Τελευταία Νέα
Κοινωνία

Συζητήθηκε στο ΣτΕ η περικοπή των δώρων για τους δημοσίους υπαλλήλους - Πότε θα βγει η απόφαση

tags :
Συζητήθηκε στο ΣτΕ η περικοπή των δώρων για τους δημοσίους υπαλλήλους - Πότε θα βγει η απόφαση
Η απόφαση αφορά 450.000 δημόσιους υπαλλήλους και μπορεί να τινάξει στον αέρα τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης
Σε λίγες εβδομάδες αναμένεται να αποφασίσει η Ολομέλεια του Συμβούλιου της Επικρατείας για το εάν ήταν αντισυνταγματική ή όχι η περικοπή των δώρων και του επιδόματος αδείας των δημόσιων υπαλλήλων, θέμα που προβληματίζει ιδιαίτερα όχι μόνο την κυβέρνηση αλλά και τους δανειστές.
Ειδικότερα, κατόπιν παραπομπής από το ΣΤ΄ Τμήμα του ΣτΕ συζητήθηκε σήμερα στην μείζονα Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο της Αικατερίνη Σακελλαροπούλου και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνα Φιλοπούλου η συνταγματικότητα της περικοπής των τριών δώρων (δώρα-επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας δηλ. 13ο και 14ο μισθό) στους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΜΠΙΔ κ.λπ.
Το ΣΤ΄ Τμήμα έχει κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων, υπαλλήλων ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΜΠΙΔ κ.λπ. και λόγω της αντισυνταγματικότητας παρέπεμψε προς οριστική κρίση το όλο ζήτημα στην Ολομέλεια του ΣτΕ.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣΤ΄ Τμήματος (2626-2635/2018) οι επίμαχες περικοπές που έγιναν με το νόμο 4093/2012 από 1.1.2013, αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.
Κατά την ακροαματική συζήτηση η Κωνσταντίνα Φιλοπούλου ανέγνωσε τις παραπεμπτικές αποφάσεις που έχουν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων, χωρίς να εκφράσει κάποια θέση επί της υπόθεσης ως εισηγήτρια, καθώς κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται μετά την εδώ και χρόνια αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας του ΣτΕ.
Στη συνέχεια οι συνήγοροι του Δημοσίου (ΝΣΚ) Νικόλαος Δασκαλαντωνάκης και Βασιλική Πανταζή επισήμαναν ότι η κυβέρνηση έχει δικαίωμα περικοπής των επιδομάτων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «έχασαν τον 13ο και 14ο μισθό για να διατηρήσουν τον 12ο μισθό».
Ακόμη, οι δικηγόροι του Δημοσίου ανέφεραν ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν σταθερή εργασία, ενώ οι ιδιωτικοί υπάλληλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα μεγάλης ανεργίας, δεν πληρώνονται από τους εργοδότες τους και ο μισθός τους είναι 580 ευρώ, δηλαδή κατά 1/3 χαμηλότερος από αυτό των δημοσίων υπαλλήλων.
Σε περίπτωση που δοθούν αναδρομικά τα επιδόματα στους δημοσίους υπαλλήλους διαταράσσεται η δημοσιονομική ισορροπία και θα αυξηθεί η φορολογία, καθώς δεν θα υπάρχει δημοσιονομικό πλεόνασμα και δεν θα είναι βιώσιμο το χρέος, ανέφεραν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου και προσέθεσαν ότι η περικοπή των επιδομάτων δεν θίγει την αξιοπρεπή διαβίωση των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά ούτε τους θέτει σε αρνητική οικονομική κατάσταση.
Οι δικηγόροι των δημοσίων υπαλλήλων χαρακτήρισαν απαράδεκτη την τακτική των συνηγόρων του Δημοσίου, να κάνουν λόγο για επερχόμενη οικονομική καταστροφή στη χώρα εάν δοθούν τα τρία δώρα, τα οποία μάλιστα είναι κουτσουρεμένα (1.000 ευρώ το χρόνο) και δεν αποτελούν, όπως το παρελθόν, πλήρη μισθό τα Χριστούγεννα, και από μισό μισθό το Πάσχα και το καλοκαίρι.
Για την κάλυψη των δημοσιονομικών ελλειμμάτων είναι εύκολη η λύση των περικοπών των δώρων, σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών οι οποίες συνεχώς πλήττονται και μαστίζονται από την κρίση, όμως με το την τακτική αυτή παραβιάζονται βασικές συνταγματικές αρχές, όπως είναι της ισότητας και της αναλογικότητας κάτι εξάλλου που έχει αναφερθεί στις αποφάσεις του ΣΤ΄ Τμήματος, προσέθεσαν οι δικηγόροι των δημοσίων υπαλλήλων.
Το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις του.


Όπως μετέδιδε νωρίτερα το bankingnews.gr

Είναι χαρακτηριστικό πως το ΣΤ’ Τμήμα του ΣτΕ έκρινε ότι οι περικοπές των δώρων και των επιδομάτων αδείας μετά το 2012, δηλαδή κατά την περίοδο του δεύτερου μνημονίου, κρίθηκαν αντισυνταγματικές.
Σύµφωνα µε την απόφαση του ΣΤ’ Τµήµατος, οι περικοπές που έγιναν µε το νόµο 4093/12, οδηγώντας στην πλήρη κατάργηση όλων των επιδοµάτων, αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγµατος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.
Στο σκεπτικό τους, οι δικαστές αναγνωρίζουν ότι ο νοµοθέτης εκτιµώντας τις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες, µπορεί να προβαίνει σε µείωση του βασικού µισθού ή των επιδοµάτων στο πλαίσιο του δηµοσίου συµφέροντος, ωστόσο επισηµαίνουν ότι «µε την επίµαχη διάταξη επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή των αποδοχών, της ίδιας ακριβώς οµάδας θιγοµένων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον µε αυτήν, όχι περαιτέρω µείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών».
Και προσθέτουν ότι επιδόµατα εορτών και αδείας «συνδέονται από τη φύση τους µε τις αυξηµένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από τον µισθό του καθενός».
Εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη απόφαση αφορά 450.000 δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά τον 13ο και τον 14ο μισθό που κόπηκαν από το 2013 και μετά.
Το κόστος των αναδρομικών έχει υπολογιστεί από το υπουργείο Εργασίας και εκτιμάται ότι για ένα έτος φτάνει τα 4,4 δισ. ευρώ, ενώ για όλη την περίοδο των περικοπών, δηλαδή από 1/1/2013 ως και το 2018, το ποσό ανέρχεται στα 24 δισ. ευρώ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το επικρατέστερο σενάριο είναι να επαναληφθούν οι θέσεις που διατύπωσαν η Ολομέλεια του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015, αλλά και η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την υπ' αριθμόν 1277/2018 απόφασή της, κρίνοντας τις περικοπές των δώρων των συνταξιούχων αντισυνταγματικές.
Άρα το μείζον ζήτημα είναι αυτό της αναδρομικότητας, το οποίο ενέχει τεράστιους δημοσιονομικούς κινδύνους, αν αποφασιστεί επιστροφή των δώρων για όλους στα επίπεδα του 2012.
Ένα ακόμα σενάριο είναι να πάρουν αναδρομικά όσοι άσκησαν αγωγές, ενώ όσοι δεν προσέφυγαν, να πάρουν χρήματα από την ημέρα της έκδοσης της απόφασης, δηλαδή από τη δημοσίευσή της τον Ιούνιο του 2015.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης