Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Το project «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» αλλάζει τα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα

Το project «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» αλλάζει τα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα
Το project «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» αλλάζει τα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα
Το μεγαλεπήβολο porject της Κίνας "Μία ζώνη ένας δρόμος (Belt and Road)" αναδεικνύει μια νέα εποχή με μεγάλα έργα υποδομής που αλλάζουν τα δεδομένα στη γεωπολιτική σκακιέρα.
Στη Ρωσική Άπω Ανατολή ένα ενδιαφέρον έργο είναι το νέο εργοστάσιο επεξεργασίας μετάλλων Bystrinsky αξίας 1,5 δισ. δολαρίων.
Βρίσκεται περίπου 400 χιλιόμετρα από τα κινεζικά σύνορα σιδηροδρομικώς και βρίσκεται μέσα στην περιοχή Trans-Baikal της Σιβηρίας.
Αυτό το συγκρότημα εξόρυξης και μεταποίησης μεταλλεύματος, έχει μέχρι και 343 εκατ. τόνους  μεταλλευμάτων, είναι μια κοινοπραξία μεταξύ ρωσικών και κινεζικών εταιρειών.
Η Norilsk Nickel, η κορυφαία εταιρία ορυχείων της Ρωσίας και ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς νικελίου και παλλαδίου στον κόσμο, συνεργάζεται με το Ταμείο Φυσικών Πόρων του CIS, το οποίο ίδρυσε ο ρώσος Πρόεδρος V. Putin και το Highland Fund της Κίνας.
Ωστόσο αυτό είναι μόνο το τελευταίο παράδειγμα της ρωσικής και κινεζικής συνεργασίας που σχεδιάζεται γύρω από τους Νέους Δρόμους Μεταξιού ή την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI).
Το Πεκίνο είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας χαλκού και σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο, και σχεδόν ολόκληρη η παραγωγή από το Bystrinsky θα εξάγεται στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Φυσικά, για να εξυπηρετηθεί αυτή η νέα εργοστασιακή μονάδα και όχι, αναπτύχθηκε ένα τεράστιο νέο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και σημαντικές υποδομές, στην "καρδιά" αυτής της έρημης περιοχής.
Ωστόσο, υπάρχει μια άλλη σημαντική πρωτοβουλία του project "Belt and Road" της BRI, περίπου 1.000 χιλιόμετρα ανατολικά του Bystrinsky.
Οι εργασίες ξεκίνησαν στη Γέφυρα του ποταμού Amur ή στο Heilongjiang όπως το ονομάζουν οι Κινέζοι το 2016 και οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις θα ολοκληρωθούν το 2019.
Το έργο αναπτύσσεται από την κινεζορωσική κοινοπραξία Heilongjiang Bridge Company, σε ένα κρίσιμο τμήμα των ρωσο-κινεζικών συνόρων.
Παράλληλα το συγκεκριμένο έργο θα είναι επίσης μέρος ενός τεράστιου εμπορικού δρόμου, από τον οποίο θα μεταφέρεται σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα από το ορυχείο Kimkan, το οποίο ανήκει στην εταιρία IRC με έδρα το Χονγκ Κονγκ, στη Ρωσία.



Η γέφυρα του ποταμού Amur, που συνδέει τον Heihe, στην επαρχία Heilongjiang, με την Blagoveshchesnk στη ρωσική Άπω Ανατολή, αποτελεί φυσικό μέρος του project "Belt and Road".
Είναι συνδεδεμένη με έναν από τους έξι σημαντικούς εμπορικούς δρόμους - τον Οικονομικό Δρομος Κίνας-Μογγολίας-Ρωσίας, ή CMREC, μέσω του Υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου μέχρι το Βλαδιβοστόκ.
Η πρόσθετη σπουδαιότητα του Οικονομικού Δρόμου Κίνας-Μογγολίας-Ρωσίας είναι ότι θα συνδέει το project "Belt and Road" με την Eυρασία.
Ο συγκεκριμένος εμπορικός δρόμος έχει δύο βασικούς συνδέσμους.
Ο πρώτος αφορά τον οδικό άξονα Πεκίνο-Τιαντζίν-Χεμπέ της Κίνας προς τον Χοχότ, προτού συνέχισε σε Μογγολία και Ρωσία.
Ο δεύτερος είναι ο οδικός άξονας Shenyang - Changchun - Harbin - Manzhouli στην πόλη Chita στη Ρωσία, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο του Bystrinsky.
Πολλές πτυχές του ρωσικού-κινεζικού ενδοδικτύου συζητήθηκαν εκτενώς στο τρίτο ανατολικό οικονομικό φόρουμ στο Βλαδιβοστόκ τον Σεπτέμβριο του 2017.
Ο Οικονομικός Δρόμος Κίνας-Μογγολίας-Ρωσίας περιλαμβάνει στενότερη συνεργασία, ιδίως στον τομέα της ενέργειας, των ορυκτών πόρων, της παραγωγής υψηλής τεχνολογίας, της γεωργίας και της δασοκομίας.
Ο Κινέζος αντιπρόεδρος Wang Yang είχε ήδη ανακοινώσει ακόμη στενότερη οικονομική συνεργασία με τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένου ενός Ταμείου συνεργασίας επενδύσεων Κίνας-Ρωσίας ύψους 10 δισ. δολαρίων.



Νομισματική ολοκλήρωση

Μέρος αυτού του σχεδίου περιλαμβάνει ρωσικά-κινεζικά επενδυτικά κεφάλαια, γνωστά ως "Dakaitaowa".
Η νομισματική ολοκλήρωση και η ενεργειακή συνεργασία αποτελούν μέρος μιας φιλόδοξης ρωσο-κινεζικής δέσμης μέτρων.
Αυτό θα επιτρέψει τη διευθέτηση του εμπορίου σε γουάν, αντί για δολάρια, στη Μόσχα μέσω της Βιομηχανικής και Εμπορικής Τράπεζας της Κίνας.
Σύμφωνα με την Γενική Διοίκηση Τελωνείων της Κίνας, η Ρωσία εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής αργού πετρελαίου της χώρας, εξάγοντας περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, μπροστά από τη Σαουδική Αραβία και την Αγκόλα.
Οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα υπερδιπλασιάστηκαν τα τελευταία έξι χρόνια.
Το Νοεμβριο του 2017, το ρωσικό κοινοβούλιο ενέκρινε το προσχέδιο του ρωσικού ομοσπονδιακού προϋπολογισμού 2018-2020 ύψους 279 δισ. δολαρίων.
Αυτό περιλαμβάνει αυξημένες δαπάνες στον κοινωνικό τομέα, υψηλότερο ελάχιστο μισθό και αυξημένους μισθούς για τους δασκάλους και τους εργαζόμενους στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης.
Η μεταποίηση στη Ρωσία έχει αυξηθεί σε απόλυτους αριθμούς κατά την τελευταία δεκαετία, σε συνδυασμό με ελαφρά άνοδο του ΑΕΠ.
Τα ενεργειακά έσοδα της Ρωσίας ανέρχονται μόνο σε περίπου 30% του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού.
Σε απόλυτες τιμές, μειώθηκε ουσιαστικά από το 2014 έως το 2016, ενώ το εισόδημα εκτός πετρελαίου και φυσικού αερίου αυξάνεται σταθερά από το 2009.

Φυσικοί πόροι

Όσον αφορά τις εξαγωγές, το πετρέλαιο αντιπροσωπεύει περίπου το 26% του ΑΕΠ της Ρωσίας.
Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, ως ποσοστό των συνολικών εξαγωγών, μειώθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια από 70% σε 47%, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν τα μεγαλύτερα εξαγωγικά προϊόντα της χώρας.
Όταν προστεθούν και άλλα προϊόντα, όπως ο σίδηρος, ο χάλυβας, το αλουμίνιο και ο χαλκός, τα έσοδα από φυσικούς πόρους της Ρωσίας ανέρχονται σε πάνω από το 75% των συνολικών εξαγωγών της.
Ωστόσο, η ένταξη της Ρωσίας στο project "Belt and Road" προσφέρει τώρα εξαιρετικές ευκαιρίες για τη χώρα.
Για να το καταλάβει κανείς θα πρέπει να διαβάσει τη Συνθήκη Nerchisk του 1689 σε μια εποχή που οι Manchus, μια εθνοτική μειονότητα στην Κίνα και οι άνθρωποι της περιοχής από τους οποίους προέρχεται το όνομα Μαντζουρία, ανησυχούσαν βαθιά για τις εισβολές των κοζάκων στις περιοχές τους.
Η Συνθήκη Nerchisk ήταν η πρώτη συνθήκη που υπέγραψε η Κίνα με ευρωπαϊκή χώρα και διασφάλιζε τα σύνορα και τις ρυθμιζόμενες σχέσεις μεταξύ των δύο γειτόνων για σχεδόν δύο αιώνες.
Για πρώτη φορά, οι Ρώσοι μπορούσαν να εμπορεύονται απευθείας με την Κίνα.
Είχαν καλή θέση στο δικαστήριο Qing παρέχοντας τον αυτοκράτορα Kangxi με όπλα, καθώς και προηγμένα μαθήματα γεωμετρίας και αστρονομίας.

Αιώνας εξευτελισμού

Τώρα συγκρίνετε αυτό με τις "άνισες συνθήκες" του 19ου αιώνα που υπέγραψε η Κίνα με την Αγγλία, τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία, γνωστός και ως "αιώνας εξευτελισμού" στην Κίνα.
Είναι αλήθεια ότι η Ρωσία κατέστρεψε τότε τις κινεζικές εκτάσεις, καθώς εξασφάλισε την περιοχή του Amur και την ανατολική πλευρά των βουνών Sikhote-Alin.
Εκείνη τη στιγμή, η δυναστεία Qing ήταν αβοήθητη.
Τα πάντα αργότερα επισημοποιήθηκαν από τις συνθήκες.
Η Κίνα έχασε αυτό που ήταν γνωστό ως Εξωτερική Μαντζουρία.
Σήμερα ολόκληρη αυτή η περιοχή είναι γνωστή ως Primorsky Krai, Ρωσική Ναυτική Επαρχία.
Στη συνέχεια, το 2006, ο Πρόεδρος Putin ανακοίνωσε επίσημα την επίλυση όλων των διασυνοριακών διαφορών με την Κίνα κατά μήκος της περιοχής του Amur.
Το Πεκίνο εκ των πραγμάτων συμφώνησε.
Τώρα, με την ενσωμάτωση του project "Belt and Road", η Ρωσία έχει μεγάλη πιθανότητα να εκπληρώσει το "πεπρωμένο του Ειρηνικού" το οποίο σχεδιάστηκε για πρώτη φορά όταν ολοκληρώθηκε το 1905 ο Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος.

www.bankignnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης