Πολύ δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία
Η επιχείρηση υπό την εποπτεία της ΕΕ για τον έλεγχο του embargo όπλων στην Λιβύη που φέρει τον κωδικό Irini από το ελληνικό όνομα ειρήνη άναψε φωτιές στις σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ.
Η Γερμανική φρεγάτα Hamburg στις 22 Νοεμβρίου 2020 πραγματοποίησε έλεγχο, με αυτοψία στρατιωτών σε εμπορικό πλοίο που έφερε τουρκική σημαία το Roseline A, περίπου 200 χιλιόμετρα (108 ναυτικά μίλια) βόρεια της Λιβυκής πόλης Βεγγάζη.
Η γερμανική φρεγάτα, που συμμετείχε στην επιχείρηση Irini διεξήγαγε έρευνα στο εμπορικό φορτηγό πλοίο της Τουρκίας που μετέφερε τρόφιμα και προμήθειες χρωμάτων στη Λιβύη.
Με βάση video και φωτογραφίες ένοπλοι στρατιώτες επιβιβάστηκαν στο πλοίο με τρόπο που μοιάζει με μια αντιτρομοκρατική επιχείρηση.
Για το περιστατικό αυτό υπήρξε ένταση μεταξύ της Τουρκίας και της ΕΕ.
Με βάση την Τουρκία, η ΕΕ αναζητούσε αφορμή ώστε να επιβάλλει κυρώσεις και το Roseline A θα ήταν μια άριστη ευκαιρία εάν αποδεικνυόταν ότι τουρκικό πλοίο σπάει το embargo όπλων της Λιβύης.
Ωστόσο από την έρευνα που διεξήγαγαν οι στρατιώτες της επιχείρησης Irini στο εμπορικό πλοίο της Τουρκίας Roseline A, δεν αποκαλύφθηκαν όπλα, ακολούθως το πλοίο συνέχισε την πορεία του προς την Τουρκία.
Πολύ δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία... ίσως να μην παρθεί απόφαση στις 10 και 11 Δεκεμβρίου
Στην Σύνοδο Κορυφής στις 10 και 11 Δεκεμβρίου του 2020 δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία.
Ήδη η Γερμανία για το Ανατολικό Αιγαίο μιλάει για αμφισβητούμενα νερά, η Merkel η Γερμανίδα Καγκελάριος έχει αναφερθεί πολλές φορές στο θέμα της παραβίασης της Τουρκίας που ερευνά με το Oruc Reis... αλλά χαρακτηρίζει την θάλασσα... αμφισβητούμενα σύνορα.
Οπότε είναι απίθανο η Γερμανία να δεχθεί να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία για την παρουσία του Oruc Reis.
Να σημειωθεί ότι στην Γερμανία κυριαρχεί... η συλλογική μνήμη δεν ξεχνούν ότι στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Τουρκία ήταν σύμμαχος και η Ελλάδα απέναντι...
Ως προς το φλέγον θέμα του τουρικού σκάφους Roseline A, παρ΄ ότι το πλοίο το παρακολουθούσαν από καιρό... κατά την έρευνα δεν αποδείχθηκε ότι έφερε στρατωτικό εξοπλισμό και παραβίαζε το embargo όπλων στην Λιβύη.
Οπότε δεν υπάρχουν ισχυρά κίνητρα... για να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία, ειδικά από Γερμανία, Ισπανία και Ιταλία που διάκεινται αρνητικά...
Αντιθέτως η Γαλλία ζητάει να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία στους κλάδους της ενέργειας, της ναυτιλίας και των τραπεζών.
Η πραγματικότητα είναι ότι δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία από την ΕΕ, ενώ υπάρχει πιθανότητα να μην επιβληθούν ούτε καν ήπιες κυρώσεις...
Τα δύο σενάρια για το Oruc Reis
Επισημαίνεται ότι το Oruc Reis βρίσκεται σχεδόν 26 μίλια νότια - νοτιοανατολικά του Καστελόριζου σε τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και στις 29 Νοεμβρίου εκπνέει η Navtex για διεξαγωγή ερευνών στην ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία.
Υπάρχουν δύο σενάρια για το τι θα συμβεί μετά.
1)Να αποχωρήσει από την περιοχή μαζί με τα συνοδευτικά πλοία Ataman και Cengiz Han και να κατευθυνθεί προς την Αττάλεια.
Το σενάριο ότι θα πάει στην Μαύρη Θάλασσα δεν επιβεβαιώνεται.
2)Να αποχωρήσει από την περιοχή μαζί με τα συνοδευτικά πλοία Ataman και Cengiz Han και να κατευθυνθεί προς το σκάφος Barbaros που διεξάγει έρευνες νοτιοδυτικά της Κύπρου.
3)Θα αποτελέσει μεγάλη έκπληξη εάν η Τουρκία επεκτείνει την Navtex για το Oruc Reis καθώς έχει δηλώσει ότι θα αποχωρήσει από την περιοχή.
Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της Τουρκίας (MGK) καταδίκασε περιστατικό με το εμπορικό πλοίο Rosaline Α.
Η συνεδρίαση του συμβουλίου υπό την προεδρία του Προέδρου Erdogan εξέφρασε την αποδοκιμασία και την καταδίκη της Τουρκίας για τη «μονομερή» δράση της Irini, πιστεύοντας ότι είναι αντίθετη με το «διεθνές δίκαιο» και τις «σχέσεις συμμαχίας».
Η επιχείρηση Irini είναι μια όψη.
Πρόκειται για μια επιχείρηση που στοχεύει στην τιμωρία της νόμιμης κυβέρνησης της Λιβύης χωρίς να επιθεωρεί τις προμήθειες όπλων στις δυνάμεις του στρατηγού Khalifa Haftar.
Σύμφωνα με τους νόμους της θάλασσας, πρέπει να δοθεί η συγκατάθεση του κράτους με βάση την σημαία που φέρει το πλοίο για να επιτραπεί η επιβίβαση.
Παρά τις προειδοποιήσεις, οι στρατιώτες της Φρεγάτας του Hamburg έψαξαν το εμπορικό φορτηγό πλοίο, το οποίο μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια, τρόφιμα και χρώματα.
Γερμανοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η εντολή επιβίβασης στη Roseline A προήλθε από τα κεντρικά γραφεία της αποστολής στη Ρώμη και ότι η Τουρκία αρνήθηκε ενώ η ομάδα επιθεώρησης επιβιβάστηκε στο πλοίο και διεξήγαγε έρευνα.
Η επιχείρηση Irini, εγκρίθηκε από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ στις 31 Μαρτίου 2020.
Στόχος της είναι να ελέγχει από αέρα και θάλασσα και με δορυφόρους για να εξασφαλίσει ότι όλες οι χώρες σέβονται την απαγόρευση παροχής όπλων στα μέρη που εμπλέκονται στη σύγκρουση στη Λιβύη.
Επτά χώρες συμμετέχουν στην Επιχείρηση Irini, που πήρε το όνομά της από την ελληνική λέξη ειρήνη, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Μάλτας και του Λουξεμβούργου, με φρεγάτες και θαλάσσια περιπολικά σκάφη.
Ήταν το δεύτερο περιστατικό μεταξύ Τουρκίας και ναυτικών δυνάμεων από σύμμαχο του ΝΑΤΟ για το embargo όπλων στην Λιβύη.
Τον Ιούνιο, το ΝΑΤΟ ξεκίνησε έρευνα για ένα περιστατικό μεταξύ τουρκικών πολεμικών πλοίων και ενός γαλλικού πολεμικού πλοίου στη Μεσόγειο.
Η Γαλλία είπε ότι μία από τις φρεγάτες της εγκλωβίστηκε τρεις φορές από τουρκικό ραντάρ όταν προσπάθησε να πλησιάσει ένα τουρκικό πολιτικό πλοίο που είναι ύποπτο για εμπλοκή στο εμπόριο όπλων.
Η Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία;
Κατά την Τουρκία έχει ένα στόχο να εγκλωβίσει τα τουρκικά πλοία, ώστε η ΕΕ να αποδείξει ότι μεταφέρονται παράνομα όπλα και ως εκ τούτου η Τουρκία παραβιάζει το embargo όπλων.
Όμως το πλοίο Roseline A, που ταξίδευε από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2020 από γερμανική φρεγάτα και με ναύαρχο τον Θεόδωρο Μικρόπουλο και δεν βρέθηκε στρατιωτικός εξοπλισμός.
Με βάση διπλωματικές πηγές, υπήρχε σχέδιο να εγκλωβιστεί η Τουρκία να συλληφθεί επ’ αυτοφώρω ότι παραβιάζει το embargo στην Λιβύη... ωστόσο το γεγονός ότι έως τώρα δεν έχει ανακαλυφθεί κάτι παράνομο... μπορεί τελικά η Irini να διασώσει την Τουρκία από σοβαρές κυρώσεις.
Τουρκία: Έρευνα της εισαγγελίας για τον έλεγχο στο Τουρκικό πλοίο Rosaline A...
Τούρκοι εισαγγελείς άρχισαν στις 27/11/2020 έρευνα για το περιστατικό ελέγχου σε διεθνή χωρικά ύδατα του τουρκικού εμπορικού πλοίου Rosaline A... καθώς η Άγκυρα εμμένει στους ισχυρισμούς ότι το πλήρωμα της γερμανικής φρεγάτας ενήργησε παράνομα στις 22 Νοεμβρίου, καταγγελίες που απορρίπτει το Βερολίνο.
Σε μια σύντομη δήλωση, το γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα της Άγκυρας ανέφερε ότι η έρευνα στο «Rosaline A» διεξήχθη χωρίς την «άδεια της Τουρκίας και κατά διεθνών κανονισμών».
Μάλιστα η Τουρκία στοχοποιεί τον έλληνα Ναύαρχο Θεόδωρο Μικρόπουλο.
Όπως σημειώνει το Associated Press, η εν λόγω εισαγγελική έρευνα από πλευράς Τουρκίας δεν αναμένεται να οδηγήσει σε συλλήψεις ή έκδοση μελών του πληρώματος που εμπλέκονται.
Κομισιόν: Δεν ολοκληρώθηκε η επιθεώρηση στο τουρκικό πλοίο
Η επιχείρηση "Irini" δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την επιθεώρηση στο τουρκικό πλοίο την περασμένη Κυριακή καθώς υπήρξε διακοπή από την τουρκική πλευρά, ανέφερε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Εξωτερικών Υποθέσεων, ερωτηθείς για το θέμα στην καθημερινή ενημέρωση των δημοσιογράφων.
«Μέχρι τη στιγμή της διακοπής της επιθεώρησης, δεν βρέθηκε τίποτα που να ήταν παράνομο.
Αλλά δεν ήταν δυνατόν να ολοκληρωθεί η επιθεώρηση γιατί υπήρξε διακοπή από την τουρκική πλευρά» σημείωσε ο Peter Stano.
Παράλληλα, επισήμανε ότι την περασμένη Τρίτη «υπήρξε δήλωση η οποία εξηγούσε την κατάσταση, τη θέση μας σχετικά με την επιχείρηση "Irini", σχετικά με την επιθεώρηση και το περιστατικό της περασμένης Κυριακής» και προσέθεσε ότι «εάν η "Irini" κάνει κάτι στο πλαίσιο της επιχείρησής της στέλνεται αναφορά σε μία επιτροπή ειδικών στον ΟΗΕ.
Αυτή είναι η πρακτική που ακολουθείται».
Η Σύνοδος Κορυφής στις 10 και 11 Δεκεμβρίου 2020
Η διαμάχη της ΕΕ με την Τουρκία μαίνεται λίγες ημέρες πριν τη Σύνοδο Κορυφής στις 10-11 Δεκεμβρίου.
Η Γαλλία πιέζει για την επιβολή κυρώσεων, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την αυστηρή επιβολή κυρώσεων.
Η Γαλλία σε δηλώσεις διπλωματών υποστηρίζει πως ο Τούρκος πρόεδρος, Recep Tayyip Erdogan, δεν έλαβε υπόψη τις προειδοποιήσεις των ηγετών της ΕΕ την 1η Οκτωβρίου να κάνει πίσω στη διένεξη για τις τουρκικές έρευνες για φυσικό αέριο στη Μεσόγειο ή διαφορετικά να αντιμετωπίσει συνέπειες.
«Η Τουρκία ξέρει τι πρέπει να κάνει», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Jean-Yves Le Drian μιλώντας στο γαλλικό κοινοβούλιο, ενώ πρόσθεσε «αντιπαράθεση ή συνεργασία, εξαρτάται απ' αυτούς».
Υπενθυμίζεται ότι το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών έχει επικρίνει την ΕΕ επειδή εξετάζει κυρώσεις, λέγοντας πως η συζήτηση αυτή δεν βοηθάει.
Σε κάθε περίπτωση μέχρι στιγμής δεν έχουν σχεδιασθεί λεπτομερείς κυρώσεις.
Από την πλευρά τους διπλωμάτες υποστηρίζουν πως τα όποια μέτρα ληφθούν, θα πλήξουν τομείς της οικονομίας της Τουρκίας με στόχο να περιορισθούν οι τουρκικές έρευνες για υδρογονάνθρακες, πιθανόν τη ναυσιπλοΐα, τις τράπεζες και την ενέργεια.
Ο Erdogan έχει καλέσει σε μποϊκοτάζ των γαλλικών προϊόντων, κάτι για το οποίο διπλωμάτης της ΕΕ σχολίασε πως δεν προμηνύει βαθύτερες εμπορικές σχέσεις.
«Ωστόσο η Τουρκία είναι εταίρος κλειδί σε πολλούς τομείς, έτσι δεν υπάρχει συναίνεση στο Συμβούλιο (των κυβερνήσεων της ΕΕ). Είναι ακόμη πολύ νωρίς», δήλωσε ένας άλλος διπλωμάτης της ΕΕ.
Η Γαλλία διαφωνεί επίσης με την Τουρκία σχετικά με τη σύγκρουση στο Nagorno Karabakh.
Το Παρίσι έχει κατηγορήσει την Άγκυρα ότι τροφοδοτεί την κρίση στον Καύκασο, μια κατηγορία που η τουρκική κυβέρνηση απορρίπτει.
Πιέσεις για embargo όπλων στην Τουρκία, διαφωνούν πολλές χώρες και πολεμικές βιομηχανίες...
Λόγω της σύγκρουσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, οι παραδόσεις όπλων στο τουρκικό ναυτικό επικρίνονται από την Ελλάδα και την Γαλλία.
Από το 2002, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε εξαγωγές όπλων αξίας 522 εκατομμυρίων ευρώ στην Τουρκία, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή, εξοπλισμό ή τεχνικό εξοπλισμό πολεμικών πλοίων.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξοπλισμός αξίας 128,8 εκατομμυρίων ευρώ μπορούν να διατεθούν σαφώς σε υποβρύχια.
Τέτοιες παραδόσεις όπλων είναι τώρα εξαιρετικά αμφιλεγόμενες λόγω της σύγκρουσης μεταξύ των εταίρων του ΝΑΤΟ Ελλάδας και Τουρκίας σχετικά με τα αποθέματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο.
Μέχρι στιγμής, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εμπόδισε την εξαγωγή όπλων στην Τουρκία με επίκεντρο τον πόλεμο στη Συρία.
Ωστόσο, οι παραδόσεις εξοπλισμού για τον«ναυτικό» θα συνεχίσουν να εγκρίνονται.
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Γερμανία να μην εξάγει όπλα στην Τουρκία τα οποία θα μπορούσαν να στραφούν κατά της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην κατασκευή έξι υποβρυχίων κατηγορίας 214, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία με την συμμετοχή της ThyssenKrupp Marine Systems αξίας 2,49 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η γερμανική κυβέρνηση είναι τώρα προσεκτική για την έγκριση νέων συμφωνιών όπλων με την Τουρκία.
Όσον αφορά τις πραγματικές εξαγωγές πολεμικών όπλων βάσει προηγούμενων αδειών, η Τουρκία ήταν στην κορυφή της λίστας των σημαντικότερων χωρών - εισαγωγέων, τα τελευταία δύο χρόνια - με συνολικό όγκο πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Τι έχει συμβεί με την υπόθεση Irini;
Η ναυτική αποστολή των κρατών της ΕΕ να ελέγξουν το embargo όπλων στην Λιβύη έχει ονομαστεί Irini από το ελληνικό όνομα Ειρήνη.
Πριν λίγες ημέρες δυνάμεις από φρεγάτα και ελικόπτερο ελέγχθηκε πλοίο που έφερε τουρκική σημαία.
Οι τούρκοι αναφέρουν ότι το πλοίο έπλεε σε διεθνή ύδατα, δεν παραβίασε τις διαδικασίες.
Με βάση τους κανόνες της ναυσιπλοΐας, όταν ένα πλοίο πλέει σε διεθνή χωρικά ύδατα θεωρείται έδαφος της χώρας με βάση την σημαία που φέρει.
Στις 22 Νοεμβρίου 2020, μια γερμανική φρεγάτα στο πλαίσιο της επιχείρησης της ΕΕ Irini επιβιβάστηκε και επιθεώρησε το τουρκικό εμπορικό φορτηγό πλοίο Roseline A, σε μια κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την Τουρκία.
Ούτε η Τουρκία ούτε ο καπετάνιος του πλοίου έδωσαν άδεια για την έρευνα με όπλα, η οποία δεν αποκάλυψε παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το embargo όπλων στη Λιβύη που βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο επιβάλλεται κατά τρόπο που ευνοεί τον στρατηγό Khalifa Haftar και τις επιθέσεις του κατά της νόμιμης, αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας (GNA) της Λιβύης.
Στις 17 Νοεμβρίου ο υπουργός Άμυνας της Λιβύης Namroush πρόσθεσε ότι η επιχείρηση για το embargo επικεντρώνεται στα θαλάσσια σύνορα, ενώ αγνοεί τις χερσαίες και αεροπορικές διαδρομές, καθώς οι δυνάμεις του Haftar συνεχίζουν να λαμβάνουν υποστήριξη από άλλες χώρες μέσω οδικών αξόνων.
Η Τουρκία κατηγορεί για προκατάληψη
- Το πλοίο MV Royal Diamond 7, το οποίο μεταφέρει καύσιμα αεροπλάνων από το λιμάνι της Sharjah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), επιθεωρήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου και μεταφέρθηκε σε λιμάνι της ΕΕ, εμποδίζοντας το να φτάσει στη Βεγγάζη της Λιβύης.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία του Παναμά MV Medkon Sinop, που ταξίδευε από την Τουρκία στο λιμάνι της Μισράτα, σταμάτησε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville και αργότερα αφέθηκε να συνεχίσει το δρομολόγιο του.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία της Συρίας, MV Capt Aveda, κατευθυνόταν προς τη Μισράτα, επιθεωρήθηκε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville στις 24 Οκτωβρίου και συνέχισε το δρομολόγιο του.
-Ο MV Serrano με σημαία του Παναμά, με πορεία από την Αλεξάνδρεια προς το Tobruk, επιθεωρήθηκε από την ελληνική φρεγάτα Adrias στις 18 Νοεμβρίου χωρίς να βρεθεί κάτι ύποπτο.
- Το πλοίο με τουρκική σημαία Roseline A, που ταξιδεύει από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου από γερμανική φρεγάτα.
Επίσης δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο.
www.bankingnews.gr
Η Γερμανική φρεγάτα Hamburg στις 22 Νοεμβρίου 2020 πραγματοποίησε έλεγχο, με αυτοψία στρατιωτών σε εμπορικό πλοίο που έφερε τουρκική σημαία το Roseline A, περίπου 200 χιλιόμετρα (108 ναυτικά μίλια) βόρεια της Λιβυκής πόλης Βεγγάζη.
Η γερμανική φρεγάτα, που συμμετείχε στην επιχείρηση Irini διεξήγαγε έρευνα στο εμπορικό φορτηγό πλοίο της Τουρκίας που μετέφερε τρόφιμα και προμήθειες χρωμάτων στη Λιβύη.
Με βάση video και φωτογραφίες ένοπλοι στρατιώτες επιβιβάστηκαν στο πλοίο με τρόπο που μοιάζει με μια αντιτρομοκρατική επιχείρηση.
Για το περιστατικό αυτό υπήρξε ένταση μεταξύ της Τουρκίας και της ΕΕ.
Με βάση την Τουρκία, η ΕΕ αναζητούσε αφορμή ώστε να επιβάλλει κυρώσεις και το Roseline A θα ήταν μια άριστη ευκαιρία εάν αποδεικνυόταν ότι τουρκικό πλοίο σπάει το embargo όπλων της Λιβύης.
Ωστόσο από την έρευνα που διεξήγαγαν οι στρατιώτες της επιχείρησης Irini στο εμπορικό πλοίο της Τουρκίας Roseline A, δεν αποκαλύφθηκαν όπλα, ακολούθως το πλοίο συνέχισε την πορεία του προς την Τουρκία.
Πολύ δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία... ίσως να μην παρθεί απόφαση στις 10 και 11 Δεκεμβρίου
Στην Σύνοδο Κορυφής στις 10 και 11 Δεκεμβρίου του 2020 δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία.
Ήδη η Γερμανία για το Ανατολικό Αιγαίο μιλάει για αμφισβητούμενα νερά, η Merkel η Γερμανίδα Καγκελάριος έχει αναφερθεί πολλές φορές στο θέμα της παραβίασης της Τουρκίας που ερευνά με το Oruc Reis... αλλά χαρακτηρίζει την θάλασσα... αμφισβητούμενα σύνορα.
Οπότε είναι απίθανο η Γερμανία να δεχθεί να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία για την παρουσία του Oruc Reis.
Να σημειωθεί ότι στην Γερμανία κυριαρχεί... η συλλογική μνήμη δεν ξεχνούν ότι στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Τουρκία ήταν σύμμαχος και η Ελλάδα απέναντι...
Ως προς το φλέγον θέμα του τουρικού σκάφους Roseline A, παρ΄ ότι το πλοίο το παρακολουθούσαν από καιρό... κατά την έρευνα δεν αποδείχθηκε ότι έφερε στρατωτικό εξοπλισμό και παραβίαζε το embargo όπλων στην Λιβύη.
Οπότε δεν υπάρχουν ισχυρά κίνητρα... για να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία, ειδικά από Γερμανία, Ισπανία και Ιταλία που διάκεινται αρνητικά...
Αντιθέτως η Γαλλία ζητάει να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία στους κλάδους της ενέργειας, της ναυτιλίας και των τραπεζών.
Η πραγματικότητα είναι ότι δύσκολα θα επιβληθούν ουσιώδεις κυρώσεις στην Τουρκία από την ΕΕ, ενώ υπάρχει πιθανότητα να μην επιβληθούν ούτε καν ήπιες κυρώσεις...
Τα δύο σενάρια για το Oruc Reis
Επισημαίνεται ότι το Oruc Reis βρίσκεται σχεδόν 26 μίλια νότια - νοτιοανατολικά του Καστελόριζου σε τουρκική θαλάσσια δικαιοδοσία και στις 29 Νοεμβρίου εκπνέει η Navtex για διεξαγωγή ερευνών στην ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία.
Υπάρχουν δύο σενάρια για το τι θα συμβεί μετά.
1)Να αποχωρήσει από την περιοχή μαζί με τα συνοδευτικά πλοία Ataman και Cengiz Han και να κατευθυνθεί προς την Αττάλεια.
Το σενάριο ότι θα πάει στην Μαύρη Θάλασσα δεν επιβεβαιώνεται.
2)Να αποχωρήσει από την περιοχή μαζί με τα συνοδευτικά πλοία Ataman και Cengiz Han και να κατευθυνθεί προς το σκάφος Barbaros που διεξάγει έρευνες νοτιοδυτικά της Κύπρου.
3)Θα αποτελέσει μεγάλη έκπληξη εάν η Τουρκία επεκτείνει την Navtex για το Oruc Reis καθώς έχει δηλώσει ότι θα αποχωρήσει από την περιοχή.
Αντιδράσεις από την Τουρκία
Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της Τουρκίας (MGK) καταδίκασε περιστατικό με το εμπορικό πλοίο Rosaline Α.
Η επιχείρηση Irini είναι μια όψη.
Πρόκειται για μια επιχείρηση που στοχεύει στην τιμωρία της νόμιμης κυβέρνησης της Λιβύης χωρίς να επιθεωρεί τις προμήθειες όπλων στις δυνάμεις του στρατηγού Khalifa Haftar.
Σύμφωνα με τους νόμους της θάλασσας, πρέπει να δοθεί η συγκατάθεση του κράτους με βάση την σημαία που φέρει το πλοίο για να επιτραπεί η επιβίβαση.
Παρά τις προειδοποιήσεις, οι στρατιώτες της Φρεγάτας του Hamburg έψαξαν το εμπορικό φορτηγό πλοίο, το οποίο μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια, τρόφιμα και χρώματα.
Γερμανοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η εντολή επιβίβασης στη Roseline A προήλθε από τα κεντρικά γραφεία της αποστολής στη Ρώμη και ότι η Τουρκία αρνήθηκε ενώ η ομάδα επιθεώρησης επιβιβάστηκε στο πλοίο και διεξήγαγε έρευνα.
Η επιχείρηση Irini, εγκρίθηκε από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ στις 31 Μαρτίου 2020.
Στόχος της είναι να ελέγχει από αέρα και θάλασσα και με δορυφόρους για να εξασφαλίσει ότι όλες οι χώρες σέβονται την απαγόρευση παροχής όπλων στα μέρη που εμπλέκονται στη σύγκρουση στη Λιβύη.
Επτά χώρες συμμετέχουν στην Επιχείρηση Irini, που πήρε το όνομά της από την ελληνική λέξη ειρήνη, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας, της Ελλάδας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Μάλτας και του Λουξεμβούργου, με φρεγάτες και θαλάσσια περιπολικά σκάφη.
Ήταν το δεύτερο περιστατικό μεταξύ Τουρκίας και ναυτικών δυνάμεων από σύμμαχο του ΝΑΤΟ για το embargo όπλων στην Λιβύη.
Τον Ιούνιο, το ΝΑΤΟ ξεκίνησε έρευνα για ένα περιστατικό μεταξύ τουρκικών πολεμικών πλοίων και ενός γαλλικού πολεμικού πλοίου στη Μεσόγειο.
Η Γαλλία είπε ότι μία από τις φρεγάτες της εγκλωβίστηκε τρεις φορές από τουρκικό ραντάρ όταν προσπάθησε να πλησιάσει ένα τουρκικό πολιτικό πλοίο που είναι ύποπτο για εμπλοκή στο εμπόριο όπλων.
Η Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία;
Πιθανότατα το επιχειρησιακό - στρατιωτικό σχέδιο Irini μπορεί να διασώσει την Τουρκία.
Το σχέδιο Irini αποτελεί την στρατιωτική επιχείρηση της ΕΕ με την οποία ελέγχει εάν παραβιάζεται το embargo όπλων στην Λιβύη.Κατά την Τουρκία έχει ένα στόχο να εγκλωβίσει τα τουρκικά πλοία, ώστε η ΕΕ να αποδείξει ότι μεταφέρονται παράνομα όπλα και ως εκ τούτου η Τουρκία παραβιάζει το embargo όπλων.
Όμως το πλοίο Roseline A, που ταξίδευε από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2020 από γερμανική φρεγάτα και με ναύαρχο τον Θεόδωρο Μικρόπουλο και δεν βρέθηκε στρατιωτικός εξοπλισμός.
Με βάση διπλωματικές πηγές, υπήρχε σχέδιο να εγκλωβιστεί η Τουρκία να συλληφθεί επ’ αυτοφώρω ότι παραβιάζει το embargo στην Λιβύη... ωστόσο το γεγονός ότι έως τώρα δεν έχει ανακαλυφθεί κάτι παράνομο... μπορεί τελικά η Irini να διασώσει την Τουρκία από σοβαρές κυρώσεις.
Τουρκία: Έρευνα της εισαγγελίας για τον έλεγχο στο Τουρκικό πλοίο Rosaline A...
Τούρκοι εισαγγελείς άρχισαν στις 27/11/2020 έρευνα για το περιστατικό ελέγχου σε διεθνή χωρικά ύδατα του τουρκικού εμπορικού πλοίου Rosaline A... καθώς η Άγκυρα εμμένει στους ισχυρισμούς ότι το πλήρωμα της γερμανικής φρεγάτας ενήργησε παράνομα στις 22 Νοεμβρίου, καταγγελίες που απορρίπτει το Βερολίνο.
Σε μια σύντομη δήλωση, το γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα της Άγκυρας ανέφερε ότι η έρευνα στο «Rosaline A» διεξήχθη χωρίς την «άδεια της Τουρκίας και κατά διεθνών κανονισμών».
Μάλιστα η Τουρκία στοχοποιεί τον έλληνα Ναύαρχο Θεόδωρο Μικρόπουλο.
Όπως σημειώνει το Associated Press, η εν λόγω εισαγγελική έρευνα από πλευράς Τουρκίας δεν αναμένεται να οδηγήσει σε συλλήψεις ή έκδοση μελών του πληρώματος που εμπλέκονται.
Κομισιόν: Δεν ολοκληρώθηκε η επιθεώρηση στο τουρκικό πλοίο
Η επιχείρηση "Irini" δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την επιθεώρηση στο τουρκικό πλοίο την περασμένη Κυριακή καθώς υπήρξε διακοπή από την τουρκική πλευρά, ανέφερε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Εξωτερικών Υποθέσεων, ερωτηθείς για το θέμα στην καθημερινή ενημέρωση των δημοσιογράφων.
«Μέχρι τη στιγμή της διακοπής της επιθεώρησης, δεν βρέθηκε τίποτα που να ήταν παράνομο.
Αλλά δεν ήταν δυνατόν να ολοκληρωθεί η επιθεώρηση γιατί υπήρξε διακοπή από την τουρκική πλευρά» σημείωσε ο Peter Stano.
Παράλληλα, επισήμανε ότι την περασμένη Τρίτη «υπήρξε δήλωση η οποία εξηγούσε την κατάσταση, τη θέση μας σχετικά με την επιχείρηση "Irini", σχετικά με την επιθεώρηση και το περιστατικό της περασμένης Κυριακής» και προσέθεσε ότι «εάν η "Irini" κάνει κάτι στο πλαίσιο της επιχείρησής της στέλνεται αναφορά σε μία επιτροπή ειδικών στον ΟΗΕ.
Αυτή είναι η πρακτική που ακολουθείται».
Η Σύνοδος Κορυφής στις 10 και 11 Δεκεμβρίου 2020
Η διαμάχη της ΕΕ με την Τουρκία μαίνεται λίγες ημέρες πριν τη Σύνοδο Κορυφής στις 10-11 Δεκεμβρίου.
Η Γαλλία πιέζει για την επιβολή κυρώσεων, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την αυστηρή επιβολή κυρώσεων.
Η Γαλλία σε δηλώσεις διπλωματών υποστηρίζει πως ο Τούρκος πρόεδρος, Recep Tayyip Erdogan, δεν έλαβε υπόψη τις προειδοποιήσεις των ηγετών της ΕΕ την 1η Οκτωβρίου να κάνει πίσω στη διένεξη για τις τουρκικές έρευνες για φυσικό αέριο στη Μεσόγειο ή διαφορετικά να αντιμετωπίσει συνέπειες.
«Η Τουρκία ξέρει τι πρέπει να κάνει», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Jean-Yves Le Drian μιλώντας στο γαλλικό κοινοβούλιο, ενώ πρόσθεσε «αντιπαράθεση ή συνεργασία, εξαρτάται απ' αυτούς».
Υπενθυμίζεται ότι το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών έχει επικρίνει την ΕΕ επειδή εξετάζει κυρώσεις, λέγοντας πως η συζήτηση αυτή δεν βοηθάει.
Σε κάθε περίπτωση μέχρι στιγμής δεν έχουν σχεδιασθεί λεπτομερείς κυρώσεις.
Από την πλευρά τους διπλωμάτες υποστηρίζουν πως τα όποια μέτρα ληφθούν, θα πλήξουν τομείς της οικονομίας της Τουρκίας με στόχο να περιορισθούν οι τουρκικές έρευνες για υδρογονάνθρακες, πιθανόν τη ναυσιπλοΐα, τις τράπεζες και την ενέργεια.
Ο Erdogan έχει καλέσει σε μποϊκοτάζ των γαλλικών προϊόντων, κάτι για το οποίο διπλωμάτης της ΕΕ σχολίασε πως δεν προμηνύει βαθύτερες εμπορικές σχέσεις.
«Ωστόσο η Τουρκία είναι εταίρος κλειδί σε πολλούς τομείς, έτσι δεν υπάρχει συναίνεση στο Συμβούλιο (των κυβερνήσεων της ΕΕ). Είναι ακόμη πολύ νωρίς», δήλωσε ένας άλλος διπλωμάτης της ΕΕ.
Η Γαλλία διαφωνεί επίσης με την Τουρκία σχετικά με τη σύγκρουση στο Nagorno Karabakh.
Το Παρίσι έχει κατηγορήσει την Άγκυρα ότι τροφοδοτεί την κρίση στον Καύκασο, μια κατηγορία που η τουρκική κυβέρνηση απορρίπτει.
Πιέσεις για embargo όπλων στην Τουρκία, διαφωνούν πολλές χώρες και πολεμικές βιομηχανίες...
Λόγω της σύγκρουσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, οι παραδόσεις όπλων στο τουρκικό ναυτικό επικρίνονται από την Ελλάδα και την Γαλλία.
Από το 2002, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενέκρινε εξαγωγές όπλων αξίας 522 εκατομμυρίων ευρώ στην Τουρκία, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή, εξοπλισμό ή τεχνικό εξοπλισμό πολεμικών πλοίων.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξοπλισμός αξίας 128,8 εκατομμυρίων ευρώ μπορούν να διατεθούν σαφώς σε υποβρύχια.
Τέτοιες παραδόσεις όπλων είναι τώρα εξαιρετικά αμφιλεγόμενες λόγω της σύγκρουσης μεταξύ των εταίρων του ΝΑΤΟ Ελλάδας και Τουρκίας σχετικά με τα αποθέματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο.
Μέχρι στιγμής, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εμπόδισε την εξαγωγή όπλων στην Τουρκία με επίκεντρο τον πόλεμο στη Συρία.
Ωστόσο, οι παραδόσεις εξοπλισμού για τον«ναυτικό» θα συνεχίσουν να εγκρίνονται.
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Γερμανία να μην εξάγει όπλα στην Τουρκία τα οποία θα μπορούσαν να στραφούν κατά της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην κατασκευή έξι υποβρυχίων κατηγορίας 214, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία με την συμμετοχή της ThyssenKrupp Marine Systems αξίας 2,49 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η γερμανική κυβέρνηση είναι τώρα προσεκτική για την έγκριση νέων συμφωνιών όπλων με την Τουρκία.
Όσον αφορά τις πραγματικές εξαγωγές πολεμικών όπλων βάσει προηγούμενων αδειών, η Τουρκία ήταν στην κορυφή της λίστας των σημαντικότερων χωρών - εισαγωγέων, τα τελευταία δύο χρόνια - με συνολικό όγκο πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Τι έχει συμβεί με την υπόθεση Irini;
Η ναυτική αποστολή των κρατών της ΕΕ να ελέγξουν το embargo όπλων στην Λιβύη έχει ονομαστεί Irini από το ελληνικό όνομα Ειρήνη.
Πριν λίγες ημέρες δυνάμεις από φρεγάτα και ελικόπτερο ελέγχθηκε πλοίο που έφερε τουρκική σημαία.
Οι τούρκοι αναφέρουν ότι το πλοίο έπλεε σε διεθνή ύδατα, δεν παραβίασε τις διαδικασίες.
Με βάση τους κανόνες της ναυσιπλοΐας, όταν ένα πλοίο πλέει σε διεθνή χωρικά ύδατα θεωρείται έδαφος της χώρας με βάση την σημαία που φέρει.
Στις 22 Νοεμβρίου 2020, μια γερμανική φρεγάτα στο πλαίσιο της επιχείρησης της ΕΕ Irini επιβιβάστηκε και επιθεώρησε το τουρκικό εμπορικό φορτηγό πλοίο Roseline A, σε μια κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την Τουρκία.
Ούτε η Τουρκία ούτε ο καπετάνιος του πλοίου έδωσαν άδεια για την έρευνα με όπλα, η οποία δεν αποκάλυψε παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις.
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το embargo όπλων στη Λιβύη που βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο επιβάλλεται κατά τρόπο που ευνοεί τον στρατηγό Khalifa Haftar και τις επιθέσεις του κατά της νόμιμης, αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας (GNA) της Λιβύης.
Στις 17 Νοεμβρίου ο υπουργός Άμυνας της Λιβύης Namroush πρόσθεσε ότι η επιχείρηση για το embargo επικεντρώνεται στα θαλάσσια σύνορα, ενώ αγνοεί τις χερσαίες και αεροπορικές διαδρομές, καθώς οι δυνάμεις του Haftar συνεχίζουν να λαμβάνουν υποστήριξη από άλλες χώρες μέσω οδικών αξόνων.
Η Τουρκία κατηγορεί για προκατάληψη
- Το πλοίο MV Royal Diamond 7, το οποίο μεταφέρει καύσιμα αεροπλάνων από το λιμάνι της Sharjah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), επιθεωρήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου και μεταφέρθηκε σε λιμάνι της ΕΕ, εμποδίζοντας το να φτάσει στη Βεγγάζη της Λιβύης.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία του Παναμά MV Medkon Sinop, που ταξίδευε από την Τουρκία στο λιμάνι της Μισράτα, σταμάτησε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville και αργότερα αφέθηκε να συνεχίσει το δρομολόγιο του.
- Το φορτηγό πλοίο με σημαία της Συρίας, MV Capt Aveda, κατευθυνόταν προς τη Μισράτα, επιθεωρήθηκε από τη γαλλική φρεγάτα Latouche-Treville στις 24 Οκτωβρίου και συνέχισε το δρομολόγιο του.
-Ο MV Serrano με σημαία του Παναμά, με πορεία από την Αλεξάνδρεια προς το Tobruk, επιθεωρήθηκε από την ελληνική φρεγάτα Adrias στις 18 Νοεμβρίου χωρίς να βρεθεί κάτι ύποπτο.
- Το πλοίο με τουρκική σημαία Roseline A, που ταξιδεύει από την Τουρκία προς Misrata, ελέγχθηκε στις 22 Νοεμβρίου από γερμανική φρεγάτα.
Επίσης δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών