Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Έντονος προβληματισμός για την τύχη του διαγωνισμού της γραμμής 4 του Μετρό

tags :
Έντονος προβληματισμός για την τύχη του διαγωνισμού της γραμμής 4 του Μετρό
Στο ΣτΕ είχε προσφύγει η GD Infrastrutture, που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου
Έντονος είναι ο προβληματισμός που επικρατεί σχετικά με την τύχη του διαγωνισμού για την γραμμή 4 του Μετρό στον οποίο τελικά απείχε η ΤΕΡΝΑ, μία μέρα μετά την απόφαση του ΣτΕ να μην κατοχυρώσει το έργο Άκτιο-Αμβρακία στο σχήμα Άκτωρ-ΤΕΡΝΑ, ύψους 150 εκατ. ευρώ.
Στο ΣτΕ είχε προσφύγει η GD Infrastrutture, που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να μην προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία που ήταν προσωρινός μειοδότης, με έκπτωση 49,85%.
Το ΣτΕ έκανε σύμφωνα με πληροφορίες αποδεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Ιταλικής εταιρείας, θεωρώντας ότι η κοινοπραξία απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
Η απόφαση αυτή αναμένεται να επηρεάσει πιθανότατα και το διαγωνισμό της γραμμής 4 του Μετρό, προύπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ όπου ο Όμιλος Μυτιληναίος έχει κάνει διπλή προσφυγή στο ΣτΕ.
Ειδικότερα η ΜΕΤΚΑ έχει ζητήσει τον αποκλεισμό από το διαγωνισμό των υπόλοιπων σχημάτων λόγω της συμμετοχής τους στο καρτέλ, ενώ έχει προσφύγει και κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό με την οποία αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Αυτός είναι και η λόγος που η ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με VINCI - SIEMENS αν και είχαν προεπιλεγεί, αποφάσισαν να μην καταθέσουν τελικώς οικονομική προσφορά στο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό.
Δύο είναι τα σενάρια που επικρατούν στην κατασκευαστική αγορά σχετικά με την τύχη του διαγωνισμού: το ένα είναι μην προχωρήσει τελικώς η διαγωνιστική διαδικασία λόγω των προσφυγών και τελικώς η Τέρνα που αποφάσισε να μην κατέβει στο διαγωνισμό, να αποδειχτεί σοφή, καθώς θα επαναπροκυρηχτεί.
Και το δεύτερο σενάριο είναι τελικώς το Συμβούλιο της Επικρατείας να δεχτεί ότι οι κατασκευαστικοί Όμιλοι όχι μόνο πληρώνουν ή πλήρωσαν τα πρόστιμα που τους επεβλήθησαν αλλά έχουν λάβει και όλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοκάθαρσης (π.χ απομάκρυναν από το διοικητικό τους συμβούλιο πρόσωπα που εμπλέκονταν με την υπόθεση του καρτέλ).
Για το λόγο αυτό άλλωστε συνεχίζουν να αναλαμβάνουν έργα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα σε διαγωνισμό του ΟΛΠ, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ, προβλεπόταν ότι αποκλείονται εταιρείες που έχουν τιμωρηθεί για παραβίαση κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού.
Η πρόσκληση δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2018 και στο άρθρο 15 της προβλεπόταν ότι δεν θα μπορούσαν να προεπιλεγούν για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού όσες εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν τιμωρηθεί με κυρώσεις για παραβίαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού και ανήκουν στον ίδιο όμιλο ή σε συνδεδεμένη με αυτόν επιχείρηση. Με τον ίδιο τρόπο αποκλείονται οι εταιρείες αν έχουν «αποδεχθεί δεσμεύσεις ή οριστική διευθέτηση της υπόθεσης [....].
Σε περίπτωση Ένωσης ή Κοινοπραξίας, η απαγόρευση αυτή ισχύει για όλα τα μέλη της…».
Η Τέρνα προσέφυγε στο ΣτΕ αλλά και στην επιτροπή προδικαστικών προσφυγών του υπουργείου Οικονομίας, ζητώντας την ακύρωση του διαγωνισμού ή την τροποποίηση του επίμαχου άρθρου. Το ΣτΕ έκανε δεκτές της αιτήσεις, δικαιώνοντας την εταιρεία.
Σε αυτή την περίπτωση ο διαγωνισμός για την γραμμή 4 του Μετρό θα γίνει κανονικά.
Πάντως στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς εκτιμούν ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση επίλυσης του θέματος αυτού, προκειμένου να μην υπάρξουν νέες εμπλοκές για την υπόθεση αυτή που ταλανίζει τον κατασκευαστικό κλάδο και που ούτως ή άλλως μέχρι το Σεπτέμβριο του 2020 θα έχει περιέλθει η τριετία από την επιβολή των προστίμων και ως εκ τούτου δεν θα υφόσταται πλέον κανένα θέμα με τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης