Η Τουρκία μπορεί να γίνει σταδιακά ένας καλός σύμμαχος με την Ελλάδα αρκεί να διασφαλιστούν τα εθνικά συμφέροντα και η συμφωνία να είναι δίκαιη με βάση το διεθνές δίκαιο…
Η Ελλάδα το έσχατο διάστημα με αφορμή την ένταση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο που έχει προκληθεί προφανώς λόγω της τουρκικής προκλητικότητας και παραβατικότητας έχει προβεί σε κάποιες κινήσεις που χρήζουν μεγάλης προσοχής.
1)Συμμαχεί με την Γαλλία και τον Γάλλο Πρόεδρο E. Macron ο οποίος νομίζει ότι είναι ο νέος De Gaulle που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά της Χιτλερικής Γερμανίας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και θεμελίωσε την 5η Γαλλική δημοκρατία.
Οι κινήσεις του Macron είναι απομιμήσεις του De Gaulle, όπως η ρήξη με το ΝΑΤΟ και η ανακήρυξη της «Γαλλικής Ανεξαρτησίας» σε στρατιωτικό επίπεδο.
Οι αναφορές περί εγκεφαλικά νεκρού ΝΑΤΟ υποδηλώνουν αυτή την στρατηγική.
Η Γαλλία έχει συγκεκριμένο σχέδιο στην Μεσόγειο κατά παράφραση του Pax Americana… Pax Mediterranea, το σχέδιο της Γαλλίας να ελέγξει την ευρύτερη περιοχή ώστε να έχει ενεργό ρόλο στα ενεργειακά κοιτάσματα και στην διαμόρφωση των τιμών του φυσικού αερίου.
(Ο όρος Pax Americana είναι εννοιολογικός και αναφέρεται στο σχέδιο ειρήνης στον δυτικό κόσμο λόγω της αμερικανικής στρατιωτικής υπεροχής, ενώ και το σχέδιο Marshall των 13 δισεκ. δολαρίων ήταν ενταγμένο σε αυτή την στρατηγική.
Ο όρος έχει ρίζες από το Pax Romana της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας)
Η Γαλλία δεν είναι χώρα με αυτονομία σε φυσικό αέριο και δεν διαθέτει τα κοιτάσματα άλλων μεγάλων χωρών, ωστόσο η Γαλλία προέρχεται από μια αποικιοκρατική παράδοση, ούσα αποικοκρατική δύναμη ενώ είχε ενεργό ρόλο στην διαμόρφωση της πορείας της Αλγερίας έως την ανεξαρτησία.
Ο De Gaulle ήταν ιστορική φυσιογνωμία της Γαλλίας, ο Macron είναι μια κακή απομίμηση και δεν είναι τυχαίο ότι δεν τυγχάνει αποδοχής το 57% με 61% των Γάλλων πολιτών διαφωνεί με τις πολιτικές Macron.
Η Γαλλία έχει συγκεκριμένο γεωπολιτικό σχέδιο, χρησιμοποιεί την Ελλάδα για να μπορέσει να υλοποιήσει αυτό το σχέδιο με επίκεντρο την Λιβύη, τον Λίβανο, την Συρία, τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου.
Η Γαλλία χρησιμοποιεί την Ελλάδα γιατί αποκτάει εύκολη πρόσβαση στην Ανατολική Μεσόγειο, ώστε τα Γαλλικά πολεμικά πλοία να πραγματοποιούν τις κινήσεις τους.
Να σημειωθεί δε... ότι το forum MED7 των 7 Μεσογειακών Χωρών Ελλάδος, Ιταλίας, Κύπρου, Μάλτας, Πορτογαλίας και Γαλλίας δεν κατέληξε σε κάποια συμφωνία, ενώ Ισπανία και Ιταλία διάκεινται θετικά στην ιδέα να ξεκινήσει διάλογος αντί κυρώσεις στην Τουρκία.
Συν τοις άλλοις και η Γερμανία ζητάει διάλογο αντί για κυρώσεις.
2)Η Ελλάδα ακολούθησε μια παρελκυστική πολιτική ως προς το ζήτημα των χωρικών υδάτων.
Στο Ιόνιο επέκτεινε στα 12 ναυτικά μίλα τα χωρικά ύδατα αν και η Αλβανία ενώ αναγνωρίζει το δικαίωμα επέκτασης των υδάτων εγείρει θέματα.
Επίσης σχεδιάζει να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα Νοτίως της Κρήτης επίσης στα 12 ναυτικά μίλια από 6 Ναυτικά Μίλια.
Στο Αιγαίο Πέλαγος όμως όπου η τοπογεωγραφία των νησιών, η γειτνίαση με την ηπειρωτική Τουρκία και στο ενδιάμεσο τα διεθνή χωρικά ύδατα δεν επιτρέπουν την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια.
Δεν θα ελαχιστοποιήσει μόνο τα τουρκικά χωρικά ύδατα, η Ελλάδα θα περιορίσει τα διεθνή χωρικά ύδατα εάν τα αύξανε σε 12 ναυτικά μίλια από 6 που ισχύουν τις τελευταίες 10ετίες, από 3 μίλια που όριζε η Συνθήκη της Λωζάνης.
3)Η ανακήρυξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης ΑΟΖ με την Ιταλία ενώ είναι τεχνικά ουδέτερη, η ΑΟΖ με την Αίγυπτο είχε ένα στόχο να αποκλείσει, καταργήσει και ενταφιάσει την ΑΟΖ της Τουρκίας με την Λιβύη.
Η AOZ με την Αίγυπτο ήταν αυτή που έδωσε περαιτέρω τροφή στους Τούρκους όχι απλά να κλιμακώσουν την ένταση με την Ελλάδα στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά να εγείρουν θέμα ΑΟΖ του Καστελόριζου.
Να σημειωθεί ότι η ΑΟΖ Ελλάδος και Αιγύπτου... άφησε τεχνικά εκτός το Καστελόριζο... προφανώς αυτό το εκμεταλλεύτηκαν οι Τούρκοι δεόντως.
4)Η Τουρκία στο ζήτημα της ύπαρξης ή μη ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στα νησιά φάσκει και αντιφάσκει.
Παράγοντες που επηρεάζουν την στρατιωτική σκέψη στην Τουρκία όπως ο Ναύαρχος εν αποστρατεία που εισηγήθηκε την ΑΟΖ με την Λιβύη αναγνωρίζει ότι τα ελληνικά νησιά λόγω και της σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 – που δεν έχει υπογράψει η Τουρκία – δικαιούνται να έχουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Σπεύδουν να αναφέρουν ότι όσα νησιά βρίσκονται εντός της ελληνικής ΑΟΖ που εκτείνεται 200 ναυτικά μίλια από την ξηρά ή 370 χιλιόμετρα (1 ναυτικό μίλι ισοδυναμεί με 1,85 χιλιόμετρα) επικαλύπτονται από την ηπειρωτική ΑΟΖ οπότε δεν μπορούν να έχουν επιπρόσθετη αποκλειστική ζώνη.
Το επιχείρημα των Τούρκων είναι ότι π.χ. ένα ελληνικό νησί που περιλαμβάνεται στην ηπειρωτική ΑΟΖ των 200 ναυτικών μιλίων δεν μπορεί να έχει ΑΟΖ δημιουργώντας μια αποκλειστική ζώνη 200 + 200 = 400 ναυτικά μίλια ή 740 χιλιόμετρα.
Βέβαια εάν δεχθούμε ότι το επιχείρημα της Τουρκίας έχει μια λογική βάση… τότε το Καστελόριζο μπορεί να έχει άνετα ΑΟΖ καθώς απέχει 580 χιλιόμετρα ή 313 ναυτικά μίλια, αφού δεν περιλαμβάνεται στην ηπειρωτική ελληνική ΑΟΖ.
Όμως οι Τούρκοι συνεχίζουν με τις κλασσικές υπερβάσεις τους να αναφέρουν ότι το Καστελόριζο με έκταση 10,5 τετραγωνικών χιλιομέτρων που απέχει 580 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Ελλάδα και μόλις 2,02 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Τουρκία δεν μπορεί να έχει ΑΟΖ έκτασης 40,5 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Να σημειωθεί ότι η τοπογεωγραφία του Καστελόριζου απομονώνει την Τουρκία ως προς την θαλάσσια δικαιοδοσία στην περιοχή της Αττάλειας έως την Βόρεια πλευρά της Κύπρου.
5)Η Τουρκία θέτει πολλές διεκδικήσεις και ζητήματα προφανώς για να τα διαπραγματευτεί… όταν θα ξεκινήσουν και επίσημα οι διαπραγματεύσεις με την Τουρκία…
Είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα θα καθίσει επίσημα με την Τουρκία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Όπως αποκάλυψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο έλληνας πρωθυπουργός Ελλάδα και Τουρκία έφθασαν κοντά σε έγγραφη συμφωνία… χωρίς να έχει αποκαλυφθεί τι περιλάμβανε η έγγραφη συμφωνία με τους Τούρκους.
Η Τουρκία θέτει
-Ζήτημα υφαλοκρηπίδας των νησιών, ως υφαλοκρηπίδα νοείται η έκταση από την ξηρά έως και 200 ναυτικά μίλια στο βυθό της θάλασσας ουσιαστικά εφάπτεται – σε κάποιο νοητό βαθμό – με την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη ΑΟΖ.
-Ζήτημα χωρικών υδάτων, αναφέροντας ότι επέκταση στο Αιγαίο των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια θα αποτελεί casus belli δηλαδή αιτία πολέμου.
Η Ελλάδα διαθέτει χωρικά ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια στο Αιγαίο, τα επέκτεινε με την σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 και εναέριο χώρο 10 ναυτικά μίλια, συνήθως όμως χωρικά ύδατα και εναέριος χώρος εφάπτονται.
Για την Ελλάδα το δικαίωμα επέκτασης στα 12 ναυτικά μίλια είναι υπαρκτό.
Ωστόσο με βάση την σύμβαση για το δίκαιο της Θάλασσας του 1982 που δεσμεύει την Ελλάδα θα πρέπει να έρθει σε διαπραγματεύσεις με την Τουρκία λόγω της γειτνίασης δεν μπορεί να υπάρξει μονομερής ενέργεια δηλαδή η Ελλάδα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα χωρίς την σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας.
-Ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης 13 νησιών στο Αιγαίο Πέλαγος με το πρόσχημα ότι η Ελλάδα παραβιάζει την Συνθήκη της Λωζάνης που ορίζει ότι το καθεστώς των νησιών είναι αποστρατιωτικοποιημένο.
Βέβαια το επιχείρημα της Ελλάδος είναι προφανές.
Η Τουρκία από το 1975 έχει μεταφέρει στην Σμύρνη την 4η Στρατιά ή Στρατιά του Αιγαίου ή Ege Ordusu με στόχο να προστατεύσει τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας… από την Ελλάδα.
Ελλάδα και Τουρκία διακατέχονται από αμοιβαία καχυποψία οπότε εύλογα και οι δύο χώρες εξοπλίζουν νησιά και παράλια της πάλαι ποτέ Μικράς Ασίας.
-Θέτει θέμα για 13-14 νησιά άλλοτε αυξομειώνει τον αριθμό όπου θεωρεί ότι μεταβιβάστηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα εκτός των διεθνών συνθηκών αυτά που ονομάζει η Τουρκία ως γκρίζες ζώνες.
Νομικά ωστόσο το επιχείρημα της Τουρκίας είναι διάτρητο.
Τι θα συμβεί τελικά;
Παρά την ένταση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, τα πύρινα λόγια τουρκικού εθνικισμού για εσωτερική κατανάλωση και ο Erdogan ο Τούρκος Πρόεδρος συνειδητοποιεί ότι με την Ελλάδα θα πρέπει να διαπραγματευτεί για τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες.
Στις 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2020 στην Σύνοδο Κορυφής των ευρωπαίων ηγετών η Ελλάδα ελπίζει να επιβληθούν κυρώσεις μεγάλης οικονομικής κλίμακας στην Τουρκία αλλά μια τέτοια εξέλιξη θα πυροδοτήσει ακόμη περισσότερο την ένταση.
Η Γαλλία και ο Macron μπορεί επίσης για λόγους εντυπώσεων να μιλούν για κυρώσεις αλλά στην πράξη θέλουν διάλογο με την Τουρκία.
Για να υλοποιηθεί το Γαλλικό σχέδιο Pax Mediterranea θα πρέπει να έχει συμμάχους όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και την Τουρκία.
Το ιδανικό σενάριο για την Γαλλία είναι ειρήνη στην περιοχή και αποδοχή του ρόλου της Γαλλίας από Τουρκία και Ελλάδα αλλά και τις άλλες χώρες της Μεσογείου.
Επίσης η επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό γιατί όπως αποδεικνύεται δεν υπάρχει ενιαία γραμμή στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση της Τουρκικής προκλητικότητας.
Όμως ενώ το ΝΑΤΟ είναι εγκεφαλικά νεκρό όπως αναφέρει η Γαλλία στην πράξη στους κόλπους του ΝΑΤΟ έχουν ξεκινήσει υποτυπώδεις διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας σε τεχνικά κλιμάκια.
Το βασικό θέμα των Τούρκων είναι ένα να αποκτήσουν πρόσβαση στην περιοχή Νοτίου του Καστελόριζου έως και νοτίου της Κρήτης.
Για να συμβεί αυτό η Ελλάδα θα πρέπει να παραχωρήσει μέρος της ΑΟΖ του Καστελόριζου δηλαδή από τα 40,5 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα να μοιραστεί στην μέση 50% προς 50% ή 60% Ελλάδα με 40% Τουρκία.
Θα μπορούσε να υπάρξει συνδιαχείριση με κοινή εταιρία στην περιοχή μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Όμως για να προχωρήσει σε μια τέτοια κλίμακας εθνική παραχώρηση η Ελλάδα θα πρέπει όλες οι άλλες διεκδικήσεις της Τουρκίας να εγκαταλειφθούν.
Μια συνθήκη ειρήνης με εγγυήτριες δυνάμεις που θα καθορίζουν ένα κοινό πλαίσιο, παραχωρήσεων και εγκαταλείψεων από και προς την Τουρκία θα είχε νόημα εάν επανερχόταν η ομαλότητα και η ειρήνη στην περιοχή.
Οτιδήποτε λιγότερο π.χ. από την πλήρη και οριστική εγκατάλειψη του σχεδίου Mavi Vatan της Γαλάζιας Πατρίδας από την Τουρκία που διεκδικεί το μισό Αιγαίο θα θεωρηθεί προδοσία στην Ελλάδα.
Η Τουρκία πρέπει σε μια διεθνή συνθήκη να εγκαταλείψει τον μεγαλοϊδεατισμό της, αντίστοιχα και η Ελλάδα να ξεχάσει την Μεγάλη Ιδέα να καταλάβει την Κωνσταντινούπολη και να βρεθεί μια φόρμουλα συνδιαχείρισης.
Όμως πρέπει να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο.
Η Ελλάδα ως έσχατη λύση έχει την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, ωστόσο οι κίνδυνοι είναι πολλοί, υπάρχουν γκρίζα ζητήματα – όχι γκρίζες ζώνες – και το ρίσκο για την Ελλάδα είναι μεγαλύτερο από ότι για την Τουρκία.
Μια συμφωνία Ελλάδος – Τουρκίας θα έχει νόημα μόνο εάν το αποτέλεσμα αυτής της συμφωνίας διασφαλίζει την ειρήνη και δεν είναι εθνικά επιζήμια, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Τουρκία.
Η λογική ότι κάνουμε deal με την μινιατούρα του De Gaulle τον Γάλλο Πρόεδρο Macron και θα λύσουμε τα προβλήματα με την Τουρκία είναι λάθος ανάλυση.
Η Τουρκία μπορεί να γίνει σταδιακά ένας καλός σύμμαχος με την Ελλάδα αρκεί να διασφαλιστούν τα εθνικά συμφέροντα και η συμφωνία να είναι δίκαιη με βάση το διεθνές δίκαιο…
Ο πατριωτισμός επιτάσσει ειρήνη και όχι πόλεμο με την Τουρκία, επιτάσσει ένα καλό και εθνικά αποδεκτό πλαίσιο καλής γειτονίας.
Γεωπολιτικός Αναλυτής
(Ο Γεωπολιτικός Αναλυτής είναι ένας πολύπειρος γνώστης των ελληνοτουρκικών ζητημάτων που συνεργάζεται με το bankingnews για την ώρα υπό καθεστώς ανωνυμίας για ειδικούς λόγους)
www.bankingnews.gr
1)Συμμαχεί με την Γαλλία και τον Γάλλο Πρόεδρο E. Macron ο οποίος νομίζει ότι είναι ο νέος De Gaulle που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο κατά της Χιτλερικής Γερμανίας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και θεμελίωσε την 5η Γαλλική δημοκρατία.
Οι κινήσεις του Macron είναι απομιμήσεις του De Gaulle, όπως η ρήξη με το ΝΑΤΟ και η ανακήρυξη της «Γαλλικής Ανεξαρτησίας» σε στρατιωτικό επίπεδο.
Οι αναφορές περί εγκεφαλικά νεκρού ΝΑΤΟ υποδηλώνουν αυτή την στρατηγική.
Η Γαλλία έχει συγκεκριμένο σχέδιο στην Μεσόγειο κατά παράφραση του Pax Americana… Pax Mediterranea, το σχέδιο της Γαλλίας να ελέγξει την ευρύτερη περιοχή ώστε να έχει ενεργό ρόλο στα ενεργειακά κοιτάσματα και στην διαμόρφωση των τιμών του φυσικού αερίου.
(Ο όρος Pax Americana είναι εννοιολογικός και αναφέρεται στο σχέδιο ειρήνης στον δυτικό κόσμο λόγω της αμερικανικής στρατιωτικής υπεροχής, ενώ και το σχέδιο Marshall των 13 δισεκ. δολαρίων ήταν ενταγμένο σε αυτή την στρατηγική.
Ο όρος έχει ρίζες από το Pax Romana της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας)
Η Γαλλία δεν είναι χώρα με αυτονομία σε φυσικό αέριο και δεν διαθέτει τα κοιτάσματα άλλων μεγάλων χωρών, ωστόσο η Γαλλία προέρχεται από μια αποικιοκρατική παράδοση, ούσα αποικοκρατική δύναμη ενώ είχε ενεργό ρόλο στην διαμόρφωση της πορείας της Αλγερίας έως την ανεξαρτησία.
Ο De Gaulle ήταν ιστορική φυσιογνωμία της Γαλλίας, ο Macron είναι μια κακή απομίμηση και δεν είναι τυχαίο ότι δεν τυγχάνει αποδοχής το 57% με 61% των Γάλλων πολιτών διαφωνεί με τις πολιτικές Macron.
Η Γαλλία έχει συγκεκριμένο γεωπολιτικό σχέδιο, χρησιμοποιεί την Ελλάδα για να μπορέσει να υλοποιήσει αυτό το σχέδιο με επίκεντρο την Λιβύη, τον Λίβανο, την Συρία, τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου.
Η Γαλλία χρησιμοποιεί την Ελλάδα γιατί αποκτάει εύκολη πρόσβαση στην Ανατολική Μεσόγειο, ώστε τα Γαλλικά πολεμικά πλοία να πραγματοποιούν τις κινήσεις τους.
Να σημειωθεί δε... ότι το forum MED7 των 7 Μεσογειακών Χωρών Ελλάδος, Ιταλίας, Κύπρου, Μάλτας, Πορτογαλίας και Γαλλίας δεν κατέληξε σε κάποια συμφωνία, ενώ Ισπανία και Ιταλία διάκεινται θετικά στην ιδέα να ξεκινήσει διάλογος αντί κυρώσεις στην Τουρκία.
Συν τοις άλλοις και η Γερμανία ζητάει διάλογο αντί για κυρώσεις.
2)Η Ελλάδα ακολούθησε μια παρελκυστική πολιτική ως προς το ζήτημα των χωρικών υδάτων.
Στο Ιόνιο επέκτεινε στα 12 ναυτικά μίλα τα χωρικά ύδατα αν και η Αλβανία ενώ αναγνωρίζει το δικαίωμα επέκτασης των υδάτων εγείρει θέματα.
Επίσης σχεδιάζει να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα Νοτίως της Κρήτης επίσης στα 12 ναυτικά μίλια από 6 Ναυτικά Μίλια.
Στο Αιγαίο Πέλαγος όμως όπου η τοπογεωγραφία των νησιών, η γειτνίαση με την ηπειρωτική Τουρκία και στο ενδιάμεσο τα διεθνή χωρικά ύδατα δεν επιτρέπουν την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια.
Δεν θα ελαχιστοποιήσει μόνο τα τουρκικά χωρικά ύδατα, η Ελλάδα θα περιορίσει τα διεθνή χωρικά ύδατα εάν τα αύξανε σε 12 ναυτικά μίλια από 6 που ισχύουν τις τελευταίες 10ετίες, από 3 μίλια που όριζε η Συνθήκη της Λωζάνης.
3)Η ανακήρυξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης ΑΟΖ με την Ιταλία ενώ είναι τεχνικά ουδέτερη, η ΑΟΖ με την Αίγυπτο είχε ένα στόχο να αποκλείσει, καταργήσει και ενταφιάσει την ΑΟΖ της Τουρκίας με την Λιβύη.
Η AOZ με την Αίγυπτο ήταν αυτή που έδωσε περαιτέρω τροφή στους Τούρκους όχι απλά να κλιμακώσουν την ένταση με την Ελλάδα στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά να εγείρουν θέμα ΑΟΖ του Καστελόριζου.
Να σημειωθεί ότι η ΑΟΖ Ελλάδος και Αιγύπτου... άφησε τεχνικά εκτός το Καστελόριζο... προφανώς αυτό το εκμεταλλεύτηκαν οι Τούρκοι δεόντως.
4)Η Τουρκία στο ζήτημα της ύπαρξης ή μη ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στα νησιά φάσκει και αντιφάσκει.
Παράγοντες που επηρεάζουν την στρατιωτική σκέψη στην Τουρκία όπως ο Ναύαρχος εν αποστρατεία που εισηγήθηκε την ΑΟΖ με την Λιβύη αναγνωρίζει ότι τα ελληνικά νησιά λόγω και της σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 – που δεν έχει υπογράψει η Τουρκία – δικαιούνται να έχουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Σπεύδουν να αναφέρουν ότι όσα νησιά βρίσκονται εντός της ελληνικής ΑΟΖ που εκτείνεται 200 ναυτικά μίλια από την ξηρά ή 370 χιλιόμετρα (1 ναυτικό μίλι ισοδυναμεί με 1,85 χιλιόμετρα) επικαλύπτονται από την ηπειρωτική ΑΟΖ οπότε δεν μπορούν να έχουν επιπρόσθετη αποκλειστική ζώνη.
Το επιχείρημα των Τούρκων είναι ότι π.χ. ένα ελληνικό νησί που περιλαμβάνεται στην ηπειρωτική ΑΟΖ των 200 ναυτικών μιλίων δεν μπορεί να έχει ΑΟΖ δημιουργώντας μια αποκλειστική ζώνη 200 + 200 = 400 ναυτικά μίλια ή 740 χιλιόμετρα.
Βέβαια εάν δεχθούμε ότι το επιχείρημα της Τουρκίας έχει μια λογική βάση… τότε το Καστελόριζο μπορεί να έχει άνετα ΑΟΖ καθώς απέχει 580 χιλιόμετρα ή 313 ναυτικά μίλια, αφού δεν περιλαμβάνεται στην ηπειρωτική ελληνική ΑΟΖ.
Όμως οι Τούρκοι συνεχίζουν με τις κλασσικές υπερβάσεις τους να αναφέρουν ότι το Καστελόριζο με έκταση 10,5 τετραγωνικών χιλιομέτρων που απέχει 580 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Ελλάδα και μόλις 2,02 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Τουρκία δεν μπορεί να έχει ΑΟΖ έκτασης 40,5 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Να σημειωθεί ότι η τοπογεωγραφία του Καστελόριζου απομονώνει την Τουρκία ως προς την θαλάσσια δικαιοδοσία στην περιοχή της Αττάλειας έως την Βόρεια πλευρά της Κύπρου.
5)Η Τουρκία θέτει πολλές διεκδικήσεις και ζητήματα προφανώς για να τα διαπραγματευτεί… όταν θα ξεκινήσουν και επίσημα οι διαπραγματεύσεις με την Τουρκία…
Είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα θα καθίσει επίσημα με την Τουρκία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Όπως αποκάλυψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο έλληνας πρωθυπουργός Ελλάδα και Τουρκία έφθασαν κοντά σε έγγραφη συμφωνία… χωρίς να έχει αποκαλυφθεί τι περιλάμβανε η έγγραφη συμφωνία με τους Τούρκους.
Η Τουρκία θέτει
-Ζήτημα υφαλοκρηπίδας των νησιών, ως υφαλοκρηπίδα νοείται η έκταση από την ξηρά έως και 200 ναυτικά μίλια στο βυθό της θάλασσας ουσιαστικά εφάπτεται – σε κάποιο νοητό βαθμό – με την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη ΑΟΖ.
-Ζήτημα χωρικών υδάτων, αναφέροντας ότι επέκταση στο Αιγαίο των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια θα αποτελεί casus belli δηλαδή αιτία πολέμου.
Η Ελλάδα διαθέτει χωρικά ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια στο Αιγαίο, τα επέκτεινε με την σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 και εναέριο χώρο 10 ναυτικά μίλια, συνήθως όμως χωρικά ύδατα και εναέριος χώρος εφάπτονται.
Για την Ελλάδα το δικαίωμα επέκτασης στα 12 ναυτικά μίλια είναι υπαρκτό.
Ωστόσο με βάση την σύμβαση για το δίκαιο της Θάλασσας του 1982 που δεσμεύει την Ελλάδα θα πρέπει να έρθει σε διαπραγματεύσεις με την Τουρκία λόγω της γειτνίασης δεν μπορεί να υπάρξει μονομερής ενέργεια δηλαδή η Ελλάδα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα χωρίς την σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας.
-Ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης 13 νησιών στο Αιγαίο Πέλαγος με το πρόσχημα ότι η Ελλάδα παραβιάζει την Συνθήκη της Λωζάνης που ορίζει ότι το καθεστώς των νησιών είναι αποστρατιωτικοποιημένο.
Βέβαια το επιχείρημα της Ελλάδος είναι προφανές.
Η Τουρκία από το 1975 έχει μεταφέρει στην Σμύρνη την 4η Στρατιά ή Στρατιά του Αιγαίου ή Ege Ordusu με στόχο να προστατεύσει τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας… από την Ελλάδα.
Ελλάδα και Τουρκία διακατέχονται από αμοιβαία καχυποψία οπότε εύλογα και οι δύο χώρες εξοπλίζουν νησιά και παράλια της πάλαι ποτέ Μικράς Ασίας.
-Θέτει θέμα για 13-14 νησιά άλλοτε αυξομειώνει τον αριθμό όπου θεωρεί ότι μεταβιβάστηκαν από την Ιταλία στην Ελλάδα εκτός των διεθνών συνθηκών αυτά που ονομάζει η Τουρκία ως γκρίζες ζώνες.
Νομικά ωστόσο το επιχείρημα της Τουρκίας είναι διάτρητο.
Τι θα συμβεί τελικά;
Παρά την ένταση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, τα πύρινα λόγια τουρκικού εθνικισμού για εσωτερική κατανάλωση και ο Erdogan ο Τούρκος Πρόεδρος συνειδητοποιεί ότι με την Ελλάδα θα πρέπει να διαπραγματευτεί για τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες.
Στις 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2020 στην Σύνοδο Κορυφής των ευρωπαίων ηγετών η Ελλάδα ελπίζει να επιβληθούν κυρώσεις μεγάλης οικονομικής κλίμακας στην Τουρκία αλλά μια τέτοια εξέλιξη θα πυροδοτήσει ακόμη περισσότερο την ένταση.
Η Γαλλία και ο Macron μπορεί επίσης για λόγους εντυπώσεων να μιλούν για κυρώσεις αλλά στην πράξη θέλουν διάλογο με την Τουρκία.
Για να υλοποιηθεί το Γαλλικό σχέδιο Pax Mediterranea θα πρέπει να έχει συμμάχους όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και την Τουρκία.
Το ιδανικό σενάριο για την Γαλλία είναι ειρήνη στην περιοχή και αποδοχή του ρόλου της Γαλλίας από Τουρκία και Ελλάδα αλλά και τις άλλες χώρες της Μεσογείου.
Επίσης η επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό γιατί όπως αποδεικνύεται δεν υπάρχει ενιαία γραμμή στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση της Τουρκικής προκλητικότητας.
Όμως ενώ το ΝΑΤΟ είναι εγκεφαλικά νεκρό όπως αναφέρει η Γαλλία στην πράξη στους κόλπους του ΝΑΤΟ έχουν ξεκινήσει υποτυπώδεις διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας σε τεχνικά κλιμάκια.
Το βασικό θέμα των Τούρκων είναι ένα να αποκτήσουν πρόσβαση στην περιοχή Νοτίου του Καστελόριζου έως και νοτίου της Κρήτης.
Για να συμβεί αυτό η Ελλάδα θα πρέπει να παραχωρήσει μέρος της ΑΟΖ του Καστελόριζου δηλαδή από τα 40,5 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα να μοιραστεί στην μέση 50% προς 50% ή 60% Ελλάδα με 40% Τουρκία.
Θα μπορούσε να υπάρξει συνδιαχείριση με κοινή εταιρία στην περιοχή μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Όμως για να προχωρήσει σε μια τέτοια κλίμακας εθνική παραχώρηση η Ελλάδα θα πρέπει όλες οι άλλες διεκδικήσεις της Τουρκίας να εγκαταλειφθούν.
Μια συνθήκη ειρήνης με εγγυήτριες δυνάμεις που θα καθορίζουν ένα κοινό πλαίσιο, παραχωρήσεων και εγκαταλείψεων από και προς την Τουρκία θα είχε νόημα εάν επανερχόταν η ομαλότητα και η ειρήνη στην περιοχή.
Οτιδήποτε λιγότερο π.χ. από την πλήρη και οριστική εγκατάλειψη του σχεδίου Mavi Vatan της Γαλάζιας Πατρίδας από την Τουρκία που διεκδικεί το μισό Αιγαίο θα θεωρηθεί προδοσία στην Ελλάδα.
Η Τουρκία πρέπει σε μια διεθνή συνθήκη να εγκαταλείψει τον μεγαλοϊδεατισμό της, αντίστοιχα και η Ελλάδα να ξεχάσει την Μεγάλη Ιδέα να καταλάβει την Κωνσταντινούπολη και να βρεθεί μια φόρμουλα συνδιαχείρισης.
Όμως πρέπει να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο.
Η Ελλάδα ως έσχατη λύση έχει την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, ωστόσο οι κίνδυνοι είναι πολλοί, υπάρχουν γκρίζα ζητήματα – όχι γκρίζες ζώνες – και το ρίσκο για την Ελλάδα είναι μεγαλύτερο από ότι για την Τουρκία.
Μια συμφωνία Ελλάδος – Τουρκίας θα έχει νόημα μόνο εάν το αποτέλεσμα αυτής της συμφωνίας διασφαλίζει την ειρήνη και δεν είναι εθνικά επιζήμια, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Τουρκία.
Η λογική ότι κάνουμε deal με την μινιατούρα του De Gaulle τον Γάλλο Πρόεδρο Macron και θα λύσουμε τα προβλήματα με την Τουρκία είναι λάθος ανάλυση.
Η Τουρκία μπορεί να γίνει σταδιακά ένας καλός σύμμαχος με την Ελλάδα αρκεί να διασφαλιστούν τα εθνικά συμφέροντα και η συμφωνία να είναι δίκαιη με βάση το διεθνές δίκαιο…
Ο πατριωτισμός επιτάσσει ειρήνη και όχι πόλεμο με την Τουρκία, επιτάσσει ένα καλό και εθνικά αποδεκτό πλαίσιο καλής γειτονίας.
Γεωπολιτικός Αναλυτής
(Ο Γεωπολιτικός Αναλυτής είναι ένας πολύπειρος γνώστης των ελληνοτουρκικών ζητημάτων που συνεργάζεται με το bankingnews για την ώρα υπό καθεστώς ανωνυμίας για ειδικούς λόγους)
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών