«Διαρθρωτικό» μέτρο η μείωση του αφορολογήτου για την Κομισιόν... αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ εγγυάται ότι δεν θα υλοποιηθεί

«Διαρθρωτικό» μέτρο η μείωση του αφορολογήτου για την Κομισιόν... αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ εγγυάται ότι δεν θα υλοποιηθεί
Η κυβέρνηση εγγυάται πως δεν θα μειωθεί το αφορολόγητο, ποια είναι όμως η επίσημη θέση της Κομισιόν;
Μπορεί η συζήτηση για το αφορολόγητο να έχει ανοίξει για τα καλά, με τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη να δηλώνει χαρακτηριστικά πως «δεν αγχώνεται» για το αφορολόγητο καθώς εγγυήθηκε πως δεν θα μειωθεί.
Άλλωστε η δήλωση του κυρίου Δραγασάκη κινείται στην ίδια γραμμή που τηρεί και ο πρωθυπουργός, αλλά και ο Υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος προ ημέρων από την Ουάσιγκτον δήλωνε πως «όπως δεν μειωθήκαν οι συντάξεις έτσι δεν θα μειωθεί και το αφορολόγητο».

Ποια είναι η επίσημη θέση όμως των θεσμών;

Η πλήρης εφαρμογή των συμφωνηθέντων για μείωση του αφορολογήτου από την 1η Ιανουαρίου 2020 περιγράφεται ξεκάθαρα στην 2η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας.
Όπως αναφέρετε η μείωση του αφορολόγητου θα έχει ως αποτέλεσμα την διεύρυνση της φορολογικής βάσης ώστε να υπάρξουν τα κίνητρα εκείνα που θα οδηγήσουν στην μείωση της φορολογικής κλίμακας για τους εργαζομένους και τις επιχειρήσεις.
Μάλιστα επισημαίνει πως είναι κρίσιμο το φορολογικό σύστημα να γίνει πιο φιλικό προς την ανάπτυξη μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και τη μείωσης των φορολογικών συντελεστών για την εργασία και ιδίως για τις επιχειρήσεις.
Στη ζυγαριά από τη μια πλευρά βρίσκεται η μείωση του ορίου και στην άλλη πλευρά η μείωση των φορολογικών συντελεστών εισοδήματος και ιδιοκτησίας.
Στον προϋπολογισμό του 2019 έχει προβλεφθεί μια προοδευτική μείωση του συντελεστή φόρου εισοδήματος των εταιρειών συνολικά κατά 4
ποσοστιαίες μονάδες για τέσσερα έτη από το 2020 και μείωση του φορολογικού συντελεστή  των μερισμάτων από 15% σε
10% .

Υψηλή η φορολογία στην Ελλάδα - Τι αναφέρει η έκθεση

Ο συνολικός λόγος φόρου προς ΑΕΠ στην Ελλάδα αυξήθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια και είναι ήδη υψηλότερος από τις υπόλοιπες χώρες.
Το φορολογικό σύστημα επιβάλλει μεγάλη φορολογική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις και στα άτομα με χαμηλό εισόδημα και τα νοικοκυριά με παιδιά, γεγονός που υπονομεύει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και αποθαρρύνει την προσφορά εργασίας.
Τα ζητήματα αυτά, σε συνδυασμό με το υψηλό πρόσθετο κόστος που έχουν οι Έλληνες πολίτες για την αγορά συμπληρωματικών υπηρεσιών στις βασικές δημόσιες υπηρεσίες, συμβάλλουν στην εξήγηση της πρόσφατης αύξησης της έννοιας της υπερβολικής φορολογίας στην Ελλάδα.
Η υψηλή φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου του υψηλού διοικητικού κόστους, αποθαρρύνει τις επενδύσεις.
 
Επίσης υψηλή είναι και η μέση φορολογική επιβάρυνση για την εργασία στην Ελλάδα .
Το 2016, η Ελλάδα είχε έναν «σιωπηρό» φορολογικό συντελεστή απασχόλησης στο 41%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ που ήταν στο 36%.
Η φορολογική επιβάρυνση είναι ουσιαστικά υψηλότερη από την αυτή που ισχύει σε άλλες χώρες.
Λόγω του υψηλό αφορολογήτου , το βάρος πέφτει στις ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες επιβαρύνουν περαιτέρω τους  χαμηλόμισθους.

Υψηλή φορολογία αλλά μειωμένα έσοδα

Παρά την υψηλή φορολογική επιβάρυνση, η Ελλάδα συγκεντρώνει έσοδα κάτω του μέσου όρου από τη φορολόγηση του εισοδήματος.
Οι αυξήσεις του φόρου και η επιβάρυνση λόγω των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών επηρέασαν την αυτοαπασχόληση, η οποία είναι δύο φορές υψηλότερη στην Ελλάδα από ό,τι στην ΕΕ.
Τα δηλωμένα έσοδα από την αυτοαπασχόληση μειώθηκαν κατά 27% μεταξύ 2015-17, ενώ ο αριθμός των αυτοαπασχολούμενων μειώθηκε κατά 14% την ίδια περίοδο.
Πολύ απλά η έκθεση υποστηρίζει ξεκάθαρα την άποψη πως η μείωση του αφορολόγητου δεν είναι απλά ένα δημοσιονομικό μέτρο αλλά ένα διαρθρωτικό μέτρο και εκεί εγείρονται ερωτήματα πως η κυβέρνηση θα μπορέσει να αλλάξει την άποψη των θεσμών.

Αθανασία Ακρίβου
akribouathanasia@gmail.com
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS