατομμύρια bcm), στη Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία και την Αυστρία.
Η τουρκική αγορά προμηθεύεται μέσω του αγωγού Blue Stream και οι άλλες χώρες μέσω της Ουκρανίας.
Με βάση τις εκθέσεις του Kommersant της Ρωσίας, η Gazprom πέτυχε δύο επιτεύγματα:
 Η Gazprom ολοκλήρωσε την τοποθέτηση δύο (όχι ενός αγωγού) σωλήνων για τον αγωγό Turkish Stream, ο ένας ο οποίος προορίζεται να προμηθεύσει την Τουρκία και ο άλλος να προμηθεύσει τη Νότια Ευρώπη,
Η Gazprom εξασφάλισε προσφορές για αγορές φυσικού αερίου από όλα τα κράτη της ΕΕ που θα συνδεθούν με το έργο South Stream (ο ανοικτός διαγωνισμός της Βουλγαρίας κλείνει τον Δεκέμβριο του 2018, αλλά όλες οι άλλες χώρες έχουν ήδη υπογράψει συμφωνίες προμήθειας).
Είναι σημαντικό ότι οι προσφορές εξασφαλίστηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ για την ενέργεια.
Αυτό σημαίνει ότι η Gazprom αντιμετώπισε την κύρια αιτία των αρχικών αιτιάσεων της ΕΕ για τον ίδιο αγωγό το 2014.
Στην περίπτωση της ανοικτής διαδικασίας προσφορών, η Gazprom χρησιμοποίησε ακριβώς το ίδιο σύστημα για να εξασφαλίσει παραγγελίες για τον αγωγό  Nord Stream 2 από τη Γερμανία , την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία το 2017.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες που ανέφερε η Kommersant, αυτό καθιστά αδύνατο για την ΕΕ να σταματήσει την κατασκευή του αγωγού.
Η μη κατασκευή του αγωγού South Stream δεν οφείλεται στις αντιδράσεις της ΕΕ αλλά από τις ΗΠΑ που ενδιαφέρονταν να προστατεύσουν το σχεδόν μονοπώλιο της Ουκρανίας στη διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Η κυβέρνηση Obama άσκησε ισχυρές πιέσεις στη Βουλγαρία και τις άλλες χώρες που δέχθηκαν τη ροή του South Stream για να αποτρέψουν την «προσγείωση» του ρωσικού φυσικού αερίου στη Νότια Ευρώπη.
Σύμφωνα με τις πηγές της Kommersant, η Gazprom υπέγραψε συμφωνία πώλησης φυσικού αερίου με τη Σλοβακία για επτά χρόνια από τον Οκτώβριο του 2022 για 4,3 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου, εκ των οποίων η Αυστρία θα πάρει 3,8 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου, 4,7 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου θα πάνε στην Ουγγαρία, 2 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου στη Σερβία και 4,8 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου στη Βουλγαρία.
Έτσι, τον Οκτώβριο του 2022, ο αγωγός South Stream (ή Turkey Stream, ή όπως και εάν ονομάζεται) θα μεταφέρει στη Νότια Ευρώπη το ισοδύναμο της τρέχουσας ποσότητας φυσικού αερίου που περνά μέσω της Ουκρανίας.
Μεταξύ δύο νέων αγωγών, η Gazprom μπορεί εύκολα να παραδώσει τις τρέχουσες συμβάσεις προμήθειας στην Ευρώπη παρακάμπτοντας την Ουκρανία, αν και εάν η ευρωπαϊκή ζήτηση συνεχίσει να επεκτείνεται με τα τρέχοντα ποσοστά, είναι πιθανό η Gazprom θα πρέπει να διατηρήσει κάποια ικανότητα παράδοσης της Ουκρανίας στο μέλλον.
Ακόμα και το 2021, πριν από την πλήρη είσοδο του South Stream, η διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας μπορεί να πέσει κάτω από 10 δισεκατομμύρια bcm φυσικού αερίου ετησίως.
Αυτές οι εξελίξεις αποτελούν αναμφισβήτητα μια μεγάλη ανησυχία για την Ουκρανία - η χώρα έχει ήδη ασκήσει κριτική για τον αγωγό South Stream - καθώς η διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας είναι ένα σημαντικό εισόδημα για το Κίεβο.
Με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τις Εξωτερικές Σχέσεις, μεταξύ 1991 και 2000, η Ουκρανία αντιπροσώπευε το 93% της διαμετακόμισης του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη. έως τον Ιανουάριο του 2014, το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 49%.
 Η Naftogaz, ουκρανική εταιρεία φυσικού αερίου, προσπάθησε επανειλημμένα να εξαγάγει έσοδα μονοπωλίου από τη Gazprom.
 Το 2008, η Naftogaz προσπάθησε να χρεώσει την Gazprom με  9 δολάρια ανά τόνο/100 χιλιόμετρα σε τέλη διαμετακόμισης - τριπλάσια την τιμή που χρεώθηκε για τη διαμετακόμιση από τη Σλοβακία και την Πολωνία, και περισσότερο από το διπλάσιο του τέλους που χρέωνε η πλειοψηφία των δυτικοευρωπαϊκών κρατών.
Αυτή η τιμολόγηση προήλθε από τις ουκρανικές αρχές που αναμένουν από τη Gazprom να προμηθεύει φυσικό αέριο στην Ουκρανία για εγχώρια κατανάλωση σε σοβαρές επιδοτούμενες τιμές.
Φυσικά αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η Gazprom είναι μονοπώλιο και έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν τις δεσπόζουσες θέσεις της στην αγορά για να ασκήσει την ισχύ της στην αγορά. Δεν υπάρχουν αθώοι (εκτός των ευρωπαίων αγοραστών φυσικού αερίου) στις μακρόχρονες διαμάχες μεταξύ της Naftogaz -Ουκρανίας και της Gazprom-Ρωσίας.
Παρ 'όλα αυτά, η κατάσταση είναι ασύμμετρη.
Η Ρωσία εξακολουθεί να στηρίζεται σήμερα στην Ουκρανία για τη διαμετακόμιση του βασικού της εμπορεύματος, ενώ η Ουκρανία εξακολουθεί να βασίζεται στη Ρωσία για μεγάλο μέρος της οικονομικής της δραστηριότητας.
Σε πρόσφατο σημείωμα, του ινστιτούτου Bruegel αναφερόταν ότι ο αγωγός Nord Stream 2 μπορεί να κοστίσει στην ουκρανική οικονομία 2% με 3% του ΑΕΠ σε διαφυγόντα κέρδη από την διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου.
Ο αγωγός South Stream είναι πιθανό να προσθέσει άλλο 1,5% του ΑΕΠ.
Μακροπρόθεσμα, το συνολικό κόστος για την Ουκρανία από την απώλεια ρωσικών διαδρόμων διαμετακόμισης φυσικού αερίου μπορεί να κοστίσει έως και 5%-6% του ΑΕΠ.
Σημείωση: οι τελευταίες εξελίξεις στη Αζοφική Θάλασσα μπορούν να ασκήσουν σημαντική πολιτική πίεση στο σχέδιο South Stream εάν η ΕΕ και οι ΗΠΑ επιλέξουν να κλιμακώσουν σημαντικά την πίεση που ασκούν στη Ρωσία μετά τον αποκλεισμό των εμπορικών οδών από το ρωσικό έδαφος μέσω των στενών του Kerch.


www.bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης