Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Axia: To 2019 άρχισε μια «καυτή πολιτική πατάτα» στην ελληνική κυβέρνηση - Αυξημένος ο κίνδυνος ενός «σχεδιασμένου» ατυχήματος

tags :
Axia: To 2019 άρχισε μια «καυτή πολιτική πατάτα» στην ελληνική κυβέρνηση - Αυξημένος ο κίνδυνος ενός «σχεδιασμένου» ατυχήματος
Το σενάριο των πρόωρων εκλογών τον Μάιο (στις 26 Μαΐου, παράλληλα με τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Αυτοδιοίκησης) αυξάνεται κατά πάσα πιθανότητα, κατά την άποψη της Axia
Το νέο έτος άρχισε με την ελληνική κυβέρνηση να έχει μια "καυτή πολιτική πατάτα" στα χέρια της, σύμφωνα με την Axia, η οποία αναλύει τα σενάρια της ψήφου εμπιστοσύνης ή ανοχής που πιθανόν να υπάρξουν μετά την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών στη Βουλή.
Ειδικότερα, στην τελευταία 7σέλιδη ανάλυσή της υπό τον τίτλο "2019 starts with a political hot potato for the Greek government" (To 2019 άρχισε μια «καυτή πολιτική πατάτα» στην ελληνική κυβέρνηση), η Axia
Καθώς το Κοινοβούλιο της πΓΔΜ κινείται γρήγορα για να ψηφίσει για τις απαραίτητες συνταγματικές αλλαγές που σχετίζονται με το όνομά της, αυτό επιταχύνει τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν την ικανότητα της κυβέρνησης και πιθανότατα το χρονοδιάγραμμα των γενικών εκλογών.
Οι εξελίξεις που σχετίζονται με το ζήτημα της πΓΔΜ δεν αποτελούν έκπληξη, αλλά η πιθανότητα ενός "ατυχήματος" κρύβεται, εάν ο Πάνος Καμμένος, επικεφαλής των Ανεξάρτητων Ελλήνων αποφασίσει να πάρει μια πιο αντιπαραθετική στάση.
Ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κρατά τα χαρτιά του κλειστά σχετικά με τη δυνατότητα πρόωρων εκλογών.
Ταυτόχρονα, διαρρέει ότι «έχουμε 151 ψήφους για να περάσουμε τη Συμφωνία Πρεσπών, αλλά και τους ψήφους που χρειάζονται για να περάσει οποιαδήποτε άλλη σημαντική ψηφοφορία», υποδηλώνοντας ότι είναι έτοιμος να κυβερνήσει χωρίς κοινοβουλευτική πλειοψηφία για κάποιο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, η προοπτική της Ελλάδας με μειοψηφική κυβέρνηση για μεγάλο χρονικό διάστημα (περισσότερο από 1-2 μήνες) μπορεί να αποτελέσει πρόκληση και να δημιουργήσει εμπόδια στις προσπάθειες της χώρας να προχωρήσει.



Ανεξάρτητοι Έλληνες: Έξοδος από την κυβέρνηση και κομματική κρίση

Ο αρχηγός του κατώτερου εταίρου του συνασπισμού της ελληνικής κυβέρνησης και ο υπουργός Άμυνας, Πάνος Καμμένος, ήταν αντίθετος με την ονομασία της πΓΔΜ από την έναρξη των διαπραγματεύσεων.
Από το καλοκαίρι του περασμένου έτους κατέστησε σαφές ότι η συμμετοχή των ΑΝΕΛ στην κυβέρνηση θα διαρκέσει μέχρι να φτάσει η συμφωνία του ονόματος στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Υπενθυμίζουμε ότι ο συνασπισμός ελέγχει σήμερα 153 βουλευτές στο Κοινοβούλιο, ενώ η ΣΥΡΙΖΑ έχει 145 βουλευτές, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες 7 βουλευτές και ένας ανεξάρτητος βουλευτής συνεργάζεται με την κυβέρνηση.
Αν και ο Κάμενος έχει δηλώσει ότι οι ΑΝΕΛ θα αποχωρήσουν από την κυβέρνηση, έχει επίσης καταστήσει σαφές ότι το κόμμα του δεν σκοπεύει να υποστηρίξει οποιαδήποτε ψήφο μομφής ενάντια στην κυβέρνηση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκλογές.
Ενώ η θέση του Καμμένου ήταν ξεκάθαρη από την αρχή, δεν είναι σαφές εάν όλοι οι βουλευτές του θα ακολουθήσουν τον ηγέτη του κόμματός τους για να μην ψηφίσουν την ονομασία.
Ένας βουλευτής δήλωσε ήδη ότι θα υποστηρίξει την ψηφοφορία, ενώ άλλοι σημείωσαν ότι βρίσκονται υπό σκέψη.
Η ενδεχομένως διαφορετική προσέγγιση ορισμένων βουλευτών σε σχέση με αυτό που υπαγορεύει ο ηγέτης του κόμματος θα μπορούσε να οδηγήσει στη διάλυση της κοινοβουλευτικής ενότητας του κόμματος και αν ναι, θα μπορούσε να αναγκάσει τον Κάμμενο να επανεξετάσει τη στρατηγική του κόμματός του.
Αυτή η προοπτική εγείρει εικασίες ότι μπορεί να υπάρξουν τριβές μεταξύ του Καμμένου και της κυβέρνησης με απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Η ελληνική κυβέρνηση είναι βέβαιη ότι θα ψηφιστεί η συμφωνία του ονόματος

Παρά την αντίθεση των ΑΝΕΛ, η κυβέρνηση εξακολουθεί να είναι ανυπόμονη ώστε να προωθήσει τη νομοθεσία για το όνομα της πΓΔΜ μέσω του Κοινοβουλίου και είναι αισιόδοξη ότι μπορεί να εξασφαλίσει τις απαραίτητες ψήφους.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας δήλωσε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη τις 151 ψήφους που χρειάζεται.
Όπως σημειώθηκε νωρίτερα, μερικοί βουλευτές από τους ΑΝΕΛ, θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη συμφωνία.
Επιπλέον, πολλοί βουλευτές από το Ποτάμι έχουν την τάση να υποστηρίζουν τέτοια ζητήματα.
Εάν υπάρξει μερική υποστήριξη από το Ποτάμι, αυτό αναμένεται να σχετίζεται μόνο με τη συγκεκριμένη συμφωνία.
Δηλαδή το Ποτάμι δεν σκοπεύει να γίνει κατώτερος συνεργάτης ενός συνασπισμού με το ΣΥΡΙΖΑ.

Τι θα προκαλέσει μια ψηφοφορία εμπιστοσύνης και η πιθανότητα μιας "ψήφου ανοχής"

Σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέονται στον ελληνικό Τύπο, το κύριο κόμμα της αντιπολίτευσης, η Νέα Δημοκρατία, σχεδιάζει να καταθέσει πρόταση μομφής.
Το εάν η Νέα Δημοκρατία θα τη ζητήσει ψήφο και πότε αυτή θα μπορούσε να συμβεί, παραμένει προς συζήτηση.
Υπάρχουν επίσης σενάρια ότι το κυβερνόν κόμμα θα μπορούσε να ζητήσει από μόνη του μια ψήφο εμπιστοσύνης, ως μια προορατική κίνηση για να μπει μπροστά στις πολιτικές εξελίξεις, αλλά αυτή η δυνατότητα δεν φαίνεται να έχει μεγάλες πιθανότητες, αυτή τη στιγμή.
Εάν ψηφιστεί η πρόταση μομφής, αυτό θα οδηγήσει τη χώρα σε πρόωρες εκλογές.
Ωστόσο, για να περάσει η ψήφος εμπιστοσύνης, θα χρειαστεί να εξασφαλίσει 151 ψήφους, αλλά αφού οι ΑΝΕΛ έχουν δηλώσει ότι δεν θα την υποστηρίξουν, η προσπάθεια της ΝΔ δεν θα καρποφορήσει.



"Κυβέρνηση ανοχής"

Χωρίς την υποστήριξη από τους ΑΝΕΛ και υποθέτοντας ότι κανένα άλλο κόμμα / βουλευτής δεν θα δώσει  υποστήριξη στην κυβέρνηση (δεδομένου ότι πολιτικά δεν θα κέρδιζαν, καθώς το 2019 είναι έτος εκλογών), η κυβέρνηση θα στερείται της πλειοψηφίας στο Κοινοβούλιο.
Αυτό που έχει αναφέρει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είναι ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να επιδιώξει να παραμείνει στην εξουσία με "ψήφο ανοχής".
Η έννοια της "κυβέρνησης ανοχής" αναγνωρίζεται από το ελληνικό σύνταγμα σε περίπτωση που δεν υπάρχει εμπιστοσύνη , ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζεται από τουλάχιστον 120 βουλευτές, τους οποίους ελέγχει ήδη ο ΣΥΡΙΖΑ.
Έτσι, "μια κυβέρνηση ανοχής" θα σήμαινε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα εξακολουθούσε να κυβερνά, αλλά δεν θα ήταν σε θέση να περάσει οποιαδήποτε νομοθεσία, εκτός εάν εξασφαλίσει τη σχετική ή την απόλυτη πλειοψηφία (151 ψήφους) για κάθε νομοσχέδιο ξεχωριστά.
Αν και η νομοθέτηση σχετικά με κοινωνικά υποστηρικτικές μεταρρυθμίσεις θα μπορούσε να είναι σχετικά εύκολη, αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι εύκολη όταν πρόκειται για άλλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις (δηλαδή για μεταρρυθμίσεις που θα μπορούσαν να χρειαστούν για συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις).
Σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται υπό το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας της ΕΕ και ότι πρέπει να ολοκληρώσει ορισμένες μεταρρυθμίσεις προκειμένου i) να λάβει πληρωμές που σχετίζονται με τα ANFAs & SMPs (αναμένεται να εκταμιευθούν 1,2 δισ. ευρώ το 2019) και ii) να πείσει τους επενδυτές ότι η οικονομία βρίσκεται στο σωστό δρόμο.

Το χρονοδιάγραμμα των εκλογών

Το 2019 είναι η χρονιά που η πολιτική θα κυριαρχήσει στην Ελλάδα.
Αυτό ξεκινά με την ονομαστική ψηφοφορία για το όνομα της πΓΔΜ στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Η θητεία της κυβέρνησης τελειώνει τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους και αν διεξάγει την πλήρη θητεία της, οι γενικές εκλογές θα γίνουν τον Οκτώβριο του 2019 το αργότερο.
Οι πρόωρες εκλογές μπορούν να προκηρυχθούν μόνο από τον πρωθυπουργό (εκτός αν η κυβέρνηση λάβει ψήφο μη εμπιστοσύνης), ενώ ο Αλέξης Τσίπρας υποστηρίζει ότι οι εκλογές θα διεξαχθούν στο τέλος της θητείας.
Καθώς οι εξελίξεις στο όνομα της πΓΔΜ συνεχίζονται, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να λειτουργήσει ο Αλέξης Τσίπρας σε μια «κυβέρνηση ανοχής».
Σε ένα τέτοιο σενάριο, εάν η χώρα έχει κυβέρνηση μειοψηφίας για 7 ή 8 μήνες, η οικονομία θα δεχτεί τις αρνητικές επιπτώσεις.
Παράλληλα, υπάρχει η δυνατότητα πρόωρων εκλογών τον Φεβρουάριο-Μάρτιο, αν οι ΑΝΕΛ αποχωρήσουν από την κυβέρνηση και η κυβέρνηση αποφασίσει ότι δεν μπορεί να διοικήσει με "ψήφο ανοχής".
Αυτή η προοπτική είναι μάλλον μικρή εφόσον η κυβέρνηση i) επιθυμεί να αποστασιοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο από το πολιτικά ευαίσθητο ζήτημα της πΓΔΜ και ii) θα επιδιώξει να έχει περισσότερο χρόνο για να ξεδιπλώσει τη στρατηγική του πριν από τις εκλογές.
Το σενάριο των πρόωρων εκλογών τον Μάιο (στις 26 Μαΐου, παράλληλα με τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Αυτοδιοίκησης) αυξάνεται κατά πάσα πιθανότητα, κατά την άποψη της Axia.
Αυτό συμβαίνει επειδή αφενός θα υπάρχει αρκετός χρόνος για να μεταθέσει η κυβέρνηση την ψηφοφορία για την πΓΔΜ και αφετέρου η κυβέρνηση θα έχει περισσότερο χρόνο να επωφεληθεί από τα υποστηρικτικά μέτρα που έχει ήδη ψηφίσει και εκείνα που έχει ήδη ανακοινώσει.
Εκτός από τα παραπάνω, οι εκλογές του Μαΐου για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους Δήμους θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποδειχθούν πολύ δύσκολες για το ΣΥΡΙΖΑ (λόγω της αναμενόμενης ψήφου  διαμαρτυρίας και του ενδεχομένως υψηλού ποσοστό αποχής των ψηφοφόρων) καθιστώντας έτσι πιο δύσκολο το κόμμα να επιβιώσει εάν οι γενικές εκλογές ακολουθήσουν.

Ως εκ τούτου, ανακοινώνοντας γενικές εκλογές τον Μάιο, παράλληλα με τις άλλες δύο εκλογές, η κυβέρνηση θα μπορούσε να αποφύγει να αντιμετωπίσει τα δυνητικά δυσμενή αποτελέσματα.
Τέλος, η Axia τονίζει ότι οι πολιτικές αντιδράσεις για τη συμφωνία των Πρεσπών και η ρήξη του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝΕΛ δεν εξέπληξαν την ελληνική πολιτική σκηνή.
Οι εξελίξεις αυτές αναμένονταν και σε κάποιο βαθμό, με την Axia να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να έχουν σχεδιαστεί κιόλας.
Μετά την έξοδο των ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση, και τα δύο κόμματα θα είναι σε θέση να διαχειρίζονται τις στρατηγικές τους πριν από τις γενικές εκλογές, ανεξάρτητα.
Το ερώτημα είναι αν ο Καμμένος θα συνεχίσει να υποστηρίζει την κυβέρνηση μέχρι να προκηρυχθούν οι γενικές εκλογές ή αν συμβεί ένα "ατύχημα" και να εκτοξεύσει τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Επίσης, εστιάζοντας στις εκλογές, η Axia εκτιμά ότι αυτό το έτος δεν αναμένεται να μοιάζει με αυτό του 2015, καθώς η πλειονότητα των βουλευτών στο Κοινοβούλιο, συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών των τριών μεγαλύτερων πολιτικών κομμάτων της χώρας υποστηρίζουν τη θέση της Ελλάδας στην ΕΕ, ενώ και οι τρεις ψήφισαν σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Ταυτόχρονα, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής (αν και υπό ενισχυμένη εποπτεία), ενώ η οικονομική θέση της χώρας είναι πιο θετική από ότι πριν από μερικά χρόνια (έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και διαθέτει αποθεματικό ύψους 26,6 δισ. ευρώ) .
Ως εκ τούτου, οι επερχόμενες εκλογές δεν θα καταλήξουν σε ζητήματα όπως η αναίρεση των μεταρρυθμίσεων ή ενός Grexit, αλλά θα επικεντρωθούν στις κοινωνικές και οικονομικές πολιτικές κάθε μέρους και σε ποια μέτρα πρέπει να ακολουθηθούν για να αυξηθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών στη χώρα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης