Όλο το παρασκήνιο της απόφασης του ΣτΕ για Γραμμή 4 του Μετρό - Τι φέρνει η επόμενη ημέρα για τον κλάδο

Όλο το παρασκήνιο της απόφασης του ΣτΕ για Γραμμή 4 του Μετρό - Τι φέρνει η επόμενη ημέρα για τον κλάδο
Όλο το παρασκήνιο της απόφασης του ΣτΕ για Γραμμή 4 του Μετρό
Ιδιαίτερα θετική εξέλιξη χαρακτηρίζεται από στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να απορρίψει τις προσφυγές για τον διαγωνισμό της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ μία εκ των οποίων αφορούσε την συμετοχή εταιρειών στις οποίες η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατελόγισε πρόστιμα.
Με την απόφαση του ΣτΕ ανοίγει ο δρόμος για τις δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν το έργο, Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και Avax-Ghella-Alstom, να ανοίξουν τις τεχνικές και εν συνεχεία στις οικονομικές προσφορές τους.
Οι προσφυγές που κατατέθηκαν και τελικώς απορρίφθησαν από το ΣτΕ, ήταν τρεις.
Οι δύο κατατέθηκαν από την ΜΕΤΚΑ, η οποία είχε ζητήσει τον αποκλεισμό από το διαγωνισμό των υπόλοιπων σχημάτων λόγω της συμμετοχής τους στο καρτέλ, ενώ είχε προσφύγει και κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό με την οποία αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η τρίτη προσφυγή ήταν της ΤΕΡΝΑ, η οποία ζητούσε να δει τις τεχνικές προσφορές των δύο σχημάτων που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, αν και η ίδια την τελευταία στιγμή, αποφάσισε να μην καταθέσει προσφορά.
Η απόφαση του ΣτΕ, αν και όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, αφορά μόνο το συγκεκριμένο έργο και δεν αποτελεί «μπούσουλα» για όλα τα έργα που έχουν εμπλακεί σε ένα κυκεώνα προσφυγών λόγω των προστίμων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, θεωρείται σημαντική καθώς ξεμπλοκάρει ένα από τα μεγαλύτερα έργα που βρίσκονται αυτή την στιγμή σε εξέλιξη.
Αν και απομένει ακόμη αρκετός δρόμος για να έχουμε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η νέα γραμμή θα έχει 15 σταθμούς και δυο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με το σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3.
Να σημειωθεί ότι η προσθήκη του 15ου σταθμού (Ελίκωνος), έχει αποτελέσει αίτημα των κατοίκων της περιοχής, που κατήγγειλαν την μεγάλη απόσταση που υπήρχε μεταξύ των δυο σταθμών.
Σε κάθε περίπτωση, η νέα γραμμή αναμένεται να εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους - οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 300.000 πολίτες που θα χρησιμοποιούν τη νέα γραμμή καθημερινά, αφού θα διέρχεται από μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης.
Η γραμμή 4 του Μετρό, είναι το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) καθώς το αρχικό της κόστος έχει υπολογιστεί σε 1,45 δισ.ευρώ ενώ αν προστεθεί και το ΦΠΑ τότε το κόστος ανέρχεται στα 1,8 δισ ευρώ, με το 75% της χρηματοδότησης να προέρχεται από κεφάλαια του ΕΣΠΑ.

Η νομοθετική ρύθμιση θα πρέπει να αφορά τα έργα που είναι κολλημένα, όχι τους μελλοντικούς διαγωνισμούς

«Με νομοθετική ρυθμιση η οποία θα αφορά τα έργα που έχουν κολλήσει λόγω δικαστικών εμπλοκών (για τα πρόστιμα που τους επέβαλλε το 2017 η Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη σύσταση καρτέλ) και όχι για τους μελλοντικούς διαγωνισμούς, θα μπορέσει το Υπουργείο Υποδομών να ισχυριστεί ότι έχει επιλύσει το μείζον θέμα που απασχολεί τον κατασκευαστικό κλάδο».
Αυτό επισημαίνουν στο bankingnews.gr στελέχη της αγοράς, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η επίλυση για τους εν εξελίξει διαγωνισμούς είναι απαραίτητη, καθώς ο αριθμός των μελλοντικών έργων που θα βγουν σε διαγωνιστική διακδικασία είναι μικρός, εν αντιθέση με τώρα, που έχουμε κολλημένα έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Όπως για παράδειγμα με το έργο Άκτιο - Αμβρακία, για το οποίο αναδείχτηκε προσωρινός μειοδότης η κοινοπραξία Ακτωρ - ΤΕΡΝΑ, με το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αναστέλλει προγενέστερη απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία άναβε το πράσινο φως για το έργο.
Το ίδιο συμβαίνει και με το διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες του μετρό, στον οποίο μειοδότης έχει αναδειχτεί η ΤΕΡΝΑ.
Η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο ΣτΕ καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της αποφασης της ΑΕΠΠ που απερριψε δικαστική της προσφυγή σχετικά με το διαγωνισμό, η οποία και έγινε δεκτή, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για νέα προσφυγή της εταιρείας στο ΣτΕ.
Την ίδια τύχη έχει και ο διαγωνισμός Κιάτο – Ροδοδάφνη προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, μετά από προσφυγή που κατέθεσε η Μυτιληναίος κατά της ΑΚΤΩΡ, την οποία κέρδισε.

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS