Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Άλλαξε η ταμπέλα στην Αγία Σοφία, «το μεγάλο τζαμί» - Έσπευσε για φωτογραφία ο Erdogan

Άλλαξε η ταμπέλα στην Αγία Σοφία, «το μεγάλο τζαμί» - Έσπευσε για φωτογραφία ο Erdogan
Άλλαξε η ταμπέλα στην Αγία Σοφία
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την πρώτη μουσουλμανική προσευχή στην Αγία Σοφία, με συνεργείο να αλλάζει σήμερα 23/7 την πινακίδα στην είσοδο του εμβληματικού κτιρίου.
Όλες οι εργασίες για να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία έχουν μπει στην τελική ευθεία, με την πρώτη μουσουλμανική προσευχή να είναι προγραμματισμένη για την Παρασκευή 24 Ιουλίου 2020.
Ο Τούρκος πρόεδρος Recep Tayyip Erdogan και η σύζυγός του, έσπευσαν να φωτογραφηθούν με φόντο τη νέα πινακίδα στην είσοδο της Αγίας Σοφίας, η οποία γράφει «Το μεγάλο τζαμί».
Ο Erdogan επισκέφτηκε την Αγία Σοφία για να επιθεωρήσει τις εργασίες για τη μετατροπή του μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO σε τζαμί.
Ενημερώθηκε και για την πορεία των εργασιών που σχετίζονται με τον τρόπο που θα καλυφθούν τα μοναδικά ψηφιδωτά και οι τοιχογραφίες στο εσωτερικό της Αγίας Σοφίας.
Image
Image
Image

H Κωνσταντινούπολη έχει 2.994 τζαμιά αλλά ο Erdogan ήθελε την Αγία Σοφία… για επικοινωνιακούς λόγους – Φιέστα στις 24 Ιουλίου

Διεθνείς Οργανισμοί, πολιτικοί, θρησκευτικοί ηγέτες, διεθνής τύπος καταδίκασαν την Τουρκία για την απόφαση της να μετατρέψει την Αγία Σοφία από μουσείο σε τζαμί εκ νέου.
Η φιέστα που ετοιμάζει ο Erdogan στις 24 Ιουλίου όπου η Αγία Σοφία θα λειτουργήσει ξανά ως τζαμί θα προβληθούν δεόντως από το τουρκικό καθεστώς το οποίο εντός και εκτός Τουρκίας δεν έχει να επιδείξει… κάτι σπουδαίο το τελευταίο διάστημα.
Η απόφαση του Erdogan του τούρκου Προέδρου είναι τουλάχιστον προκλητική αλλά εξυπηρετεί ένα σκοπό, να αποπροσανατολίσει την τουρκική κοινή γνώμη από την επιδείνωση της οικονομίας και το φιάσκο στην αντιμετώπιση του κορωνοιού.
Εν τω μεταξύ χριστιανικές χώρες όπως η Ρωσία προκαλούν με την στάση τους.
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, D. Pescov, αναφορικά με την απόφαση της Τουρκίας να μετατρέψει την Αγιά Σοφία σε τζαμί τόνισε ότι τα εισιτήρια της Αγίας Σοφίας είναι αρκετά ακριβά.
Δεν θα υπάρχουν εισιτήρια τώρα και η είσοδος θα είναι δωρεάν.
Οι τουρίστες μας θα επωφεληθούν από αυτό» δήλωσε.
Η δήλωση της Ρωσίας είναι απαράδεκτη και ενάντια στην λογική καθώς η Αγία Σοφία έχει ενταχθεί στα έργα πολιτιστικής κληρονομίας….

Οι Τούρκοι προκαλούν

Ο Διευθυντής Πολιτισμού και Τουρισμού της Κωνσταντινούπολης, Coşkun Yılmaz, δήλωσε:
Αν αναζητούμε σχέδια για κλοπή στην ιστορία της Αγίας Σοφίας, πρέπει πραγματικά να πάμε στο 1204 για να δούμε την Αγία Σοφία ως κληρονομιά.
Την Αγία Σοφία κατέλαβαν οι σταυροφόροι.
Μία από τις μεγαλύτερες καταστροφές είναι η κλοπή έργων με υψηλή θρησκευτική και ιστορική αξία στην Αγία Σοφία.
Οι Σταυροφόροι προκάλεσαν μεγάλες καταστροφές.
Στην πραγματικότητα, μερικοί από αυτούς δεν μπορούσαν να μεταφέρουν τα έργα τα οποία έσπασαν και τα πούλησαν στην Ευρώπη και μερικά από αυτά εκτίθενται σε ιδιωτικές συλλογές, μερικά εκτίθενται σε μουσεία και άλλα σε πλατείες.

Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί εκθέτει τον Erdogan

Η Κωνσταντινούπολη έχει 2.998 τζαμιά, η απόφαση για την Αγία Σοφία θα εκθέσει τον Erdogan που παλεύει με κορωνοιό και φθίνουσα οικονομία αναφέρει σε μια άκρως ενδιαφέρουσα ανάλυση το αμερικανικό Think Tank Gatestone Institute.
Σύμφωνα με τους οπαδούς και τους πολιτικούς του συμμάχους, ο ισλαμιστής πρόεδρος της Τουρκίας, Erdogan, κατέλαβε την Κωνσταντινούπολη για δεύτερη φορά όταν υπέγραψε διάταγμα για τη μετατροπή του μνημειώδους καθεδρικού ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, που χτίστηκε το 537 μετά Χριστού, σε τζαμί.
Με αυτή τη λογική, έγινε ο πρώτος πολιτικός που κατέκτησε ένα συμβολικό μέρος μιας πόλη που ανήκει όμως ήδη στη χώρα του.
«Πρώτα, πρέπει να γεμίσεις το Sultanahment (Σουλταναχμέτ) το Μπλε Τζαμί της Κωνσταντινούπολη... αυτό είναι μια συνωμοσία, αυτή είναι καθαρή πρόκληση", δήλωσε ο Erdogan σε πλήθος μόλις τον Μάρτιο του 2019, όταν οι οπαδοί του κόμματος απαίτησαν τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.
To παράδοξο είναι ότι τα περισσότερα από τα σχεδόν 3.000 τζαμιά της Κωνσταντινούπολης (ένα τζαμί ανά 5.000 κατοίκους) δεν προσελκύουν τους πολίτες, σχεδόν 16 μήνες αργότερα, ο Erdogan άλλαξε γνώμη.
Σε αυτό το θεατρικό έργο ακραίας υποκριτικής, είπε ότι το ανώτατο δικαστήριο θα αποφασίσει για την τύχη της Αγίας Σοφίας. Σύμφωνα με μια συνταγματική τροποποίηση του 2010, ο Erdogan έχει την δυνατότητα να διορίσει όλα τα μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ο Erdogan είπε ότι θα σεβαστεί την απόφαση του δικαστηρίου «προς οποιαδήποτε κατεύθυνση».
Κατά ένα παράδοξο τρόπο η ετυμηγορία ήρθε προς την κατεύθυνση που ήθελε ο Erdogan:
Στις 9 Ιουλίου, το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε να ακυρώσει απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, που υπογράφηκε το 1934 από τον Mustafa Kemal Ataturk, ιδρυτή της σύγχρονης Τουρκίας, ορίζοντας την Αγία Σοφία ως μουσείο, μια κίνηση σεβασμού προς τον Χριστιανισμό.
Μόλις μία ώρα μετά την ανακοίνωση της ετυμηγορίας του Συμβουλίου της Επικρατείας ο Erdogan υπέγραψε διάταγμα για τη μετατροπή σε τζαμί του μνημείου Αγία Σοφία που βρίσκεται στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Χρονολόγιο της Αγίας Σοφίας

537: Ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Ιουστινιανός χτίζει την Αγία Σοφία ως καθεδρικό ναό στην τότε Κωνσταντινούπολη.

1453: Ο Οθωμανός Σουλτάνος Μεχμέτ Β’ (Μεχμέτ ο Κατακτητής) μετατρέπει την Αγία Σοφία σε τζαμί αφού πήρε την Κωνσταντινούπολη από τους Βυζαντινούς.

1453-1934: Η Αγία Σοφία παραμένει τζαμί.

7 Ιουνίου 1931: Το υπουργικό συμβούλιο της νεοσύστατης Τουρκικής Δημοκρατίας υπογράφει διάταγμα για την αποκατάσταση ανεκτίμητων ψηφιδωτών τοιχογραφιών στην Αγία Σοφία.
Η δουλειά ανατέθηκε στον Thomas Whittemore, έναν αμερικανό βυζαντινό ειδικό.

25 Αυγούστου 1934: Ο Τούρκος υπουργός Παιδείας Abidin Özmen γράφει μια επιστολή στον Πρωθυπουργό İsmet İnönü για να τον ενημερώσει ότι είχε λάβει προφορική εντολή από τον Atatürk για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε μουσείο.

24 Νοεμβρίου 1934: Το τουρκικό υπουργικό συμβούλιο υπογράφει διάταγμα ότι «δεν είναι τζαμί» η Αγία Σοφία.

1980: Ο Τούρκος πρωθυπουργός Süleyman Demirel επιτρέπει μουσουλμανικές προσευχές σε μέρος της Αγίας Σοφίας.

1981: Η στρατιωτική δικτατορία απαγορεύει τις μουσουλμανικές προσευχές στην Αγία Σοφία.

1991: Ο Πρωθυπουργός Süleyman Demirel ανοίγει εκ νέου μέρος της Αγίας Σοφίας για τους μουσουλμάνους ώστε να προσεύχουνται.

2005-2020: Το Συμβούλιο της Επικρατείας απορρίπτει τρεις αιτήσεις για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

9 Ιουλίου 2020: Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφαίνεται υπέρ της τέταρτης αίτησης να γίνει η Αγία Σοφία τζαμί.

24 Ιουλίου 2020: Η Αγία Σοφία θα ανοίξει ως τζαμί, με ελληνικό όνομα και ορθόδοξες τοιχογραφίες στους τοίχους της.

Ο Edogan προέρχεται από τις τάξεις του πολιτικού Ισλάμ, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στην Τουρκία στα τέλη της δεκαετίας του 1960 - δεν ήταν τότε στο παγκόσμιο ραντάρ.
Τη δεκαετία του 1970, Ισλαμιστές όλων των αποχρώσεων, συμπεριλαμβανομένου του μέντορα του Ερντογάν, του πρώτου ισλαμιστή πρωθυπουργού της Τουρκίας, Necmettin Erbakan, έκανε το «Τζαμί της Αγίας Σοφίας» σύμβολο της ολοκλήρωσης της κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης.
Η εμβληματική εκκλησία έγινε επίσης σύμβολο στον αγώνα των ισλαμιστών ενάντια στον Atatürk και την κοσμική του θεώρηση.

Γιατί τώρα;

Ο Erodgan πιθανώς πίστευε ότι η κίνηση θα μπορούσε να αντιστρέψει τη συνεχιζόμενη φθίνουσα πορεία της δημοτικότητάς του λόγω, μεταξύ άλλων, της επικείμενης οικονομικής κρίσης.
Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει αξιολογήσει τα δεδομένα λανθασμένα, καθώς οι προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές θα διεξαχθούν τρία χρόνια από τώρα και οι Τούρκοι είναι γνωστοί για το ότι δεν έχουν καλή μνήμη.
Η προσευχή στο Τζαμί της Αγίας Σοφίας δεν θα μετατρέψει έναν πεινασμένο άνθρωπο σε ευτυχισμένο άνθρωπο.
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί υπογράμμισε για άλλη μια φορά τον απίστευτο ρατσισμό της πλειοψηφίας στην Τουρκία ενάντια στη λογική μιας μειονότητας.
Ένας μουσουλμάνος θεολόγος, ο Cemil Kılıç, υποστήριξε για την απόφαση:
Αυτό είναι αντίθετο με τις εντολές του κορανίου", είπε.
"Ο Προφήτης Μωάμεθ δεν μετέτρεψε ποτέ έναν εβραϊκό ή χριστιανικό οίκο προσευχής σε τζαμί."
Η φωνή του ήρθε ενάντια σε μια πληθώρα ρατσιστικών σχολίων στα κοινωνικά μέσα:
«Οι Εβραίοι και οι Χριστιανοί μπάσταρδοι θα καταλάβουν τώρα ποιοι είμαστε».
"Ο Erdogan διορθώνει αυτό που έχουν κάνει οι αθεϊστοί πλήθος Εβραίων, Σαμπταιστών (Εβραίων που μετατράπηκαν σε Ισλαμιστές) τον περασμένο αιώνα."
"Εβραίε, διασκεδάζεις;"
"Ημέρα πένθους για Σταυροφόρους και Εβραίους που αλλαξοπίστησαν."
"Κλάμα, Έλληνες! Και περιμένετε τη σειρά σας, Εβραίοι!"
"Θλιβερή μέρα για Σιωνιστές."
"Ένας Σαββαίος Εβραίος από τη Θεσσαλονίκη ο Ataturk γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη
«Ένας άνδρας από τη Μαύρη Θάλασσα (Erdogan) άνοιξε το τζαμί"
"Εβραίοι σκύλοι, θα έρθει και στο Τζαμί Al-Aqsa (στην Ιερουσαλήμ)"
Αυτά τα σχόλια αντικατοπτρίζουν μέρος του εθνικού συναισθήματος, το μίσος για τον «θρησκευτική διαφορετικότητα», μια απέχθεια για τον «Εβραίο».
Ένας ισλαμιστής ηγέτης αποφασίζει να μετατρέψει έναν μνημείο πρώην καθεδρικό ναό των χριστιανών σε τζαμί και οι οπαδοί του εκτοξεύουν μίσος εναντίον των Εβραίων.
Αυτό είναι το νέο φυσιολογικό της Τουρκίας.

Το παρασκήνιο της απόφασης

H προκλητική όσο και προσβλητική, ιστορικά, πολιτική απόφαση του Τούρκου προέδρου Recep Tayyip Erdogan να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τέμενος, έρχεται να κάνει πραγματικότητα ένα όνειρο δικό του και των συντηρητικών ψηφοφόρων του, σε μια συγκυρία καθόλου τυχαία, με συμβολισμούς και διπλωματικά μηνύματα.
Η «κατάκτηση» της Αγίας Σοφίας από έναν Erdogan «πορθητή» του κοσμικού χαρακτήρα του μνημείου της παγκόσμιας κληρονομιάς, αναδεικνύει τα έξι στοιχήματα τα οποία φαίνεται μέχρι στιγμής να κερδίζει.

1) Η επιλογή της χρονικής στιγμής είναι συμβολική:
Επίλεξε τον Ιούλιο του 2020 γιατί ήταν η μέρα που έκλεινε δύο χρόνια ως πρόεδρος αυξημένων αρμοδιοτήτων κυβερνώντας με ένα Κοινοβούλιο στο περιθώριο.
Έχουν περάσει δύο χρόνια από τις 9 Ιουλίου 2018, όταν και εγκαινιάστηκε επισήμως το «προεδρικό σύστημα» στην Τουρκία, με τον πρόεδρο της Τουρκίας να συγκεντρώνει περισσότερες εξουσίες από ποτέ, το αξίωμα του πρωθυπουργού να καταργείται και την Τουρκική Εθνοσυνέλευση να διαθέτει πολύ λιγότερες αρμοδιότητες απ' ότι στο παρελθόν.
Η αρχή είχε γίνει ένα χρόνο πριν, με το δημοψήφισμα του 2017, στο οποίο το 51,4% των ψηφοφόρων ψηφίζοντας ΝΑΙ, ενέκριναν τη "συνταγματική αναθεώρηση" που ζητούσε ο πρόεδρος Erdogan, 3% λιγότεροι ήταν οι υπέρμαχοι του ΟΧΙ, αλλά δεν κατάφεραν να υπερισχύσουν.
Η ημερομηνία άλλωστε, της πρώτης προσευχής των μουσουλμάνων στην Αγία Σοφία επίσης είναι συμβολική, αφού στις 24 Ιουλίου του 1923 υπεγράφη η Συνθήκη της Λοζάνης, μια συνθήκη την οποία ο «σουλτάνος» Erdogan θεωρεί επιζήμια για τα τουρκικά συμφέροντα, όπως και τον κοσμικό χαρακτήρα που οραματιζόταν ο θεμελιωτής του σύγχρονου τουρκικού κράτους Kemal Ataturk.
Ως εκ τούτου…

2) Είναι μια κίνηση ηγετικής ισχύος και προσωπικού γοήτρου:
Θέλει να δείξει πως είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό: στο εσωτερικό θέλοντας να αυτοπραγματωθεί ως ο πυρήνας ισχύος του τουρκικού έθνους, Tayyip στη θέση του Kemal, κι ένας ισχυρός αντίπαλος διεθνώς, που τολμά ακόμη και να στρέψει εναντίον του σύσσωμη τη Δύση.
Εσωτερικά: η «μονοκρατορία Erdogan», κυβερνά την Τουρκία μέσω προεδρικών διαταγμάτων, καθώς στο διάστημα των 2 χρόνων από τις 1/7/2018, ο Erdogan εξέδωσε 64 προεδρικά διατάγματα, περισσότερα από κάθε άλλον πρόεδρο στο παρελθόν, πέρασε 2.229 νομοσχέδια χωρίς καμία συνεννόηση, διαβούλευση, έστω και συμβουλευτική με το Κοινοβούλιο, το οποίο σε μόλις 1.493 άρθρα είχε δικαίωμα συναπόφασης.
Άλλωστε, ο κυβερνητικός συνασπισμός που έχουν συνάψει το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) του Erdogan με το υπερεθνικιστικό MHP του Devlet Bahceli διαθέτουν άνετη πλειοψηφία στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση.
Το πολιτικό σύστημα είναι πλέον κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του, αφού ούτε σύστημα checks and balances, ούτε συνταγματικών ελέγχων υπάρχει.
Μάλιστα, «η συνέχιση του προεδρικού συστήματος απαιτεί ορισμένες επείγουσες μεταρρυθμίσεις», όπως δήλωσε πρόσφατα ο υπερεθνικιστής Bahceli.
Θα γίνουν με προεδρικό διάταγμα;
Θα γίνουν με νέες εκλογές;
Τον τρόπο θα καθορίσει ο ίδιος ο Erdogan, σύντομα, ενώ ο γερμανικός τύπος θεωρεί σχεδόν βέβαιο ότι οι "μεταρρυθμίσεις" θα δρομολογήσουν ακόμη περισσότερες εξουσίες για τον ίδιο.
Αξίζει να σημειωθούν εδώ και οι ανηλεείς διώξεις όσων ο «σουλτάνος» θεωρεί απειλή στην εξουσία του, ιδίως πόσες εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι διώχθηκαν με επίφαση το, σκηνοθετημένο για πολλούς, πραξικόπημα του 2016 και ως θαυμαστές του Fethulah Gulen.
Εξωτερικά: Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας δεν αφορά θρησκευτικά ζητήματα.
Είναι πολιτικό το θέμα και εντάσσεται στην πολιτική των προκλήσεων και των επιθετικών πρωτοβουλιών που ακολουθεί.
Πρόκειται για επίδειξη δύναμης.
Ο Erdogan θέλει να αποδείξει, ότι η Τουρκία, υπό την ηγεσία του είναι μια μεγάλη δύναμη που δεν φοβάται κανέναν, αψηφά την Ευρωπαϊκή Ένωση, ακόμη κι αν διευρύνει το χάσμα μεταξύ Τουρκίας – ΕΕ, οπως έγραψε ο ευρωπαϊκός Τύπος ή αν κινδυνεύει να διακοπεί ο διάλογος με την Ευρώπη, όπως υποστηρίζει ο ιταλικός.
Επίσης…

3) Θέλει να κυριαρχήσει σε όλο τον ισλαμικό κόσμο.
Ως απόφαση επισφραγίζει την στροφή της Τουρκίας προς την Ανατολή, απομακρύνοντας την, ίσως και οριστικά, από την Δύση και την προοπτική της, η οποία για τον Erdogan έθετε πολλές… προϋποθέσεις που δεν συνάδουν με το δόγμα που ακολουθεί.
Τα κίνητρά του είναι εθνικιστικά μεν, αλλά κινητήριος δύναμη είναι ο φονταμενταλιστικός ισλαμισμός.
Θέλει να καταστήσει την Κωνσταντινούπολη επίκεντρο του σουνιτικού Ισλάμ με μια κίνηση διπλά συμβολική: «κατακτά» το πλέον δημοφιλές κομμάτι του ευρωπαϊκού / διεθνούς και πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της πόλης, με ότι αντιπροσωπεύει ως σύμβολο για την συνύπαρξη διαφορετικών θρησκευτικών, πολιτισμικών πεποιθήσεων, διαχωρίζοντας τη χριστιανική Ευρώπη από την σουνιτική Τουρκία, αδιαφορώντας αν η κίνησή του αυτή επιφέρει θρησκευτικές εντάσεις.
Παράλληλα, προσφέρει ένα εναλλακτικό σημείο αναφοράς του σουνιτικού μουσουλμανικού κόσμου, από τις χώρες του Κόλπου ή την Αίγυπτο.

4) Αντιπερισπασμός, με μια νίκη λαϊκής κατανάλωσης, προκειμένου για να αποσπάσει την προσοχή από τα σοβαρά πολιτικά και οικονομικά προβλήματα της χώρας που διογκώνονται, όσο βαθαίνει η ύφεση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Πολιτικά, θέλει να «καλοπιάσει» την πλέον συντηρητική θρησκευτική μερίδα του εκλογικού του ακροατηρίου, εκπληρώνοντας ένα παλιό όνειρο ισλαμιστών, εθνικιστών μέχρι και των συμμάχων του στην άκρα δεξιά της χώρας του, που είναι, η εκ νέου κατάκτηση, θρησκευτικά και πολιτικά, του παγκόσμιου συμβόλου της Κωνσταντινούπολης.
Οικονομικά, η κρίση του κορωνοϊού με τα σχεδόν 222.000 κρούσματα και τους πάνω από 5.500 νεκρούς, τον έχει βλάψει δημοσκοπικά, ενώ τα οικονομικά προβλήματα οξύνονται, επιδεινώνοντας την ήδη υφεσιακή πορεία της τουρκικής οικονομίας, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται από την πορεία της τουρκικής λίρας, την αύξηση του χρέους, των ελλειμμάτων, αλλά και τη μείωση των συναλλαγματικών της αποθεμάτων.
Η χώρα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κινδύνους όσον αφορά την εξυπηρέτηση του εξωτερικού της χρέους, με τον πληθωρισμό να καλπάζει: τον Ιούνιο εκτινάχθηκε στο 12,6% από 11,4% τον Μάιο, ενώ αυξάνεται σταθερά από τον περασμένο Οκτώβριο (8,6%).
Διεθνώς, οι Τούρκοι πολίτες είναι δυσαρεστημένοι με τις επιλογές Erdogan στο μέτωπο της Συρίας και της Λιβύης, οπότε μια συμβολική «κατάκτηση» ξυπνάει μνήμες ενδόξου τουρκικού παρελθόντος που φθάνουν έως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, αναθερμαίνει το εθνικιστικό συναίσθημα, προσθέτοντας πόντους στο προφίλ του, όπως θα έκανε ένας ηγέτης που οδεύει σε εκλογές για ανανέωση της λαϊκής εντολής για να μπορεί να λάβει επώδυνα μέτρα ανάκαμψης της οικονομίας μετά την κρίση του κορωνοϊού, αυξάνοντας τις προεδρικές του αρμοδιότητες στο εσωτερικό και τα περιθώρια ελιγμών του στο εξωτερικό.

5) Στρατηγική πολιτική προκλήσεων υψηλού ρίσκου, παραμένοντας συνεπής στη διπλωματία του εξαναγκασμού, υιοθετώντας την τακτική του ηγέτη που έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων και όχι του «ακολούθου»:
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί κλιμακώνει την προκλητικότητα χτυπώντας στην καρδιά του θρησκευτικού αισθήματος της Δύσης, έχοντας όμως «πλάτη» τα συμφέροντα της Δύσης.
Θέλει να δείξει στη Δύση ότι είναι χώρα με μεγάλο στρατιωτικό, πολιτικό διπλωματικό εκτόπισμα, εσχάτως και ναυτικό γι'αυτό και κατασκευάζει αεροπλανοφόρο, και μπορεί να πολεμά σε πολλά ανοιχτά μέτωπα ταυτόχρονα:
Τους Κούρδους, στη Συρία, στην Λιβύη, στην Ανατολική Μεσόγειο.
Θέλει να «τιμωρήσει» τη Δύση σε ανταπόδοση του οικονομικού πλήγματος που υφίσταται από τον αποκλεισμό της ως προορισμός διακοπών, λόγω των κρουσμάτων κορωνοϊού, και του πολιτικού-διπλωματικού από τη στήριξη που παρείχε η Δύση στην Ελλάδα στο μεταναστευτικό, βάζοντάς τον στη θέση του για την πολιτική που ακολούθησε στα σύνορα στον Έβρο.
Νωρίτερα βέβαια, είχε προηγηθεί η Ιταλία, όταν ο Ερντογάν επισκέφθηκε τον πάπα Φραγκίσκο, ο οποίος δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες του Τούρκου προέδρου σε ό,τι αφορά τις βλέψεις του στην Εγγύς Ανατολή και στην Ιερουσαλήμ.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόκληση προς την Ευρώπη, έχει παγιωθεί δεδομένου ότι η ΕΕ διατηρεί την Τουρκία στον προθάλαμο της Ένωσης εδώ και δεκαετίες.

6) Θέτει την Αγία Σοφία στην ατζέντα των θεμάτων προς διαπραγμάτευση και... ανταλλαγή.
Η επιβάρυνση της ατζέντας των θεμάτων είναι μια τακτική που ακολουθεί πάγια εδώ και χρόνια στην περίπτωση της Ελλάδας (Αιγαίο, υφαλοκρηπίδα κλπ).
Όσον αφορά στα θέματα που θέλει να κερδίσει, είναι...
Στο φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου;
Σε περισσότερα κονδύλια για το μεταναστευτικό; (υπενθυμίζεται πως στην Τουρκία υπάρχουν 2,5 εκατ Σύριοι μετανάστες).
Ο Erdogan ακολουθεί ατζέντα εξωτερικής πολιτικής χρόνων.
Αρκεί κάποιος να διαβάσει το «εγχειρίδιο» των καθημερινών αποφάσεων της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής όπως έχει αποκληθεί το βιβλίο, «Στρατηγικό βάθος» του πρώην συμμάχου του Erdogan και υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Ahmet Davutoglu ο οποίος προσφέρει μία πλήρη και ακριβή περιγραφή της κοσμοθεωρίας, των στρατηγικών προσανατολισμών και των τακτικών χειρισμών της σημερινής Τουρκίας, με τις ξεκάθαρα νεοοθωμανικές αντιλήψεις που επιδιώκουν αναβίωση του ένδοξου οθωμανικού παρελθόντος σε μια σύγχρονη βερσιόν.
Την βερσιόν του αναθεωρητικού νεοοθωμανισμού που αντιπροσωπεύει και προωθεί ο Erdogan η οποία δεν αποτελεί παρένθεση στην κοσμική πορεία που εγκαινίασε ο κεμαλισμός: είναι η σταθερή ράγα στην οποια κινείται ο ερντογανισμός και με μια ακόρεστη δίψα για ρίσκο υλοποιεί επεκτατικά σχέδια ενός βαθιά ριζωμένου υπερεθνικισμού.

7) Η Δύση τι κάνει απέναντι στην απαιτητική Τουρκία; - Η Ελλάδα πως στέκεται;
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί είναι μία ακόμη ένδειξη της επιθετικότητας του Τούρκου ηγέτη, του αναθεωρητισμού που πρεσβεύει της εικόνας που προβάλλει για τη χώρα του: μιας χώρας που διεκδικεί από θέση τοπικής ισχύος, αναθεώρηση συνθηκών, εδαφών, έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών, που έχει την δύναμη και την θέληση να αποτελέσει ένα ισχυρό περιφερειακό, γεωπολιτικό παίκτη, σε μια συγκυρία, που στη Μεσόγειο υπάρχει ένα γεωπολιτικό κενό, μετά την υποχώρηση της αμερικανικής ισχύος και τα ισχυρά αραβικά κράτη, εμφανίζονται αμήχανα.
Και αυτό το γνωρίζουν στην, επίσης αμήχανη, Δύση.
Σαφέστατα ο Erdogan δεν είναι μόνος, έχει «πλάτες».
Kαι μια πρώτη ένδειξη είναι το γεγονός ότι οι αντιδράσεις από ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία και Ρωσία, ήταν από… χαμηλόφωνες έως ανύπαρκτες.
Επιφανείς προσωπικότητες καταδίκασαν το γεγονός, αλλά τα επίσημα χείλη έμειναν ερμητικά κλειστά μέχρι στιγμής.
Ακόμη και η UNESCO δημοσιοποίησε μόλις την Πέμπτη 9/7, μια δήλωση, στην οποία ζήτησε από τον Erdogan – τον παρακαλούσε μάλλον – να μη κάνει αυτό το βήμα.
Πέρα από κάποιες μεμονωμένες φωνές (Mike Pompeo, Joe Biden) δεν υπήρξε κάποια ισχυρότερη αντίδραση, όταν υπάρξει από τον πρόεδρο Trump.
Μένει να την δούμε, ιδιαίτερα ενόψει των επικείμενων εκλογών του Νοεμβρίου 2020...
α) με ένα τουρκικό λόμπι ισχυρότατο (όπως αποκαλύφθηκε και προσφάτως από το βιβλίο του John Bolton) και
β) με ένα χριστιανικό ακροατήριο να περιμένει, για να κρίνει και να αποφασίσει, ενδεχομένως έχοντας υπόψη την περίπτωση του πάστορα Andrew Brunson, κατά την οποία, οι πιέσεις Trump, οδήγησαν στην αποφυλάκιση του πάστορα.
Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο οι ΗΠΑ να επιλέξουν τελικά την πεπατημένη της διατήρησης των ισορροπιών και της αποφυγής εντάσεων στη Μεσόγειο (βλ. Ίμια), παρότι οι ισορροπίες στην παρούσα συγκυρία έχουν αλλάξει.
Η Ρωσία πως θα σταθεί απέναντι στην καταστρατήγηση της μορφής του μνημείου;
Όσον αφορά στις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις…
Απάντηση θα πρέπει να αναμένεται από τη Γαλλία η οποία ήδη ακολουθεί μια σκληρή πολιτική προς την Τουρκία και όχι τόσο από τη Γερμανία, ιδιαίτερα μετά την επίσκεψη Merkel στην Άγκυρα και τις δύο συνόδους για τη Λιβύη και την Ανατολική Μεσόγειο όπου η Ελλάδα δεν προσκλήθηκε.
Η Ελλάδα από την άλλη πλευρά, έχει τις εξής επιλογές:
α) να διατηρήσει το θέμα στην επικαιρότητα ως διεθνές ζήτημα,
β) να προστατέψει τα συμφέροντά της, είτε αυτό λέγεται κήρυξη ΑΟΖ, είτε αλλαγή προς μια ενεργητικότερη εξωτερική πολιτικής,
γ) οφείλει να δουλέψει τις / και μαζί με τις συμμαχίες της,
δ) με ένα ακόμη επιχείρημα απέναντι στην προκλητικότητας της Τουρκίας, να ζητήσει ακόμη και τη λήψη προληπτικών μέτρων, ώστε να ανασχεθεί η επιθετικότητα της γείτονος,
ε) να της κοπεί η όρεξη για καινούριες περιπέτειες στη λεκάνη της Μεσογείου, που θα έχουν υψηλό κόστος και για την ίδια και ο βήχας για επιπλέον ανταλλάγματα.
Αν δεν μπει φρένο στην υπέρμετρη πλέον τουρκική προκλητικότητα, είναι απολύτως βέβαιο ότι μόνο προβλήματα εγκυμονεί το μέλλον.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης