Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Οι καθυστερήσεις στο φόρο των ομολόγων στο επίκεντρο της συνάντησης τραπεζιτών - Τσακαλώτου

tags :
Οι καθυστερήσεις στο φόρο των ομολόγων στο επίκεντρο της συνάντησης τραπεζιτών - Τσακαλώτου
H συνάντηση ήταν προγραμματισμένη και σε αυτή τέθηκαν τα θέματα που απασχολούν τις τράπεζες, όπως η αντιμετώπιση των "κόκκινων" δανείων και ο οδικός χάρτης για τα capital controls
Συνάντηση με τους διευθύνοντες συμβούλους των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και τη γενική γραμματέα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ), είχε στο υπουργείο Οικονομικών ο υπουργός Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Στη συνάντηση, όπου παρόντες ήταν οι Φωκίων Καραβίας (Eurobank), Χρήστος Μεγάλου (Πειραιώς), Παύλος Μυλωνάς (Alpha Bank), Βασίλης Ψάλτης (Εθνική) και Χαρίκλεια Απαλαγάκη (ΕΕΤ),  συζητήθηκε η νομοθετική ρύθμιση που σχεδιάζει η κυβέρνηση και θα στηρίζεται στην στρατηγική του back value για να επιλύσει το ζήτημα της παρακράτησης φόρων και τόκων ομολόγων και εντόκων γραμματίων περί τα 400 με 440 εκατ ευρώ…
Η νομοθετική ρύθμιση ουσιαστικά θα καλύπτει παρελθούσες χρήσεις ετεροχρονισμένα.
Υπενθυμίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2018 εκδόθηκαν δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για τράπεζες, που αφορούσαν σε προπληρωμή, μέσω της παρακράτησης φόρων από τόκους ομολόγων και εντόκων γραμματίων.
Οι αποφάσεις ερμήνευσαν το φορολογικό νόμο 2238/94 και έκριναν ότι οι παρακρατούμενοι φόροι μπορούν να συμψηφιστούν μόνο με τον ετήσιο φόρο εισοδήματος και ότι το όποιο μη συμψηφισθέν ποσό δεν επιστρέφεται
Για να αντιμετωπισθεί η επίπτωση των αποφάσεων στις απαιτήσεις των τραπεζών για το 2008 αλλά και σε άλλες παρόμοιες φορολογικές απαιτήσεις από το Δημόσιο οι τράπεζες είχαν καταθέσει πρόταση προς το υπουργείο Οικονομικών.
Επίσης, ο υπουργός Οικονομικών και οι εκπρόσωποι των τραπεζών συζήτησαν και την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και τον οδικό χάρτη για τα capital controls.
Υπενθυμίζεται ότι στις 13 Φεβρουαρίου 2019 στελέχη της J P Morgan επισκέφθηκαν το υπουργείο Οικονομικών με επίκεντρο το Ιταλικό μοντέλο το οποίο η κυβέρνηση – ΤΧΣ προωθούν ως λύση στο τραπεζικό σύστημα.
Στόχος είναι έως τις 20 Φεβρουαρίου να έχει σχηματοποιηθεί ο νέος διάδοχος νόμος Κατσέλη και επίσης έως τις 20 Φεβρουαρίου 2019 να έχει ολοκληρωθεί το πλαίσιο του APS ή Ιταλικού μοντέλου για τα προβληματικά δάνεια και ανοίγματα ώστε να αποσταλεί στην DGCom στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ ώστε να αξιολογήσει εάν εμπίπτει στην κατηγορία του state aid της κρατικής βοήθειας ή όχι. 

Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Ιταλικού μοντέλου ή APS

Το APS ή Ιταλικό μοντέλο έχει λιγότερα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με την πρόταση της ΤτΕ που είναι επικίνδυνη καθώς μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες τις τράπεζες λόγω των κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει.
Το Ιταλικό μοντέλο ή APS στηρίζεται στο μοντέλο της τιτλοποίησης έως 20 δισεκ. με έκδοση τραπεζικών ομολόγων senior, mezzanine και junior από τα οποία μόνο τα senior τα κύρια ομόλογα περί των 6 με 7 δισεκ. ευρώ θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος.
Το Ιταλικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των NPEs στην Ελλάδα έχει δύο προβλήματα
1)Θα πρέπει η αποτίμηση των προβλέψεων να είναι investment grade δηλαδή επενδυτικής βαθμίδας, δεν αναφερόμαστε στην πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος που είναι junk bond αλλά στο εάν οι προβλέψεις για προβληματικά δάνεια είναι επαρκείς.
Στην Ιταλία κρίθηκαν επαρκείς οι προβλέψεις.
Η DGCom η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ είναι πολύ πιθανό να μην απορρίψει το ελληνικό σχέδιο παρ΄ ότι ούτε οι προβλέψεις, ούτε η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας είναι επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πάνω από ΒΒΒ-
2)Και ενώ η αποτίμηση των προβλέψεων για προβληματικά δάνεια θα πάρει το πράσινο φως από την DGCom το θέμα των προμηθειών – fees που θα έχουν το χαρακτήρα ετήσιου επιτοκίου αποτελεί πρόβλημα.
Στην Ιταλία καθορίστηκαν οι ετήσιες προμήθειες με βάση το CDS αρχικά στα 3 και εν συνεχεία στα 5 χρόνια που σήμερα βρίσκεται στις 222 μονάδες βάσης ή 2,22% ενώ της Ελλάδος βρίσκεται στις 402 μονάδες βάσης ή 4,02%.
Όμως επιτόκιο 4,02% στα 7 δισεκ. κύρια ομόλογα σημαίνει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα πληρώνουν ετήσιο επιτόκιο 280 εκατ Χ 5 χρόνια =1,4 δισεκ. ευρώ τόκοι στην 5ετία.
Η πρόταση να δημιουργηθεί ειδικά για την Ελλάδα ένας νέος δείκτης ώστε το κόστος να μειωθεί στο 2,8% δεν είναι βέβαιο ότι θα περάσει από την DGCom γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί κρατική βοήθεια ή στα αγγλικά state aid.

Για την πρόταση της ΤτΕ που περιλαμβάνει δημιουργία SPV εταιρίας ειδικού σκοπού με 40 δισεκ. NPEs και παράλληλη μεταφορά 7,4 δισεκ. αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης DTC δηλαδή λογιστικών κεφαλαίων των τραπεζών…έχουμε αναλύσει ότι είναι επικίνδυνη για τις τράπεζες γιατί θα δημιουργήσει ανάγκη νέων κεφαλαίων τουλάχιστον 5 δισεκ. ευρώ.
Η πρόταση της ΤτΕ για τις τράπεζες αποτελεί βάρος για το δημόσιο γιατί χάνει 7,4 δισεκ. θα κληθεί να καλύπτει ετησίως μια τρύπα 700 εκατ ευρώ και ταυτόχρονα οι τράπεζες θα χρειαστούν 5 δισεκ. νέα κεφάλαια.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης