Έχουν αντιαεροπορική δυνατότητα μόνο κατά ελικοπτέρων.
Πολύ μεγάλος θόρυβος έχει γίνει για την είδηση της εξαγωγής των 6 γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 ΤN AIP στην Τουρκία. Πολύ δε περισσότερο γιατί η τουρκική προπαγάνδα διαρρέει στον τουρκικό τύπο, πως αυτά τα υποβρύχια θα είναι εξοπλισμένα με τα κατευθυνόμενα βλήματα IDAS ως αντιαεροπορική ασπίδα, την ώρα που τα δικά μας κλάσης «Παπανικολής» δεν διαθέτουν την αντίστοιχη δυνατότητα. Ο προφανής στόχος της τουρκικής προπαγάνδας είναι να προσδώσουν έναν «αέρα ανωτερότητας» στα έξι τουρκικά, έναντι των τεσσάρων ελληνικών υποβρυχίων.
Το βλήμα IDAS
Το βλήμα IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines: διαδραστικό σύστημα άμυνας και κρούσης υποβρυχίων) έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει σε υποβρύχια σε κατάδυση δυνατότητες αυτοάμυνας και εμπλοκής μη συμβατικών, ασύμμετρων, απειλών από αέρος, στην επιφάνεια της θάλασσας και στα παράκτια εδάφη.
Η εκτόξευση του βλήματος γίνεται από ειδικό κάνιστρο το οποίο φορτώνεται ως τυπικό όπλο (τορπίλη) στον τορπιλοσωλήνα. Αυτό το χαρακτηριστικό επιτρέπει την εύκολη ενσωμάτωσή του και σε υπάρχουσες σχεδιάσεις, δηλαδή τα ελληνικά υποβρύχια τύπου 214.
Η μεγαλύτερη απειλή ενός υποβρυχίου είναι ο εντοπισμός του από το ποντιζόμενο σόναρ των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων. Όταν η παρουσία του ελικοπτέρου γίνει αντιληπτή, ένα εξοπλισμένο με το βλήμα IDAS υποβρύχιο, έχει τη δυνατότητα κάθετης εκτόξευσης του αντιαεροπορικού βλήμματος το οποίο, όμως, μπορεί να πλήξει ελικόπτερα αλλά όχι και αεροσκάφη, που έχουν μεγαλύτερη επιχειρησιακή οροφή.
Με τη βοήθεια οπτικής ίνας ο έλεγχος του βλήματος είναι δυνατός από το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του υποβρυχίου καθόλη τη διάρκεια της πτήσης, επιτρέποντας την αλλαγή στόχου, τη διόρθωση της πορείας, την αλλαγή του σημείου προσβολής ή ακόμα και την ακύρωση της προσβολής.
Προάγγελος για την «ενσωμάτωση» στα υποβρύχια Type 214 του βλήματος IDAS ήταν η συμφωνία συνεργασίας που υπεγράφη κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων IDEF 2013 στην Κωνσταντινούπολη. Η γερμανοτουρκική συμφωνία προβλέπει την ανάπτυξη και παραγωγή του εκτοξευόμενου από υποβρύχιο κατευθυνόμενου βλήματος IDAS .
Η συμφωνία είχε υπογραφεί στις 9 Μαΐου 2013 μεταξύ της τουρκικής εταιρίας Roketsan και της γερμανικής κοινοπραξίας IDAS, των ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), την Diehl BGT Defence και την νορβηγική Nammo η οποία αναπτύσσει τον πυραυλοκινητήρα του βλήματος.
Ειδικοί εμπειρογνώμονες, πάντως, διατηρούν επιφυλάξεις για το εάν τελικώς θα ενσωματωθούν στα οπλικά συστήματα των τουρκικών υποβρυχίων τα βλήματα IDAS. Βέβαια, είναι πολύ πιθανό ότι η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να τα κατασκευάσει, αλλά σε αυτή την περίπτωση είναι άγνωστο πόσος χρόνος θα χρειαστεί...
www.bankingnews.gr
Το βλήμα IDAS
Το βλήμα IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines: διαδραστικό σύστημα άμυνας και κρούσης υποβρυχίων) έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει σε υποβρύχια σε κατάδυση δυνατότητες αυτοάμυνας και εμπλοκής μη συμβατικών, ασύμμετρων, απειλών από αέρος, στην επιφάνεια της θάλασσας και στα παράκτια εδάφη.
Η εκτόξευση του βλήματος γίνεται από ειδικό κάνιστρο το οποίο φορτώνεται ως τυπικό όπλο (τορπίλη) στον τορπιλοσωλήνα. Αυτό το χαρακτηριστικό επιτρέπει την εύκολη ενσωμάτωσή του και σε υπάρχουσες σχεδιάσεις, δηλαδή τα ελληνικά υποβρύχια τύπου 214.
Η μεγαλύτερη απειλή ενός υποβρυχίου είναι ο εντοπισμός του από το ποντιζόμενο σόναρ των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων. Όταν η παρουσία του ελικοπτέρου γίνει αντιληπτή, ένα εξοπλισμένο με το βλήμα IDAS υποβρύχιο, έχει τη δυνατότητα κάθετης εκτόξευσης του αντιαεροπορικού βλήμματος το οποίο, όμως, μπορεί να πλήξει ελικόπτερα αλλά όχι και αεροσκάφη, που έχουν μεγαλύτερη επιχειρησιακή οροφή.
Με τη βοήθεια οπτικής ίνας ο έλεγχος του βλήματος είναι δυνατός από το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του υποβρυχίου καθόλη τη διάρκεια της πτήσης, επιτρέποντας την αλλαγή στόχου, τη διόρθωση της πορείας, την αλλαγή του σημείου προσβολής ή ακόμα και την ακύρωση της προσβολής.
Προάγγελος για την «ενσωμάτωση» στα υποβρύχια Type 214 του βλήματος IDAS ήταν η συμφωνία συνεργασίας που υπεγράφη κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων IDEF 2013 στην Κωνσταντινούπολη. Η γερμανοτουρκική συμφωνία προβλέπει την ανάπτυξη και παραγωγή του εκτοξευόμενου από υποβρύχιο κατευθυνόμενου βλήματος IDAS .
Η συμφωνία είχε υπογραφεί στις 9 Μαΐου 2013 μεταξύ της τουρκικής εταιρίας Roketsan και της γερμανικής κοινοπραξίας IDAS, των ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), την Diehl BGT Defence και την νορβηγική Nammo η οποία αναπτύσσει τον πυραυλοκινητήρα του βλήματος.
Ειδικοί εμπειρογνώμονες, πάντως, διατηρούν επιφυλάξεις για το εάν τελικώς θα ενσωματωθούν στα οπλικά συστήματα των τουρκικών υποβρυχίων τα βλήματα IDAS. Βέβαια, είναι πολύ πιθανό ότι η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να τα κατασκευάσει, αλλά σε αυτή την περίπτωση είναι άγνωστο πόσος χρόνος θα χρειαστεί...
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών