Ακήρυχτος πόλεμος μεταξύ ΣΕΒ με ΓΣΕΕ και κυβέρνησης για τους κατώτατους μισθούς

Ακήρυχτος πόλεμος μεταξύ ΣΕΒ με ΓΣΕΕ και κυβέρνησης για τους κατώτατους μισθούς
Σε ένα κρεσέντο λαϊκισμού, η απερχόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε στην αύξηση –ταυτόχρονα με την κατάργηση του υποκατώτατου – με νομοθετική παρέμβαση
Άτυπος πόλεμος έχει ξεσπάσει μεταξύ ΣΕΒ, ΓΣΕΕ και κυβέρνησης, με την τελευταία να τηρεί σιγή ασυρμάτου, αναφορικά με τα τεκτενόμενα της απελθούσας σε ο,τι αφορά τον προσδιορισμό των κατώτατων μισθών και τις ωριμάνσεις (τριετίες), που αντί να ρυθμίζονται από τη Γενική Σύμβαση, περνούν σε αυθαίρετες ρυθμίσεις υπουργικών αποφάσεων που δεν έχουν δημοσιευτεί καν σε ΦΕΚ.
Σε ένα κρεσέντο λαϊκισμού, η απερχόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε στην αύξηση –ταυτόχρονα με την κατάργηση του υποκατώτατου – με νομοθετική παρέμβαση, αψηφώντας τις παραινέσεις της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ-ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) ότι «αυτά τα θέματα ρυθμίζονται με την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας» και ουσιαστικά αποτελούν θέματα των δυο πλευρών που σχετίζονται με την κατάσταση της ιδιωτικής οικονομίας, την ανταγωνιστικότητα κλπ και όχι της κυβέρνησης.
Το υπουργείο Εργασίας με εγκύκλιο που εξέδωσε στις 18 Φεβρουαρίου 2019,  δίνονταν οδηγίες για την εφαρμογή του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς να έχει τηρηθεί κατά τον ΣΕΒ που προσέφυγε στο ΣτΕ, η νόμιμη διαδικασία, καθώς δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, και αλλάζει την ουσία του νόμου 4172/2013, με τον οποίο ορίζεται ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός ως μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς.
Στην προσφυγή τους, δε, επισημαίνουν ότι, στην πράξη, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας προχώρησε σε αλλαγή του νόμου, ήτοι νέα νομοθέτηση, μέσω εγκυκλίου. Να σημειωθεί ότι στην εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας υπάρχει καθορισμός του μισθού με βάση τις τριετίες ως εξής: για τους έχοντες  0-3 έτη προϋπηρεσίας, 650 ευρώ, για τους έχοντες 3-6 έτη προϋπηρεσίας 715 ευρώ, για τους έχοντες 6-9 έτη προϋπηρεσίας, 780 ευρώ και για τους έχοντες άνω των 9 ετών προϋπηρεσία, 845 ευρώ, αλλάζοντας έτσι το ποσό της ωρίμανσης που είχε συμφωνηθεί με την ΓΣΕΕ, η οποία έχει τοποθετηθεί ρητά και με σαφήνεια ήδη από τον Φεβρουάριο του 2019 οπότε και εκδόθηκε η επίμαχη Εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας.
Η Συνομοσπονδία υπενθυμίζει σε ανακοίνωση- ότι με ότι η αναγνώριση της επαγγελματικής προϋπηρεσίας των εργαζομένων δεν είναι ζήτημα «πολιτικής βούλησης», αλλά συλλογική εργατική κατάκτηση, η οποία οφείλει να αντιμετωπίζεται με θεσμική και νομική σοβαρότητα.   
Σημειώνεται ότι τα κατώτατα αυτά όρια προστασίας των εργαζομένων, που θεσμοθετήθηκαν διαχρονικά μέσω Εθνικών Γενικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, κατοχυρώθηκαν τυπικά και μέσω της νομοθεσίας με σειρά νομοθετικών διατάξεων, οι οποίες παραμένουν σε ισχύ. Συγκεκριμένα και σε ό,τι αφορά την προϋπηρεσία  των εργαζομένων, η σύνθεση των τριετιών περιλαμβάνεται στα στοιχεία (γ) i) και δ)  της υποπαρ.ΙΑ.11.3 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (χωρίς πλέον την ηλικιακή διάκριση).
Είναι προφανές ότι η ενεργοποίηση του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (άρθρο 2, ν. 4564/2018) αφορά αποκλειστικά στη διαδικασία – μηχανισμό διαμόρφωσης του νομοθετικά πλέον καθοριζόμενου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου και όχι τις μη καταργημένες και συνεπώς ισχύουσες διατάξεις για την προσαύξησή τους λόγω προϋπηρεσίας.  

Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
 

bankingnews.gr

BREAKING NEWS