Πως η ελληνική Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία από σοβαρές κυρώσεις στις 10 και 11 Δεκεμβρίου 2020
Μετριοπαθές σχέδιο κυρώσεων - ή καλύτερα επιπλήξεων - φαίνεται ότι εξετάζει η ΕΕ κατά της Τουρκίας στην Σύνοδο Κορυφής στις 10 με 11 Δεκεμβρίου 2020, ωστόσο υπάχουν αντιδράσεις από πολλές χώρες που υποστηρίζουν ότι η ΕΕ πρέπει να επιμείνει στον διάλογο με την Τουρκία και να μην υπάρξουν κυρώσεις οικονομικές ή στρατιωτικές.
Ταυτόχρονα φαίνεται ότι οι ΗΠΑ δεν θα επιβάλλουν κυρώσεις στην Τουρκία... για την χρήση του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400.
Εν τω μεταξύ πιθανότατα το επιχειρησιακό - στρατιωτικό σχέδιο Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία.
Το σχέδιο Irini αποτελεί την στρατιωτική επιχείρηση της ΕΕ με την οποία ελέγχει εάν παραβιάζεται το embargo όπλων στην Λιβύη.
Κατά την Τουρκία έχει ένα στόχο να εγκλωβίσει τα τουρκικά πλοία, ώστε η ΕΕ να αποδείξει ότι μεταφέρεται παράνομα στρατιωτικός εξοπλισμός και ως εκ τούτου η Τουρκία παραβιάζει το embargo όπλων.
Όμως το πλοίο Roseline A, που ταξίδευε από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2020 από γερμανική φρεγάτα και δεν βρέθηκε στρατιωτικός εξοπλισμός.
Με βάση διπλωματικές πηγές, υπήρχε σχέδιο να εγκλωβιστεί η Τουρκία να συλληφθεί επ’ αυτοφώρω ότι παραβιάζει το embargo στην Λιβύη... ωστόσο το γεγονός ότι έως τώρα δεν έχει ανακαλυφθεί κάτι παράνομο... μπορεί τελικά η Irini να διασώσει την Τουρκία από σοβαρές κυρώσεις.
Το Oruc Reis αποχωρεί από το Καστελόριζο - Βρίσκεται σχεδόν 150 μίλια μακριά
Να σημειωθεί ότι το Oruc Reis έχει πραγματοποιήσει έρευνες σε 11,8 με 12 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα ελληνικής θαλάσσιας δικαιοδοσίας χωρίς όμως να έχει ανακαλυφθεί κάποιο κοίτασμα με φυσικό αέριο από 11 βασικά σημεία που ελέχθησαν.
Γιατί όμως προκαλεί η Τουρκία;
Η πιθανότερη ερμηνεία είναι ότι η Τουρκία υπολογίζει σε δύο σενάρια.
1)Ότι δεν θα επιβληθούν κυρώσεις καθώς χώρες όπως η Ισπανία, Ιταλία, Ουγγαρία κ.α. δεν θέλουν να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία
Επίσης σχεδόν όλες οι πολεμικές βιομηχανίες της ΕΕ επειδή συνεργάζονται με τις αντίστοιχες Τουρκικές δεν θέλουν να επιβληθεί embargo όπλων.
2)Το δεύτερο σενάριο θέλει να επιβάλλονται κάποιες κυρώσεις που όμως δεν θα αποτελέσουν «παραδειγματική τιμωρία» της Τουρκίας.
Το ζήτημα της Τελωνειακής Ένωσης είναι σημαντικό ωστόσο για την Τουρκία και δεν είναι τυχαίο ότι εσχάτως οι Τούρκοι και ο Erdogan έχουν πυκνώσει τις αναφορές τους περί επιθυμίας της Τουρκίας να αποτελέσει μέρος της ΕΕ αλλά και προειδοποιήσεις ότι έως τώρα δεν έχει κάνει πολλά η Ευρώπη για να προσεγγίσει την Τουρκία.
Πιέσεις για embargo όπλων στην Τουρκία, διαφωνούν πολλές χώρες και πολεμικές βιομηχανίες...
Λόγω της σύγκρουσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, οι παραδόσεις όπλων στο τουρκικό ναυτικό επικρίνονται από την Ελλάδα και την Γαλλία.
Από το 2002, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε εξαγωγές όπλων αξίας 522 εκατομμυρίων ευρώ στην Τουρκία, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή, εξοπλισμό ή τεχνικό εξοπλισμό πολεμικών πλοίων.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξοπλισμός αξίας 128,8 εκατομμυρίων ευρώ μπορούν να διατεθούν σαφώς σε υποβρύχια.
Τέτοιες παραδόσεις όπλων είναι τώρα εξαιρετικά αμφιλεγόμενες λόγω της σύγκρουσης μεταξύ των εταίρων του ΝΑΤΟ Ελλάδας και Τουρκίας σχετικά με τα αποθέματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο.
Μέχρι στιγμής, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εμπόδισε την εξαγωγή όπλων στην Τουρκία με επίκεντρο τον πόλεμο στη Συρία.
Ωστόσο, οι παραδόσεις εξοπλισμού για τον«ναυτικό» θα συνεχίσουν να εγκρίνονται.
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Γερμανία να μην εξάγει όπλα στην Τουρκία τα οποία θα μπορούσαν να στραφούν κατά της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην κατασκευή έξι υποβρυχίων κατηγορίας 214, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία με την συμμετοχή της ThyssenKrupp Marine Systems αξίας 2,49 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η γερμανική κυβέρνηση είναι τώρα προσεκτική για την έγκριση νέων συμφωνιών όπλων με την Τουρκία.
Όσον αφορά τις πραγματικές εξαγωγές πολεμικών όπλων βάσει προηγούμενων αδειών, η Τουρκία ήταν στην κορυφή της λίστας των σημαντικότερων χωρών - εισαγωγέων, τα τελευταία δύο χρόνια - με συνολικό όγκο πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Τι έχει συμβεί με την υπόθεση Irini;
Η ναυτική αποστολή των κρατών της ΕΕ να ελέγξουν το embargo όπλων στην Λιβύη έχει ονομαστεί Irini από το ελληνικό όνομα Ειρήνη.
Πριν λίγες ημέρες δυνάμεις από φρεγάτα και ελικόπτερο ελέγχθηκε πλοίο που έφερε τουρκική σημαία.
Οι τούρκοι αναφέρουν ότι το πλοίο έπλεε σε διεθνή ύδατα, δεν παραβίασε τις διαδικασίες.
Με βάση τους κανόνες της ναυσιπλοΐας, όταν ένα πλοίο πλέει σε διεθνή χωρικά ύδατα θεωρείται έδαφος της χώρας με βάση την σημαία που φέρει.
Στις 22 Νοεμβρίου 2020, μια γερμανική φρεγάτα στο πλαίσιο της επιχείρησης της ΕΕ Irini επιβιβάστηκε και επιθεώρησε το τουρκικό εμπορικό φορτηγό πλοίο Roseline A, σε μια κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την Τουρκία.
Ούτε η Τουρκία ούτε ο καπετάνιος του πλοίου έδωσαν άδεια για την έρευνα με όπλα, η οποία δεν αποκάλυψε παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το embargo όπλων στη Λιβύη που βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο επιβάλλεται κατά τρόπο που ευνοεί τον στρατηγό Khalifa Haftar και τις επιθέσεις του κατά της νόμιμης, αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας (GNA) της Λιβύης.
Στις 17 Νοεμβρίου ο υπουργός Άμυνας της Λιβύης Namroush πρόσθεσε ότι η επιχείρηση για το embargo επικεντρώνεται στα θαλάσσια σύνορα, ενώ αγνοεί τις χερσαίες και αεροπορικές διαδρομές, καθώς οι δυνάμεις του Haftar συνεχίζουν να λαμβάνουν υποστήριξη από άλλες χώρες μέσω οδικών αξόνων.
Η Τουρκία κατηγορεί για προκατάληψη
- Το πλοίο MV Royal Diamond 7, το οποίο μεταφέρει καύσιμα αεροπλάνων από το λιμάνι της Sharjah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), επιθεωρήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου και μεταφέρθηκε σε λιμάνι της ΕΕ, εμποδίζοντας το να φτάσει στη Βεγγάζη της Λιβύης.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία του Παναμά MV Medkon Sinop, που ταξίδευε από την Τουρκία στο λιμάνι της Μισράτα, σταμάτησε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville και αργότερα αφέθηκε να συνεχίσει το δρομολόγιο του.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία της Συρίας, MV Capt Aveda, κατευθυνόταν προς τη Μισράτα, επιθεωρήθηκε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville στις 24 Οκτωβρίου και συνέχισε το δρομολόγιο του.
-Ο MV Serrano με σημαία του Παναμά, με πορεία από την Αλεξάνδρεια προς το Tobruk, επιθεωρήθηκε από την ελληνική φρεγάτα Adrias στις 18 Νοεμβρίου χωρίς να βρεθεί κάτι ύποπτο.
- Το πλοίο με τουρκική σημαία Roseline A, που ταξιδεύει από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου από γερμανική φρεγάτα.
Επίσης δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο.
www.bankingnews.gr
Ταυτόχρονα φαίνεται ότι οι ΗΠΑ δεν θα επιβάλλουν κυρώσεις στην Τουρκία... για την χρήση του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400.
Εν τω μεταξύ πιθανότατα το επιχειρησιακό - στρατιωτικό σχέδιο Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία.
Το σχέδιο Irini αποτελεί την στρατιωτική επιχείρηση της ΕΕ με την οποία ελέγχει εάν παραβιάζεται το embargo όπλων στην Λιβύη.
Κατά την Τουρκία έχει ένα στόχο να εγκλωβίσει τα τουρκικά πλοία, ώστε η ΕΕ να αποδείξει ότι μεταφέρεται παράνομα στρατιωτικός εξοπλισμός και ως εκ τούτου η Τουρκία παραβιάζει το embargo όπλων.
Όμως το πλοίο Roseline A, που ταξίδευε από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2020 από γερμανική φρεγάτα και δεν βρέθηκε στρατιωτικός εξοπλισμός.
Με βάση διπλωματικές πηγές, υπήρχε σχέδιο να εγκλωβιστεί η Τουρκία να συλληφθεί επ’ αυτοφώρω ότι παραβιάζει το embargo στην Λιβύη... ωστόσο το γεγονός ότι έως τώρα δεν έχει ανακαλυφθεί κάτι παράνομο... μπορεί τελικά η Irini να διασώσει την Τουρκία από σοβαρές κυρώσεις.
Το Oruc Reis αποχωρεί από το Καστελόριζο - Βρίσκεται σχεδόν 150 μίλια μακριά
Ήδη το Τουρκικό ερευνητικό σκάφος Oruc Reis έχει αποχωήσει από την ελληνική θαλάσσια ζώνη μεταξύ Ρόδου και Καστελόριζου και βρίσκεται σχεδόν 150 μίλια μακριά νότια, προσεγγίζει το έτερο τουρκικό σκάφος Barbaros το οποίο παραμένει εδώ και εβδομάδες νοτιοδυτικά της Κύπρου.
Κατά το πιθανότερο σενάριο το Oruc Reis που θα αποχωρήσει και τυπικά στις 29 Νοεμβρίου από τις ελληνικές θάλασσες μάλλον θα συνδράμει στις έρευνες του Barbaros νοτιοδυτικά της Κύπρου. Να σημειωθεί ότι το Oruc Reis έχει πραγματοποιήσει έρευνες σε 11,8 με 12 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα ελληνικής θαλάσσιας δικαιοδοσίας χωρίς όμως να έχει ανακαλυφθεί κάποιο κοίτασμα με φυσικό αέριο από 11 βασικά σημεία που ελέχθησαν.
Γιατί όμως προκαλεί η Τουρκία;
Η πιθανότερη ερμηνεία είναι ότι η Τουρκία υπολογίζει σε δύο σενάρια.
1)Ότι δεν θα επιβληθούν κυρώσεις καθώς χώρες όπως η Ισπανία, Ιταλία, Ουγγαρία κ.α. δεν θέλουν να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία
Επίσης σχεδόν όλες οι πολεμικές βιομηχανίες της ΕΕ επειδή συνεργάζονται με τις αντίστοιχες Τουρκικές δεν θέλουν να επιβληθεί embargo όπλων.
2)Το δεύτερο σενάριο θέλει να επιβάλλονται κάποιες κυρώσεις που όμως δεν θα αποτελέσουν «παραδειγματική τιμωρία» της Τουρκίας.
Το ζήτημα της Τελωνειακής Ένωσης είναι σημαντικό ωστόσο για την Τουρκία και δεν είναι τυχαίο ότι εσχάτως οι Τούρκοι και ο Erdogan έχουν πυκνώσει τις αναφορές τους περί επιθυμίας της Τουρκίας να αποτελέσει μέρος της ΕΕ αλλά και προειδοποιήσεις ότι έως τώρα δεν έχει κάνει πολλά η Ευρώπη για να προσεγγίσει την Τουρκία.
Πιέσεις για embargo όπλων στην Τουρκία, διαφωνούν πολλές χώρες και πολεμικές βιομηχανίες...
Λόγω της σύγκρουσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, οι παραδόσεις όπλων στο τουρκικό ναυτικό επικρίνονται από την Ελλάδα και την Γαλλία.
Από το 2002, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε εξαγωγές όπλων αξίας 522 εκατομμυρίων ευρώ στην Τουρκία, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή, εξοπλισμό ή τεχνικό εξοπλισμό πολεμικών πλοίων.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξοπλισμός αξίας 128,8 εκατομμυρίων ευρώ μπορούν να διατεθούν σαφώς σε υποβρύχια.
Τέτοιες παραδόσεις όπλων είναι τώρα εξαιρετικά αμφιλεγόμενες λόγω της σύγκρουσης μεταξύ των εταίρων του ΝΑΤΟ Ελλάδας και Τουρκίας σχετικά με τα αποθέματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο.
Μέχρι στιγμής, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εμπόδισε την εξαγωγή όπλων στην Τουρκία με επίκεντρο τον πόλεμο στη Συρία.
Ωστόσο, οι παραδόσεις εξοπλισμού για τον«ναυτικό» θα συνεχίσουν να εγκρίνονται.
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Γερμανία να μην εξάγει όπλα στην Τουρκία τα οποία θα μπορούσαν να στραφούν κατά της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην κατασκευή έξι υποβρυχίων κατηγορίας 214, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία με την συμμετοχή της ThyssenKrupp Marine Systems αξίας 2,49 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η γερμανική κυβέρνηση είναι τώρα προσεκτική για την έγκριση νέων συμφωνιών όπλων με την Τουρκία.
Όσον αφορά τις πραγματικές εξαγωγές πολεμικών όπλων βάσει προηγούμενων αδειών, η Τουρκία ήταν στην κορυφή της λίστας των σημαντικότερων χωρών - εισαγωγέων, τα τελευταία δύο χρόνια - με συνολικό όγκο πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Τι έχει συμβεί με την υπόθεση Irini;
Η ναυτική αποστολή των κρατών της ΕΕ να ελέγξουν το embargo όπλων στην Λιβύη έχει ονομαστεί Irini από το ελληνικό όνομα Ειρήνη.
Πριν λίγες ημέρες δυνάμεις από φρεγάτα και ελικόπτερο ελέγχθηκε πλοίο που έφερε τουρκική σημαία.
Οι τούρκοι αναφέρουν ότι το πλοίο έπλεε σε διεθνή ύδατα, δεν παραβίασε τις διαδικασίες.
Με βάση τους κανόνες της ναυσιπλοΐας, όταν ένα πλοίο πλέει σε διεθνή χωρικά ύδατα θεωρείται έδαφος της χώρας με βάση την σημαία που φέρει.
Στις 22 Νοεμβρίου 2020, μια γερμανική φρεγάτα στο πλαίσιο της επιχείρησης της ΕΕ Irini επιβιβάστηκε και επιθεώρησε το τουρκικό εμπορικό φορτηγό πλοίο Roseline A, σε μια κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την Τουρκία.
Ούτε η Τουρκία ούτε ο καπετάνιος του πλοίου έδωσαν άδεια για την έρευνα με όπλα, η οποία δεν αποκάλυψε παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το embargo όπλων στη Λιβύη που βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο επιβάλλεται κατά τρόπο που ευνοεί τον στρατηγό Khalifa Haftar και τις επιθέσεις του κατά της νόμιμης, αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας (GNA) της Λιβύης.
Στις 17 Νοεμβρίου ο υπουργός Άμυνας της Λιβύης Namroush πρόσθεσε ότι η επιχείρηση για το embargo επικεντρώνεται στα θαλάσσια σύνορα, ενώ αγνοεί τις χερσαίες και αεροπορικές διαδρομές, καθώς οι δυνάμεις του Haftar συνεχίζουν να λαμβάνουν υποστήριξη από άλλες χώρες μέσω οδικών αξόνων.
Η Τουρκία κατηγορεί για προκατάληψη
- Το πλοίο MV Royal Diamond 7, το οποίο μεταφέρει καύσιμα αεροπλάνων από το λιμάνι της Sharjah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), επιθεωρήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου και μεταφέρθηκε σε λιμάνι της ΕΕ, εμποδίζοντας το να φτάσει στη Βεγγάζη της Λιβύης.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία του Παναμά MV Medkon Sinop, που ταξίδευε από την Τουρκία στο λιμάνι της Μισράτα, σταμάτησε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville και αργότερα αφέθηκε να συνεχίσει το δρομολόγιο του.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία της Συρίας, MV Capt Aveda, κατευθυνόταν προς τη Μισράτα, επιθεωρήθηκε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville στις 24 Οκτωβρίου και συνέχισε το δρομολόγιο του.
-Ο MV Serrano με σημαία του Παναμά, με πορεία από την Αλεξάνδρεια προς το Tobruk, επιθεωρήθηκε από την ελληνική φρεγάτα Adrias στις 18 Νοεμβρίου χωρίς να βρεθεί κάτι ύποπτο.
- Το πλοίο με τουρκική σημαία Roseline A, που ταξιδεύει από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου από γερμανική φρεγάτα.
Επίσης δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών