Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Τράπεζες: Στα «σκαριά» οι αλλαγές σε fit and proper για τα διοικητικά συμβούλια

Τράπεζες: Στα «σκαριά» οι αλλαγές σε fit and proper για τα διοικητικά συμβούλια
Προτεραιότητα της επόμενης κυβέρνησης το τραπεζικό σύστημα
Οι τράπεζες θεωρείται απολύτως βέβαιο πως θα αποτελέσουν προτεραιότητα της επόμενης  κυβέρνησης.
Οι επιδιώξεις για ένα διαφοροποιημένο τραπεζικό περιβάλλον θα απαιτήσουν ένα πιο ευέλικτο σχέδιο το οποίο δεν μπορεί παρά να επιδιωχθεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Και το σχέδιο αυτό θα αποτυπωθεί θεσμικά κατά τρόπο τέτοιο που να απελευθερώσει δυνάμεις στις διοικήσεις των τραπεζών.
Ετσι λοιπόν αναμένεται μέσα σε ένα εύρος χρόνου όχι πολύ μεγάλο, εκ νέου να επιδιωχθούν οι αλλαγές στο άρθρο 10 παράγραφος 7 του νόμου 3864 που επιδιώχθηκαν αλλά δεν προχώρησαν στο πρόσφατο παρελθόν.
Το άρθρο αυτό φέρνει σε δυσμενέστερη θέση τις ελληνικές τράπεζες έναντι των υπολοίπων ευρωπαϊκών υποχρεώνοντάς της ουσιαστικά  να προσλαμβάνουν στις επιτροπές (nomination, audit και credit ) ξένα στελέχη κάτι το οποίο δε συμβαίνει με τις λοιπές ευρωπαϊκές τράπεζες.
Τούτο αποτελεί αποτέλεσμα των κριτηρίων που ξεπερνούν κατά πολύ τα αντίστοιχα άλλων αγορών.
Το πλήθος των κριτηρίων έχει ως αποτέλεσμα η ζήτηση να ξεπερνά την προσφορά σε ότι αφορά τα κριτήρια καταλληλότητας.
Ετσι όμως, τα διοικητικά συμβούλια αποκόπτονται από τα ευρωπαϊκά δεδομένα
Και βεβαίως τα πιστωτικά ιδρύματα δεν έχουν τόσο μεγάλο πρόβλημα με το συγκεκριμένο θέμα  στην καθημερινότητά τους, υπό την έννοια πως το έχουν κατά κάποιο τρόπο  συνηθίσει.
Πλην όμως η προσωρινότητα των στελεχών αυτών συχνά οδηγεί σε δυστοκία λήψης αποφάσεων με αποτέλεσμα κρίσιμα θέματα να καθυστερούν.
Η πολιτική καταλληλότητας και αξιοπιστίας όμως, διαμορφώνει και συνθήκες τέτοιες ώστε να εξαιρείται από τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών το ελληνικό επιχειρείν.
Με βάση την υπόθεση πως οι τράπεζες περνούν τη φάση εσωστρέφειας και προχωρούν σε αυτό που αποτελεί πραγματικά το έργο τους και που είναι οι χρηματοδοτήσεις είναι απολύτως αναγκαίο η αξιολόγηση των στελεχών στην αγορά να γίνεται με λιγότερο ανελαστικά κριτήρια.
Για όλα τα παραπάνω συνέβαλαν δύο παράγοντες αποφασιστικά: Η υπερύθμιση που έλαβε χώρα συνολικά στα θέματα αυτά  σε επίπεδο πανευρωπαϊκό, στο πλαίσιο της τραπεζικής ενοποίησης και η οικονομική κρίση που δαιμονοποίησε τράπεζες και τραπεζίτες μολονότι τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ήταν αυτά που επηρεάστηκαν από την κρίση δεν τη δημιούργησαν.
Καθώς όμως ο καιρός περνά και τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν τόσο οι φορείς των πιστωτικών ιδρυμάτων όσο και οι ίδιες οι τράπεζες αλλά ακόμη και οι θεσμοί εισήλθαν σε αυτήν την συζήτηση η οποία για μια σειρά από λόγους έμεινε στα σκαριά.
Τώρα ωστόσο τα πράγματα αλλάζουν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που στάθηκε υποστηρικτικά στο θέμα αναμένεται να το εξετάσει εκ νέου όπως και η νέα κυβέρνηση να το επαναπροωθήσει. Θεωρείται περίπου βέβαιο πως καθώς το θεσμικό πλαίσιο του ΤΧΣ θα αρχίσει να μεταβάλλεται με στόχο την αποεπένδυση του Ταμείου από τις τράπεζες, τέτοιου είδους θέματα αργά ή γρήγορα θα επανέλθουν στην επικαιρότητα.

Τι προβλέπει ο νόμος του ΤΧΣ

Ο νόμος του ΤΧΣ προβλέπει πως: πέραν των κριτηρίων που θεσπίζονται από το Ταμείο, με τη συνδρομή του ανεξάρτητου συμβούλου, η αξιολόγηση πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:

(α) Αναφορικά με την αξιολόγηση των μελών του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του, πρέπει να πληρούνται, για κάθε ένα από αυτά, τουλάχιστον τα ακόλουθα:

αα) να διαθέτει τουλάχιστον δέκα (10) χρόνια εμπειρίας σε ανώτερες διευθυντικές θέσεις στους τομείς της τραπεζικής, της ελεγκτικής, της διαχείρισης κινδύνων ή διαχείρισης επισφαλών περιουσιακών στοιχείων, εκ των οποίων, ειδικά για τα μη εκτελεστικά μέλη, τρία (3) χρόνια ως μέλος διοικητικού συμβουλίου σε πιστωτικό ίδρυμα ή επιχείρηση του χρηματοπιστωτικού τομέα ή σε διεθνές χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

ββ) Να μην ασκεί, ούτε να του έχει ανατεθεί κατά τα τελευταία τέσσερα (4) χρόνια πριν το διορισμό του, σημαντικό δημόσιο λειτούργημα, όπως Αρχηγού του Κράτους ή Πρoέδρου της Κυβέρνησης, ανώτερου πολιτικού αξιωματούχου, ανώτερου κυβερνητικού, δικαστικού ή στρατιωτικού υπαλλήλου ή σημαντική θέση ως ανώτερου στελέχους δημοσίων επιχειρήσεων ή στελέχους πολιτικού κόμματος.

Κάθε μέλος πρέπει να δηλώνει όλες τις οικονομικές διασυνδέσεις με το πιστωτικό ίδρυμα πριν από το διορισμό του.
Η αρμόδια αρχή πρέπει να έχει επιβεβαιώσει την ικανότητα και καταλληλότητά του για τη θέση, όπου αυτό προβλέπεται.
Πρόσθετα κριτήρια που προβλέπουν ειδικές δεξιότητες που απαιτούνται για συγκεκριμένα καθήκοντα εντός του διοικητικού συμβουλίου καθορίζονται από το Ταμείο σε συνεργασία με τον ανεξάρτητο σύμβουλο στο πλαίσιο της αναθεώρησης της εταιρικής διακυβέρνησης.
Τα κριτήρια θα πρέπει να ενημερώνονται τουλάχιστον μία φορά ανά διετία και συχνότερα εάν υπάρχει ουσιαστική μεταβολή στη χρηματοοικονομική θέση του πιστωτικού ιδρύματος.
Με βάση την υπόθεση πως οι τράπεζες περνούν τη φάση εσωστρέφειας και προχωρούν σε αυτό που αποτελεί πραγματικά το έργο τους και που είναι οι χρηματοδοτήσεις είναι απολύτως αναγκαίο η αξιολόγηση των στελεχών στην αγορά να γίνεται με λιγότερο ανελαστικά κριτήρια.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης