Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Για 19 λόγους χρονιά υψηλού ρίσκου και απώλειας κεφαλαίων θα είναι το 2019 για τις ελληνικές τράπεζες – Μη επενδύσιμη η οικονομία

Για 19 λόγους χρονιά υψηλού ρίσκου και απώλειας κεφαλαίων θα είναι το 2019 για τις ελληνικές τράπεζες – Μη επενδύσιμη η οικονομία
Η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει μη επενδύσιμη για καιρό καθώς δεν διαθέτει ούτε τα τυπικά, ούτε τα ουσιαστικά προσόντα για να προελκύσει ξένες επενδύσεις.
Παρά τα σχέδια λύσης στα NPEs το 2019 θα είναι χρονιά υψηλού ρίσκου για τις ελληνικές τράπεζες καθώς η εξυγίανση θα απαιτήσει νέα κεφάλαια και νέες προβλέψεις.
Ταυτόχρονα στα ελληνικά ομόλογα δεν αναμένεται ουσιώδης βελτίωση καθώς οι αποδόσεις παγκοσμίως θα αρχίσουν να αυξάνονται ενώ στις καταθέσεις παρά την βελτίωση που καταγράφεται τα σημάδια κόπωσης αρχίζουν να εμφανίζονται στον ορίζοντα.
Στις καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών και εξαιρώντας τον Δεκέμβριο κάθε χρονιάς τα σημάδια κόπωσης είναι εμφανέστατα στα 131 δισεκ. ευρώ περίπου.
Για το 2019 οι ελληνικές τράπεζες, τα κρατικά ομόλογα και συνολικά η οικονομία έχουν 19 βασικές προκλήσεις να αντιμετωπίσουν

1)Η Eurobank ακύρωσε όλους τους σχεδιασμούς για το 2021.
Είναι η πρώτη τράπεζα που θα υλοποιήσει εμπροσθοβαρώς την μεγάλη μείωση των NPEs κίνηση σίγουρα εξυγιαντική και εκ των πραγμάτων και οι άλλες τράπεζες πρέπει το 2019 να ανακοινώσουν εμπροσθοβαρή σχέδια μείωσης των προβληματικών δανείων.
Είναι προφανές ότι η Alpha bank και η διοίκηση Ψάλτη θα πρέπει να ανακοινώσει εμπροσθοβαρές σχέδιο εξυγίανσης και με το πλεονέκτημα του κεφαλαιακού αποθέματος των 2,6 δισεκ. μπορεί να το υλοποιήσει.
Συνεχίζει τις πωλήσεις προβληματικών δανείων αλλά χρειάζεται κάτι επιθετικότερο.
Η Πειραιώς βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το Cerberus ώστε να αγοράσει 6 δισεκ. προβληματικά δάνεια έναντι 500 εκατ
Η Εθνική τράπεζα πουλάει προσεχώς 1,6 δισεκ. προβληματικά δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων και έχει θέσει ως στόχο να πουλήσει Εθνική Ασφαλιστική και Πανγαία και με τα κεφάλαια που θα αποκτήσει να εξυγιάνει πλήρως τον ισολογισμό.
Η εμπροσθοβαρής αντιμετώπιση των προβληματικών ανοιγμάτων αποτεθεί θετική εξέλιξη για τις τράπεζες.

2)Οι τράπεζες θα χρειαστεί να δαπανήσουν κεφάλαια περίπου 11-12 δισεκ. για να μπορέσουν να εξυγιανθούν εμπροσθοβαρώς και επιτυχώς.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα συστήσουν SPV δηλαδή εταιρίες ειδικού σκοπού θα μεταφέρουν μέρος των προβληματικών τους δανείων και σε επόμενη φάση θα σχεδιάσουν πως οι υγιείς τράπεζες θα αντλήσουν κεφάλαια.
Οι ελληνικές τράπεζες κάτω από οποιαδήποτε σενάριο θα χρειαστούν νέα κεφάλαια.
Το 2019 θα έχουν διανύσει το 4ο έτος χωρίς αυξήσεις κεφαλαίου και παραδόξως τα κεφάλαια του 2019 είναι λιγότερα από τα κεφάλαια του 2015 την χρονιά της τελευταίας ανακεφαλαιοποίησης.

3)Οι τράπεζες το 2019 πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν να βελτιώσουν τα έσοδα τους, μπορεί να μειώσουν επιθετικά τα προβληματικά τους δάνεια και μπορούν να επιτύχουν αξιοπρεπή κέρδη.
Τα προ προβλέψεων έσοδα PPI θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς το 2019 για τις ελληνικές τράπεζες.
Όμως είναι αληθές ότι το 2019 θα είναι το τελευταίο έτος που θα μπορούσε να θεωρηθεί και έτος ορόσημο, καθώς θα είναι η τελευταία χρονιά εξυγίανσης, το τελευταίο κύμα εξυγίανσης στις ελληνικές τράπεζες.
Οι τράπεζες διενεργούν 3 δισεκ. νέες προβλέψεις, το 2019 θα πρέπει να διενεργήσουν 6-7 δισεκ. νέες προβλέψεις.

4)Οι διοικήσεις το 2019 θα πρέπει να πουν κάτι πειστικό στους βασικούς τους μετόχους.
Όμως το βασικό πρόβλημα σχετίζεται με την διάχυτη ανησυχία ότι το 2019 οι ακραίες διακυμάνσεις στις αγορές, οι βίαιες διορθώσεις και οι προσωρινές ανοδικές αναλαμπές θα αλληλοδιαδέχονται η μια την άλλη δημιουργώντας σκηνικό αυξημένου επενδυτικού ρίσκου.
Υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος οι ελληνικές τράπεζες όντως να βελτιώνονται αλλά αυτό να μην αποτυπώνεται στις μετοχές τους.

5)Η μακρά προεκλογική περίοδο – βασικό σενάριο εκλογές Μάιο 2019 – και οι αναφορές ότι η ψαλίδα της ΝΔ με τον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι τεράστια θα κρατήσει μακριά τους επενδυτές, ούτως ή άλλως η Ελλάδα δεν θεωρείται επενδύσιμη αγορά.

6)Οι τράπεζες το 2019 θα πρέπει πέραν από την εξυγίανση να παρουσιάσουν και ένα πλάνο ανάπτυξης των ισολογισμών και πλάνο στήριξης της εθνικής οικονομίας.
Χωρίς νέα κεφάλαια και χωρίς ουσιώδη αύξηση των καταθέσεων ο στόχος αυτός δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί.

7)Οι τράπεζες θα έχουν στην διάθεση τους το Ιταλικό μοντέλο για την συλλογική αντιμετώπιση των NPEs.
Επίσης και η ελληνική κυβέρνηση και ο SSM φαίνεται ότι θεωρούν ότι το Ιταλικό μοντέλο είναι πιο κοντά στις ανάγκες των ελληνικών τραπεζών.
Η πρόταση της ΤτΕ για μεταφορά σε SPV 40 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων με ταυτόχρονη μεταφορά DTC δηλαδή αναβαλλόμενης φορολογίας δηλαδή τραπεζικών κεφαλαίων έως 7,4 δισεκ. έχει απορριφθεί.
Το βασικό ζήτημα στο Ιταλικό μοντέλο που περιλαμβάνει τιτλοποίηση έως 20 δισεκ. προβληματικών ανοιγμάτων NPEs με ταυτόχρονη έκδοση 6-7 δισεκ. τραπεζικών ομολόγων με εγγύηση του δημοσίου είναι….εάν αυτή η εγγύηση θεωρηθεί state aid.
Πρωτίστως να τονιστεί ότι θα εκδοθούν 3 ειδών ομόλογα senior κύρια, mezzanine μεσαία και junior μικρά τραπεζικά ομόλογα.
Προφανώς τα κύρια ομόλογα έχουν αξία, τα mezzanine έχουν μερική αξία, και τα junior μηδενική αξία.
Για να αποφευχθεί το state aid δηλαδή να θεωρηθεί η εμπλοκή του ελληνικού δημοσίου κρατική βοήθεια – το κράτος δεν θα δώσει κεφάλαια αλλά θα εγγυηθεί ομόλογα – θα πρέπει τα προβληματικά δάνεια που θα τιτλοποιηθούν να μεταφερθούν σε αγοραίες τιμές.
Προφανώς και δεν θεωρούνται αγοραίες τιμές η ονομαστική αξία μείον προβλέψεις δηλαδή το coverage ratio NPEs αλλά οι τιμές που πραγματικά θα πωλούνταν τα NPEs.
Το δημόσιο μπορεί να εγγυηθεί ομόλογα τα οποία θα είναι στα πλαίσια της αγοράς καθώς οποιαδήποτε προνομιακή πριμοδότηση θα θεωρηθεί κρατική βοήθεια state aid.

8)Το 2019 οι τράπεζες δεν θα έχουν QE δηλαδή ποσοτική χαλάρωση από την ΕΚΤ οπότε τα κρατικά και εταιρικά spread στην Ευρώπη θα αυξηθούν.
Οι ελληνικές τράπεζες δεν επωφελήθηκαν από την ποσοτική χαλάρωση και υπάρχει κίνδυνος…η άνοδος αποδόσεων και spreads να επιδράσει και στις ελληνικές τράπεζες.
Τα επόμενα δύο χρόνια θα χρειαστούν να εκδώσουν πλήθος ομολογιακών δανείων οι τράπεζες.

9) Το 2019 οι ελληνικές τράπεζες θα ολοκληρώσουν τις διαδικασίες εξυγίανσης των θυγατρικών π.χ. η Alpha bank θα πουλήσει την Alpha bank Κύπρου, η Εθνική την Ασφαλιστική και την Πανγαία, η Πειραιώς θα πάρει αποφάσεις για την MIG κ.α.

10)Στις καταθέσεις ήδη τα πρώτα σημάδια κόπωσης είναι ορατά.
Αρχικά είχαν ακολουθήσει αυξητική πορεία και από το χαμηλό των 118 δισεκ. έφθασαν στα 131,4 δισεκ. όπου έχουν σταθεροποιηθεί τους τελευταίους μήνες.
Δεν θα πρέπει να βγουν λανθασμένα συμπεράσματα από τον Δεκέμβριο 2018 καθώς κάθε τέλους έτουςσημειώνονται πολλές πράξεις, φορολογικές, δώρα, ρευστότητα εταιριών κ.α.

11)Στα ομόλογα, η βελτίωση αποδόσεων και τιμών δεν θα είναι σημαντική μέσα στο 2019 ακόμη και εάν υλοποιηθούν 2 εκδόσεις ομολόγων.
Η παύση του QE της ποσοτικής χαλάρωσης σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της οικονομίας θα οδηγήσει όλη την καμπύλη αποδόσεων στα ομόλογα υψηλότερα, μειώνοντας τα περιθώρια βελτίωσης και στα ελληνικά ομόλογα.
Το 4% -3,9% είναι στόχος για το 10ετές εάν υποχωρήσει κάτω από 2,5% το αντίστοιχο Ιταλικό.
Σημειώνεται δε…ότι το spread Ελλάδος – Ιταλίας από 74 μονάδες έφθασε εσχάτως στις 150 μονάδες βάσης, η Ιταλία βελτιώθηκε και στην Ελλάδα είναι εμφανή τα σημάδια κόπωσης.

12)Το κόστος δανεισμού και των ελληνικών τραπεζών μέσω π.χ. έκδοσης ομολόγων θα διατηρηθεί υψηλό, δυσανάλογα υψηλό έναντι π.χ. άλλων ομοειδών τραπεζών στην Ευρώπη για όλο το 2019.

13)Η Ελλάδα επί μακρό χρονικό διάστημα έχει δεσμευτεί να εμφανίζει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία αποδυναμώνουν την δυναμική της πραγματικής οικονομίας.
Το βάρος αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ δεν θα μπορέσει να αλλάξει τους δεσμευτικούς όρους των πρωτογενών πλεονασμάτων.

14)Η Ελλάδα εφαρμόζει ένα προκλητικά αντιεπενδυτικό πρόγραμμα με ακραία υπερ-φορολόγηση, ενώ οι άμεσες ξένες επενδύσεις είναι εξωφρενικά χαμηλές απόρροια του φορολογικού πλαισίου.
Οι μόνοι που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα είναι τα hedge funds τα οποία ποντάρουν στις προμήθειες από την διαχείριση των προβληματικών δανείων και ανοιγμάτων.
Όταν μια χώρα πουλάει προβληματικά δάνεια και είναι το μόνο επενδύσιμο assets της Ελλάδος αυτό ονομάζεται οικονομική απαξίωση.
Δεν ευθύνεται η ΝΔ αλλά τέτοιο περιβάλλον θα παραλάβει.

15)Η Ελλάδα δεν θα αναβαθμιστεί άμεσα σε investment grade δηλαδή δεν θα αναβαθμιστεί από τους οίκους αξιολόγησης σε πιστοληπτική βαθμίδα ΒΒΒ- και υψηλότερα οπότε τα σχέδια για έξοδο στις αγορές θα τελούν υπό την αίρεση του διεθνούς περιβάλλοντος.

16)Με όρους πολιτικούς και οικονομικούς, οι ευρωεκλογές θα αναδείξουν ως ισχυρή δύναμη στην Ευρώπη με αυξανόμενα ποσοστά τους εθνικιστές στοιχείο που θα επιδράσει στην γενικότερη πολιτική της Ευρώπης.
Ταυτόχρονα όταν η ΝΔ θα επιχειρεί ως κυβέρνηση να ωθήσει τον ανοδικό οικονομικό κύκλο στην Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να ξεκινάει ο καθοδικός οικονομικός και χρηματιστηριακός κύκλος.
Δηλαδή όταν η Ελλάδα θα επιχειρεί να ενισχυθεί, οι διεθνείς αγορές θα υποχωρούν, ουσιαστικά μηδενίζοντας την ελληνική προσπάθεια.

17)Η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρητικά έχει το πλεονέκτημα ότι παραλαμβάνει την εξουσία εκτός μνημονίων αλλά θα συνεχίσει να είναι υπόλογη στους δανειστές.
Οι επενδυτές θα απαιτήσουν ακόμη μεγαλύτερη συνέπεια στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από την ΝΔ, οπότε για κάποιο διάστημα η ΝΔ θα πρέπει να αντιμετωπίσει και τις κοινωνικές εντάσεις.

18)Κατά ένα περίεργο τρόπο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ οι απεργιακές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις εξαφανίστηκαν…
Είναι πολύ πιθανό όταν θα έρθει η ΝΔ στην εξουσία οι διαδηλώσεις και οι απεργίες να επανεμφανιστούν.
Είναι ξεκάθαρο ότι είναι καθοδηγούμενες οι κοινωνικές αντιδράσεις και σε αυτό τον ρόλο η Αριστερά ξέρει καλά να μεταμορφώνεται.
Η ΝΔ θα κληθεί να διαχειριστεί και την κατευθυνόμενη κοινωνική αντίδραση και τα σχόλια ορισμένων ευρωπαίων ότι επί Τσίπρα υπήρχε ηρεμία στην Ελλάδα…

19)Ένας σημαντικός λόγος που έχει ίσως υποτιμηθεί είναι η πορεία των διεθνών αγορών.
Η αντιστροφή του οικονομικού και επενδυτικού κύκλου δεν είναι μακριά διεθνώς μετά από μια 9ετή περίοδο οικονομικής ανάκαμψης και ισχυρών κερδών στις αγορές.
Για το α΄ 4μηνο του 2019 ορισμένοι μιλούν για απώλειες στις αγορές, τάση που έχει ξεκινήσει ήδη από τους τελευταίους μήνες του 2018.
Ταυτόχρονα η FED θα αυξήσει ακόμη μια φορά τα επιτόκια ενώ η πορεία του πληθωρισμού θα κρίνει εάν αυξήσει τα επιτόκια 0,25% και η ΕΚΤ στο δ΄ τρίμηνο του 2019.

Συμπέρασμα

Η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει μη επενδύσιμη για καιρό καθώς δεν διαθέτει ούτε τα τυπικά, ούτε τα ουσιαστικά προσόντα για να προελκύσει ξένες επενδύσεις.
Για το χρηματιστήριο μετά από τον αρχικό ενθουσιασμό της επερχόμενης νίκης της ΝΔ που θα εκδηλωθεί παραμονές εκλογών.... η άνοδος θα τελειώσει και ο προβληματισμός θα επανεμφανιστεί.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης