Εξηγήσεις άμεσα για την επίμαχη έκθεση του State Department ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ
(Upd) Ερωτηματικά προκαλεί έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, η οποία φέρεται να υιοθετεί τουρκικές θέσεις σχετικά με τον εθνικό εναέριο χώριο, καθώς το State Department δηλώνει αδυναμία να προσκομίσει πλήρη κατάλογο με επιβεβαιωμένες τουρκικές παραβιάσεις από τον Ιανουάριο του 2017.
Η επίμαχη έκθεση, την οποία επικαλείται το ΚΥΠΕ, επιδόθηκε στις ηγεσίες των επιτροπών Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας, βάση των προνοιών του Νόμου για την ανατολική Μεσόγειο (East Med Act).
Τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων όπως και τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι ξεκάθαρα καθορισμένα εδώ και χρόνια στη βάση του συμβατικού και του εθιμικού διεθνούς δικαίου και δεν τυγχάνουν ουδεμίας αμφισβήτησης, αναφέρουν ελληνικές διπλωματικές πηγές, σχολιάζοντας την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ όπου σημειώνεται ότι η Ελλάδα και οι ΗΠΑ δεν μοιράζονται την ίδια άποψη ως προς το εύρος του ελληνικού εναέριου χώρου.
Οι λόγοι για τους οποίους οι ΗΠΑ δεν είναι σε θέση να παρουσιάσουν κατάλογο με τις τουρκικές παραβιάσεις, είναι οι εξής:
- Πρώτον, η Ελλάδα διεκδικεί έναν εναέριο χώρο που εκτείνεται έως και 10 ναυτικά μίλια από την ακτογραμμή της και χωρικά ύδατα έως 6 ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, ο εναέριος χώρος μιας χώρας συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα.
Έτσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν έως και 6 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου της Ελλάδας, σύμφωνα με τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας.
Επομένως, η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν συμμερίζονται την ίδια άποψη σχετικά με την έκταση του εναέριου χώρου της Ελλάδας.
- Ο δεύτερος λόγος είναι ότι, αν και η χώρα μας διεκδικεί επί του παρόντος έως και 6 ναυτικά μίλια χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, «η Ελλάδα και οι γείτονές της δεν συμφώνησαν για οριοθέτηση συνόρων στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα νόμιμα θαλάσσια δικαιώματά τους.
Η έλλειψη τέτοιας οριοθέτησης σημαίνει ότι δεν υπάρχει σαφήνεια ως προς την έκταση των χωρικών υδάτων της Ελλάδας και του αντίστοιχου εναέριου χώρου σε αυτές τις περιοχές, καθιστώντας αδύνατη οποιαδήποτε αξιολόγηση των συνολικών παραβιάσεων του εναέριου χώρου της Ελλάδας».
Καταλήγοντας, η έκθεση αναφέρει ότι οι ΗΠΑ ενθαρρύνουν την Ελλάδα και την Τουρκία να επιλύσουν εκκρεμή διμερή θέματα θαλάσσιων συνόρων ειρηνικά και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
«Τέτοιες προσπάθειες θα βοηθήσουν στη σταθεροποίηση της περιοχής και θα διευκολύνουν τη συνεργασία στο ΝΑΤΟ.
Ομοίως, οι Ηνωμένες Πολιτείες παροτρύνουν τόσο την Ελλάδα όσο και την Τουρκία να απέχουν από προκλητικές ενέργειες που αυξάνουν τις εντάσεις στην περιοχή».
www.bankingnews.gr
Η επίμαχη έκθεση, την οποία επικαλείται το ΚΥΠΕ, επιδόθηκε στις ηγεσίες των επιτροπών Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας, βάση των προνοιών του Νόμου για την ανατολική Μεσόγειο (East Med Act).
Τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων όπως και τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι ξεκάθαρα καθορισμένα εδώ και χρόνια στη βάση του συμβατικού και του εθιμικού διεθνούς δικαίου και δεν τυγχάνουν ουδεμίας αμφισβήτησης, αναφέρουν ελληνικές διπλωματικές πηγές, σχολιάζοντας την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ όπου σημειώνεται ότι η Ελλάδα και οι ΗΠΑ δεν μοιράζονται την ίδια άποψη ως προς το εύρος του ελληνικού εναέριου χώρου.
Οι λόγοι για τους οποίους οι ΗΠΑ δεν είναι σε θέση να παρουσιάσουν κατάλογο με τις τουρκικές παραβιάσεις, είναι οι εξής:
- Πρώτον, η Ελλάδα διεκδικεί έναν εναέριο χώρο που εκτείνεται έως και 10 ναυτικά μίλια από την ακτογραμμή της και χωρικά ύδατα έως 6 ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, ο εναέριος χώρος μιας χώρας συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα.
Έτσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν έως και 6 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου της Ελλάδας, σύμφωνα με τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας.
Επομένως, η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν συμμερίζονται την ίδια άποψη σχετικά με την έκταση του εναέριου χώρου της Ελλάδας.
- Ο δεύτερος λόγος είναι ότι, αν και η χώρα μας διεκδικεί επί του παρόντος έως και 6 ναυτικά μίλια χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, «η Ελλάδα και οι γείτονές της δεν συμφώνησαν για οριοθέτηση συνόρων στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα νόμιμα θαλάσσια δικαιώματά τους.
Η έλλειψη τέτοιας οριοθέτησης σημαίνει ότι δεν υπάρχει σαφήνεια ως προς την έκταση των χωρικών υδάτων της Ελλάδας και του αντίστοιχου εναέριου χώρου σε αυτές τις περιοχές, καθιστώντας αδύνατη οποιαδήποτε αξιολόγηση των συνολικών παραβιάσεων του εναέριου χώρου της Ελλάδας».
Καταλήγοντας, η έκθεση αναφέρει ότι οι ΗΠΑ ενθαρρύνουν την Ελλάδα και την Τουρκία να επιλύσουν εκκρεμή διμερή θέματα θαλάσσιων συνόρων ειρηνικά και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
«Τέτοιες προσπάθειες θα βοηθήσουν στη σταθεροποίηση της περιοχής και θα διευκολύνουν τη συνεργασία στο ΝΑΤΟ.
Ομοίως, οι Ηνωμένες Πολιτείες παροτρύνουν τόσο την Ελλάδα όσο και την Τουρκία να απέχουν από προκλητικές ενέργειες που αυξάνουν τις εντάσεις στην περιοχή».
Διπλωματικές πηγές: Τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων είναι ξεκάθαρα καθορισμένα
Τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων όπως και τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι ξεκάθαρα καθορισμένα εδώ και χρόνια στη βάση του συμβατικού και του εθιμικού διεθνούς δικαίου και δεν τυγχάνουν ουδεμίας αμφισβήτησης, αναφέρουν ελληνικές διπλωματικές πηγές, σχολιάζοντας την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ όπου σημειώνεται ότι η Ελλάδα και οι ΗΠΑ δεν μοιράζονται την ίδια άποψη ως προς το εύρος του ελληνικού εναέριου χώρου.
Ειδικότερα, υπογραμμίζουν ότι όσον αφορά το Νοτιο-Ανατολικό Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, τα θαλάσσια σύνορα έχουν καθορισθεί από τη συμφωνία Ιταλίας-Τουρκίας που υπογράφηκε στην Άγκυρα στις 4 Ιανουαρίου 1932, καθώς και το πρακτικό που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εν λόγω συμφωνίας και υπεγράφη στην Άγκυρα στις 28 Δεκεμβρίου 1932. Η Ελλάδα, ως διάδοχο κράτος, βάσει της συνθήκης των Παρισίων του 1947, απέκτησε την κυριαρχία επί των Δωδεκανήσων χωρίς καμία αλλαγή στα θαλάσσια σύνορα, όπως αυτά είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Ιταλίας και Τουρκίας.
Αναφορικά με τα θαλάσσια σύνορα στη Θράκη (μέχρι το σημείο σε απόσταση τριών ναυτικών μιλίων από το Δέλτα του Έβρου), αυτά ορίσθηκαν από τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 και το Πρωτόκολλο των Αθηνών του 1926.
Τέλος, αναφορικά με τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ των ανωτέρω δύο περιοχών (από Θράκη έως Δωδεκάνησα), όπου τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και της Τουρκίας τέμνονται, τα θαλάσσια σύνορα ακολουθούν τη μέση γραμμή μεταξύ των ελληνικών νήσων και νησίδων και των απέναντι τουρκικών ακτών.
Τα εξωτερικά σύνορα της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των χωρικών της υδάτων, τα οποία έχουν αποτυπωθεί επανειλημμένως, αποτελούν ταυτόχρονα και εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπογραμμίζουν οι ίδιες διπλωματικές πηγές.
Τέλος, επισημαίνουν ότι η έκθεση του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών, διαβιβάστηκε στο Αμερικανικό Κογκρέσο, στο πλαίσιο των διατάξεων του "Eastern Mediterranean Security and Energy Partnership Act" και απεστάλη στο Κογκρέσο πριν από περίπου 8 μήνες (στις 18 Μαρτίου 2020).
Τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων όπως και τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι ξεκάθαρα καθορισμένα εδώ και χρόνια στη βάση του συμβατικού και του εθιμικού διεθνούς δικαίου και δεν τυγχάνουν ουδεμίας αμφισβήτησης, αναφέρουν ελληνικές διπλωματικές πηγές, σχολιάζοντας την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ όπου σημειώνεται ότι η Ελλάδα και οι ΗΠΑ δεν μοιράζονται την ίδια άποψη ως προς το εύρος του ελληνικού εναέριου χώρου.
Ειδικότερα, υπογραμμίζουν ότι όσον αφορά το Νοτιο-Ανατολικό Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, τα θαλάσσια σύνορα έχουν καθορισθεί από τη συμφωνία Ιταλίας-Τουρκίας που υπογράφηκε στην Άγκυρα στις 4 Ιανουαρίου 1932, καθώς και το πρακτικό που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εν λόγω συμφωνίας και υπεγράφη στην Άγκυρα στις 28 Δεκεμβρίου 1932. Η Ελλάδα, ως διάδοχο κράτος, βάσει της συνθήκης των Παρισίων του 1947, απέκτησε την κυριαρχία επί των Δωδεκανήσων χωρίς καμία αλλαγή στα θαλάσσια σύνορα, όπως αυτά είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Ιταλίας και Τουρκίας.
Αναφορικά με τα θαλάσσια σύνορα στη Θράκη (μέχρι το σημείο σε απόσταση τριών ναυτικών μιλίων από το Δέλτα του Έβρου), αυτά ορίσθηκαν από τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 και το Πρωτόκολλο των Αθηνών του 1926.
Τέλος, αναφορικά με τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ των ανωτέρω δύο περιοχών (από Θράκη έως Δωδεκάνησα), όπου τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και της Τουρκίας τέμνονται, τα θαλάσσια σύνορα ακολουθούν τη μέση γραμμή μεταξύ των ελληνικών νήσων και νησίδων και των απέναντι τουρκικών ακτών.
Τα εξωτερικά σύνορα της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των χωρικών της υδάτων, τα οποία έχουν αποτυπωθεί επανειλημμένως, αποτελούν ταυτόχρονα και εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπογραμμίζουν οι ίδιες διπλωματικές πηγές.
Τέλος, επισημαίνουν ότι η έκθεση του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών, διαβιβάστηκε στο Αμερικανικό Κογκρέσο, στο πλαίσιο των διατάξεων του "Eastern Mediterranean Security and Energy Partnership Act" και απεστάλη στο Κογκρέσο πριν από περίπου 8 μήνες (στις 18 Μαρτίου 2020).
ΣΥΡΙΖΑ: Να ενημερώσει η κυβέρνηση για την έκθεση του State Department – Υιοθετεί τις τουρκικές θέσεις για τα νησιά;
Να ενημερώσει άμεσα για την έκθεση του State Department σχετικά με τις τουρκικές παραβιάσεις στον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας καλεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στην Έκθεση του State Department για τουρκικές παραβιάσεις στο Εθνικό Εναέριο Χώρο της Ελλάδας, που προσκομίστηκε στις επιτροπές Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας των ΗΠΑ, βάσει των προβλέψεων του Νόμου για την Ανατολική Μεσόγειο (East Med Act).
«Εάν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το State Department δηλώνει αδυναμία να προσκομίσει σχετικό κατάλογο, υιοθετώντας τουρκικές θέσεις για την κυριαρχία ελληνικών νησιών, η Έκθεση αυτή αποτελεί παταγώδη αποτυχία της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη και σοβαρότατο πλήγμα για τη χώρα, τα εθνικά συμφέροντα και τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις.
Εάν, λίγες βδομάδες μετά την επίσκεψη του Αμερικανού ΥΠΕΞ στην Ελλάδα, οι θέσεις του State Department είναι πλέον αυτές, η Νέα Δημοκρατία κατάφερε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ακυρώσει σημαντικά βήματα στις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, που πραγματοποιήθηκαν κατά τα χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπέρ των συμφερόντων της χώρας.
Αυτοί είναι, δυστυχώς, οι καρποί της πολιτικής του "πιστού και προβλέψιμου Συμμάχου" που διατύπωσε ο κ. Μητσοτάκης στη συνάντησή του με τον Πρόεδρο Trump, και υλοποίησε με την εκ των προτέρων κύρωση της Αναθεωρημένης Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας χωρίς ανταλλάγματα.
Υπενθυμίζουμε ότι τη συνάντηση αυτή ακολούθησε η χειρότερη κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας της τελευταίας 25ετίας, με ανοχή του Προέδρου Trump.
Έστω και την τελευταία στιγμή, πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια ώστε να εκφρασθούν και να καταγραφούν οι ελληνικές θέσεις στις αρμόδιες Επιτροπές και να ανατραπεί η ιδιαίτερα δυσμενής αυτή εξέλιξη» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ.
Τι αναφέρουν πηγές της Κουμουνδούρου
Λίγο αργότερα, πηγές της Κουμουνδρούρου ανέφεραν ότι η έκθεση του State Department:
1. Δηλώνει σαφώς ότι η διαφορά χωρικών υδάτων (6 νμ) με ενάεριο χώρο (10 νμ) δεν συνάδει με το διεθνές δίκαιο άρα δεν καταγράφει τις παραβιάσεις μεταξύ 6-10 νμ. ("Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, ο εναέριος χώρος μιας χώρας συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα.
Έτσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν έως και 6 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου της Ελλάδας, σύμφωνα με τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας.")
2. Δεν καταγράφει όμως ούτε καν υπερπτήσεις νησιών και παραβιάσεις κάτω από 6 νμ διότι "η Ελλάδα και οι γείτονές της δεν συμφώνησαν για οριοθέτηση συνόρων στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα νόμιμα θαλάσσια δικαιώματά τους."
Συσκοτίζει με αυτόν τον τρόπο το γεγονός ότι η Τουρκία δεν πραγματοποιεί παραβιάσεις επειδή η Ελλάδα διεκδικεί χωρικά ύδατα πέραν της μέσης γραμμής όπου υπάρχουν αντικείμενες ακτές σε απόσταση κάτω των 24 νμ ή 12 νμ.
Η Τουρκία πραγματοποιεί παραβιάσεις κάτω των 6 νμ είτε σε κάποια νησιά που δεν αναγνωρίζει ως ελληνικά ("θεωρία γκρίζων ζωνών" πχ Αγαθονήσι) είτε σε κάποια νησιά που αναγνωρίζει ως ελληνικά αλλά θεωρεί ότι θα έπρεπε να είναι αποστρατιωτικοποιημένα (πχ Ρόδος).
«Στο πλαίσιο αυτό για πρώτη φορά οι ΗΠΑ τάσσονται με τόσο ξεκάθαρο τρόπο υπέρ των τουρκικών θέσεων», εκτιμούσαν οι συγκεκριμένες πηγές.
Να ενημερώσει άμεσα για την έκθεση του State Department σχετικά με τις τουρκικές παραβιάσεις στον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας καλεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στην Έκθεση του State Department για τουρκικές παραβιάσεις στο Εθνικό Εναέριο Χώρο της Ελλάδας, που προσκομίστηκε στις επιτροπές Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής και της Γερουσίας των ΗΠΑ, βάσει των προβλέψεων του Νόμου για την Ανατολική Μεσόγειο (East Med Act).
«Εάν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες το State Department δηλώνει αδυναμία να προσκομίσει σχετικό κατάλογο, υιοθετώντας τουρκικές θέσεις για την κυριαρχία ελληνικών νησιών, η Έκθεση αυτή αποτελεί παταγώδη αποτυχία της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη και σοβαρότατο πλήγμα για τη χώρα, τα εθνικά συμφέροντα και τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις.
Εάν, λίγες βδομάδες μετά την επίσκεψη του Αμερικανού ΥΠΕΞ στην Ελλάδα, οι θέσεις του State Department είναι πλέον αυτές, η Νέα Δημοκρατία κατάφερε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ακυρώσει σημαντικά βήματα στις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, που πραγματοποιήθηκαν κατά τα χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπέρ των συμφερόντων της χώρας.
Αυτοί είναι, δυστυχώς, οι καρποί της πολιτικής του "πιστού και προβλέψιμου Συμμάχου" που διατύπωσε ο κ. Μητσοτάκης στη συνάντησή του με τον Πρόεδρο Trump, και υλοποίησε με την εκ των προτέρων κύρωση της Αναθεωρημένης Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας χωρίς ανταλλάγματα.
Υπενθυμίζουμε ότι τη συνάντηση αυτή ακολούθησε η χειρότερη κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας της τελευταίας 25ετίας, με ανοχή του Προέδρου Trump.
Έστω και την τελευταία στιγμή, πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια ώστε να εκφρασθούν και να καταγραφούν οι ελληνικές θέσεις στις αρμόδιες Επιτροπές και να ανατραπεί η ιδιαίτερα δυσμενής αυτή εξέλιξη» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ.
Τι αναφέρουν πηγές της Κουμουνδούρου
Λίγο αργότερα, πηγές της Κουμουνδρούρου ανέφεραν ότι η έκθεση του State Department:
1. Δηλώνει σαφώς ότι η διαφορά χωρικών υδάτων (6 νμ) με ενάεριο χώρο (10 νμ) δεν συνάδει με το διεθνές δίκαιο άρα δεν καταγράφει τις παραβιάσεις μεταξύ 6-10 νμ. ("Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, ο εναέριος χώρος μιας χώρας συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα.
Έτσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν έως και 6 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου της Ελλάδας, σύμφωνα με τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας.")
2. Δεν καταγράφει όμως ούτε καν υπερπτήσεις νησιών και παραβιάσεις κάτω από 6 νμ διότι "η Ελλάδα και οι γείτονές της δεν συμφώνησαν για οριοθέτηση συνόρων στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα νόμιμα θαλάσσια δικαιώματά τους."
Συσκοτίζει με αυτόν τον τρόπο το γεγονός ότι η Τουρκία δεν πραγματοποιεί παραβιάσεις επειδή η Ελλάδα διεκδικεί χωρικά ύδατα πέραν της μέσης γραμμής όπου υπάρχουν αντικείμενες ακτές σε απόσταση κάτω των 24 νμ ή 12 νμ.
Η Τουρκία πραγματοποιεί παραβιάσεις κάτω των 6 νμ είτε σε κάποια νησιά που δεν αναγνωρίζει ως ελληνικά ("θεωρία γκρίζων ζωνών" πχ Αγαθονήσι) είτε σε κάποια νησιά που αναγνωρίζει ως ελληνικά αλλά θεωρεί ότι θα έπρεπε να είναι αποστρατιωτικοποιημένα (πχ Ρόδος).
«Στο πλαίσιο αυτό για πρώτη φορά οι ΗΠΑ τάσσονται με τόσο ξεκάθαρο τρόπο υπέρ των τουρκικών θέσεων», εκτιμούσαν οι συγκεκριμένες πηγές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών