Αναμφισβήτητα η Ρωσία διαδραματίζει ηγεμονικό ρόλο στην περιοχή – Οι φιλοδοξίες της Κίνας
Η Ρωσία είναι αποφασισμένη να κυριαρχήσει στην περιοχή της Αρκτικής με τη στρατιωτική της ισχύ.
Αυτό συμπεραίνει το Gatestone Institute από τη μεγάλη άσκηση, που πραγματοποίησαν οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις με τη δημιουργία της βάσης Nagurskoye, της βορειότερης ρωσικής στρατιωτικής εγκατάστασης.
Η προσπάθεια οποιουδήποτε αντιπάλου να ξεπεράσει το εντυπωσιακό πάτημα της Μόσχας στην Αρκτική είναι απίθανο να πετύχει.
Η Ρωσία έχει ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα που βασίζεται στο γεγονός ότι το έδαφός της εφάπτεται του 50% των χωρικών υδάτων της Αρκτικής.
Με την υπερθέρμανση του πλανήτη και την επακόλουθη επιτάχυνση της τήξης του πάγου στον Αρκτικό Ωκεανό, η Μόσχα φαίνεται να είναι έτοιμη να ελέγξει τον νεότερο θαλάσσιο διάδρομο, «Northeast Passage», (βορειοανατολικό πέρασμα).
Αυτή η πλωτή οδός θα ενώσει τη ρωσική Ευρώπη με τις επαρχίες της Άπω Ανατολής της Ρωσίας δίπλα στα νερά του Ειρηνικού.
Το «Northeast Passage» θα μπορούσε να συντομεύσει τη μεταφόρτωση εμπορευμάτων από χώρες της Ασίας στην Ευρώπη κατά δύο εβδομάδες, αντί να μεταφέρει εμπορεύματα μέσω της διαδρομής της Διώρυγας του Suez.
Για αιώνες, τα πλοία μπορούσαν να πλοηγηθούν μόνο σε τμήματα της Αρκτικής και για λίγους μήνες του έτους.
Αν συνεχιστούν οι τρέχουσες κλιματικές τάσεις, και μάλιστα ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό, η Ρωσία αναμένει να εκμεταλλευτεί τους τεράστιους ενεργειακούς, ορυκτούς και αλιευτικούς πόρους της περιοχής, τουλάχιστον εντός των νομικών ορίων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης των 200 ναυτικών μιλίων πέραν των χερσαίων συνόρων.
Η βορειοδυτική Αρκτική περιοχή της Ρωσίας στη χερσόνησο Kola αντιπροσωπεύει μεγάλα τμήματα της παραγωγής νικελίου και χαλκού της χώρας, όπως και η Norilsk στην Ανατολική Σιβηρία.
Η περιοχή της Αρκτικής προσφέρεται επίσης για το μεγαλύτερο μέρος της εξόρυξης κασσίτερου της Ρωσίας.
Τα ρωσικά σημεία εξόρυξης στον Αρκτικό Κύκλο παράγουν πολύτιμα ορυκτά, όπως διαμάντια στη Δημοκρατία της Γιακουτίας στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας, καθώς και παλλάδιο, πλατίνα, σελήνιο και κοβάλτιο.
Πιθανώς τα πιο διάσημα ορυκτά είναι τα θρυλικά αποθέματα χρυσού στην περιοχή Koluma.
Ο ισχυρισμός της Ρωσίας για αποκλειστικότητα, ή τουλάχιστον οι ειδικοί δεσμοί της με την Αρκτική είναι μακροχρόνιοι.
Η Μόσχα διεκδίκησε για πρώτη φορά κυριαρχία σε όλα τα νησιά της Αρκτικής Θάλασσας βόρεια της ευρασιατικής γης ήδη από το 1926, και επανέλαβε τον ισχυρισμό αυτό το 1928 και πάλι το 1950.
Ο επιθετικός χαρακτήρας της Ρωσίας και η αποτυχία των άλλων αρκτικών χωρών να υποχρεώσουν τη Μόσχα σε διαπραγμάτευση για τη διευθέτηση συνόρων, αφήνουν σημαντικές πιθανότητες για παρανόηση και σοβαρά διεθνή συμβάντα στην Αρκτική, επισημαίνει το Gatestone Institute.
Οι γενικές διεκδικήσεις της Ρωσίας για εδαφική κυριαρχία αποτελούν άμεση πρόκληση για τις συμβάσεις «Νόμος της Θάλασσας», όπως η αρχή της «Ελευθερίας της Πλοήγησης» (FON), την οποία υπερασπίζονται οι ΗΠΑ και άλλες χώρες.
Η αρχή FON επιτρέπει σε ξένα πλοία να κινούνται έξω από το διεθνώς αναγνωρισμένο όριο των 12 ναυτικών μιλίων των εθνικών υδάτων.
Μία μακροχρόνια εδαφική διαμάχη γεμάτη ένταση φαίνεται στις συγκρουόμενες αξιώσεις της Ρωσίας και των μελών του ΝΑΤΟ, της Δανίας και του Καναδά, για την ιδιοκτησία της κορυφογραμμής Lomonosov.
Παρ 'όλα αυτά, ορισμένες ιστορικές εδαφικές διαφορές είναι διαπραγματεύσιμες, όπως η διαχρονική διαμάχη μεταξύ Ρωσίας και Νορβηγίας σχετικά με το ποια χώρα ελέγχει τα ύδατα της Θάλασσας του Barents.
Η Ρωσία και η Νορβηγία έλυσαν το ζήτημα φιλικά τον Σεπτέμβριο του 2010 με κάθε χώρα να διευθετεί 175.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα της θάλασσας του Barents.
Το Κρεμλίνο συνεχίζει να επικεντρώνει τη βιομηχανική και στρατιωτική του υποδομή στο Βορρά, που ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια.
Ενδεικτικά, από το 2015 έως το 2016, η Μόσχα κατασκεύασε έξι νέες στρατιωτικές βάσεις, στο Aleksandra Land, το Novaya Zemlya, το Sredny Island, το Wrangel Island, το Kotelny Island και το Camp Schmidt.
Η Ρωσία διατηρεί τον έλεγχο του εναέριου χώρου πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο με μονάδες πυραυλικών συστημάτων επιφανείας-αέρος μεσαίας εμβέλειας.
Ο ρωσικός στρατός έχει επίσης αναπτύξει μια πολική ικανή έκδοση του τελευταίου όπλου αεροπορικής άμυνας, του S-400.
Πρόκειται για οπλικά συστήματα επιχειρησιακά ικανά στους -50 βαθμούς Κελσίου.
Η Ρωσία, επιπλέον, έχει ένα φυσικό γεωπολιτικό και πολιτιστικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων της στην Αρκτική.
Οι Ρώσοι πολίτες είναι πιο εξοικειωμένοι στο ψυχρό κλίμα των πολύ βόρειων περιοχών, όπως αποδεικνύεται από τα πολλά μεγάλα αστικά κέντρα πληθυσμού της Ρωσίας στα βόρεια. Murmansk, Vorkuta, Norilsk και Tiksi είναι πόλεις – παραδείγματα για τη συνθήκη αυτή.
Υπογραμμίζοντας την προφανή αποφασιστικότητα της Ρωσίας να κυριαρχήσει στη Διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας (NSR), η Μόσχα έχει ήδη προτείνει ένα νέο καθεστώς για τη διαχείριση όλων των εμπορικών συναλλαγών.
Η προτεινόμενη διοίκηση της NSR από τη Ρωσία συνεπάγεται υποχρεωτική αίτηση εκ των προτέρων για δικαίωμα διέλευσης, βαρύ φόρο για τη διέλευση και επιβίβαση σε κάθε σκάφος Ρώσου πλοηγού για να οδηγήσει το πλοίο στο λιμάνι.
Οι ΗΠΑ πιθανότατα δεν θα συμμορφωθούν με αυτήν την πρόταση, καθώς το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό ασπάζεται σταθερά την αρχή του mare liberum («ελευθερία των θαλασσών»).
Τις τελευταίες δεκαετίες, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ πραγματοποίησε εκατοντάδες στρατιωτικές ασκήσεις «Ελευθερία της Πλοήγησης» σε όλο τον κόσμο, και τώρα μπορεί να χρειαστεί να εντείνει τέτοιες αποστολές στην Αρκτική για να αποτρέψει την αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της Μόσχας στην περιοχή.
Οι φιλοδοξίες των πέντε πολικών κρατών - Ρωσία, Δανία, Νορβηγία, Καναδάς και ΗΠΑ - μπορεί επίσης να αντιμετωπίσουν τις φιλοδοξίες της Κίνας.
Στο πρόσφατο παρελθόν, η Κίνα και η Ρωσία συνεργάστηκαν στη ναυσιπλοΐα και σε εμπορικές δραστηριότητες στην Αρκτική.
Η Ρωσία, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου στόλου παγοθραυστικών στον κόσμο, έχει αναπτύξει περιστασιακά αυτά τα πλοία για να συνοδεύσει κινεζικές εμπορικές αποστολές στις ψυχρές θάλασσες του Βορρά.
Ήταν επίσης η Ρωσία που πρωτοστάτησε στην κατασκευή του πρώτου πυρηνικού παγοθραυστικού, του Lenin, όταν το πέρασμα από αυτά τα νερά περιοριζόταν από τα μέσα Ιουλίου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Η Κίνα τώρα θέλει να κατασκευάσει τα δικά της παγοθραυστικά για τα νερά της Αρκτικής.
Εξάλλου προφανώς βλέπει τον Βόρειο Διάδρομο ως τον «Πολικό Δρόμο του Μεταξιού» που θα διευκολύνει το εμπόριο από την Ασία έως την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τώρα που η Διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας υλοποιήθηκε πλήρως τον περασμένο Αύγουστο, η Ρωσο-κινεζική συνεργασία θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση της Κίνας στα τρομερά αναπτυξιακά σχέδια της Ρωσίας για στρατιωτικές βάσεις και σύγχρονα λιμάνια.
www.bankingnews.gr
Αυτό συμπεραίνει το Gatestone Institute από τη μεγάλη άσκηση, που πραγματοποίησαν οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις με τη δημιουργία της βάσης Nagurskoye, της βορειότερης ρωσικής στρατιωτικής εγκατάστασης.
Η προσπάθεια οποιουδήποτε αντιπάλου να ξεπεράσει το εντυπωσιακό πάτημα της Μόσχας στην Αρκτική είναι απίθανο να πετύχει.
Η Ρωσία έχει ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα που βασίζεται στο γεγονός ότι το έδαφός της εφάπτεται του 50% των χωρικών υδάτων της Αρκτικής.
Με την υπερθέρμανση του πλανήτη και την επακόλουθη επιτάχυνση της τήξης του πάγου στον Αρκτικό Ωκεανό, η Μόσχα φαίνεται να είναι έτοιμη να ελέγξει τον νεότερο θαλάσσιο διάδρομο, «Northeast Passage», (βορειοανατολικό πέρασμα).
Αυτή η πλωτή οδός θα ενώσει τη ρωσική Ευρώπη με τις επαρχίες της Άπω Ανατολής της Ρωσίας δίπλα στα νερά του Ειρηνικού.
Το «Northeast Passage» θα μπορούσε να συντομεύσει τη μεταφόρτωση εμπορευμάτων από χώρες της Ασίας στην Ευρώπη κατά δύο εβδομάδες, αντί να μεταφέρει εμπορεύματα μέσω της διαδρομής της Διώρυγας του Suez.
Για αιώνες, τα πλοία μπορούσαν να πλοηγηθούν μόνο σε τμήματα της Αρκτικής και για λίγους μήνες του έτους.
Αν συνεχιστούν οι τρέχουσες κλιματικές τάσεις, και μάλιστα ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό, η Ρωσία αναμένει να εκμεταλλευτεί τους τεράστιους ενεργειακούς, ορυκτούς και αλιευτικούς πόρους της περιοχής, τουλάχιστον εντός των νομικών ορίων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης των 200 ναυτικών μιλίων πέραν των χερσαίων συνόρων.
Η βορειοδυτική Αρκτική περιοχή της Ρωσίας στη χερσόνησο Kola αντιπροσωπεύει μεγάλα τμήματα της παραγωγής νικελίου και χαλκού της χώρας, όπως και η Norilsk στην Ανατολική Σιβηρία.
Η περιοχή της Αρκτικής προσφέρεται επίσης για το μεγαλύτερο μέρος της εξόρυξης κασσίτερου της Ρωσίας.
Τα ρωσικά σημεία εξόρυξης στον Αρκτικό Κύκλο παράγουν πολύτιμα ορυκτά, όπως διαμάντια στη Δημοκρατία της Γιακουτίας στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας, καθώς και παλλάδιο, πλατίνα, σελήνιο και κοβάλτιο.
Πιθανώς τα πιο διάσημα ορυκτά είναι τα θρυλικά αποθέματα χρυσού στην περιοχή Koluma.
Ο ισχυρισμός της Ρωσίας για αποκλειστικότητα, ή τουλάχιστον οι ειδικοί δεσμοί της με την Αρκτική είναι μακροχρόνιοι.
Η Μόσχα διεκδίκησε για πρώτη φορά κυριαρχία σε όλα τα νησιά της Αρκτικής Θάλασσας βόρεια της ευρασιατικής γης ήδη από το 1926, και επανέλαβε τον ισχυρισμό αυτό το 1928 και πάλι το 1950.
Ο επιθετικός χαρακτήρας της Ρωσίας και η αποτυχία των άλλων αρκτικών χωρών να υποχρεώσουν τη Μόσχα σε διαπραγμάτευση για τη διευθέτηση συνόρων, αφήνουν σημαντικές πιθανότητες για παρανόηση και σοβαρά διεθνή συμβάντα στην Αρκτική, επισημαίνει το Gatestone Institute.
Οι γενικές διεκδικήσεις της Ρωσίας για εδαφική κυριαρχία αποτελούν άμεση πρόκληση για τις συμβάσεις «Νόμος της Θάλασσας», όπως η αρχή της «Ελευθερίας της Πλοήγησης» (FON), την οποία υπερασπίζονται οι ΗΠΑ και άλλες χώρες.
Η αρχή FON επιτρέπει σε ξένα πλοία να κινούνται έξω από το διεθνώς αναγνωρισμένο όριο των 12 ναυτικών μιλίων των εθνικών υδάτων.
Μία μακροχρόνια εδαφική διαμάχη γεμάτη ένταση φαίνεται στις συγκρουόμενες αξιώσεις της Ρωσίας και των μελών του ΝΑΤΟ, της Δανίας και του Καναδά, για την ιδιοκτησία της κορυφογραμμής Lomonosov.
Παρ 'όλα αυτά, ορισμένες ιστορικές εδαφικές διαφορές είναι διαπραγματεύσιμες, όπως η διαχρονική διαμάχη μεταξύ Ρωσίας και Νορβηγίας σχετικά με το ποια χώρα ελέγχει τα ύδατα της Θάλασσας του Barents.
Η Ρωσία και η Νορβηγία έλυσαν το ζήτημα φιλικά τον Σεπτέμβριο του 2010 με κάθε χώρα να διευθετεί 175.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα της θάλασσας του Barents.
Το Κρεμλίνο συνεχίζει να επικεντρώνει τη βιομηχανική και στρατιωτική του υποδομή στο Βορρά, που ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια.
Ενδεικτικά, από το 2015 έως το 2016, η Μόσχα κατασκεύασε έξι νέες στρατιωτικές βάσεις, στο Aleksandra Land, το Novaya Zemlya, το Sredny Island, το Wrangel Island, το Kotelny Island και το Camp Schmidt.
Η Ρωσία διατηρεί τον έλεγχο του εναέριου χώρου πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο με μονάδες πυραυλικών συστημάτων επιφανείας-αέρος μεσαίας εμβέλειας.
Ο ρωσικός στρατός έχει επίσης αναπτύξει μια πολική ικανή έκδοση του τελευταίου όπλου αεροπορικής άμυνας, του S-400.
Πρόκειται για οπλικά συστήματα επιχειρησιακά ικανά στους -50 βαθμούς Κελσίου.
Η Ρωσία, επιπλέον, έχει ένα φυσικό γεωπολιτικό και πολιτιστικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων της στην Αρκτική.
Οι Ρώσοι πολίτες είναι πιο εξοικειωμένοι στο ψυχρό κλίμα των πολύ βόρειων περιοχών, όπως αποδεικνύεται από τα πολλά μεγάλα αστικά κέντρα πληθυσμού της Ρωσίας στα βόρεια. Murmansk, Vorkuta, Norilsk και Tiksi είναι πόλεις – παραδείγματα για τη συνθήκη αυτή.
Υπογραμμίζοντας την προφανή αποφασιστικότητα της Ρωσίας να κυριαρχήσει στη Διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας (NSR), η Μόσχα έχει ήδη προτείνει ένα νέο καθεστώς για τη διαχείριση όλων των εμπορικών συναλλαγών.
Η προτεινόμενη διοίκηση της NSR από τη Ρωσία συνεπάγεται υποχρεωτική αίτηση εκ των προτέρων για δικαίωμα διέλευσης, βαρύ φόρο για τη διέλευση και επιβίβαση σε κάθε σκάφος Ρώσου πλοηγού για να οδηγήσει το πλοίο στο λιμάνι.
Οι ΗΠΑ πιθανότατα δεν θα συμμορφωθούν με αυτήν την πρόταση, καθώς το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό ασπάζεται σταθερά την αρχή του mare liberum («ελευθερία των θαλασσών»).
Τις τελευταίες δεκαετίες, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ πραγματοποίησε εκατοντάδες στρατιωτικές ασκήσεις «Ελευθερία της Πλοήγησης» σε όλο τον κόσμο, και τώρα μπορεί να χρειαστεί να εντείνει τέτοιες αποστολές στην Αρκτική για να αποτρέψει την αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της Μόσχας στην περιοχή.
Οι φιλοδοξίες των πέντε πολικών κρατών - Ρωσία, Δανία, Νορβηγία, Καναδάς και ΗΠΑ - μπορεί επίσης να αντιμετωπίσουν τις φιλοδοξίες της Κίνας.
Στο πρόσφατο παρελθόν, η Κίνα και η Ρωσία συνεργάστηκαν στη ναυσιπλοΐα και σε εμπορικές δραστηριότητες στην Αρκτική.
Η Ρωσία, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου στόλου παγοθραυστικών στον κόσμο, έχει αναπτύξει περιστασιακά αυτά τα πλοία για να συνοδεύσει κινεζικές εμπορικές αποστολές στις ψυχρές θάλασσες του Βορρά.
Ήταν επίσης η Ρωσία που πρωτοστάτησε στην κατασκευή του πρώτου πυρηνικού παγοθραυστικού, του Lenin, όταν το πέρασμα από αυτά τα νερά περιοριζόταν από τα μέσα Ιουλίου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Η Κίνα τώρα θέλει να κατασκευάσει τα δικά της παγοθραυστικά για τα νερά της Αρκτικής.
Εξάλλου προφανώς βλέπει τον Βόρειο Διάδρομο ως τον «Πολικό Δρόμο του Μεταξιού» που θα διευκολύνει το εμπόριο από την Ασία έως την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τώρα που η Διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας υλοποιήθηκε πλήρως τον περασμένο Αύγουστο, η Ρωσο-κινεζική συνεργασία θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση της Κίνας στα τρομερά αναπτυξιακά σχέδια της Ρωσίας για στρατιωτικές βάσεις και σύγχρονα λιμάνια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών