Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

Έκθεση Borrell: Πιο εποικοδομητική η στάση της Τουρκίας... αλλά θέλουμε χρόνο - Θα υπάρξει χρηματοδότηση για το μεταναστευτικό

Έκθεση Borrell: Πιο εποικοδομητική η στάση της Τουρκίας... αλλά θέλουμε χρόνο - Θα υπάρξει χρηματοδότηση για το μεταναστευτικό
Η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να κρίνει εάν η θετική προσέγγιση της Τουρκίας είναι βιώσιμη και αξιόπιστη - Θα χρηματοδοτήσουν την Τουρκία για το μεταναστευτικό
Σχετικά Άρθρα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την εποικοδομητική στάση της Τουρκίας σε πολλά διμερή θέματα, σύμφωνα με έκθεση που εκπόνησε o Υπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Josep Borrell για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας ενώ η έκθεση σημείωσε ότι η Ανατολική Μεσόγειος, η Κύπρος και άλλα θέματα εξακολουθούν να αποτελούν απειλή για τους δεσμούς της ΕΕ με την Τουρκία.
«Από τον Δεκέμβριο 2020, η Τουρκία έχει δείξει μια πιο ήρεμη, πιο εποικοδομητική στάση σε διάφορα θέματα, συμπεριλαμβανομένων των διμερών σχέσεών της με αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ.
Αυτά είναι θετικά και ευπρόσδεκτα βήματα προς τα εμπρός», ανέφερε η κοινή ανακοίνωση με τίτλο« Η κατάσταση των πολιτικών, οικονομικών και εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας», προσθέτοντας ότι η πανδημία COVID-19 ενίσχυσε περαιτέρω τη συνεργασία μεταξύ Τουρκίας και ΕΕ.

Χρειάζεται χρόνος

Η ΕΕ πρέπει να βρει έναν αριθμό πιθανών τομέων συνεργασίας για να επιτρέψει μια προοδευτική προσέγγιση προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω την τρέχουσα δυναμική, ανέφερε η έκθεση, καθώς υπογραμμίζει ότι η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να κρίνει εάν η θετική προσέγγιση της Τουρκίας είναι βιώσιμη και αξιόπιστη.
Στην έκθεση περιλαμβάνονται προτάσεις, όπως μια πιο αποτελεσματική και αμοιβαία επωφελής εφαρμογή της συμφωνίας μεταναστών Τουρκίας-ΕΕ του 2016, ενισχύοντας τις ήδη ουσιαστικές οικονομικές σχέσεις, συμπεριλαμβανομένου του εκσυγχρονισμού και της επέκτασης της τρέχουσας τελωνειακής ένωσης Τουρκίας-ΕΕ.
Τον Μάρτιο του 2016, η Τουρκία και οι Βρυξέλλες υπέγραψαν συμφωνία για τη μείωση του αριθμού των μεταναστών από την διαδρομή του Αιγαίου προς την Ευρώπη και για την εξεύρεση λύσης για την εισροή μεταναστών που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Τουρκία υποσχέθηκε χρηματοδοτική βοήθεια ύψους 6 δισεκ. ευρώ που για την στήριξη έργων για μετανάστες από τη Συρία.
Ωστόσο, η Τουρκία  ζήτησε επίσης την απελευθέρωση της Visas για τους Τούρκους πολίτες καθώς και ένα νέο πλαίσιο της τελωνειακής ένωσης.
Οι τουρκικές αρχές δηλώνουν ότι έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια από την υπογραφή της συμφωνίας και ότι χρειάζεται ενημέρωση σύμφωνα με τις τρέχουσες συνθήκες.
«Αυτό θα παρέχει επίσης ένα κατευθυντήριο πλαίσιο για τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις στην Τουρκία.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να συμφωνήσουν στο πλαίσιο διαπραγματεύσεων και να εξουσιοδοτήσουν την Επιτροπή να αρχίσει διαπραγματεύσεις για αυτόν τον εκσυγχρονισμό, υπό την προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα λάβει συγκεκριμένα μέτρα για την επίλυση ζητήμάτων», ανέφερε η έκθεση.
Οι διαπραγματεύσεις θα μπορούσαν έτσι να ξαναρχίσουν, σχετικά με την οικονομία, την ενέργεια, τις μεταφορές, τις πολιτικές εξελίξεις, τις εξωτερικές πολιτικές και τις πολιτικές ασφάλειας και να ξεκινήσουν για άλλα νέα θέματα, π.χ. την πράσινη συμφωνία και το κλίμα, την εσωτερική ασφάλεια, τις διαθρησκευτικές σχέσεις και τον πολιτισμό», πρόσθεσε η έκθεση.

Μια άλλη πρόταση ήταν να ενισχυθούν περαιτέρω οι προσωπικές επαφές για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης διατηρώντας προγράμματα της ΕΕ όπως το Erasmus +, το Horizon Europe και άλλα.

Το παρελθόν των διαπραγματεύσεων

Η Τουρκία έχει την μεγαλύτερη διαδικασία διαπραγματεύσεων από οποιαδήποτε άλλη χώρα. 
Η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία σύνδεσης με την προηγούμενη Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) της ΕΕ το 1964, η οποία θεωρείται συνήθως ως πρώτο βήμα για να γίνει τελικά υποψήφιο μέλος.
Κατατέθηκε αίτηση για επίσημη υποψηφιότητα το 1987, η Τουρκία έπρεπε να περιμένει έως το 1999 για να αποκτήσει το καθεστώς υποψήφιας χώρας.
Ωστόσο, για την έναρξη των διαπραγματεύσεων, η Τουρκία έπρεπε να περιμένει άλλα έξι χρόνια, μέχρι το 2005, μια μοναδικά μακρά διαδικασία σε σύγκριση με άλλες υποψήφιες χώρες


Η ελληνική μετάφραση της έκθεσης Borrell

«Το πολιτικό πλαίσιο στις σχέσεις ΕΕ - Τουρκίας έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, κάτι που οφείλεται κυρίως στις τουρκικές ενέργειες στην Ανατολική Μεσόγειο, αμφισβητώντας τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας στις θαλάσσιες ζώνες της, και τη ραγδαία αύξηση των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας κατά της Ελλάδας», επισημαίνει στην έκθεσή του ο Υπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Josep Borrell η οποία τέθηκε στο τραπέζι των συζητήσεων των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ αναφορικά με τις ευρω-τουρκικές σχέσεις.
Υπογραμμίζεται επίσης στη εν λόγω έκθεση ότι «η περαιτέρω επιδείνωση της εσωτερικής κατάστασης στην Τουρκία, ιδίως στον τομέα των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της οικονομικής διακυβέρνησης, είχε σαφείς αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις της Τουρκίας με τα κράτη μέλη της ΕΕ και στη διμερή ατζέντα ΕΕ-Τουρκίας».

Προκλήσεις

Με τίτλο «Η κατάσταση των πολιτικών, οικονομικών και εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας» η έκθεση κάνει αναφορά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου 2020 σημειώνοντας πως η Τουρκία έχει προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες και προκλήσεις και κλιμάκωσε τη ρητορική της εναντίον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των κρατών μελών της και των Ευρωπαίων ηγετών και τονίζει πως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε τον Ύπατο Εκπρόσωπο και την Επιτροπή να υποβάλουν έκθεση σχετικά με την πορεία των πολιτικών, οικονομικών και εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας.

Τα περιστατικά

Στην έκθεση γίνεται αναφορά στα γεγονότα στον Έβρο το 2020 υπογραμμίζοντας πως «τα τελευταία χρόνια, οι εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο αυξήθηκαν.
Έφτασαν στο αποκορύφωμά τους στα τέλη Φεβρουαρίου 2020, όταν η Τουρκία, σε αντίθεση με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας του Μαρτίου 2016, ενθάρρυνε τους μετανάστες και τους πρόσφυγες να εισέλθουν στην ΕΕ.
Αυτό οδήγησε σε καταστάσεις βίας στα ελληνικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα.
Μια μεγάλη κρίση αποτράπηκε μετά από ισχυρή διπλωματική δράση, συμπεριλαμβανομένης της επίσκεψης στην 'Αγκυρα του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ύπατου Εκπροσώπου και κοινή επίσκεψη στα ελληνικά σύνορα από τους Προέδρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ακολούθησε επίσκεψη στις Βρυξέλλες του Προέδρου Erdogan στις αρχές Μαρτίου», αναφέρει η έκθεση.

« Oruc Reis»

Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στην κρίση με το «Oruc Reis» σημειώνοντας πως «η Τουρκία ανέπτυξε ένα σεισμικό ερευνητικό σκάφος κοντά στο Καστελόριζο, και επέλεξε την κλιμάκωση με πιθανή μια σύγκρουση μεταξύ των δύο συμμάχων του ΝΑΤΟ.
Αυτές οι ενέργειες συνοδεύτηκαν από ρητορική που αμφισβητεί τα δικαιώματα τόσο της Κυπριακής Δημοκρατίας όσο και της Ελλάδας».

Tουρκο-λιβυκό μνημόνιο

Στη έκθεση του Borrell γίνεται αναφορά και στο τουρκο-λιβυκό μνημόνιο το «οποίο αύξησε περαιτέρω τις εντάσεις, υπήρξε μια περαιτέρω αύξηση στις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας, έναντι της Ελλάδας με το μνημόνιο να παραβιάζει τα δικαιώματα των νησιών στις θαλάσσιες ζώνες τους, στις παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, στις τουρκικές υπερπτήσεις ελληνικών κατοικημένων περιοχών, καθώς και σε απειλές με ναυτικές ασκήσεις με συνοδευτική ρητορική τούρκων αξιωματούχων καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους».

Θετικά μηνυματα

H έκθεση του Ύπατου Εκπροσώπου της ΕΕ αναφέρει επίσης ότι «η κατάσταση άρχισε να αλλάζει προς το τέλος του έτους.
Η Τουρκία χαιρέτισε τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου και άρχισε να στέλνει μηνύματα σχετικά με τη σημασία που αποδίδεται στη σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της» και προσθέτει ότι «η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων με καλή πίστη, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, και τη σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS).

Μεταναστευτικό

Αναφορικά με το μεταναστευτικό στην έκθεση επισημαίνεται ότι «στα τέλη Φεβρουαρίου 2020, οι μετανάστες ενθαρρύνθηκαν από τουρκικούς παράγοντες να ακολουθήσουν τη χερσαία διαδρομή προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας.
Αυτό οδήγησε στη δημιουργία ενός άτυπου καταυλισμού στα ελληνοτουρκικά σύνορα, με μεγάλο αριθμό μεταναστών και προσφύγων σε άθλιες συνθήκες.
Στις έκτακτες συνεδριάσεις του Συμβουλίου των Υπουργών Εσωτερικών της ΕΕ στις 4 Μαρτίου 2020 και των Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ στις 6 Μαρτίου 2020, η ΕΕ επανέλαβε την ανάγκη να συμμορφωθεί πλήρως η Τουρκία με τη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας.
Το Συμβούλιο κάλεσε επίσης την τουρκική κυβέρνηση και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και οργανισμούς να μεταδώσουν το μήνυμα ότι οι μετανάστες δεν πρέπει να ενθαρρυνθούν να επιχειρήσουν παράνομες μετακινήσεις από ξηρά ή θάλασσα, καθώς και να καταπολεμήσουν τη διάδοση ψευδών πληροφοριών.
Στην έκθεση γίνεται αναφορά «στους αργούς ρυθμούς επιστροφών τις οποίες οι τουρκικές αρχές ανέστειλαν επικαλούμενοι περιορισμούς COVID-19.
Παρά τα επανειλημμένα αιτήματα των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής, το ζήτημα δεν έχει επιλυθεί. Η Επιτροπή επέμεινε ότι η Τουρκία πρέπει να τηρήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της βάσει της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας.
Στις 14 Ιανουαρίου 2021, η Ελλάδα υπέβαλε επίσημο αίτημα επανεισδοχής 1450 επαναπατριζόμενων που η Τουρκία δεν αποδέχθηκε» υπογραμμίζει η έκθεση.

Πεδία συνεργασίας

Ταυτόχρονα, τονίζεται ότι σε περίπτωση που η 'Αγκυρα τηρήσει τις υποσχέσεις της, η ΕΕ τάσσεται υπέρ της συνεργασίας σε διάφορα πεδία.
Ειδικότερα:
«1. Μια πιο αποτελεσματική και αμοιβαία επωφελής εφαρμογή των βασικών τομέων της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας για το 2016, ιδίως σχετικά με τη διαχείριση της μετανάστευσης.
Αυτό θα σήμαινε συγκεκριμένα ότι η Τουρκία θα ξαναρχίσει χωρίς καθυστέρηση τη διαδικασία επιστροφής από τα ελληνικά νησιά, ξεκινώντας από τους 1450 επαναπατριζόμενους των οποίων οι νομικές προσφυγές έχουν εξαντληθεί.
2. Αντίθετα, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να εντείνουν τις επανεγκαταστάσεις από την Τουρκία στην Ένωση, βασιζόμενοι στην πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής.
Αυτό θα πρέπει να καλύπτει ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες ομάδες Σύρων προσφύγων στην Τουρκία. 
3. Η ενίσχυση των ήδη ουσιαστικών οικονομικών μας δεσμών είναι μια άλλη κερδοφόρα κατάσταση και για τις δύο πλευρές, ιδίως στο τρέχον δύσκολο οικονομικό κλίμα.
Στο επίκεντρο αυτού θα ήταν ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της τρέχουσας τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας, όπως έχει ήδη προτείνει η Επιτροπή.
Αυτό θα παρέχει επίσης ένα κατευθυντήριο πλαίσιο για τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις στην Τουρκία.
4. Η διατήρηση ανοικτών διαύλων επικοινωνίας είναι χρήσιμη - κυρίως για την υποστήριξη των δεσμεύσεων οικονομικής και τομεακής μεταρρύθμισης της Τουρκίας.
Οι προηγουμένως διάλογοι υψηλού επιπέδου που είχαν αναστείλει θα μπορούσαν έτσι να ξαναρχίσουν, σχετικά με την οικονομία, την ενέργεια, τις μεταφορές, τις πολιτικές εξελίξεις, τις εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας και να ξεκινήσουν σε άλλα νέα θέματα, π.χ. την πράσινη συμφωνία / κλίμα, την εσωτερική ασφάλεια, τις διαθρησκευτικές σχέσεις και τον πολιτισμό.
5. Η αύξηση των επαφών της κοινωνίας των πολιτών είναι ένα περαιτέρω μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης.
Η Επιτροπή σκοπεύει να συνεχίσει να διευκολύνει τη συμμετοχή της Τουρκίας στην επόμενη γενιά προγραμμάτων της ΕΕ, όπως το Erasmus +, το Horizon Europe κ.λπ. στο νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο.
Η Επιτροπή παραμένει έτοιμη να ενημερώσει την Τουρκία σχετικά με τις ιδιαιτερότητες των εκκρεμών σημείων αναφοράς που ορίζονται στον χάρτη πορείας για την ελευθέρωση των θεωρήσεων».


Οι συνέπειες

Ωστόσο, αναφέρεται ότι «εάν η Τουρκία δεν προχωρήσει εποικοδομητικά στην ανάπτυξη μιας γνήσιας συνεργασίας με την ΕΕ, αλλά επιστρέψει εκ νέου σε μονομερείς ενέργειες ή προκλήσεις κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου, με σκοπό να προκαλέσει ζημία στα συμφέροντα της ΕΕ και των κρατών μελών της, ιδίως στην Ανατολική Μεσόγειο, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι αυτό θα έχει πολιτικές και οικονομικές συνέπειες, όπως αναφέρεται στην έκθεση.
Τα περαιτέρω μέτρα της ΕΕ θα πρέπει να είναι εστιασμένα, αναλογικά και αναστρέψιμα, προκειμένου να προσαρμοστούν στην κατάσταση και στο επίπεδο της απειλής ή της πρόκλησης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να ενθαρρύνουν την επιστροφή σε μια συνεταιριστική πορεία και να αποφύγουν μια αρνητική δυναμική κλιμάκωσης.
Εκτός από την αναστολή των στοιχείων της προσφοράς εποικοδομητικής συνεργασίας που αναφέρονται παραπάνω, θα πρέπει να προβλέψουμε έξυπνα, κλιμακούμενα αλλά αναστρέψιμα περιοριστικά μέτρα, βασιζόμενοι σε αυτά που ισχύουν.

Κυρώσεις

Αυτά θα μπορούσαν σταδιακά να περιλαμβάνουν: 
1 Έγκριση των πρόσθετων καταχωρίσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου •
2. Θα μπορούσαν να ενισχυθούν τα περιοριστικά μέτρα στο πλαίσιο των υφιστάμενων πλαισίων κυρώσεων και να εξεταστεί το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν νομικά πρόσωπα
3. Περαιτέρω περιορισμοί στην οικονομική συνεργασία ΕΕ-Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.•
4. Μέτρα που στοχεύουν άλλους τομείς σημαντικούς για την τουρκική οικονομία, όπως απαγόρευση παροχής τουριστικών υπηρεσιών, αρνητικές ταξιδιωτικές συμβουλές από τα κράτη μέλη κ.λπ.
5 Πρόσθετα μέτρα της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας και σε συναφείς τομείς, όπως απαγορεύσεις εισαγωγών / εξαγωγών για ορισμένα αγαθά και τεχνολογίες».

Χρηματοδότηση

«Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό και σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου 2020, η Επιτροπή θα προετοιμάσει επίσης γρήγορα επιλογές για συνεχή χρηματοδότηση για τους πρόσφυγες και τις κοινότητες υποδοχής στην Τουρκία.
Δεδομένων των σοβαρών αναγκών επί τόπου και του σημαντικού βάρους που εξακολουθεί να επωμίζεται η Τουρκία, πρόκειται για μια ευρωπαϊκή επένδυση σε σταθερότητα και αλληλεγγύη. Έχουμε ένα πραγματικό συμφέρον να στηριχθούμε στις ιστορίες επιτυχίας των τελευταίων ετών» καταλήγει η έκθεση.

www.bankignews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης