γράφει : Ελένη Μπότα
Η επιβολή πολλών και υψηλών διοδίων θα έπληττε δημοσκοπικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου την κυβέρνηση, ως εκ τούτου η σχετική απόφαση πήρε μετάθεση για μετά τον Οκτώβριο.
Μέσα στο Μάϊο αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή των νέων διοδίων στην Εγνατία Οδό, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι θα τεθούν άμεσα σε λειτουργία.
Πρόκειται για 42 νέα διόδια εκ των οποίων οι δύο, σε Σιάτιστα (Κοζάνη) και Αρδάνιο (Έβρος) είναι μετωπικοί και οι υπόλοιποι πλευρικοί.
Ανάδοχος θα είναι η εταιρεία Άκτωρ η οποία εκτελεί το έργο της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, ενώ το έργο είναι προϋπολογισμού περί τα 12 εκατ ευρώ.
Ωατόσο παραμένει άγνωστο πάντως πότε τα διόδια αυτά θα λειτουργήσουν καθώς η επιβολή πολλών και υψηλών διοδίων θα έπληττε δημοσκοπικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου την κυβέρνηση, ως εκ τούτου η σχετική απόφαση πήρε μετάθεση για μετά τον Οκτώβριο.
Σημειώνεται ότι πριν από μερικούς μήνες ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε απόφαση, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η τοποθέτηση κατά μήκος της Εγνατίας Οδού 18 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων και 43 πλευρικών, από τα οποία μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί μόνο δύο, λόγω και έντονων αντιδράσεων που υπάρχουν από φορείς και κατοίκους των πόλεων, από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος.
Την ίδια στιγμή η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα διόδια, ζητώντας από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας να ακυρώσει αφενός τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων, αφετέρου την προβλεπόμενη αύξηση των τελών διέλευσης.
Η αίτηση ακύρωσης, που κατατέθηκε στο ΣτΕ, έρχεται ως αντίδραση της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη χωροθέτηση επιπλέον σταθμών διοδίων από τους ήδη υπάρχοντες, τόσο στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού, όσο και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο και στους κάθετους άξονες.
Η Περιφέρεια όμως δεν αντιδρά μόνο στη χωροθέτηση νέων σταθμών, αλλά προσφεύγει και κατά της υπέρμετρης αύξησης του ύψους των τελών διοδίων (αντίτιμο διέλευσης), που προβλέπεται να εισπράττεται και η οποία φτάνει ως το 100% (διπλασιασμός) σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
Η προσφυγή στρέφεται κατά του Ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έχει ως αντικείμενο τη χωροθέτηση σταθμών διοδίων και τον καθορισμό τελών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες αυτής.
Για το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής η DG Move, η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. για τις μετακινήσεις, έστειλε προσφάτως στο ΤΑΙΠΕΔ έγγραφο με το οποίο ζητά να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των διοδίων, ιδιαίτερα για τα φορτηγά, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινοτικές οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες η χρέωση εξαρτάται από τις εκπομπές ρύπων του οχήματος.
Για μετά τις εκλογές πάει και η ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα
Μαζί με τα διόδια, για τον Οκτώβριο πάει και η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας να παίρνει μετάθεση για το 2020.
Για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας έχουν προκριθεί 7 σχήματα (από τα 9 που εκδήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον).
Εκτός της διεκδίκησης έχει μείνει το σχήμα της Deutsche Invest και της εταιρείας του ομίλου Σαββίδη Dimera καθώς και η κοινοπραξία Northern Greece Corridor Consortium στην οποία συμμετείχε η J&P Άβαξ και ξένα funds.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση είναι ο Άκτωρ με την ισπανική ROADIS, η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου με την κινεζική SCIG, ο όμιλος Μυτιληναίου με την γαλλική Vinci, η ΓΕΚ Τέρνα με την Egis Projects, η ANAS International Enterprise S.p.A., η FREYJA HOLDINGS SARL και η Διολκός Κατασκευαστική.
Πρόκειται για 42 νέα διόδια εκ των οποίων οι δύο, σε Σιάτιστα (Κοζάνη) και Αρδάνιο (Έβρος) είναι μετωπικοί και οι υπόλοιποι πλευρικοί.
Ανάδοχος θα είναι η εταιρεία Άκτωρ η οποία εκτελεί το έργο της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, ενώ το έργο είναι προϋπολογισμού περί τα 12 εκατ ευρώ.
Ωατόσο παραμένει άγνωστο πάντως πότε τα διόδια αυτά θα λειτουργήσουν καθώς η επιβολή πολλών και υψηλών διοδίων θα έπληττε δημοσκοπικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου την κυβέρνηση, ως εκ τούτου η σχετική απόφαση πήρε μετάθεση για μετά τον Οκτώβριο.
Σημειώνεται ότι πριν από μερικούς μήνες ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε απόφαση, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η τοποθέτηση κατά μήκος της Εγνατίας Οδού 18 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων και 43 πλευρικών, από τα οποία μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί μόνο δύο, λόγω και έντονων αντιδράσεων που υπάρχουν από φορείς και κατοίκους των πόλεων, από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος.
Την ίδια στιγμή η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα διόδια, ζητώντας από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας να ακυρώσει αφενός τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων, αφετέρου την προβλεπόμενη αύξηση των τελών διέλευσης.
Η αίτηση ακύρωσης, που κατατέθηκε στο ΣτΕ, έρχεται ως αντίδραση της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη χωροθέτηση επιπλέον σταθμών διοδίων από τους ήδη υπάρχοντες, τόσο στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού, όσο και στο παράπλευρο οδικό δίκτυο και στους κάθετους άξονες.
Η Περιφέρεια όμως δεν αντιδρά μόνο στη χωροθέτηση νέων σταθμών, αλλά προσφεύγει και κατά της υπέρμετρης αύξησης του ύψους των τελών διοδίων (αντίτιμο διέλευσης), που προβλέπεται να εισπράττεται και η οποία φτάνει ως το 100% (διπλασιασμός) σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
Η προσφυγή στρέφεται κατά του Ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έχει ως αντικείμενο τη χωροθέτηση σταθμών διοδίων και τον καθορισμό τελών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες αυτής.
Για το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής η DG Move, η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. για τις μετακινήσεις, έστειλε προσφάτως στο ΤΑΙΠΕΔ έγγραφο με το οποίο ζητά να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των διοδίων, ιδιαίτερα για τα φορτηγά, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινοτικές οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες η χρέωση εξαρτάται από τις εκπομπές ρύπων του οχήματος.
Για μετά τις εκλογές πάει και η ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα
Μαζί με τα διόδια, για τον Οκτώβριο πάει και η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας να παίρνει μετάθεση για το 2020.
Για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας έχουν προκριθεί 7 σχήματα (από τα 9 που εκδήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον).
Εκτός της διεκδίκησης έχει μείνει το σχήμα της Deutsche Invest και της εταιρείας του ομίλου Σαββίδη Dimera καθώς και η κοινοπραξία Northern Greece Corridor Consortium στην οποία συμμετείχε η J&P Άβαξ και ξένα funds.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση είναι ο Άκτωρ με την ισπανική ROADIS, η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου με την κινεζική SCIG, ο όμιλος Μυτιληναίου με την γαλλική Vinci, η ΓΕΚ Τέρνα με την Egis Projects, η ANAS International Enterprise S.p.A., η FREYJA HOLDINGS SARL και η Διολκός Κατασκευαστική.
Σχόλια αναγνωστών