Λόγω της μη βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους οι δανειστές δεν δέχονται μειώσεις πρωτογενών πλεονασμάτων
Η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους DSA του ESM που θα δημοσιευθεί τέλη Νοεμβρίου 2019 δεν θα περιλαμβάνει αλλαγές στην ουσία της βιωσιμότητας.
Θα συνεχίσει δηλαδή να θεωρείται μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος μετά το 2032.
Πρακτικά αυτός είναι ένας βασικός λόγος που οι δανειστές δεν δέχονται μειώσεις στα πρωτογενή πλεονάσματα ούτε το 2020.
Στις 4 Δεκεμβρίου 2019 στην τελευταία συνεδρίαση του Eurogroup για το 2019 η Ελλάδα δεν μπορεί να πάρει καμία διαβεβαίωση ότι θα μειωθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Ωστόσο όπως αναφέρουν πηγές λόγω της πτώσης των αποδόσεων των ομολόγων έχουν βελτιωθεί οι όροι εξυπηρέτησης του.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ότι λόγω της μείωσης των επιτοκίων – έστω και με αυτό τον πλασματικό τρόπο – έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες για την εξυπηρέτηση του.
Με βάση ορισμένα σενάρια η βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης του χρέους θα μπορούσε να είχε θετική επίδραση 0,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα.
Βέβαια οι δανειστές απέρριψαν τα σχέδια μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος έως το 2021 μεταξύ άλλων και γιατί το Debt Sustainability Analyses δηλαδή η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους του ESM έχει θέσει ορισμένες παραμέτρους ειδικά την εκτίμηση για το ΑΕΠ της Ελλάδος έως το 2024 και εν συνεχεία long term.
Η παραδοχή είναι ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί στο 2,5% το 2019 έναντι εκτίμησης 1,9% του ΔΝΤ.
Πολλοί αναφέρουν ότι επειδή μειώνονται οι αποδόσεις στα ομόλογα θα μπορούσε το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο μετά το 2032.
Το ελληνικό χρέος με τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος του Eurogroup του Καλοκαιριού του 2018 έχει καταστεί βιώσιμο έως το 2032 και από το 2033 έως το 2060 είναι μη βιώσιμο.
Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα, που υποτιμάται στις αναλύσεις.
Σε σύνολο χρέους 356,5 δισεκ. ευρώ τα 260 δισεκ. είναι δάνεια μηχανισμών στήριξης και διακρατικά…
Τα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στην αγορά εσωτερικού είναι 55 δισεκ. αλλά αυτά που βρίσκονται σε πραγματική κυκλοφορία είναι μόλις 39 δισεκ.
Τα repos είναι βραχυπρόθεσμος δανεισμός στα 22 δισεκ. ευρώ.
Η επενδυτική βαθμίδα στην οποία μπορεί να βρεθεί η Ελλάδα το 2021 μπορεί να αλλάξει τις παραμέτρους;
Με την αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade στα μέσα του 2021 και όχι μέσα στο 2020, καθίσταται αυτομάτως βιώσιμο το μακροπρόθεσμο χρέος δημιουργώντας νέο σκηνικό ισορροπιών και δεδομένων σε μια χώρα που έδωσε μάχες για να αποφύγει το Grexit.
Με βάση πηγές στους οίκους αξιολόγησης εάν η Ελλάδα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα, αυτομάτως το μακροπρόθεσμό χρέος της Ελλάδος θεωρείται βιώσιμο, κόντρα στις DSA στις εκθέσεις βιωσιμότητας του χρέους που το θεωρούν ως μη βιώσιμο μετά το 2032.
Ωστόσο αυτή η προσέγγιση είναι θεωρητική καθώς το πιθανότερο σενάριο είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης θα παραμείνουν επιφυλακτικοί.
Για να μπορέσουν οι οίκοι αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα που σημαίνει ότι παύει να ισχύει η έννοια της βιωσιμότητας του χρέους θα πρέπει να πειστούν ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει στον δρόμο της κανονικότητας και έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις οικονομικής αειφορίας.
Οπότε η αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα δεν θα είναι εύκολη υπόθεση όπως συνέβη στην Πορτογαλία ή στην Κύπρο στο παρελθόν.
Η Ελλάδα βαρύνεται με ένα μη βιώσιμο χρέος, οπότε η απόφαση να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα ίσως δεν παρθεί στο τέλος του 2020 αλλά αρχές 2021 και εφόσον η Ελλάδα έχει επιδείξει άριστα βήματα γραφής.
Εν τω μεταξύ οι οίκοι αξιολόγησης γνωρίζοντας ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη να μετατρέψουν ένα μη βιώσιμο χρέος σε βιώσιμο μέσο της πιστοληπτικής ικανότητας – άρα παίρνουν πάνω τους την ευθύνη – θα είναι υπερβολικά προσεκτικοί στις τελικές τους επιλογές.
Η Ελλάδα χάνει και την νέα ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ – Το investment grade το 2021 πιθανότατα θα αποδειχθεί φιάσκο
Η Ελλάδα χάνει και την νέα ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ καθώς το νέο αδύναμο πρόγραμμα που ανακοίνωσε θα έχει χρονική διάρκεια 12 ή 14 μηνών διάστημα που είναι αδύνατο η Ελλάδα να έχει αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Στην καλύτερη περίπτωση η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα το 2021 αλλά ακόμη και το 2021 μπορεί να αποδειχθεί φιάσκο.
Έχει καλλιεργηθεί μια ψευδαίσθηση ότι με άνεση οι διεθνείς οίκοι πιστοληπτικής διαβάθμισης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα.
Επενδυτική βαθμίδα σημαίνει ότι τα ελληνικά ομόλογα δεν θα είναι junk δηλαδή σκουπίδια αλλά θα φέρουν επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- ή υψηλότερα και θα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ.
Παραβλέπουν όμως όλοι ότι η Ελλάδα σε αντίθεση με άλλες χώρες π.χ. Κύπρο έχει μια ουσιώδη ιδιαιτερότητα.
Η Ελλάδα σε αντίθεση με την Κύπρο, ή την Πορτογαλία ή την Ιταλία, δεν διαθέτει βιώσιμο χρέος.
Τα μέτρα που έχουν παρθεί ορίζουν ότι έως το 2032 το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο και από το 2033 και ακολούθως θεωρείται μη βιώσιμο.
Λόγω της έλλειψης βιωσιμότητας οι δανειστές επέβαλλαν στην Ελλάδα έως το 2022 να διατηρεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ετησίως και από το 2023 έως το 2060 το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί στο 2,2%.
Ακόμη και εάν θεωρητικά μειωνόταν το πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,2% από σήμερα πάλι θα εγείρετο θέμα βιωσιμότητας.
Μόνο η διατήρηση υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος είναι απόδειξη ότι οι δανειστές έχουν αμφιβολίες για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Σε αυτή την περίπτωση θα είναι ανακόλουθο η Ελλάδα να διαθέτει στο μέλλον π.χ. επενδυτική βαθμίδα και ταυτόχρονα να διατηρεί πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% επί του ΑΕΠ.
Η ουσία της υπόθεσης είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα βιαστούν να αναβαθμίσουν την Ελλάδα.
Όσο πλησιάζει προς την επενδυτική βαθμίδα απέχει τρεις κλίμακες τόσο πιο δύσκολη θα καθίσταται η αναβάθμιση της Ελληνικής οικονομίας.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα χάνει και αυτό το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης που αποτελεί μια ακόμη αποτυχημένη νομισματική παρέμβαση της ΕΚΤ στην ευρωζώνη.
Για την ιστορία πάντως εάν η Ελλάδα μπορούσε να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης μόνο 12 δισεκ. ομόλογα θα εντάσσονταν στα πλάνα αγορών της ΕΚΤ.
Όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί και για τους επόμενους 24 μήνες η Ελλάδα δεν θα πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας.
Η δομή του ελληνικού χρέους
Με βάση την δομή του χρέους των 356,5 δισεκ. ευρώ
-Τα έντοκα γραμμάτια είναι 15,2 δισεκ.
-Τα ομόλογα εκτός PSI+ 514 εκατ ευρώ
-Τα ομόλογα ANFA ομόλογα που διακρατούνται από τις κεντρικές τράπεζες 2,7 δισ
-Τα ομόλογα σε κυκλοφορία 45,8 δισεκ.
-Τα ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ 8,25 δισεκ.
-Δάνεια της ΤτΕ 1,9 δισεκ.
-Δάνεια Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων 7,6 δισεκ.
- Δάνεια EFSF 130,9 δισεκ. ευρώ
-Δάνεια ESM 59,87 δισεκ.
-Διμερή δάνεια GLF από ευρωπαϊκές χώρες 52,9 δισεκ.
-Δάνεια ΔΝΤ 8,46 δισεκ. (-2,9 δισ) =5,56 δισ
-Συμφωνίες επαναγοράς repos 21,9 δισεκ.
www.bankingnews.gr
Θα συνεχίσει δηλαδή να θεωρείται μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος μετά το 2032.
Πρακτικά αυτός είναι ένας βασικός λόγος που οι δανειστές δεν δέχονται μειώσεις στα πρωτογενή πλεονάσματα ούτε το 2020.
Στις 4 Δεκεμβρίου 2019 στην τελευταία συνεδρίαση του Eurogroup για το 2019 η Ελλάδα δεν μπορεί να πάρει καμία διαβεβαίωση ότι θα μειωθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Ωστόσο όπως αναφέρουν πηγές λόγω της πτώσης των αποδόσεων των ομολόγων έχουν βελτιωθεί οι όροι εξυπηρέτησης του.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά ότι λόγω της μείωσης των επιτοκίων – έστω και με αυτό τον πλασματικό τρόπο – έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες για την εξυπηρέτηση του.
Με βάση ορισμένα σενάρια η βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης του χρέους θα μπορούσε να είχε θετική επίδραση 0,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα.
Βέβαια οι δανειστές απέρριψαν τα σχέδια μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος έως το 2021 μεταξύ άλλων και γιατί το Debt Sustainability Analyses δηλαδή η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους του ESM έχει θέσει ορισμένες παραμέτρους ειδικά την εκτίμηση για το ΑΕΠ της Ελλάδος έως το 2024 και εν συνεχεία long term.
Η παραδοχή είναι ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί στο 2,5% το 2019 έναντι εκτίμησης 1,9% του ΔΝΤ.
Πολλοί αναφέρουν ότι επειδή μειώνονται οι αποδόσεις στα ομόλογα θα μπορούσε το ελληνικό χρέος να καταστεί βιώσιμο μετά το 2032.
Το ελληνικό χρέος με τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος του Eurogroup του Καλοκαιριού του 2018 έχει καταστεί βιώσιμο έως το 2032 και από το 2033 έως το 2060 είναι μη βιώσιμο.
Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα, που υποτιμάται στις αναλύσεις.
Σε σύνολο χρέους 356,5 δισεκ. ευρώ τα 260 δισεκ. είναι δάνεια μηχανισμών στήριξης και διακρατικά…
Τα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στην αγορά εσωτερικού είναι 55 δισεκ. αλλά αυτά που βρίσκονται σε πραγματική κυκλοφορία είναι μόλις 39 δισεκ.
Τα repos είναι βραχυπρόθεσμος δανεισμός στα 22 δισεκ. ευρώ.
Η επενδυτική βαθμίδα στην οποία μπορεί να βρεθεί η Ελλάδα το 2021 μπορεί να αλλάξει τις παραμέτρους;
Με την αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade στα μέσα του 2021 και όχι μέσα στο 2020, καθίσταται αυτομάτως βιώσιμο το μακροπρόθεσμο χρέος δημιουργώντας νέο σκηνικό ισορροπιών και δεδομένων σε μια χώρα που έδωσε μάχες για να αποφύγει το Grexit.
Με βάση πηγές στους οίκους αξιολόγησης εάν η Ελλάδα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα, αυτομάτως το μακροπρόθεσμό χρέος της Ελλάδος θεωρείται βιώσιμο, κόντρα στις DSA στις εκθέσεις βιωσιμότητας του χρέους που το θεωρούν ως μη βιώσιμο μετά το 2032.
Ωστόσο αυτή η προσέγγιση είναι θεωρητική καθώς το πιθανότερο σενάριο είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης θα παραμείνουν επιφυλακτικοί.
Για να μπορέσουν οι οίκοι αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s να αναβαθμίσουν την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα που σημαίνει ότι παύει να ισχύει η έννοια της βιωσιμότητας του χρέους θα πρέπει να πειστούν ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει στον δρόμο της κανονικότητας και έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις οικονομικής αειφορίας.
Οπότε η αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα δεν θα είναι εύκολη υπόθεση όπως συνέβη στην Πορτογαλία ή στην Κύπρο στο παρελθόν.
Η Ελλάδα βαρύνεται με ένα μη βιώσιμο χρέος, οπότε η απόφαση να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα ίσως δεν παρθεί στο τέλος του 2020 αλλά αρχές 2021 και εφόσον η Ελλάδα έχει επιδείξει άριστα βήματα γραφής.
Εν τω μεταξύ οι οίκοι αξιολόγησης γνωρίζοντας ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη να μετατρέψουν ένα μη βιώσιμο χρέος σε βιώσιμο μέσο της πιστοληπτικής ικανότητας – άρα παίρνουν πάνω τους την ευθύνη – θα είναι υπερβολικά προσεκτικοί στις τελικές τους επιλογές.
Η Ελλάδα χάνει και την νέα ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ – Το investment grade το 2021 πιθανότατα θα αποδειχθεί φιάσκο
Η Ελλάδα χάνει και την νέα ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ καθώς το νέο αδύναμο πρόγραμμα που ανακοίνωσε θα έχει χρονική διάρκεια 12 ή 14 μηνών διάστημα που είναι αδύνατο η Ελλάδα να έχει αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Στην καλύτερη περίπτωση η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα το 2021 αλλά ακόμη και το 2021 μπορεί να αποδειχθεί φιάσκο.
Έχει καλλιεργηθεί μια ψευδαίσθηση ότι με άνεση οι διεθνείς οίκοι πιστοληπτικής διαβάθμισης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα.
Επενδυτική βαθμίδα σημαίνει ότι τα ελληνικά ομόλογα δεν θα είναι junk δηλαδή σκουπίδια αλλά θα φέρουν επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- ή υψηλότερα και θα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ.
Παραβλέπουν όμως όλοι ότι η Ελλάδα σε αντίθεση με άλλες χώρες π.χ. Κύπρο έχει μια ουσιώδη ιδιαιτερότητα.
Η Ελλάδα σε αντίθεση με την Κύπρο, ή την Πορτογαλία ή την Ιταλία, δεν διαθέτει βιώσιμο χρέος.
Τα μέτρα που έχουν παρθεί ορίζουν ότι έως το 2032 το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο και από το 2033 και ακολούθως θεωρείται μη βιώσιμο.
Λόγω της έλλειψης βιωσιμότητας οι δανειστές επέβαλλαν στην Ελλάδα έως το 2022 να διατηρεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ετησίως και από το 2023 έως το 2060 το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί στο 2,2%.
Ακόμη και εάν θεωρητικά μειωνόταν το πρωτογενές πλεόνασμα στο 2,2% από σήμερα πάλι θα εγείρετο θέμα βιωσιμότητας.
Μόνο η διατήρηση υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος είναι απόδειξη ότι οι δανειστές έχουν αμφιβολίες για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Σε αυτή την περίπτωση θα είναι ανακόλουθο η Ελλάδα να διαθέτει στο μέλλον π.χ. επενδυτική βαθμίδα και ταυτόχρονα να διατηρεί πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% επί του ΑΕΠ.
Η ουσία της υπόθεσης είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα βιαστούν να αναβαθμίσουν την Ελλάδα.
Όσο πλησιάζει προς την επενδυτική βαθμίδα απέχει τρεις κλίμακες τόσο πιο δύσκολη θα καθίσταται η αναβάθμιση της Ελληνικής οικονομίας.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα χάνει και αυτό το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης που αποτελεί μια ακόμη αποτυχημένη νομισματική παρέμβαση της ΕΚΤ στην ευρωζώνη.
Για την ιστορία πάντως εάν η Ελλάδα μπορούσε να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης μόνο 12 δισεκ. ομόλογα θα εντάσσονταν στα πλάνα αγορών της ΕΚΤ.
Όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί και για τους επόμενους 24 μήνες η Ελλάδα δεν θα πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας.
Η δομή του ελληνικού χρέους
Με βάση την δομή του χρέους των 356,5 δισεκ. ευρώ
-Τα έντοκα γραμμάτια είναι 15,2 δισεκ.
-Τα ομόλογα εκτός PSI+ 514 εκατ ευρώ
-Τα ομόλογα ANFA ομόλογα που διακρατούνται από τις κεντρικές τράπεζες 2,7 δισ
-Τα ομόλογα σε κυκλοφορία 45,8 δισεκ.
-Τα ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ 8,25 δισεκ.
-Δάνεια της ΤτΕ 1,9 δισεκ.
-Δάνεια Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων 7,6 δισεκ.
- Δάνεια EFSF 130,9 δισεκ. ευρώ
-Δάνεια ESM 59,87 δισεκ.
-Διμερή δάνεια GLF από ευρωπαϊκές χώρες 52,9 δισεκ.
-Δάνεια ΔΝΤ 8,46 δισεκ. (-2,9 δισ) =5,56 δισ
-Συμφωνίες επαναγοράς repos 21,9 δισεκ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών