Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Scope: Οι Βαλτικές Δημοκρατίες απέχουν ακόμη από τη σύγκλιση με τους εταίρους τους στην Ευρωζώνη

tags :
Scope: Οι Βαλτικές Δημοκρατίες απέχουν ακόμη από τη σύγκλιση με τους εταίρους τους στην Ευρωζώνη
Η Εσθονία, η Λιθουανία και η Λετονία θα πρέπει να αναλάβουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και να αυξήσουν την παραγωγικότητα, εάν θέλουν να συμβαδίσουν με τους εταίρους τους στα δυτικά της Ευρωζώνης - θετικές οι προοπτικές κατά το Scope

Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία σημείωσαν έντονη οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, διασφαλίζοντας ότι τα εισοδήματα ανά κάτοικο σχεδόν συγκλίνουν με εκείνα στις πλουσιότερες χώρες στα δυτικά της ευρωζώνης, διαπιστώνει σε αξιολόγησή του το Scope Ratings.
Για να εξασφαλιστεί ωστόσο η σύγκλιση, δεδομένου ότι οι οικονομίες αντιμετωπίζουν διαρθρωτικούς περιορισμούς - όπως οι δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις, οι ελλείψεις δεξιοτήτων και η χαμηλή αύξηση της παραγωγικότητας - οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αναλάβουν σημαντικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις - κυρίως στην αγορά εργασίας, στην εκπαίδευση, στην έρευνα και ανάπτυξη – για να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη.
Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να επιβραδυνθεί στο 2% στην Εσθονία το 2020-21 από περίπου 3% φέτος, σταθερή στο 2,5% περίπου θα παραμείνει η ανάπτυξη στη Λετονία και θα μειωθεί στο 2,5% στη Λιθουανία από 3,7% το 2019.
 

Τα ισχυρά δημόσια οικονομικά στηρίζουν τις κρατικές πιστοληπτικές αξιολογήσεις της Εσθονίας (A + / Σταθερό), της Λιθουανίας (A- / Θετικό) και της Λετονίας (A- / Σταθερό), οι οποίες διαθέτουν μέτρια επίπεδα δημόσιου χρέους και χαμηλές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες, που τις βοηθούν να αντιμετωπίζουν τους εξωτερικούς κραδασμούς.
«Η βασική οικονομική πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι τρεις κυβερνήσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο θα διασφαλιστεί ότι θα συνεχιστεί η ταχεία πρόσφατη σύγκλιση των επιπέδων εισοδήματος ανά κάτοικο με τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ», λέει ο Levon Kameryan, αναλυτής του Scope.
Το κατά κεφαλήν εισόδημα στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία ανήλθε στο 60%, 49% και 46% αντίστοιχα του μέσου όρου της ζώνης του ευρώ το β τρίμηνο του 2019.
«Η αποσυμφόρηση των περιορισμών στην αγορά εργασίας και η εστίαση στις μακροπρόθεσμες επενδύσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη θα είναι καθοριστικής σημασίας για την αύξηση της ανάπτυξης και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου», λέει ο Kameryan.
Οι αναπτυξιακές προοπτικές για την περιοχή παραμένουν ενθαρρυντικές προς το παρόν.
Η Λιθουανία ακολουθεί την πορεία της αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3,7% το 2019, σε σύγκριση με αύξηση 3% στην Εσθονία και 2,5% στη Λετονία.
Το Scope αναμένει αύξηση 2,5% στη Λιθουανία και τη Λετονία και 2% στην Εσθονία το 2020 καθώς η εξωτερική ζήτηση αποδυναμώνεται.
Οι προοπτικές μακροπρόθεσμης ανάπτυξης των χωρών της Βαλτικής εξαρτώνται από τις διαρθρωτικές πολιτικές για την απελευθέρωση των αγορών εργασίας, δεδομένου ότι τα ποσοστά απασχόλησης βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα στην Εσθονία (75%), τη Λιθουανία (73) %) και τη Λετονία (72%) κατά το τελευταίο έτος, αρκετά υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ κατά 69%.
Οι δημογραφικές εξελίξεις, με τους ανοδικά γηραιούς πληθυσμούς των χωρών και η μετανάστευση, συνέβαλαν στην αυξανόμενη έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού, αν και η καθαρή μετανάστευση μετριάστηκε πρόσφατα στη Λετονία και τη Λιθουανία, ενώ η Εσθονία επωφελήθηκε από την καθαρή μετανάστευση από το 2015.
Ο λόγος των ηλικιωμένων πληθυσμών, προς τους νεότερους πληθυσμούς (δηλαδή ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω ως ποσοστό των ατόμων ηλικίας 15-64 ετών) θα αυξηθεί σημαντικά και για τις τρεις χώρες και προβλέπεται να είναι μεταξύ των υψηλότερων αυτών αυξήσεων στην ΕΕ.
Άνοδο 46,4% έως το 2030 από 29% το 2016 στη Λιθουανία, 43,5% από 30,5% στη Λετονία, στο 37,8% από 29,7% στην Εσθονία, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ).
Και οι τρεις χώρες εφαρμόζουν εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση των
δεξιοτήτων του εργαζόμενου πληθυσμού τους, αλλά οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο για να μειώσουν τις αναντιστοιχίες των δεξιοτήτων.
«Το σημαντικότερο όμως είναι η ενίσχυση της αύξησης της παραγωγικότητας», υποστηρίζει ο Kameryan.
Οι κυβερνήσεις χρειάζονται πιο αποτελεσματικά συστήματα έρευνας και καινοτομίας για να προωθήσουν τις επενδύσεις Ερευνας & Ανάπτυξης (Ε&Α) στον ιδιωτικό τομέα: να στηρίξουν την οικονομική στροφή προς την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και να εξασφαλίσουν βιώσιμες αυξήσεις των μισθών.
Οι δαπάνες Ε & Α του ιδιωτικού τομέα 0,6%, 0,32% και 0,14% του ΑΕΠ αντίστοιχα στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία το 2017 ήταν πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ 1,4% και σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητες σε σύγκριση με το 2007.
Η μεγάλη απορρόφηση των πόρων των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ, η οποία, μεταξύ άλλων, συμβάλλει σε έργα στρατηγικής υποδομής και σε δημόσιες επενδύσεις Ε & Α συνέβαλε στην ισχυρή οικονομική ανάπτυξη τους τα τελευταία τρία χρόνια.
Σωρευτικά η απορρόφηση αυτών των κεφαλαίων είναι η υψηλότερη μεταξύ των οικονομιών της ΚΑΕ, σε 45,5%, 40,5% και 39% αντίστοιχα από τον Σεπτέμβριο του 2019.
«Τα κονδύλια της ΕΕ έχουν σημασία για τις μεσοπρόθεσμες αναπτυξιακές προοπτικές των χωρών της Βαλτικής και τις επενδυτικές προοπτικές, δεδομένου ότι οι χώρες είναι από τους μεγαλύτερους δικαιούχους των κονδυλίων της ΕΕ σε σχέση με το οικονομικό τους μέγεθος, ενώ οι πιστώσεις των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ 2014-2020 αντιπροσωπεύουν περίπου το 18% » αναφέρει ο Kameryan.
Σύμφωνα με το σχέδιο πρότασης της ΕΚ, η Εσθονία και η Λιθουανία θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν περικοπές κατά 20% περίπου στο αντίστοιχο κονδύλι των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ για το 2021-27, έναντι περίπου 10% για τη Λετονία.
Η πρόταση της ΕΚ καταλογίζει τη σχεδιαζόμενη έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, αντικατοπτρίζει τη σύγκλιση των κατά κεφαλήν εισοδημάτων των χωρών με τον μέσο όρο της ΕΕ και προτείνει νέα κριτήρια για την κατανομή των κονδυλίων της ΕΕ.
Το πεδίο εφαρμογής αναμένει ότι η πρόταση της ΕΚ για τον προϋπολογισμό της ΕΕ 2021-27 θα τροποποιηθεί στις προσεχείς διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ουσιαστική αλλαγή των κονδυλίων που χορηγούνται στα κράτη της Βαλτικής.

Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία σημείωσαν έντονη οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, διασφαλίζοντας ότι τα εισοδήματα ανά κάτοικο σχεδόν συγκλίνουν με εκείνα στις πλουσιότερες χώρες στα δυτικά της ευρωζώνης, διαπιστώνει σε αξιολόγησή του το Scope Ratings

Για να εξασφαλιστεί ωστόσο η σύγκλιση, δεδομένου ότι οι οικονομίες αντιμετωπίζουν διαρθρωτικούς περιορισμούς - όπως οι δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις, οι ελλείψεις δεξιοτήτων και η χαμηλή αύξηση της παραγωγικότητας - οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αναλάβουν σημαντικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις - κυρίως στην αγορά εργασίας, στην εκπαίδευση, στην έρευνα και ανάπτυξη – για να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη.

Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ αναμένεται να επιβραδυνθεί στο 2% στην Εσθονία το 2020-21 από περίπου 3% φέτος, σταθερή στο 2,5% περίπου θα παραμείνει η ανάπτυξη στη Λετονία και θα μειωθεί στο 2,5% στη Λιθουανία από 3,7% το 2019.

 

Τα ισχυρά δημόσια οικονομικά στηρίζουν τις κρατικές πιστοληπτικές αξιολογήσεις της Εσθονίας (A + / Σταθερό), της Λιθουανίας (A- / Θετικό) και της Λετονίας (A- / Σταθερό), οι οποίες διαθέτουν μέτρια επίπεδα δημόσιου χρέους και χαμηλές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες, που τις βοηθούν να αντιμετωπίζουν τους εξωτερικούς κραδασμούς.
«Η βασική οικονομική πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι τρεις κυβερνήσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο θα διασφαλιστεί ότι θα συνεχιστεί η ταχεία πρόσφατη σύγκλιση των επιπέδων εισοδήματος ανά κάτοικο με τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ», λέει ο Levon Kameryan, αναλυτής του Scope.

Το κατά κεφαλήν εισόδημα στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία ανήλθε στο 60%, 49% και 46% αντίστοιχα του μέσου όρου της ζώνης του ευρώ το β τρίμηνο του 2019.
«Η αποσυμφόρηση των περιορισμών στην αγορά εργασίας και η εστίαση στις μακροπρόθεσμες επενδύσεις που ενισχύουν την ανάπτυξη θα είναι καθοριστικής σημασίας για την αύξηση της ανάπτυξης και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου», λέει ο Kameryan.
Οι αναπτυξιακές προοπτικές για την περιοχή παραμένουν ενθαρρυντικές προς το παρόν.

Η Λιθουανία ακολουθεί την πορεία της αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3,7% το 2019, σε σύγκριση με αύξηση 3% στην Εσθονία και 2,5% στη Λετονία.

Το Scope αναμένει αύξηση 2,5% στη Λιθουανία και τη Λετονία και 2% στην Εσθονία το 2020 καθώς η εξωτερική ζήτηση αποδυναμώνεται.
Οι προοπτικές μακροπρόθεσμης ανάπτυξης των χωρών της Βαλτικής εξαρτώνται από τις διαρθρωτικές πολιτικές για την απελευθέρωση των αγορών εργασίας, δεδομένου ότι τα ποσοστά απασχόλησης βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα στην Εσθονία (75%), τη Λιθουανία (73) %) και τη Λετονία (72%) κατά το τελευταίο έτος, αρκετά υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ κατά 69%.
Οι δημογραφικές εξελίξεις, με τους ανοδικά γηραιούς πληθυσμούς των χωρών και η μετανάστευση, συνέβαλαν στην αυξανόμενη έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού, αν και η καθαρή μετανάστευση μετριάστηκε πρόσφατα στη Λετονία και τη Λιθουανία, ενώ η Εσθονία επωφελήθηκε από την καθαρή μετανάστευση από το 2015.

Ο λόγος των ηλικιωμένων πληθυσμών, προς τους νεότερους πληθυσμούς (δηλαδή ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω ως ποσοστό των ατόμων ηλικίας 15-64 ετών) θα αυξηθεί σημαντικά και για τις τρεις χώρες και προβλέπεται να είναι μεταξύ των υψηλότερων αυτών αυξήσεων στην ΕΕ.

Άνοδο 46,4% έως το 2030 από 29% το 2016 στη Λιθουανία, 43,5% από 30,5% στη Λετονία, στο 37,8% από 29,7% στην Εσθονία, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ).

Και οι τρεις χώρες εφαρμόζουν εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση των

δεξιοτήτων του εργαζόμενου πληθυσμού τους, αλλά οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο για να μειώσουν τις αναντιστοιχίες των δεξιοτήτων.
«Το σημαντικότερο όμως είναι η ενίσχυση της αύξησης της παραγωγικότητας», υποστηρίζει ο Kameryan.

Οι κυβερνήσεις χρειάζονται πιο αποτελεσματικά συστήματα έρευνας και καινοτομίας για να προωθήσουν τις επενδύσεις Ερευνας & Ανάπτυξης (Ε&Α) στον ιδιωτικό τομέα: να στηρίξουν την οικονομική στροφή προς την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών με μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και να εξασφαλίσουν βιώσιμες αυξήσεις των μισθών.

Οι δαπάνες Ε & Α του ιδιωτικού τομέα 0,6%, 0,32% και 0,14% του ΑΕΠ αντίστοιχα στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία το 2017 ήταν πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ 1,4% και σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητες σε σύγκριση με το 2007.

Η μεγάλη απορρόφηση των πόρων των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ, η οποία, μεταξύ άλλων, συμβάλλει σε έργα στρατηγικής υποδομής και σε δημόσιες επενδύσεις Ε & Α συνέβαλε στην ισχυρή οικονομική ανάπτυξη τους τα τελευταία τρία χρόνια.

Σωρευτικά η απορρόφηση αυτών των κεφαλαίων είναι η υψηλότερη μεταξύ των οικονομιών της ΚΑΕ, σε 45,5%, 40,5% και 39% αντίστοιχα από τον Σεπτέμβριο του 2019.
«Τα κονδύλια της ΕΕ έχουν σημασία για τις μεσοπρόθεσμες αναπτυξιακές προοπτικές των χωρών της Βαλτικής και τις επενδυτικές προοπτικές, δεδομένου ότι οι χώρες είναι από τους μεγαλύτερους δικαιούχους των κονδυλίων της ΕΕ σε σχέση με το οικονομικό τους μέγεθος, ενώ οι πιστώσεις των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ 2014-2020 αντιπροσωπεύουν περίπου το 18% » αναφέρει ο Kameryan.
Σύμφωνα με το σχέδιο πρότασης της ΕΚ, η Εσθονία και η Λιθουανία θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν περικοπές κατά 20% περίπου στο αντίστοιχο κονδύλι των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ για το 2021-27, έναντι περίπου 10% για τη Λετονία.

Η πρόταση της ΕΚ καταλογίζει τη σχεδιαζόμενη έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, αντικατοπτρίζει τη σύγκλιση των κατά κεφαλήν εισοδημάτων των χωρών με τον μέσο όρο της ΕΕ και προτείνει νέα κριτήρια για την κατανομή των κονδυλίων της ΕΕ.

Το πεδίο εφαρμογής αναμένει ότι η πρόταση της ΕΚ για τον προϋπολογισμό της ΕΕ 2021-27 θα τροποποιηθεί στις προσεχείς διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ουσιαστική αλλαγή των κονδυλίων που χορηγούνται στα κράτη της Βαλτικής.

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης