Οι διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας θα καταλήξουν στο βασικό σενάριο στον καθορισμό θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ των δύο χωρών και βεβαίως στον καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ των δύο χωρών
(upd5) Νέο σκηνικό διαμορφώνεται στην Ανατολική Μεσόγειο, με βάση το φιάσκο της Συνόδου κορυφής όπου η Ελλάδα δεν πήρε αυτό που ήθελε αλλά και την παρέμβαση του αμερικανικού παράγοντα.
Η Σύνοδος Κορυφής αντί να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα δηλαδή την επίσημη αναφορά κυρώσεων κατά της Τουρκίας, κατέληξε στο άρθρο 29 που υπονοεί κυρώσεις αλλά στην πράξη οι ευρωπαίοι έτειναν χείρα φιλίας στην Τουρκία προσφέροντας εκσυγχρονισμένη τελωνειακή ένωση και νέα κεφάλαια για το προσφυγικό.
Η Ελλάδα δια μέσω του Μητσοτάκη δήλωσε ικανοποίηση που μεταφράζεται σε απογοήτευση και η Τουρκία δια μέσω του Cavusoglu του ΥΠΕΞ της Τουρκίας δήλωσε απογοήτευση που μεταφράζεται σε ικανοποίηση.
Οι διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας θα καταλήξουν στο βασικό σενάριο στον καθορισμό θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ των δύο χωρών και βεβαίως στον καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Ποια είναι τα νέα δεδομένα;
1)Η Τουρκία αλλά και η Ελλάδα στην πράξη δεν επιθυμούν την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης γιατί
-Είναι σαν να αναγνωρίζουν η μια πλευρά έναντι της άλλης τα εκ των προτέρων δικαιώματα στην Ανατολική Μεσόγειο
-Η απόφαση του διεθνούς δικαστηρίου της Χάγης χρονίζει μπορεί να πάρει από 3 έως 5 χρόνια
Πίσω από τις αναφορές, εάν δεν υπάρξει συμφωνία να προσφύγουν οι δύο χώρες στην Χάγη κατ΄ ουσία ούτε η Ελλάδα, ούτε η Τουρκία θέλουν προσφυγή στην Χάγη.
Είναι περισσότερο η έσχατη λύση εάν αποτύχει ο διάλογος παρά ο τελικός στόχος, θα είναι λύση ανάγκης που όμως καμία από τις δύο χώρες δεν επιθυμεί.
2)Ο αμερικανικός παράγοντας με βάση ορισμένες πηγές και ειδικά αναφορές αμερικανικών think tanks που βρίσκονται κοντά στην αμερικανική διπλωματία αναφέρουν ότι μια καλή βάση για τις διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας είναι οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης.
Οι δύο ΑΟΖ διχοτομούνται και το πεδίο της διχοτόμησης θα μπορούσε να είναι η ουδέτερη ζώνη και πάνω από την διχοτόμηση προς την πλευρά της Τουρκίας να περάσει στην τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και βόρεια και δυτικά να περάσει στην ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία.
Με το σενάριο αυτό η ΑΟΖ του Καστελόριζου σε ποσοστό 60% περνάει στην Τουρκία η οποία θα βρεθεί συνολικά αντί 41 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων συνολικά με 80 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Πρακτικά η Τουρκία θα μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση στην Λεκάνη του Ηροδότου όπου έχουν ανακαλυφθεί ή υπάρχουν ενδείξεις για κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Επίσης είναι δεδομένο ότι θα διχοτομηθεί και η ΑΟΖ του Καστελόριζου με την εδαφική κυριαρχία να είναι προφανώς και ξεκάθαρα ελληνική αλλά να αλλάζει η θαλάσσια δικαιοδοσία.
3)Ουσιαστικά η διχοτόμηση των ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση διαπραγμάτευσης.
Στα 104 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θαλάσσιας δικαιοδοσίας που ανήκουν στην Ελλάδα και αποτελούν αμφισβητούμενα ύδατα με την Τουρκία 35-39 χιλιάδες θα μπορούσαν να περάσουν στην θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας ώστε τελικώς να αποκτήσει 80 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θαλάσσιας δικαιοδοσίας.
Ουσιαστικά η νοητή γραμμή που χάραξαν οι Τούρκοι με την Λιβύη αποδομείται αλλά ότι είναι νοτίως και ανατολικά αυτής της νοητής γραμμής θα περάσει στην τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και ότι περιλαμβάνεται στην νοητή γραμμή της ΑΟΖ Τουρκίας με Λιβύη και βόρεια και δυτικά θα παραμείνει στην Ελλάδα.
Επί της ουσίας οι ΑΟΖ Τουρκίας με Λιβύη και Ελλάδος με Αιγύπτου υπό μια έννοια με αλλαγές θα μπορούσαν διχοτομημένες και παραλλαγμένες να αποτελέσουν τα νέα όρια των θαλάσσιων δικαιοδοσιών.
Επί της ουσίας οι δύο ΑΟΖ απονευρώνονται αλλά αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για τον καθορισμό της θαλάσσιας δικαιοδοσίας.
4)Η Τουρκία έχει θέσει ανοικτά και θέμα συνεκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου και από τους Τουρκοκύπριους.
Μάλιστα στο πρώτο προσχέδιο της Συνόδου Κορυφής αναφερόταν η έννοια της συνεκμετάλλευσης, μπορεί να μην πέρασε αλλά αποτελεί μεγάλη ανατροπή και σίγουρα δεν περίμενε η ελληνική και κυπριακή διπλωματία.
Όμως για να ανοίγουν έστω και με αυτό τον τρόπο οι ευρωπαίοι αυτό το ζήτημα είναι σαν να αναγνωρίζουν ότι πρέπει να υπάρξει συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων της Κύπρου.
Για να γίνει αυτό αποδεκτό είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει και επίσημα το ζήτημα διευθέτησης του Κυπριακού.
Οι κύπριοι θα πρέπει να αποφασίσουν ότι δεν μπορούν να έχουν και λύση στο Κυπριακό χωρίς να παραχωρήσουν δικαιώματα στους τουρκοκυπρίους στα κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Δεν μπορεί να ισχύσει και ο σκύλος χορτάτος και η πίτα απείραχτη ακόμη και εάν ιστορικά και ηθικά η κυπριακή πλευρά έχει δίκιο γιατί οι Τούρκοι κατέλαβαν το νησί παράνομα.
Ο καθορισμός των θαλάσσιων δικαιοδοσιών και ο καθορισμός ΑΟΖ σε μια μελλοντική συμφωνία Ελλάδος και Τουρκίας θα είναι το νέο πλαίσιο.
Ουσιαστικά Ελλάδα και Τουρκία θα καθορίσουν την μεταξύ τους ΑΟΖ Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και η βάση της μοιρασιάς θα είναι τα όρια όπου τέμνονται οι ΑΟΖ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης με κάποιες παραλλαγές.
Τι ισχύει σήμερα με τις ΑΟΖ
Τι διεκδικούν οι Τούρκοι
www.bankingnews.gr
Η Σύνοδος Κορυφής αντί να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα δηλαδή την επίσημη αναφορά κυρώσεων κατά της Τουρκίας, κατέληξε στο άρθρο 29 που υπονοεί κυρώσεις αλλά στην πράξη οι ευρωπαίοι έτειναν χείρα φιλίας στην Τουρκία προσφέροντας εκσυγχρονισμένη τελωνειακή ένωση και νέα κεφάλαια για το προσφυγικό.
Η Ελλάδα δια μέσω του Μητσοτάκη δήλωσε ικανοποίηση που μεταφράζεται σε απογοήτευση και η Τουρκία δια μέσω του Cavusoglu του ΥΠΕΞ της Τουρκίας δήλωσε απογοήτευση που μεταφράζεται σε ικανοποίηση.
Οι διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας θα καταλήξουν στο βασικό σενάριο στον καθορισμό θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ των δύο χωρών και βεβαίως στον καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Ποια είναι τα νέα δεδομένα;
1)Η Τουρκία αλλά και η Ελλάδα στην πράξη δεν επιθυμούν την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης γιατί
-Είναι σαν να αναγνωρίζουν η μια πλευρά έναντι της άλλης τα εκ των προτέρων δικαιώματα στην Ανατολική Μεσόγειο
-Η απόφαση του διεθνούς δικαστηρίου της Χάγης χρονίζει μπορεί να πάρει από 3 έως 5 χρόνια
Πίσω από τις αναφορές, εάν δεν υπάρξει συμφωνία να προσφύγουν οι δύο χώρες στην Χάγη κατ΄ ουσία ούτε η Ελλάδα, ούτε η Τουρκία θέλουν προσφυγή στην Χάγη.
Είναι περισσότερο η έσχατη λύση εάν αποτύχει ο διάλογος παρά ο τελικός στόχος, θα είναι λύση ανάγκης που όμως καμία από τις δύο χώρες δεν επιθυμεί.
2)Ο αμερικανικός παράγοντας με βάση ορισμένες πηγές και ειδικά αναφορές αμερικανικών think tanks που βρίσκονται κοντά στην αμερικανική διπλωματία αναφέρουν ότι μια καλή βάση για τις διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Τουρκίας είναι οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης.
Οι δύο ΑΟΖ διχοτομούνται και το πεδίο της διχοτόμησης θα μπορούσε να είναι η ουδέτερη ζώνη και πάνω από την διχοτόμηση προς την πλευρά της Τουρκίας να περάσει στην τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και βόρεια και δυτικά να περάσει στην ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία.
Με το σενάριο αυτό η ΑΟΖ του Καστελόριζου σε ποσοστό 60% περνάει στην Τουρκία η οποία θα βρεθεί συνολικά αντί 41 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων συνολικά με 80 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Πρακτικά η Τουρκία θα μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση στην Λεκάνη του Ηροδότου όπου έχουν ανακαλυφθεί ή υπάρχουν ενδείξεις για κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Επίσης είναι δεδομένο ότι θα διχοτομηθεί και η ΑΟΖ του Καστελόριζου με την εδαφική κυριαρχία να είναι προφανώς και ξεκάθαρα ελληνική αλλά να αλλάζει η θαλάσσια δικαιοδοσία.
3)Ουσιαστικά η διχοτόμηση των ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση διαπραγμάτευσης.
Στα 104 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θαλάσσιας δικαιοδοσίας που ανήκουν στην Ελλάδα και αποτελούν αμφισβητούμενα ύδατα με την Τουρκία 35-39 χιλιάδες θα μπορούσαν να περάσουν στην θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας ώστε τελικώς να αποκτήσει 80 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θαλάσσιας δικαιοδοσίας.
Ουσιαστικά η νοητή γραμμή που χάραξαν οι Τούρκοι με την Λιβύη αποδομείται αλλά ότι είναι νοτίως και ανατολικά αυτής της νοητής γραμμής θα περάσει στην τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και ότι περιλαμβάνεται στην νοητή γραμμή της ΑΟΖ Τουρκίας με Λιβύη και βόρεια και δυτικά θα παραμείνει στην Ελλάδα.
Επί της ουσίας οι ΑΟΖ Τουρκίας με Λιβύη και Ελλάδος με Αιγύπτου υπό μια έννοια με αλλαγές θα μπορούσαν διχοτομημένες και παραλλαγμένες να αποτελέσουν τα νέα όρια των θαλάσσιων δικαιοδοσιών.
Επί της ουσίας οι δύο ΑΟΖ απονευρώνονται αλλά αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για τον καθορισμό της θαλάσσιας δικαιοδοσίας.
4)Η Τουρκία έχει θέσει ανοικτά και θέμα συνεκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου και από τους Τουρκοκύπριους.
Μάλιστα στο πρώτο προσχέδιο της Συνόδου Κορυφής αναφερόταν η έννοια της συνεκμετάλλευσης, μπορεί να μην πέρασε αλλά αποτελεί μεγάλη ανατροπή και σίγουρα δεν περίμενε η ελληνική και κυπριακή διπλωματία.
Όμως για να ανοίγουν έστω και με αυτό τον τρόπο οι ευρωπαίοι αυτό το ζήτημα είναι σαν να αναγνωρίζουν ότι πρέπει να υπάρξει συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων της Κύπρου.
Για να γίνει αυτό αποδεκτό είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει και επίσημα το ζήτημα διευθέτησης του Κυπριακού.
Οι κύπριοι θα πρέπει να αποφασίσουν ότι δεν μπορούν να έχουν και λύση στο Κυπριακό χωρίς να παραχωρήσουν δικαιώματα στους τουρκοκυπρίους στα κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Δεν μπορεί να ισχύσει και ο σκύλος χορτάτος και η πίτα απείραχτη ακόμη και εάν ιστορικά και ηθικά η κυπριακή πλευρά έχει δίκιο γιατί οι Τούρκοι κατέλαβαν το νησί παράνομα.
Ο καθορισμός των θαλάσσιων δικαιοδοσιών και ο καθορισμός ΑΟΖ σε μια μελλοντική συμφωνία Ελλάδος και Τουρκίας θα είναι το νέο πλαίσιο.
Ουσιαστικά Ελλάδα και Τουρκία θα καθορίσουν την μεταξύ τους ΑΟΖ Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και η βάση της μοιρασιάς θα είναι τα όρια όπου τέμνονται οι ΑΟΖ Ελλάδος και Αιγύπτου και Τουρκίας και Λιβύης με κάποιες παραλλαγές.
Τι ισχύει σήμερα με τις ΑΟΖ
Τι διεκδικούν οι Τούρκοι
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών